Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3279
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#136

Viesti sinappi »

Mjölnir kirjoitti:
sinappi kirjoitti:
Lowclass kirjoitti:Länsi-Suomessa havaittua, toki osa johtuu siitä että poliiseja tuttuina... Heidän samoin kuin kapiaisten tappelukoulutus kuitenkin aivan nolla luokkaa joten omasta halusta kiinni. Toki katujermut ovat omaa luokkaansa on nähty.
Itse olen poliisina Etelä-Suomessa enkä kyllä näe, että poliisin voimankäyttökoulutuksissa tulisi yhtään aikaisempaa enempää ottaa huomioon jotkut vapaaottelua treenaavat rikolliset. Olet oikeassa siinä, että poliisin työpaikkakoulutus fyysisen voimankäytön osalta on turhan vähäistä.

Tietysti treenattu ja väkivaltaan taipuvainen rosvo on treenaamatonta vaarallisempi, ja jos on ennakkkotieto tuollaisesta treenitaustasta, silloin varaudutaan sen mukaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että jokaisen konstun on pystyttävä vääntämään se konna tatamilla reilussa mittelössä solmuun. Tappelukoulutus on todella huonosti valittu sanamuoto kuvaamaan poliisin voimankäyttöä, koska tavoitteena nimenomaan ei ole mennä tappelemaan vaan voimakeinojen käytössäkin pitää tilanne hallittuna. Taktiikka, välineet ja esimerkiksi ylivoima ovat se juttu tässä, ei se kuka on kovin "tappelija".

Minä nyt oletan, että kapiaistenkin tappelukoulutuksesta puhuessasi tarkoitat nimenomaan voimankäyttö- ja lähitaistelukoulutusta. Sitäkään en ihan ymmärrä, miksi noita taitoja pitäisi sotilaan koulutuksessa korostaa nykyistä enemmän - poislukien ehkä vartioimis- ja päivystystehtävissä toimivat - kun sotilaalla kuitenkin yleensä on henkilökohtainen ase ja ryhmän tai taisteluparin tuki.
Minä olen vähän eri mieltä, vaikka totta on, että hätävarjelutilanteeseen joutuminen on huonoa taktiikkaa, niin silti sitä "shit hits the fan" -skenaarioita treenataan liian vähän.
Mielestäni etuna olisi se, että se luo ensinnäkin uskoa siihen, että pystyy selviytymään kaoottisesta tilanteesta ja lisäksi se parantaa kykyä reagoida yllättävissä tilanteissa.
Esimerkiksi henkilökohtaisen aseen käyttö käsikähmässä on todellakin harjoiteltava juttu. Tapellaan itselle tie sille aseen käytölle.
Vanhemmiten olen kyynistynyt vähän voimankäyttökoulutukseen, minun mielestäni voimankäyttöä ei pitäisi opettaa ennen kuin jonkinlaista hätävarjelutaitoa on. Pitäisi osata vähän tapella pystyssä ja matossa, ennen kuin siitä fyysisen voiman käytöstä tulee hevonhelvettiä
Toki täydellisessä maailmassa treenattaisi ja paljon. Tykkään tuosta ajatuksesta, että hätävarjelutaidot tulisivat ennen voimankäyttökoulutusta! Oman yksikön koulutuksissa on myös hyvin tuotu esille tuota ajatusta sillä, että on harjoituksissa otettu vähän nyrkkiä naamaan uudistuneiden tekniikoiden kertaamiseen tarkoitetun treeniajan kustannuksellakin.

Oletko sitä mieltä, että lähitaistelua tulisi opettaa esimerkiksi varusmiespalveluksessa nykyistä enemmän? Entä kadettien koulutuksessa? Tulisiko lähitaistelun kuulua kantahenkilökunnan työpaikkakoulutukseen sodan ajan tehtävästä riippumatta? Tehokkaaksi kamppailijaksi tuleminenhan vie aika paljon aikaa, mikä olisi sitten pois kaikelta muulta. Oma ajatus on aika pitkälti siinä, että täysimittaisessa sodalla suurvalta-armeijaa vastaan yksittäisen sotilaan lähitaistelukyvyt ovat olemattoman pienessä osassa sodankäynnin tavoitteiden tai edes yksittäisten taisteluiden voittamisen kannalta. Kuinka paljon tällaista käsikähmään ajautumista taisteluissa edes tapahtuu? Kaiketi melko vähän. Sotavankien käsittely ja muu sotilaspoliisihomma onkin asia erikseen.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#137

