Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#91

Viesti Andy »

Minulla on itseasiassa vapaaottelijoiden kanssa sparratessa sellainen tapa, että vetelen paljon alapotkuja ja sitten sellaisia kesken jätettyjä ja takaisin vedettyjä potkun/polven lähtöjä (sekä lisäksi liian alhaalta lähteviä kohokoukkuja). Tämän tarkoitus on muistuttaa kaverille, että shootatessa on mahdollista törmätä johonkin. Tällä saan aika tehokkaasti vähennettyä niitä kaverin shoottiyrityksiä, joita en osaisi kunnolla puolustaa.

Itsepuolustuksen kanssa tällä asialla ei varmaan ole kovin paljon tekemistä...
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#92

Viesti JanneM »

Snake-Master kirjoitti:
Jopo kirjoitti:Polvipotkun ajoittainen shoottaavaan vastustajaan on ihan järjettömän vaikeaa. Shootin ei tarvitse olla edes hyvä. Ja jos polvipotku ei ehdi valmiiksi, niin ei sillä mitään pysäytetä. Tarjotaan vaan kaverille jalka mistä ottaa kiinni ja itselle huonompi tasapaino.
En ajatellut silloin kyseisellä hetkellä juuri mitään tekniikkaa. Paitsi että olin jostain syystä laittanut kädet valmiusasentoon. Polven nostin ihan automaattisesti, siinä ei ollut mitään vaikeuksia, eikä siinä, etteikö se olisi osunut keskelel naamaa. Mutta uskon kyllä, että se VOi olla vaikeata. Itselle esimerkiksi potkut ja lyönnit ei koskaan ole olleet vaikeita, mutta minulla on hahmottamisongelmia, ja se haittaa esimerkiksi lukkojen tekoa pirusti. Eli lyönneissä ja potkuissa itse olen vahvimmillani, mutta lukoissa taas en. Suurin osa heitoistakin tuottaa vaikeuksia. Muutamaa lukuunottamatta.
Suurimmalle osalle maailman ljuokan thainyrkkeilijöitä polven ajoittaminen shoottiin on hemmetin hankalaa vaikka sitä treenaisi ja shoottaaja ei olisi kovin hyvä. Se VOI onnistua ja onnistuessaan on todella tehokas. Iso osa esim vapaaottelussa tapahtuneista polvi naamaan kesken shootin tapahtumista johtuu siitä että potkaisija lähtee potkaisemaan polvea ja shoottaaja shoottaa saman aikaisesti.
Se että sinä olet kerran vahingossa meinannut siinä onnistua ei tarkoita valitettavasti sitä että se olisi taktiikkana hyvä. Se on mahdollista yleensä vahingossa kuten sinun ja veljen nahistelussa kävi ilmi.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#93

Viesti Snake-Master »

JanneM kirjoitti:
Snake-Master kirjoitti:
Jopo kirjoitti:Polvipotkun ajoittainen shoottaavaan vastustajaan on ihan järjettömän vaikeaa. Shootin ei tarvitse olla edes hyvä. Ja jos polvipotku ei ehdi valmiiksi, niin ei sillä mitään pysäytetä. Tarjotaan vaan kaverille jalka mistä ottaa kiinni ja itselle huonompi tasapaino.
En ajatellut silloin kyseisellä hetkellä juuri mitään tekniikkaa. Paitsi että olin jostain syystä laittanut kädet valmiusasentoon. Polven nostin ihan automaattisesti, siinä ei ollut mitään vaikeuksia, eikä siinä, etteikö se olisi osunut keskelel naamaa. Mutta uskon kyllä, että se VOi olla vaikeata. Itselle esimerkiksi potkut ja lyönnit ei koskaan ole olleet vaikeita, mutta minulla on hahmottamisongelmia, ja se haittaa esimerkiksi lukkojen tekoa pirusti. Eli lyönneissä ja potkuissa itse olen vahvimmillani, mutta lukoissa taas en. Suurin osa heitoistakin tuottaa vaikeuksia. Muutamaa lukuunottamatta.
Suurimmalle osalle maailman ljuokan thainyrkkeilijöitä polven ajoittaminen shoottiin on hemmetin hankalaa vaikka sitä treenaisi ja shoottaaja ei olisi kovin hyvä. Se VOI onnistua ja onnistuessaan on todella tehokas. Iso osa esim vapaaottelussa tapahtuneista polvi naamaan kesken shootin tapahtumista johtuu siitä että potkaisija lähtee potkaisemaan polvea ja shoottaaja shoottaa saman aikaisesti.
Se että sinä olet kerran vahingossa meinannut siinä onnistua ei tarkoita valitettavasti sitä että se olisi taktiikkana hyvä. Se on mahdollista yleensä vahingossa kuten sinun ja veljen nahistelussa kävi ilmi.
Jep, jep. En uskokkaan, että mikään tietty juttu olisi hyvä "hyvä". Jos puhuminen ei auta eikä ole pakoon pääsyn mahdollisuutta, parempihan sitä on potkaista vaikka sinne polveen ihan normaalilla matalalla etupotkulla. Siinä vaiheessa siis, kun se ei ole vielä ehtiny viedä sinne maahan. Ja jos maahan joutuu, YKSI hyvä keino on päästä poissa on juuri se, että työntää sormilla siihen legendaariseen kurkkuun. Mutta kuten todettu niin monen monta kertaa, nämä kaikki on yksilö- ja tilannekohtaisia.
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#94

