Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Defendo

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#91

Viesti Streetwise »

VKA kirjoitti: Tuo KMAA:han ja IKMF kun ovat nykyään aika pahasti "sodassa" keskenään, niin ei liene ihme, että molempien pääkouluttajat yrittävät laittaa toisiansa ruotuun ja väittävät toisen olevan hakoteillä.
"Eihän sokea voi sokeaa taluttaa? Eivätkö molemmat lankea kuoppaan?" Luuk. 6:39
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

#92

Viesti PetriP »

VKA kirjoitti: Tosin mitä olen ymmärtänyt, niin Defendo kärsii aika pahasti samasta leiriytymisefektistä: Bill Wolfen näkemystä defendosta kyseenalaistavat hyvin monet. On Bill Underwoodin Defendoa, on Cestarin WW2 Combatives jota monet pitävät "aidoimpana ja lähinnä sitä alkuperäistä defendoa" ja sitten on tietysti myös pienempiä yrittäjiä.
No tuskin näillä kukaan rikastuu. Kannattaa ennemmin opettaa vaikka tanssia jos fyrkkaa haluaa.

Underwoodin defendo on vanhempaa perua kuin Wolfen eikä ole historialtaan yhtenevä. Ei perustu DEFENUun. Wolfen systeemi on selkeästi hänen omaansa jossa jotain WWII vaikuitteita varmasti on. Wolfen sivuilla oleviin historiikkeihin kannattaa suhtautua ISOLLA varauksella. Lajin käyttökelpoisuuten tuo historia ei tietysati mitenkään vaikuta.

Cestari lienee lähimpänä alkuperäistä W.E.F opetuksia. Mutta onko se sitten kovinkaan tärkeätä?
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#93

Viesti YJT »

PetriP kirjoitti: Cestari lienee lähimpänä alkuperäistä W.E.F opetuksia. Mutta onko se sitten kovinkaan tärkeätä?
Niin, jostain syystä alkuperäisyyttä pidetään tärkeänä myös ei-TMA -systeemeissä. Itse olen tutustunut esim. WW II Combativesiin ainoastaan filmien välityksellä, ja kun vertaa vaikka Cestarin ja Jim Groverin (Kelly McCannin) opetusta, niin Cestari selvästi opettaa samaa juttua jota on opetettu 60 vuotta sitten, kun Grover käyttää sitä pohjana ja pyrkii kehittämään uutta. Mielestäni jälkimmäinen ajattelutapa on hedelmällisempi, jos tarkoituksena on nimenomaan kehittää systeemiä tehokkaammaksi (ja mahdollisesti pitää ajantasaisena).

...Täytyy kyllä sanoa, että olisi kova houkutus lähteä treenaamaa Defendoa, mutta jos treenit ovat vain kerran viikossa ja vuorotyö haittaa harrastuksia niin täytyy tämäkin haave haudata ainakin toistaiseksi.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#94

Viesti Mjölnir »

YJT kirjoitti: [...kun Grover käyttää sitä pohjana ja pyrkii kehittämään uutta. Mielestäni jälkimmäinen ajattelutapa on hedelmällisempi, jos tarkoituksena on nimenomaan kehittää systeemiä tehokkaammaksi (ja mahdollisesti pitää ajantasaisena)
Naulan kantaan. Vain muutos on jatkuvaa. Totta on, että ihmisnivelet eivät ole 300 vuoden kuluessa vaihtaneet kääntymissuuntaa, ja tärkeät elimet eivät ole vaihtaneet paikkaa, joten samat tekniikat, joita on kehitetty jo aiemmin pääosin pätevät edelleen.

Mutta opetus- ja harjoitusmenetelmät kehittyvät. Lisäksi (itsepuolustuksen ja sodankäynnin kannalta) yhteiskunta ja käytettävä teknologia muuttuu. Arvot muuttuva, ja sitä kautta koko yleinen kansakunnan filosofia. Jos halutaan TOIMIVIA itsepuolustus-/lähitaistelu-/kamppailujärjestelmiä, niiden on kehityttävä jatkuvasti.

Vaikka vain siksi, että todettaisiin, että mikään ei ole muuttunut. Mutta tutkimusta ja kehitystä on tehtävä.