Viesti Mjölnir »

sinappi kirjoitti:Toki täydellisessä maailmassa treenattaisi ja paljon. Tykkään tuosta ajatuksesta, että hätävarjelutaidot tulisivat ennen voimankäyttökoulutusta! Oman yksikön koulutuksissa on myös hyvin tuotu esille tuota ajatusta sillä, että on harjoituksissa otettu vähän nyrkkiä naamaan uudistuneiden tekniikoiden kertaamiseen tarkoitetun treeniajan kustannuksellakin.

Oletko sitä mieltä, että lähitaistelua tulisi opettaa esimerkiksi varusmiespalveluksessa nykyistä enemmän? Entä kadettien koulutuksessa? Tulisiko lähitaistelun kuulua kantahenkilökunnan työpaikkakoulutukseen sodan ajan tehtävästä riippumatta? Tehokkaaksi kamppailijaksi tuleminenhan vie aika paljon aikaa, mikä olisi sitten pois kaikelta muulta. Oma ajatus on aika pitkälti siinä, että täysimittaisessa sodalla suurvalta-armeijaa vastaan yksittäisen sotilaan lähitaistelukyvyt ovat olemattoman pienessä osassa sodankäynnin tavoitteiden tai edes yksittäisten taisteluiden voittamisen kannalta. Kuinka paljon tällaista käsikähmään ajautumista taisteluissa edes tapahtuu? Kaiketi melko vähän. Sotavankien käsittely ja muu sotilaspoliisihomma onkin asia erikseen.
Minun mielestäni kaksi asiaa pitäisi sisällyttää kaikkien ammattisotilaiden koulutukseen: ampuma-aseellinen voimakeinojen käyttäjä - koulutus ja lähitaistelukurssi (kehittelemäni lähitaistelu 1 ja 2 -kurssien yhdistäminen). Näistä ensimmäinen vie noin puolitoista-kaksi viikkoa ja toinen olisi esim viikon kurssi. Molemmat parantaisivat kaikkien valmiuksia toimia tilanteissa, jota sotilailta tarvittaessa odotetaan. Jos on ammattisotilas, niin kyllähän silloin pitäisi olla peruskansalaista parempi kyky toimia väkivaltatilanteessa, vaikka aseena olisi vain hierojan työkalut.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#138

Viesti Andy »

Muuan itävaltalainen ajattelija kirjoitti 1920-luvulla suositun teoksen, jossa käsitteli mm. puolisotilaallisten joukkojen koulutusta. Hän oli sitä mieltä, että kannattaisi harjoitella runsaasti nyrkkeilyä ja jiujitsua, koska ne lisäävät yksittäisen taistelijan rohkeutta ja päättäväisyyttä taistelutilanteessa vaikka taistelu käytäisiinkin tuliasein. Herran kaikki ajatukset eivät olleet aina hyviä, mutta osa oli.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#139

Viesti Mjölnir »

Andy kirjoitti:Muuan itävaltalainen ajattelija kirjoitti 1920-luvulla suositun teoksen, jossa käsitteli mm. puolisotilaallisten joukkojen koulutusta. Hän oli sitä mieltä, että kannattaisi harjoitella runsaasti nyrkkeilyä ja jiujitsua, koska ne lisäävät yksittäisen taistelijan rohkeutta ja päättäväisyyttä taistelutilanteessa vaikka taistelu kytäisiinkin tuliasein. Herran kaikki ajatukset eivät olleet aina hyviä, mutta osa oli.
Olen tästä asiasta vahvasti samaa mieltä. Empiirisen kokemuksen perusteella ne henkilöt, jotka ovat hyviä kädentaidoissa, tuppaavat tehdä nopeammin oikeansuuntaisia päätöksiä pahoissa tilanteissa, sekä toteuttavat ne päättäväisesti. Lisäksi tilanteessa voimankäyttöharkinta on heillä parempi ja he pystyvät käyttämään enemmän kapasiteettia ajatteluun, kun ei tarvitse niin paljoa jännittää oman pärjäämisen puolesta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#140

