Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Defendo

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Defendo

#1426

Viesti T-T »

Varoitan että nyt tulee pitkä viesti, mutta on mukavasti aikaa :)

Kun aloin miettiin, niin musta on otettu parikin kertaa karhunhalausote.
Tyylit miten siitä oon irti päässyt, niin riippunut paljon tilasta, liikkumissuunnasta jne.
Yleensä se on sellainen "olen iso ja vahva" voimannäyttö kun ei haluta ns. tapella oikeasti, tai sitten jonkinlainen yritys saada henkilö hallintaan plus ykkösiä varten.
Vastavuoroisesti ite käyttänyt jonkun örinärähisijän alustavana maahanlaittona tota otetta tyylillä "oles nyt ihan rauhassa."
Jos voima ja taidot riittää tai riittäisi ja haluaisi olla pokan kanssa hetken aikaa pystyssä lähekäin niin miellän ton todella kovaksi voimankäyttötekniikaksi. Ei näytä pahalta. Saa säädettyä vammoja, ja aiheuttaa kipua.

Ei toi Hupun kommentti nyt niin vaikeasti ole ymmärrettävissä mielestäni.
Jos haluaa tehdä ittestään kokonaisvaltaista tappelukykyistä ihmistä niin ei niillä tekniikoilla ole väliä, muuta kuin lajisisäisesti missä reeneissä käy.

Yleisesti niin omaan reenaamiseen ottanut paljon juttuja defendon "yleisimmistä" tekniikoista. Voisin antaa ehkä jotain tositilannenäkemystä.
Nyppäys menee hitusen molepien pyörähtämiseksi mutta sillä pääsee usein sivupuolelle henkilöä joka on itsessään iso plussa.
Puikkaus on ollut enemmänkin sellainen kunnon kädenheitto pois edestä.
Päänhallinta takaapäin tökkäsy lantiolla toiminut tosi useasti (tehtiinkös se tökkäsy defendossa vapaalla kädellä?)
Kilpi toiminut ihan helvetin hyvin, mutta se pitää tai pitäisi osata tehdä kävelystä takaperinkävelystä, juoksusta ym. Ja sitä pitäisi reenata mielestäni myös paljon näin.
Päästä alasviennit toimii ellei henkilö kerkeä vetään perperiä alas ja "peruuttaan" karkuun (aijestas kun silloin tekisi mieli antaa polvea), ja jos henkilö on valmiiksi etukenossa niin se on lähinnä youtube-show että sen saa vedettyä sieltä helposti päästä selälleen. Mieluummin menee sitten jollain muulla tekniikalla eteenpäin alas.
Defendo bluen maassahallinta. Käytetty jokaiseen noin viimeiseen 20pokaan (tai enempäänkin) joko lyhyesti tai pidemmän aikaa. Toimii ihan helvetin hyvin. Kannattaa vain olla varovainen että se etumainen polvi ei mene kurkulle. Pari henkilöä mennyt tajuttomaksi näin. Mutta ne oli uhoojaisäntiä joten ei kenellekään tule varmaan paha mieli.
Denfendon bluen maassahallinanjälkeinen kääntö. Jos olisi laillista niin voisin tehdä tästä jonkun videokoosteen kuinka eri tavoin se voi mennä v1tuiksi :) en o siinä ikinä onnistunut vaikka uskoisin että pystyn näyttämään tekniikan lähes täydellisesti oikein jos joku kysyy.
Erityisesti bluessa voisi keskittyä niihin tilanteisiin kun poka on maassa myttynä, että miten sitä käännellään, ja varsinkin miten se toinen käsi saadaan kans hallintaan.
Voi olla että nämä ovat peruskauraa, mutta en ole niin paljon käynyt.
Aikoinaan bluen videollahan se poka vaan antaa sen toisen käden. Tuli vähän "jahas taas tätä" - fiilis. Mutta siitä on todennäköisesti menty eteenpäin.