Alkuperäisyyksillä jne ei mielestäni ole mitään tekoa sen kanssa, onko järjestelmä toimiva vai ei.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
VKA
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 832
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#95

Viesti VKA »

No tuskin näillä kukaan rikastuu. Kannattaa ennemmin opettaa vaikka tanssia jos fyrkkaa haluaa.
Näin kotimaassa. Mutta kun alat laskeskelemaan "isojen pomojen" tuloja erilaisten seminaarikiertueiden, ohjaajien koulutustilaisuuksien yms. asioiden avulla niin kyllä näillä joku rikastuu...ja aika paljon.

Alkuperäisyydestä olen samaa mieltä, ei sillä ole minulle mitään merkitystä. Halusin vain osoittaa, että erityisesti näissä 2:n MS:n aikaisissa taistelujärjestelmissä tuo "mun on ainoa oikea versio!" -aspekti on noussut mielestäni aika korkealle.
Sinänsä aika hassua, varsinkin kun otetaan huomioon, että noita lajeja markkinoidaan yleensä itsepuolustuksena. Itse näen sangen vähän yhtymäkohtia toisen maailmansodan kommandojen aseettomilla taistelutilanteilla ja suomalaisen ravintolaillan jälkipeleillä. Eli kehitystähän pitää tapahtua ja aika perhanan rankasti, jos sotilaan lähitaistelumenetelmää meinataan käyttää siviilin itsepuolustuksen opettamiseen, joka on aivan eri asia.
-------------------------------------------------------
"VKA, et näytä tajunneen kamppailulajien periaatteita alkuunkaan."
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#96

Viesti mronkain »

Tätä voisi verrata vaikka siihen, että urheilussa lajit sinänsä eivät välttämättä ole muuttuneet, juoksu on juoksua edelleen, ja pituushyppy pituushyppyä. Kuitenkin tulokset keskimäärin ovat parantuneet ja ennätyksiä rikotaan.

Mielestäni asiassa on monia pointteja.

Kuten sanottu, ihmisruumis sinällään ei ole niin radikaalisti muuttunut, etteivät vanhat totuudet pätisi. Mutta ihmisruumiin tuntemus on kasvanut, ja sitä kautta tieto siitä, miten se toimii ja miten sen toimintaa voi ohjata ja oppia uusi asioita, sekä parantaa ominaisuuksia treenillä. On myös parempaa tietoa siitä mikä on terveellistä ja mikä ei. Vanhoissa lajeissa on usein treenimenetelmiä, jotka eivät välttämättä ole kokonaisuuden kannalta kovin terveellisiä.

Usein sanotaan että ilman pitkällistä kokemusta ei kannata lähteä kehittelemään uusia lajeja tai tyylejä, koska ei ole kokonaiskuvaa. Viittaan edelliseen, yleinen tietämys ihmisruumiista on myös tärkeä juttu, eikä niillä vanhan ajan mestareillakaan aina niin pitkällinen kokemus ollut kun jo kehitettiin uutta. Pääsääntöisesti opittiin kamppailusta kamppailemalla. Miksi sitä ei voisi tehdä nykyaikana?

Sitten on tietysti perinne. Jos haluaa treenata perinteistä lajia perinteen vuoksi, siihen ei oikein ole vastinetta moderneissa lajeissa, ehkä korkeintaan se, että luo itse niitä perinteitä.

Toimivuus. Sekin on monitahoinen juttu. Toimivuus missä tilanteessa, ja miten se mitataan? Toimivuus itsepuolustuksessa? Taistelussa? Tappelussa? Kilpailussa? Kunnon kohottajana? Henkisessä mielessä? Taas kerran, mitä nyt kukin hakee. Jokaisella lähtökohdalla on omat parametrinsä, jotka määräävät aika pitkälti miten se toimivuus määräytyy.
Itsepuolustukseen (laillisessa mielessä) sopiva laji ei välttämättä ole hyvä taistelulaji, taistelulaji ei välttämättä toimi kilpailussa, eikä kilpailulaji kokonaisvaltaisena terveyden ylläpitäjänä, jostain lajista ei löydy tippaakaan henkistä puolta (tästä olen itse eri mieltä, lajista löytyy myös aika paljon sitä mitä itse ottaa treeneihin mukaan) ja toisessa ei ole perinnejatkumoa.