Viesti JanneM »

Jos sinne maahan joutuu, niin siellä on parasta osata oikeesti painia. Ei siellä taikatemput auta.

Törkytempuista voi olla apua hetken luomiseen sille oikealle painitekniikalle, mutta kyllä itsepuolustautujan tulisi treenata ihan oikeita painitekniikoita päästäkseen maasta ylös mikäli sieltä haluaa pois.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#95

Viesti Snake-Master »

Joo ja myös täytyy treenata painin lisäksi sitä suojausta jos mahan joutuu, koska yleensä voi tulla hyökkääjän kaverit siihen potkimaan päähän.
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#96

Viesti Andy »

Aikoinaan, kun Royce Gracie ja 95% mattoon -sääntö alkoi tulla tunnetusi, perustelin itselleni, ettei minun tarvitse osata painia, kun "jos joudun mattoon, niin lyön sitten kyynärpäällä" - mitä en tietenkään ollut koskaan harjoitellut.

Jossain vaiheessa sitten hoksasin, että se painitreeni voisi olla ihan järkevä juttu.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#97

Viesti JanneM »

Snake-Master kirjoitti:Joo ja myös täytyy treenata painin lisäksi sitä suojausta jos mahan joutuu, koska yleensä voi tulla hyökkääjän kaverit siihen potkimaan päähän.
Kuten Mjölnir sanoi. KAikkea pitää treenata.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#98

Viesti Andy »

Toki kannattaa varmaan puntaroida eri treenimetodien panos-hyöty-suhdetta. Varmastikin voi jossain tilanteessa olla hyödyllistä treenata esimerkiksi jonkinlaista mutkittelevaa juoksemista, jonka tarkoituksena on päästä pakoon ampujaa saamatta osumaa luodista. Mutta onko se sellainen asia, johon oikeasti kannattaa käyttää Suomessa treeniaikaa niin paljon, että sillä saavutetaan selkeä edistystä?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1039
Lauteille: Huhtikuu 2005

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#99

Viesti voipa »

Andy kirjoitti:Aikoinaan, kun Royce Gracie ja 95% mattoon -sääntö alkoi tulla tunnetusi, perustelin itselleni, ettei minun tarvitse osata painia, kun "jos joudun mattoon, niin lyön sitten kyynärpäällä" - mitä en tietenkään ollut koskaan harjoitellut.
Kyynärpäällä selältään lyöminen - kuulostaa hankalalta.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#100

Viesti Rojola »

Andy kirjoitti:Varmastikin voi jossain tilanteessa olla hyödyllistä treenata esimerkiksi jonkinlaista mutkittelevaa juoksemista, jonka tarkoituksena on päästä pakoon ampujaa saamatta osumaa luodista.
Muistelin että joku sitäkin joskus testasi... :D

https://survivallife.com/is-running-in- ... effective/
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#101

Viesti Jopo »

