Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Defendo

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1456

Viesti Mjölnir »

Monissa kamppailulajeissa on juttuja, joita voi erittäin tehokkaasti käyttää itsepuolustukseen, mutta jos esim pelaa normaalia vapaaottelua, niin riskit siihen, että kadulla tulee tuomio on aika suuri.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Defendo

#1457

Viesti Aihki »

Joo, mut tutkittiin ja väittivät sitä parantumattomaksi ääriaidiaksi.

Saat sapiskaa kun tumpeloon tuli liian iso naarmu, ei se muuta sitä pois itsepuolustuksesta.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1458

Viesti Mjölnir »

Aihki kirjoitti:Saat sapiskaa kun tumpeloon tuli liian iso naarmu, ei se muuta sitä pois itsepuolustuksesta.
Ei niin, jos kyseessä oli hätävarjelun liioitteluna tehty teko. Jos taas kyseessä oli pahoinpitely, niin siitä ei tee itsepuolustusta se, että toinen hyökkäsi ensin.

Mutta voidaan lopettaa saivartelu juridiikasta, ja mennään takaisin Defendoon
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Defendo

#1459

Viesti Aihki »

Sanoille löytyy muitakin kuin lakimääritelmä. Noinniinkuin tiedoksi.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1460

Viesti Mjölnir »

Aihki kirjoitti:Sanoille löytyy muitakin kuin lakimääritelmä. Noinniinkuin tiedoksi.
Niin, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, jos yhteiskunnan hyväksytyt normit ovat ristiriidassa sen kanssa. Noinniiku tiedoksi

Muoks:
Esim brasilialaisten käsitys itsepuolustuksesta on se, että joku tulee katsomaan sun tyttöä, sä vedät sen jujilla solmuun ja näytät, kuka on kingi

Mutta Suomessa ei ole itsepuolustusta se, että käyt vetämässä turpaan kusipäätä, joka kähmi tyttöystäväsi, vaimosi tai vaikka molempien takapuolta. Vaikka se sille kusipäälle olisi ihan oikein, itsepuolustusta se ei ole
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Defendo

#1461

Viesti Totte »

Ylipotkija: Noniin, jos haluatte jatkaa tästä voitte siirtyä asianmukaiseen ketjuun lainaamalla toista osapuolta. Siirrään sitten tarpeen mukaan näitä tätä termikeskustelua koskevia viestejä sinne.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Defendo

#1462

Viesti Kari Aittomäki »

Argh ku viiksettää tuo ehdollistuminen ja syvä usko yhteiskunnan loputtomaan rajoitteluun.
Tilannearviointi määritellään tilanteessa ja kokemus mahdollistaa toimintamallien valinnan tilanteeseen sopivaksi.
Niinku just että ei ehkä kannata ruhjoa liikaa jos joku taula ojentelee kännykameraa. Ja muuta sellasta.

Painotukseni oli - siis oletusarvona on että defendo on oppimismetodi jossa maalina on kokonaisvaltainen kyky mätkiä piruparkoja - kysyä tuosta ilmeisestä laatikoinnista. Joka mulle näyttäytyy ajatusvankilana.

Onko kyse toleranssista, siedätyksestä? Että pyrittäisiin rakentamaan opiskelijan sielunmaisemaa kohti äärimmäisiä tekoja?
Kysymys siksi, että mun kokeman mukaan parhaat operaattorit on niitä jotka ikäänkuin seisoo jarrulla molemmin jaloin, kokoajan, pidättäytyy tekemästä enemmän kuin on tarpeen.
Se kontrolli. Its nice to be nice - mentaliteetti. Olenolen pullantuoksuinen.

Myönnän että mun asennemaailma on epäsopiva enimmille niin didaktiivisesti kuin sisällöltään.
Siksipä defendo kiinnostaa noinniinku metodina.
Pohjilta mitä tein väärin.

Kiitoksia hyvästä keskustelusta.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1463

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti:Argh ku viiksettää tuo ehdollistuminen ja syvä usko yhteiskunnan loputtomaan rajoitteluun.
Tilannearviointi määritellään tilanteessa ja kokemus mahdollistaa toimintamallien valinnan tilanteeseen sopivaksi.
Niinku just että ei ehkä kannata ruhjoa liikaa jos joku taula ojentelee kännykameraa. Ja muuta sellasta.

Painotukseni oli - siis oletusarvona on että defendo on oppimismetodi jossa maalina on kokonaisvaltainen kyky mätkiä piruparkoja - kysyä tuosta ilmeisestä laatikoinnista. Joka mulle näyttäytyy ajatusvankilana.