Oma mielipiteeni toimivasta lajista on nimen omaan sellainen, joka on osa maailmaa, ei oma maailmansa. Se ottaa huomioon muuttuvan ympäristön ja kehittyy, vaikka säilyttääkin oman perusolemuksensa (ja ehkä perinteensä) suht. muuttumattomana. Ajatus, että joku laji olisi sellaisenaan täydellinen, on mielestäni lyhytnäköinen ja kestämätön.

- Marko
taifuuni
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1078
Lauteille: Heinäkuu 2005

#97

Viesti taifuuni »

mronkain kirjoitti: Tätä voisi verrata vaikka siihen, että urheilussa lajit sinänsä eivät välttämättä ole muuttuneet, juoksu on juoksua edelleen, ja pituushyppy pituushyppyä. Kuitenkin tulokset keskimäärin ovat parantuneet ja ennätyksiä rikotaan.

Mielestäni asiassa on monia pointteja.

Kuten sanottu, ihmisruumis sinällään ei ole niin radikaalisti muuttunut, etteivät vanhat totuudet pätisi. Mutta ihmisruumiin tuntemus on kasvanut, ja sitä kautta tieto siitä, miten se toimii ja miten sen toimintaa voi ohjata ja oppia uusi asioita, sekä parantaa ominaisuuksia treenillä. On myös parempaa tietoa siitä mikä on terveellistä ja mikä ei. Vanhoissa lajeissa on usein treenimenetelmiä, jotka eivät välttämättä ole kokonaisuuden kannalta kovin terveellisiä.

Usein sanotaan että ilman pitkällistä kokemusta ei kannata lähteä kehittelemään uusia lajeja tai tyylejä, koska ei ole kokonaiskuvaa. Viittaan edelliseen, yleinen tietämys ihmisruumiista on myös tärkeä juttu, eikä niillä vanhan ajan mestareillakaan aina niin pitkällinen kokemus ollut kun jo kehitettiin uutta. Pääsääntöisesti opittiin kamppailusta kamppailemalla. Miksi sitä ei voisi tehdä nykyaikana?

Sitten on tietysti perinne. Jos haluaa treenata perinteistä lajia perinteen vuoksi, siihen ei oikein ole vastinetta moderneissa lajeissa, ehkä korkeintaan se, että luo itse niitä perinteitä.

Toimivuus. Sekin on monitahoinen juttu. Toimivuus missä tilanteessa, ja miten se mitataan? Toimivuus itsepuolustuksessa? Taistelussa? Tappelussa? Kilpailussa? Kunnon kohottajana? Henkisessä mielessä? Taas kerran, mitä nyt kukin hakee. Jokaisella lähtökohdalla on omat parametrinsä, jotka määräävät aika pitkälti miten se toimivuus määräytyy.
Itsepuolustukseen (laillisessa mielessä) sopiva laji ei välttämättä ole hyvä taistelulaji, taistelulaji ei välttämättä toimi kilpailussa, eikä kilpailulaji kokonaisvaltaisena terveyden ylläpitäjänä, jostain lajista ei löydy tippaakaan henkistä puolta (tästä olen itse eri mieltä, lajista löytyy myös aika paljon sitä mitä itse ottaa treeneihin mukaan) ja toisessa ei ole perinnejatkumoa.

Oma mielipiteeni toimivasta lajista on nimen omaan sellainen, joka on osa maailmaa, ei oma maailmansa. Se ottaa huomioon muuttuvan ympäristön ja kehittyy, vaikka säilyttääkin oman perusolemuksensa (ja ehkä perinteensä) suht. muuttumattomana. Ajatus, että joku laji olisi sellaisenaan täydellinen, on mielestäni lyhytnäköinen ja kestämätön.

- Marko
Jopas oli tyylikkäästi ja tasapuolisesti kiteytetty kaikki asiat joista monesti turhaan peistä väännetään.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#98

Viesti Mika »

mronkain kirjoitti: Ajatus, että joku laji olisi sellaisenaan täydellinen, on mielestäni lyhytnäköinen ja kestämätön.
Itse en ole koskaan törmännyt ajatukseen, että jokin laji olisi "täydellinen".

Mutta on kuitenkin olemassa lajeja, jotka on kehitetty joko pitkän ajan kuluessa tai tiettyihin rajattuihin tarpeisiin, jolloin niiden muuttaminen ei (enää) ole perusteltua. Tällöin ei voida puhua lyhytnäköisyydestä eikä kestämättömyydestä, sillä tällaisia lajeja on edelleen olemassa. Ihmiset hakevat nykyään niin eri asioita kamppailulajeilta, kuten itse sanoitkin.