Snake-Master kirjoitti: Polven nostin ihan automaattisesti, siinä ei ollut mitään vaikeuksia, eikä siinä, etteikö se olisi osunut keskelel naamaa. Mutta uskon kyllä, että se VOi olla vaikeata. Itselle esimerkiksi potkut ja lyönnit ei koskaan ole olleet vaikeita, mutta minulla on hahmottamisongelmia, ja se haittaa esimerkiksi lukkojen tekoa pirusti. Eli lyönneissä ja potkuissa itse olen vahvimmillani, mutta lukoissa taas en. Suurin osa heitoistakin tuottaa vaikeuksia. Muutamaa lukuunottamatta.
Oletkohan nyt yhtään kartalla mistä puhut.
Lähdetään nyt vaikka siitä, että polven nostamista ei voi oikeasti mieltää hyökkäystä pystyttäväksi tekniikaksi. Polvipotkun voi, mutta se on eri asia kuin polven nostaminen. Jos veljesi olisi oikeasti hyökännyt, niin ei hän noin vain olisi pysäyttänyt liikettä. Suunnan vaihtaminen tai liikeen pysäyttäminen kesken alasviennin ilman kontrollia kaverista on hiukan haastavaa. Perusteiden ymmärtäminen polvipotkuista, painimisesta tai ylipäätään kontaktiharjoittelusta voisi olla perusteltua ja antaa hiukan pespektiiviä.
Se, ettei lyöminen ja potkiminen ole ollut vaikeaa kertoo enemmänkin puutteellisesta harjoittelusta kuin luonnonlahjakkuudesta. Varsinkin jos lukkojen ja heittosuuntien hahmottaminen tuottaa vaikeuksia.
Nyt suosittelen pientä tutustumismatkaa mantereen puolelle, seuran valinnassa kriteeriksi riittää kontaktiharjoittelun yleisyys. Saat hiukan perspektiiviä siihen kuinka hyvä nyt ylipäätään olet. Jos kamppailu kerran on elämäntapa, niin oulun hinnoilla raha ei muodostu esteeksi.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#102

Viesti Mjölnir »

Jopo puhuu asiaa. Siitä, että kannattaisi käydä jossain oikeassa seurassa lyömässä, potkimassa ja painimassa. Toki siinä on se vaara, että kyyti on kylmää. Mutta se on myös opettavaista. Tietysti on kivaa olla iso kala pienessä kulhossa, kuin pieni kala valtameressä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#103

Viesti kenttiensankari »

Painitreenissä on se kiva puoli, että ajallisesti tosi kevyellä treenillä saa aiva tolkuttoman edun treenaamattomiin. Sitten vaikka lopettaisi treenamisenkin, niin edelleenkin aika pitkän ajan jälkeen pärjää niille jotka eivät ole koskaan treenanneet.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#104

Viesti Mjölnir »

kenttiensankari kirjoitti:Painitreenissä on se kiva puoli, että ajallisesti tosi kevyellä treenillä saa aiva tolkuttoman edun treenaamattomiin. Sitten vaikka lopettaisi treenamisenkin, niin edelleenkin aika pitkän ajan jälkeen pärjää niille jotka eivät ole koskaan treenanneet.
Juu, tämä on totta. Kannattaa mennä lukkopainiin / BJJ:un vaikka puoleksi vuodeksi, niin saa hirveän boostin painiosaamiseen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#105

Viesti Mjölnir »

Rojola kirjoitti:
Andy kirjoitti:Varmastikin voi jossain tilanteessa olla hyödyllistä treenata esimerkiksi jonkinlaista mutkittelevaa juoksemista, jonka tarkoituksena on päästä pakoon ampujaa saamatta osumaa luodista.
Muistelin että joku sitäkin joskus testasi... :D

https://survivallife.com/is-running-in- ... effective/
Tuota linkkiä katsomatta kommentoin, että sivusuunnassa ampujaan nähden aivan täysillä juokseminen on paras vaihtoehto. Tietysti, jos joutuu juoksemaan suoraan poispäin tai kohti, niin aika tuurissa on, että juuri sillä hetkellä sattuisi mutkittelemaan, kun toinen aikoo ampua
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 2 kurkkijaa