Viesti Mjölnir »



Mun "Gun Fu" -seminaari oli viimeksi menestys, tänä vuonna on tarkoitus pitää samanlainen taas. Yksinkertaisia kädentaitoja aseistetuille henkilöille, joilla saadaan aikaa siihen välineen esille ottoon ja käyttöön
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3279
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#141

Viesti sinappi »

Mjölnir kirjoitti:
Mun "Gun Fu" -seminaari oli viimeksi menestys, tänä vuonna on tarkoitus pitää samanlainen taas. Yksinkertaisia kädentaitoja aseistetuille henkilöille, joilla saadaan aikaa siihen välineen esille ottoon ja käyttöön
Onko defendon hard target -kurssi ehdoton pääsyvaatimus seminaarille?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#142

Viesti Mjölnir »

sinappi kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Mun "Gun Fu" -seminaari oli viimeksi menestys, tänä vuonna on tarkoitus pitää samanlainen taas. Yksinkertaisia kädentaitoja aseistetuille henkilöille, joilla saadaan aikaa siihen välineen esille ottoon ja käyttöön
Onko defendon hard target -kurssi ehdoton pääsyvaatimus seminaarille?
Ei
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#143

Viesti Lowclass »

Kenties Utti on ainoa paikka missa asioita opetetaan edes suunnilleen mitä normit kertovat. Siellä sata tuntia per vuosi , ainakin muutama vuosi sitten. Tavallisilla varusmiehillä pitäisi olla 9h per 2kk, ei varmasti toteudu kuin korkeintaan yhdessä komppaniassa Suomessa.
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#144

Viesti Lowclass »

Ja sitten se perinteinen, kuinka todennäköistä kuin nopeasti, eli miten aikaa treenata, ja minkä tyylisuunnan opettaja joka oikeasti ymmärtää.. tää ei lopu koskaan netissä eikä väliä, mitään kunnon keskustelua...
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#145

Viesti Lowclass »

Parin vuoden tauon jälkeen en edes osaa limkittää iippojen tai venäläisten erikoisjoukkojen treeniä eli ehkä myöhemmin.
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#146

Viesti Lowclass »

Olisi tullut ampumista nyt...
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#147

Viesti tohtorismies »

Mjölnir kirjoitti:
Andy kirjoitti:Muuan itävaltalainen ajattelija kirjoitti 1920-luvulla suositun teoksen, jossa käsitteli mm. puolisotilaallisten joukkojen koulutusta. Hän oli sitä mieltä, että kannattaisi harjoitella runsaasti nyrkkeilyä ja jiujitsua, koska ne lisäävät yksittäisen taistelijan rohkeutta ja päättäväisyyttä taistelutilanteessa vaikka taistelu kytäisiinkin tuliasein. Herran kaikki ajatukset eivät olleet aina hyviä, mutta osa oli.
Olen tästä asiasta vahvasti samaa mieltä. Empiirisen kokemuksen perusteella ne henkilöt, jotka ovat hyviä kädentaidoissa, tuppaavat tehdä nopeammin oikeansuuntaisia päätöksiä pahoissa tilanteissa, sekä toteuttavat ne päättäväisesti. Lisäksi tilanteessa voimankäyttöharkinta on heillä parempi ja he pystyvät käyttämään enemmän kapasiteettia ajatteluun, kun ei tarvitse niin paljoa jännittää oman pärjäämisen puolesta
Sattuneesta syystä Englannissa.

45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#148

Viesti Andy »

Varmasti hyvä idea. Olettaisin että tarkastavat, että siellä ei ole oikeita nyrkkeilijöitä mukana, koska se olisi vastustajalle hyvin vaarallista, eikä toimisi samalla tavalla painetestinä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5272
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#149

Viesti MikaM »

Tai parillisen määrän löytyessä laittavat nämä keskenään vastakkain?
Entä muut kontaktilajit? Jossa siis lyödään.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#150

Viesti Kyynikko »

olen aina pitänyt "millingiä" erinomaisena osana pääsykokeita , enkä ymmärrä miksi se ei ole laajemmassa käytössä..
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 3 kurkkijaa