Tämän näkee jo ihan näistä mainituista esimerkeistä Defendoon liittyen; yksi vaalii perinteitä, toinen muuttuu.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vatula
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: TAMPERE

#99

Viesti Vatula »

Minäpäs yritän osaltani hieman valottaa näkemystäni Defendosta..

Defendo on nykyaikainen tapa harjoitella realistista itsepuolustusta. Defendo lähtee ajttelutavasta, että itsepuolustaja rakentuu kolmesta ominaisuudesta; psyykkeestä, fysiikasta ja tekniikasta.. Defendo pyrkii vahvistamaan näitä ominaisuuksia. Defendo harjoituksissa tulee hiki ja harjoitukset pyritään pitämään opettavaisina ja mielekkäinä.
Defendossa on 65 tekniikkaa joihin kuuluvat nyrkkeilyn lyönnit maustettuna kyynerpäälyönneillä ja muutamalla kämmen-tyvi/syrjä iskulla. Defendossa lyönnit suunnataan päähän. Defendossa käytetään thai-tyylisiä potkuja, jotka vasta vuoroisesti suunnataan navankorkeudesta alaspäin. Thai-tyylinen kiertopotku kylkeen mm. on harjoiteltava perustekniikka. Kickboxing- ja nyrkkeilytyylinen sparraaminen kuuluu lajiin edistyneemmillä harrastajilla.
Defendon harrastaminen alkaa HARD TARGET- ohjelmalla, missä harrastajasta muovautuu päällekarkaajalle ohjelman nimen mukaisesti hankala kohde. Hard targetissa harjoittelija opettelee lyömään ja potkimaan. Harjoittelija oppii lisäksi suojelemaan itseään parilla käyttökelpoisella torjunnalla. Harjoittelija tottuu myös lievään kontaktiin hikisen harjoituskaverin kanssa "peruspystypainiotteita" harjoitellessaan. Hardtarget-ohjelma sisältää myös "ratkaisuja" muutamaan yleisimpään vaaralliseen otteeseen, joilla väkivallan uhreihin tukimusten mukaan tartutaan. Hard targetissa luodaan vankka perusta lajille, jossa oleellinen on tärkeää. Harjoittelijan kunto kasvaa, voimat ja periksiantamattomuus lisääntyy ja harjoittelija oppii liikemalleja, joita voi myöhemmin hyödyntää vaativammissa tekniikoissa. Huomasin tänään harjoitellessani Saarion kanssa veitsitekniikoita, että ne tuntuivat helpoilta, koska niissä toistuivat tutut liikemallit, jotka olin oppinut jo Hardtargettia suorittaessani.
Näkemykseni Defendosta on, että se sopii hyvin "lajiksi" henkilölle, joka haluaa harjoitella realistista itsepuolustusta. Defendo sopii myös erinomaisesti työkaluksi vartijoille, hoitohenkilökunnalle, järjestyksenvalvojille ja poliiseille. Lajin pääkouluttaja Bill Volfe kouluttaa sotilaita ja poliiseja. Minulle laji on tarjolla olevista sopivin.
Mielestäni on kummallista, että jotkut ovat sitä mieltä ettei kehälajeista olisi mitään hyötyä itsepuolustustilanteessa. Väite on mielestäni vastaavalla tasolla kuin ettei siitä ole mitään hyötyä jos metsästäjät käyvät radalla ampumassa valmistautuessaan metsästyskauteen. Itse kykenen myös löytämään joitain yhteneviä kohtia juoksuhaudassa tapahtuvan hand to hand combatin ja sen kapakan takapihatappelun välille, vaik´en sodassa ole ollutkaan.. Jos jotain pitää nopeasti mainita, niin ainakin se että toisella tai molemmilla voi olla joku astalo tahi sitten ei .. Ja se, että varmaankin kaikki osalliset kokevat kovan ressireaktion ja ehkä se että toisella tai molemmilla voi olla apumiehiä tai niitä voi ilmestyä "yllättäen" paikalle.. Tilanne voi myös olla vaarallinen hengelle tai terveydelle. Ja perin perästä kai siinä on kysymys siitä, että kaikki osalliset koitavat selviytyä ns. "voittajina"......?
ELÄMÄTTÖMÄSTÄ ELÄMÄSTÄ EI SAA RAHOJA TAKAISIN ;)
Vatula
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: TAMPERE