Onko kyse toleranssista, siedätyksestä? Että pyrittäisiin rakentamaan opiskelijan sielunmaisemaa kohti äärimmäisiä tekoja?
Kysymys siksi, että mun kokeman mukaan parhaat operaattorit on niitä jotka ikäänkuin seisoo jarrulla molemmin jaloin, kokoajan, pidättäytyy tekemästä enemmän kuin on tarpeen.
Se kontrolli. Its nice to be nice - mentaliteetti. Olenolen pullantuoksuinen.

Myönnän että mun asennemaailma on epäsopiva enimmille niin didaktiivisesti kuin sisällöltään.
Siksipä defendo kiinnostaa noinniinku metodina.
Pohjilta mitä tein väärin.

Kiitoksia hyvästä keskustelusta.
Me nähdään tämä asia aika eri tavalla. Minulle on meriitti, opettajana, jos saan palautetta, että joku selvisi itsepuolustustilanteesta ilman pahoja vammoja ja ei saanut tuomiota.

Se ei liity suoraan Defendoon. Opetusmenetelmänä sieltä tulee eväät vaikka mihin. Ja meidän vahvuus on nimenomaan nämä ammatti-defendot, väriversiot, joissa tuodaan sitten se ammattiosaaminen mukaan. Siviili-Defendossa taas juttu lähtee pehmeästi liikkeelle: alkuun kamppailuharjoittelut jne tehdään ilman likaisia temppuja, koska suurin osa ihmisistä ei ole henkisesti valmis käyttämään niitä. Vasta kun ehdollistumista yleensäkin toisen ihmisen satuttamisen on saatu aikaan, otetaan mukaan tarvittaessa likaiset temput osina tilanteita. Kuitenkin perimmäinen tarkoitus on, että kyseessä ei ole mikään erikoisjoukko-operaattorilaji, vaan sinne todellakin voi tulla kuka tahansa. Sieltä putken toisesta päästä joskus tulee niitä operaattoreita, jotka ovat todella taitavia niissä perustekniikoissa ja pystyvät soveltamaan niitä muuttuvissa tilanteissa. Sekä ovat kovia myllyttäjiä. Tämä on ollut ilo huomata. Mutta kantavana teemana on se, että peruskurssin jälkeen harjoittelijan kyky itsepuolustukseen on parantunut. Koska Defendossa, kuten muissakin massalajeissa, varmaan 80-90% lopettaa peruskurssin jälkeen.

Esimerkiksi ne tummimmat sielunmaisemat tehdään sitten Green-koulutuksessa helposti, sillä tekniikkaa ei enää tarvitse juurikaan opettaa, koska muutaman vuoden harjoitellut opettaja, joka tulee Green-opettajakoulutukseen, osaa jo "kaiken", mitä tarvitsee. Siksi suurin osa kurssista on mentaaliharjoittelua, jossa luodaan se oikea viitekehys sille, että mitä nyt ollaan tekemässä. Ja harjoitellaan Perustekniikoita, mutta soveltaen siten, että tässä yhteydessä sulla on mahdollisuus ottaa pistooli ja ampua lonkkaan tai nyt on mahdollisuus päästä veitselle. Huomaatko, että voit tehdä nyppäyksen veitsi kädessä jne, jne.

Meillä on, Kari, yksi perustavaa laatua oleva ero: minä suhtaudun yhteiskunnan asettamiin rajoihin enemmän haasteena kuin masentavana tekijänä :) Se on niinkuin korkein aste itsepuolustustuksessa, että pystyy tekemään hommia ilman tuomioita. Siihen Defendon pystypainiratkaisut antavat hyvät eväät. Mutta niitä voi käyttää muutenkin, jos on tarvis. Mielestäni on nerokasta järjestelmän kannalta, että kuten demosin viime potku-miitissä, täysin samaa tekniikkaa käytetään siviili-itsepuolustuksessa, Blue:ssa, Greenissä ja Whitessa, ainoastaan viitekehys ratkaisee, millainen lopetus tehdään.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1464

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti:parhaat operaattorit on niitä jotka ikäänkuin seisoo jarrulla molemmin jaloin, kokoajan, pidättäytyy tekemästä enemmän kuin on tarpeen.
Juu. Huomannut saman
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1465

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti:Niinku just että ei ehkä kannata ruhjoa liikaa jos joku taula ojentelee kännykameraa. Ja muuta sellasta.
Minä olen sen verran pasifistihippi, että mun mielestä ei koskaan kannata ruhjoa liikaa. Ellei sitten ruhjota lopullisesti. Mutta jos pääsee yli siitä, että itse ei tarvitse olla se Judge Dredd, niin se helpottaa. Jos hoitaa hommat vain kylmän ammattimaisesti, käyttää vain sen verran voimaa, mikä on välttämätöntä, pyytelee samalla vähän anteeksi, että joutuu tässä pikkuisen vääntämään, ymmärräthän, että saadaan tää homma hoidettua kuin ammattilaiset...