Hyvä paketti mitä olen vähän tutustunut. Ei tee pikkutytöstä niputtajaa eikä kiltistä ihmisestä päättäväistä ja itsevarmaa röyhijää vaikka reenien jälkeen siltä saattaa tuntua.... kuten ei tee mikään muukaan laji, mutta työkaluja antaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1427

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mites defendon monimutkaiskertoimet, mahtuuko jotku murskauspudotukset treenin alle?
Mä en ole löytänyt yhtäkään turvallista menetelmää treenata niitä "oikeesti", paitsi tietysti tandoku-renshuna.
Systeemissä ei treenata murskauspudotuksia. Joku maassahallinta knee over mountissa on ehkä lähinnä sellaista, mutta sitä pudotusta ei varsinaisesti harjoitella. Tulee, jos tulee. Defendossa periaate on, että sellaisen varaan ei lasketa, jota ei voi harjoitella 'täysillä'
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1428

Viesti Mjölnir »

T-T, sun pitäis tulla Blue leirille tai ohjaajakoulutukseen, niin saisit varmaan vastauksia. Ihan kehittäjiltä itseltään

Seuraava on 7.-11.6.2017
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1429

Viesti Mjölnir »

Niin, siis mulle jäi epäselväksi, että tarkoittaako Huppu, että
1) Defendossa on joku tekniikka, joka on huono
2) Defendossa on joku tekniikka, joka Hupun mielestä on huono
3) Kamppailulla ja itsepuolustustilanteella ei ole eroa käytettävien tekniikoiden kannalta
4) on tyhmää vaatia tiettyjä vasteita harjoittelijoilta, koska joku tykkää toisesta vaihtoehdosta enemmän?

Että tällaisia kysymyksiä mulle jäi tuon avauksen jälkeen. Sehän jo tulikin kumottua, etteikö bearhug olisi relevantti hyökkäys, johon kannattaa opetella vastine
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 3

Defendo

#1430

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

T-T kirjoitti: Defendo bluen maassahallinta. Käytetty jokaiseen noin viimeiseen 20pokaan (tai enempäänkin) joko lyhyesti tai pidemmän aikaa. Toimii ihan helvetin hyvin. Kannattaa vain olla varovainen että se etumainen polvi ei mene kurkulle. Pari henkilöä mennyt tajuttomaksi näin. Mutta ne oli uhoojaisäntiä joten ei kenellekään tule varmaan paha mieli.

Mulle kyllä tuli vähän paha mieli.

Niin ja polvea ei tosiaan kuulu pitää kaulan vaan leukanivelen päällä (ja saman puoleinen käsi figure four tyylisesti hallinnassa). Enempi yhteistyökykyisemmät ymmärtävät tuhmuutensa jo rinnalla olevasta polvesta ja rauhoittumisen kehottamisesta.

Tuli joskus käytyä tuon puolihippi pasifistin karatevammaisille vetämällä seminaarilla. Moni juttu vaikutti periaatteellisella tekemisen tasolla pirun tutulta, se vaan oli paljon järkevämmin ja tarkoituksenmukaisemmin paketoitu ja opetettu.

Ei ihme että laji on suosittu.

:peukku:
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1431

Viesti Mjölnir »

luupää kirjoitti: Tuli joskus käytyä tuon puolihippi pasifistin karatevammaisille vetämällä seminaarilla. Moni juttu vaikutti periaatteellisella tekemisen tasolla pirun tutulta, se vaan oli paljon järkevämmin ja tarkoituksenmukaisemmin paketoitu ja opetettu.

Ei ihme että laji on suosittu.

:peukku:
No näin.

Defendon juttu nimenomaan on se opetusmenetelmä. Se syy, miksi asiat tehdään tietyllä tavalla alkaen peruskurssista. Koska viimeistään parin vuoden päästä 5 tasolla portit aukeaa ja näkee valon, että miksi.

Defendon tekniikat eivät ole kaikki parhaita mahdollisia johonkin spesifiin tilanteeseen, mutta ne ovat riittävän hyviä katuväkivaltatilanteisiin, sekä riittävän yksinkertaisia ja niissä on se punainen lanka, että kun tää tehdään näin, sama tekniikka sopii myös tähän ja tähän tilanteeseen
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Defendo

#1432

Viesti T-T »

Mä arvasin että Luupää loukkaantui heti kaikkien puolesta!

Ja Mjölnir kiitos kutsusta! Tulen paikalle näillä puheilla, ellei tule jotain mielenkiintoista että joutusin/pääsisin lähtee reissaan....itse asiassa kyllä toi ohittaa tylsemmätkin keikat. Nähdään siellä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1433

Viesti Mjölnir »

Lisää vielä sen verran ihan aiheesta, jos joku homma ihmetyttää, miksi se tehdään defendossa tietyllä tavalla, niin ihan suoraan kysymällä siihen löytyy vastaus. Tai jos minä en tiedä, kysyn vaikka suoraan itse kehittäjältä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1434

Viesti Mjölnir »

luupää kirjoitti: Tuli joskus käytyä tuon puolihippi pasifistin karatevammaisille vetämällä seminaarilla. Moni juttu vaikutti periaatteellisella tekemisen tasolla pirun tutulta, se vaan oli paljon järkevämmin ja tarkoituksenmukaisemmin paketoitu ja opetettu.

Ei ihme että laji on suosittu.

:peukku:
Se oli muuten tää keikka!
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1435

Viesti Mjölnir »

Mjölnir kirjoitti:
luupää kirjoitti: Tuli joskus käytyä tuon puolihippi pasifistin karatevammaisille vetämällä seminaarilla. Moni juttu vaikutti periaatteellisella tekemisen tasolla pirun tutulta, se vaan oli paljon järkevämmin ja tarkoituksenmukaisemmin paketoitu ja opetettu.

Ei ihme että laji on suosittu.

:peukku:
Se oli muuten tää keikka! Vai oliko se vuosi tämän jälkeen?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Defendo

#1436

Viesti Eelo »

Mjölnir kirjoitti:
luupää kirjoitti: Tuli joskus käytyä tuon puolihippi pasifistin karatevammaisille vetämällä seminaarilla. Moni juttu vaikutti periaatteellisella tekemisen tasolla pirun tutulta, se vaan oli paljon järkevämmin ja tarkoituksenmukaisemmin paketoitu ja opetettu.

Ei ihme että laji on suosittu.

:peukku:
Se oli muuten tää keikka!
Videolla on muuten myös aika klassisia itsepuolustustilanteita nykypäivän globaalista yhteiskunnasta: tatuoitu vääräuskoinen koittaa potkia maassa makaavaa komeaa kantasuomalaista nuorukaista, joka kuitenkin lähtee ketterästi täydellisellä ylösnousulla pois arvelluttavasta tilanteesta. :p

Pakko peukuttaa tähän, että näin hyvää yhteyttä jonkun lajin huippujäbiin ei kyllä ole saatavilla lähes missään muualla kuin täällä defendo -ketjussa. Hyvä ja asiallinen ulosanti toivottavasti vaikuttaa systeemin suosioon positiivisesti.
Eelis Mikkola
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1437

Viesti Mjölnir »

Yksi tuossa videolla näkyvä poninhäntäkaveri on nykyään Defendo- ja Defendo Blue -ohjaaja ;) Ja tosiaan, Eelo, Lehe, Hallamaa tuosta ainakin potkulaisista on bongattu
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Defendo

#1438

Viesti Huppu »

Mjölnir kirjoitti:Niin, siis mulle jäi epäselväksi, että tarkoittaako Huppu, että
1) Defendossa on joku tekniikka, joka on huono
2) Defendossa on joku tekniikka, joka Hupun mielestä on huono
3) Kamppailulla ja itsepuolustustilanteella ei ole eroa käytettävien tekniikoiden kannalta
4) on tyhmää vaatia tiettyjä vasteita harjoittelijoilta, koska joku tykkää toisesta vaihtoehdosta enemmän?

Että tällaisia kysymyksiä mulle jäi tuon avauksen jälkeen. Sehän jo tulikin kumottua, etteikö bearhug olisi relevantti hyökkäys, johon kannattaa opetella vastine
Itse kysyn ja keskustelen asioista välillä myös keskustelufoorumilla. Välillä toki myös senseille, kaverille tai herra x:lle soittamalla.

Puhun täällä vain omalla näkemyksellä, enkä edusta mitään seuraa tai tahoa. Tarkoitukseni on laajentaa näkemyksiäni keskustelemalla alan foorumilla. Itse uskon ainoastaan kokonaisvaltaiseen kamppailuun. Enkä opettele mitään sillä ajatuksella, että tämä toimii nyt reenaamatonta vastaan, mutta ei jos hän osaa tekniikan X tai Y. Haluan siis periaatteessa pärjä ketä vastaan vaan, mutta tiedän ettei se käytännössä tule olemaan ikinä mahdollista. Kun mietin Defendosta oppimiani asioita, niin ennenkun voin sivuuttaa tai ottaa asian ``järjestelmääni`` pitää minun ymmärtää miksi joku asia tehdään niinkuin se tehdään. Mikäli jossain asiassa on itselleni epäselvyyttä, niin selvitän asian. Tällä kertaa selvitin sitä keskustelufoorumilla.

En ollut ajatellut bearhugin(käsien päältä) olevan niin yleinen tilanne, koska en ollut sitä juurikaan missään nähnyt. Kuitenkin useampi kokenut kamppailija täällä sanoo sen olevan, joten olen valmis joustamaan ajatuksestani. En silti käyttäisi merkittävästi aikaa kyseisen otteen läpikäymiseen puolustuksen kannalta, vaan lähinnä opettaisin otetta sillä periaatteella, että meillä on asiat hyvin ja tästä jatketaan näin...

Toivottavasti tämä hiukan avasi aiempia kysymyksiäni. :rauhaa:
Oss!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2446
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Defendo

#1439

Viesti tapsaattori »

jos osaava heittäjä saa hyvän otteen käsien päältä niin se on menoa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Defendo

#1440

Viesti Kari Aittomäki »

Tää jäi hiukan vaivaamaan:
Mjölnir kirjoitti: Systeemissä ei treenata murskauspudotuksia. Joku maassahallinta knee over mountissa on ehkä lähinnä sellaista, mutta sitä pudotusta ei varsinaisesti harjoitella. Tulee, jos tulee. Defendossa periaate on, että sellaisen varaan ei lasketa, jota ei voi harjoitella 'täysillä'
Tämähän ois suunnilleen metodiinrakennettu toiminta/ajattelu-rajoite?
Treenin rajoittaminen sellaseen tavaraan joka on vauhdikkaasti treenattavissa rajaa pois aikalailla.

Katumylläköinti on juu sinänsä kohtuullisen kilttiä muksimista, melkoisen kaukana varsinaisesta taistelutoiminnasta.
Mutta miksi rajoittaa toimintamallit pehmeäversioon, kontrollihakuiseen tilannehallintaan?
Suunnitelmilla kun on ikävä taipumus mennä häneksi ja suunnitelma Pöö ois oltava valmiina.
Minusta.
Kun mä itekki olen ollut havaitsevinani tietynlaista raaistumista ja välinpitämättömyyttä ja uutisointikin sellasta väittäis. Sitä saattaa kohdata varsin kovilla panoksilla pelaaviin tapauksiin.
Kiltteily ei jätä pelivaraa.

Nivelten dislokaatiorojautukset, jänteitten venyttäminen ja katkaisu, luitten murtaminen ja lopulta se kallonhalkaisu tai niskankatkaisu.. Se on rikas ja kierouttava maailma, ja voin vakuuttaa että se valmius myös äärimmäisiin tekoihin heijastuu ja tulee rekisteröidyksi, jopa alitajuisella tasolla.
Mutta ovat hyvin hankalasti treenattavissa tehtäväsparrina, ei esim se "silmälukko" minkä mä tein sille prätkäpressalle ole vauhdikkaasti harjoiteltavissa, eipä oikeestaan ollenkaan.

Jo pelkästään juksulukkojen karatesaatio asettaa treenille tiettyjä rokkirajoitteita.
Ja kun ei treenata saattaa vahinkoja tulla.
Mähän olen kertonut sen kun mursin sälliltä naamaluun kun tein poisrepäisyn karatemoodilla.
Mikä pahinta, vahingossa. Onneks ei menny niskaranka.
Ammattilainen ei tapa vahingossa, eipä edes vahingoita.

Senkuvan perustella mitä defendosta olen saanut.. kyseessä on vilpitön pyrkimys kokonaisvaltaiseen tappelusosaamiseen.
Siksi tuo rajoite tuntuu oudolta.
Toivottavasti kysymys ei ole asiaton tai leimaava.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 5 kurkkijaa