#100

Viesti Vatula »

Lueskelin näitä kaikenlaisia kirjoitteluja siitä mikä on oikein ja mikä väärin, kun harjoitellaan lajeja sitten urheilukilpailuja tai mahdollisia hätävarjelutilanteita varten.. Mielestäni sanat VELVOLLISUUS JA VASTUU ovat kokeneet nykymaailmassa pahan inflaation.. TOKI olen ehdottomasti sen kannalla, että jos joku tekee oikeudettoman hyökkäyksen jotain vastaan, niin hyökkääjä on ensisijaisesti vastuussa itsestään.. mutta.. mutta.. Olen myös sitä mieltä, että kun ihmiset tulevat opettelemaan itsepuolustusta, niin ohjaaja on vastuussa opetettavistaan ja heidän turvallisuudestaan ja ohjaajan velvollisuus on pyrkiä estämään harrastajien loukkaantuminen.. Ei mielestäni ole kovin hyvä sijoitus, jos tulet salille harjoittelemaan selvitäksesi mahdollisesta melko epätodennäköisestä hyökkäyksestä, mutta salilla joku idiootti puree naamastasi irti kappaleita, puhkoo silmäsi ja katkaisee vielä raajasi.. Tämä nyt on kärjistystä enkä usko, että missään näin ikävästi on käynyt.. Mutta vammoja ja vahinkoja syntyy ja mitä "realistisemmin" harjoitellaan, sen enemmän riskit kasvavat.. Olen itsekkin joskus harjoitellut kovaa ja joskus tyhmästikin, mutta KOVA ja VAARALLINEN eivät ole synonyymeja.
Muista, kun joskus 90-l. alkupuolella sparrasin ennen matsia lämmittelyksi kaverin kanssa kevyesti ilman hanskoja vain käsisiteillä. Kaverin peukalon kynsi osui silmääni ja sarveiskalvoon tuli haavauma.. Harmittomalta vaikuttaneessa tilanteessa sarveiskalvo repeentyi hieman irti. Silmästä valui vettä mutta se ei haitannut ottelua. Seuraavana päivänä silmä oli tulehtunut ja menin lääkärille. Lääkäri hoiti haavan, mutta sarveiskalvon löyhyyttä ei huomattu.. Silmä vaivasi minua vuosikaudet tulehtuen aina uudestaan ja uudestaan.. Kiusallinen vaiva poistui vasta, kun pääsin Taysin silmäpolille vuonna 2004 ja erikoissilmälääkäri Pöyhönen operoi silmän huomattuaan ongelman tutkimuksissaan. Voin sanoa, että välillä joutui syömään kipulääkkeitä..
En epäile etteikö harjoittelijoiden luonne kasva tässä VKA:n kehittelemässä superskenaariossa, mutta haluaisin kysyä, että monestiko hän on itse kokeillut sitä sellaisessa porukassa, jossa on ainoastaan vastustajia, joille ei usko pärjäävänsä??? Itse voisin kehitellä skenaarion, jossa mennään Sao Paulon slummiin kuukaudeksi kultakäädyt ja kamera kaulassa patsastelemaan.. Jos selviää on varmasti kovempi jätkä, mutta lieneekö kuitenkaan kovin fiksu harjoitus?
ELÄMÄTTÖMÄSTÄ ELÄMÄSTÄ EI SAA RAHOJA TAKAISIN ;)
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 73
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#101

Viesti bodyguard »