Katkeruus, kosto, mahdolliset jälkiseuraamukset (kameroita joka puolella, vaikka ei luulis) yms.

Ei ole sen arvoista, että pääsee kokemaan tyydytystä siitä, että antoi mielestään oikeutta. Useimmiten.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Defendo

#1466

Viesti T-T »

Mun mielestä voitais vielä vähän jatkaa meidän oikeusjärjestelmästä lopullisen totuuden tuomitsijana ja vapauttajana :D

Parhaimmillaan ne on niitä kun silminähden vähintään jotain hitusen vahvempaa lääkettä popsiva syyttäjä koittaa huuta "hiljaa" todistajalle että "sano mitä piti!!"
Tuomari herättelee asianomistajaa. Asianajaja pyytää lupaa nähdä toisen asianajajan rahnapyynnön, että tietää laskuttaa oikein.
Plus monia muita hassuttelujuttuja...

Se että siellä jotenkin syvällisen viisaasti tulkittaisiin hätävarjelun/pahoinpitelyn jne linjavetoja perus sisään-tuomio-ulos-keisseissä jotka nykyään saavat vielä harvemmin valituslupaa hoviin, niin on sellaista lämpimän pörröistä luottoa johonkin, jota ei ole.

Tämä ylempi lähinnä Tapsaattorin melkein jopa suloiseen lakijargoniin. Mökkilämmittely perinteisenä esimerkkinä.
Ja juu kyllähän mäkin oon ottanut jopa niiden näyttöjä vastaan jotka opettaa näitä asioita oppilailleen, mutta se on sellaista helppoa hömpänpömppä-rahnaa ja lakiknoppailua kahvipullan kanssa jos sen sillai ottaa.
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3844
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Defendo

#1467

Viesti Puni »

Erityisesti pidän Defendon asiakaslähtöisestä palvelumentaliteetista.
Kamppailutaiteiden maaritelmä: Energian tuottaminen ja ohjaaminen kohti päämäärää, jossa vallitsee täydellinen harmonia ja väkivallattomuus.
Risto Hentunen

(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 3

Defendo

#1468

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

T-T kirjoitti:Mun mielestä voitais vielä vähän jatkaa meidän oikeusjärjestelmästä lopullisen totuuden tuomitsijana ja vapauttajana :D

Muista T-T että Jumala on luonut Järjestyksenvalvojat kuvakseen! Täten Te olette kaiken maallisen lainsäädännön yläpuolella. Joka toisin väitää ei ole ainoastaan väärässä, vaan myös Saatanasta!

Hesekiel 25:17

Ja teen heille suuret kostoteot, rangaisten kiivaudessa. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra, kun minä annan kostoni heitä kohdata



Ai niin tää defendo ketju. Pääsevätkö myös keski-ikäiset siviilit purkamaa tavisangstia greentreeneihin?

:D
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2446
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Defendo

#1469

Viesti tapsaattori »

lT-T: laki nyt on mitä se sattuu olemaan. Ja sen puitteissa kannattaa toimia oli se sitten kuinka jargonia vaan. Jos on siis halu elää suht normaalia elämää veronmaksajana. Itselläni ei ainakaan ole varaa mihinkään oikeustaisteluihin. Ei oo varaa edes ylinopeussakkoon..
Mikä muu voisi olla lähtökohtana ip-harjoittelussa , puhumattakoon voimankäytöstä, kuin laki?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendo

#1470

Viesti Andy »

Jos ajattelee vain tehokkuuden kautta, niin kai silloin olisi parasta kulkea aina aseistettuna - mieluiten ampuma-aseilla - ja pienestäkin vihamielisyyden osoituksesta tai sellaisen epäilyksestä avata yllättäen tuli tai lyödä puukolla pyrkien mahdollisimman nopeaan surmaamiseen?

Mutta onko tämä tämmöinen hyvä idea, onkin hieman toinen juttu.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 5 kurkkijaa