YJT kirjoitti: Niin, jostain syystä alkuperäisyyttä pidetään tärkeänä myös ei-TMA -systeemeissä. Itse olen tutustunut esim. WW II Combativesiin ainoastaan filmien välityksellä, ja kun vertaa vaikka Cestarin ja Jim Groverin (Kelly McCannin) opetusta, niin Cestari selvästi opettaa samaa juttua jota on opetettu 60 vuotta sitten, kun Grover käyttää sitä pohjana ja pyrkii kehittämään uutta. Mielestäni jälkimmäinen ajattelutapa on hedelmällisempi, jos tarkoituksena on nimenomaan kehittää systeemiä tehokkaammaksi (ja mahdollisesti pitää ajantasaisena).
Ei kaikki kehitys kuitenkaan ole positiivista. Kuten on monasti puhuttu niin realistinen itsepuolustus ei varsinaisesti vedä suurta yleisöä puoleensa. Eikö siinä tapauksessa ole vaarana se että kehitys tarkoittaa sitä että lajista muovautuu yleisöystävällisempää? Olen kuitenkin YJT:n kanssa samaa mieltä Jim Groverin tapauksesta.
Vatula kirjoitti: En epäile etteikö harjoittelijoiden luonne kasva tässä VKA:n kehittelemässä superskenaariossa, mutta haluaisin kysyä, että monestiko hän on itse kokeillut sitä sellaisessa porukassa, jossa on ainoastaan vastustajia, joille ei usko pärjäävänsä??? Itse voisin kehitellä skenaarion, jossa mennään Sao Paulon slummiin kuukaudeksi kultakäädyt ja kamera kaulassa patsastelemaan.. Jos selviää on varmasti kovempi jätkä, mutta lieneekö kuitenkaan kovin fiksu harjoitus?
Vertaus on kyllä päätähuimaava :shock:
Luuletko että näissä skenaarioharjoituksissa telotaan ihmisiä oikeasti?
Kannattanee edes etäisesti olla perillä siitä mistä puhutaan. Kyllä kovalla kontaktilla treenata turvallisestikkin.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Saunatonttu
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 89
Lauteille: Helmikuu 2006

#102

Viesti Saunatonttu »

Mukavastihan tekstiä on irronnut Defendosta. Sekä näistä muista reality-sarjan jutuista.

Ystäväni työskentelee PV:n hommissa ja ennen sinne menoa oli kamppailulajeista tukeva tausta. Siellä tuli eteen KM, jota kehui hyväksi. Nyt ovat siirtyneet enempi vähempi Defendoon. Oli samaa mieltä tuosta paini- ja nyrkkeilytekniikoiden pohjaan perustumisesta.

Oliko Fairnbanksilla pohjaa näistä lajeista, kun 1920-luvulla Kiinassa kehitti Defendun? Jos domestos ei ole kokonaan viennyt aivosoluja, niin siellä muistelisin hänen kehittäneen lajinsa.
VKA
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 832
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#103

Viesti VKA »

En epäile etteikö harjoittelijoiden luonne kasva tässä VKA:n kehittelemässä superskenaariossa, mutta haluaisin kysyä, että monestiko hän on itse kokeillut sitä sellaisessa porukassa, jossa on ainoastaan vastustajia, joille ei usko pärjäävänsä???
Ehh...en nyt oikein ymmärrä mistä "superskenaariosta" puhut?? :shock:
-------------------------------------------------------
"VKA, et näytä tajunneen kamppailulajien periaatteita alkuunkaan."
Vatula
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: TAMPERE

#104

Viesti Vatula »

Tarkoitan tällä "super skenaariolla" harjoitetta, jonka kehuit kehittäneesi Geoff Thompsonin kanssa käymäsi kirjeenvaihdon perusteella, missä harjoittelijat lyödään äkkiä riviin ja penätään vapaaehtoisia nujakointiin karsituilla säännöillä.. Pisti silmiini tuolta jostain tämän sivuston muilta palstoilta..
ELÄMÄTTÖMÄSTÄ ELÄMÄSTÄ EI SAA RAHOJA TAKAISIN ;)
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

#105

Viesti PetriP »

Saunatonttu kirjoitti: Oliko Fairnbanksilla pohjaa näistä lajeista, kun 1920-luvulla Kiinassa kehitti Defendun? Jos domestos ei ole kokonaan viennyt aivosoluja, niin siellä muistelisin hänen kehittäneen lajinsa.
Tuohon maailman aikaan britti-herrasmies on nyrkkeillyt kouluaikoinansa melkoisella varmuudella. Ju-Jutsu ja Judo(kodokan 1 dan) tausta hänellä oli. Paini tuntuisi kovin omituiselta. Ei kuulunut sen yhteiskuntaluokan kokemukseen.

W.E.F:n tekniikkka valikoima oli pieni. Erilaisa irtautumisia ja muutama lyönti. Lähinnä suora kämmen tyvellä. Uppercutti kämmentyvellä (chin-jab). Ja tää erikoinen jalan rikkova sivupotku. Näiden lisäksi paljon kämmensyrjälyöntejä.

Toi sivuopotku tyyli on hyödyllinen vain saappaat jalassa ja silloinkin siviilikäyttöön liian raaka. Pääsee maksajaksi.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa