Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Defendo

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Defendo

#1216

Viesti Lasse Candé »

JanneM kirjoitti: Jos ajatellaan, että lajin harrastajia on tällä hetkellä useita satoja ellei jopa tuhansia henkilöitä seitsämässä eri maassa, niin siitä saadaan jo kerättyä melko puolueetonta dataa siitä miten mikäkin tekniikka ja taktiikka on toiminut minkälaisissa tilanteissa.
Kuinka tämä toimii käytännössä? Miten tieto siis toimitetaan "lajille", arkistoidaan ja miten se toimitetaan takaisin harrastajalle? Miten jutut taltioituvat lajiin? Muuttuvatko tekniikat uuden tiedon myötä?
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Defendo

#1217

Viesti DeusVult »

Jos tuo on siis se jutska mistä se sana "scientific" tulee siihen defendon logoon, niin haiskahtaa hieman pseudo-tieteelliseltä... :) Jos joku niistä tuhansista harjoittelijoista jossain päin maailmaa joutuu johonkin tilanteeseen, ja saa tekniikan toimimaan (tai ei saa), niin voidaanko tulos toistaa? Voidaanko identtiset olosuhteet kokeelle luoda uudestaan? Mitäs jos toisaalla joku toinen harjoittelija on saanut samankaltaisissa olosuhteissa päinvastaiset tulokset? Montako käytännön onnistumista tai epäonnistumista tekniikka X vaatii jotta sen asema kurrikulumissa muuttuu?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1218

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti: Jos tuo on siis se jutska mistä se sana "scientific" tulee siihen defendon logoon, niin haiskahtaa hieman pseudo-tieteelliseltä... :) Jos joku niistä tuhansista harjoittelijoista jossain päin maailmaa joutuu johonkin tilanteeseen, ja saa tekniikan toimimaan (tai ei saa), niin voidaanko tulos toistaa? Voidaanko identtiset olosuhteet kokeelle luoda uudestaan? Mitäs jos toisaalla joku toinen harjoittelija on saanut samankaltaisissa olosuhteissa päinvastaiset tulokset? Montako käytännön onnistumista tai epäonnistumista tekniikka X vaatii jotta sen asema kurrikulumissa muuttuu?
Niin, totta on se, että välttämättä tiedeyhteisö ei suoraan allekirjoita tuota "scientific" termiä, mutta mielestäni se ei ole liioiteltua tässä yhteydessä, koska lajissa todellakin (tiedän, koska itse osallistun kehitystyöhön) otetaan huomioon kokemukset ja muiden teoriat, joiden perusteella laaditaan joku hypoteesi, jota sitten testaillaan ja tehdään tarvittavat toimenpide-ehdotukset jotka jalostuvat sitten toimintamalleiksi tai harjoitusmenetelmiksi.
Esimerkkejä on mm
pedagogiikka
käyttäytymistieteistä ainakin psykologia
ja nämä tekniset jutut

niinkuin sanoin, niin täysin identtistä koetilannetta ei varmasti voida luoda uudestaan, mutta olemme pyrkineet onnistumisten taikka epäonnistumisten tapauksessa löytämään sen syyn siihen tapahtumaan rekonstruktioiden kautta ja vaikuttamaan sitten siihen syyhyn, mikäli se on sellainen, että harjoittelulla siihen voidaan vaikuttaa (ei pelkästään ympäristöstä tms.)

edit:sotataito, taktiikka, ei ole matemaatikkojen mielestä tiedettä, koska se on humanistinen tiede. Kuitenkin, Defendon kehittämisessä käytetään samankaltaisia osa-alueita, kuin sotatieteen tutkimuksessa, eli pyritään mallintamaan ympäristöä, osaamista, teknisiä välineitä ja käyttäytymistä sekä tilanneymmärrystä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1219

Viesti Mjölnir »

Lasse Candé kirjoitti:
JanneM kirjoitti: Jos ajatellaan, että lajin harrastajia on tällä hetkellä useita satoja ellei jopa tuhansia henkilöitä seitsämässä eri maassa, niin siitä saadaan jo kerättyä melko puolueetonta dataa siitä miten mikäkin tekniikka ja taktiikka on toiminut minkälaisissa tilanteissa.
Kuinka tämä toimii käytännössä? Miten tieto siis toimitetaan "lajille", arkistoidaan ja miten se toimitetaan takaisin harrastajalle? Miten jutut taltioituvat lajiin? Muuttuvatko tekniikat uuden tiedon myötä?
Siten, että esim Kimmo, joka oli jonkun tapahtuman kohteena, kertoo siitä vaikka Antille. Antti kertoo siitä Jyrkille. Asiaa myllytetään, tehdään kokeilua ja mahdollisesti päivitetään jotain tekniikkaa, ja sitten Antti opettaa sen opettajille, jotka opettavat sen oppilaille.

"Laji" on tällä hetkellä pitkälti Jyrki ja I.D.D.I.- sekä R.A.I.D.-ohjaajat, jotka kuuluvat tähän kehitysryhmään.

Edit: http://www.defendo.fi/defendo-top-team-finland/" onclick="window.open(this.href);return false;

Näiden lisäksi Puolassa on yksi I.D.D.I. -ohjaaja ja Unkarissa on R.A.I.D. -ohjaajia
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1220

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti: Montako käytännön onnistumista tai epäonnistumista tekniikka X vaatii jotta sen asema kurrikulumissa muuttuu?
Tämä on siinä mielessä aika hypoteettinen kysymys, koska käytettävät tekniikat on jo testattu niin moneen kertaan, mutta teoreettisesti tarkasteltuna voisi olla tilanne, että jos vaikka uhkaympäristö muuttuisi merkittävästi, esim veitsi, joka antaa kuollettavan sähköiskun tartuttaessa terästä kiinni yleistyisi niin, että sellainen alkaa olla lähes joka taskussa, veitsenriistotekniikka päivitettäisiin.

Jos, tämä on taas kovin hypoteettista, mutta, jos jostain tekniikasta löytyisi yllättäen sellainen haavoittuvuus, että on erittäin mahdollista, että sitä haavoittuvuutta käytetään, jopa yksikin epäonnistuminen tai pelkästään harjoituksissa todettu, voisi johtaa tekniikan muuttamiseen. Tietysti intensiivisen pohdinnan ja kokeilun sekä tutkimisen kannalta (tähän myös ne pedagogiset ja psykologiset aspektit mukaan).
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendo

#1221

Viesti Andy »

Nyt tässä on joku väärinkäsitys tieteen olemuksesta ilmeisesti sekä Deus Vultilla että Mjölnirillä.

Se ettei tapausta voida vahvistaa toistettavilla laboratoriokokeilla, ei tee siitä pseudotiedettä. Jos vaikka joku komeetta lähestyy ainutkertaisesti aurinkoa ja tähtitieteilijä tekee siitä havaintoja ja selittää sen käyttäytymistä, niin ei se muutu pseudotieteeksi sen takia, että komeettaa ei voida laittaa uudestaan tekemään samaa reissua.

Se mikä tästä defendon systeemistä puuttuu on julkisuus ja vertaisarviointi. Jotta se muuttuisi tieteeksi, havainnot pitäisi julkistaa jossain vertaisarvioidussa lehdessä. Eli siis niin että kirjoitetaan johonkin "Black Beltiin" artikkeli, jossa kerrotaan, että hanhenkaulalukko toimii näin ja näin tällaisissa tilanteissa. Ennen kuin artikkeli hyväksytään lehteen, se pitäisi vielä arvioituttaa muilla ulkopuolisilla itsepuolustuksen asiantuntijoilla ja mahdollisesti muokata näiden esittämien korjausehdotusten mukaan.

Tämä olisi "tieteellistä itsepuolustusta". Käytännössä tällainen menettely on tietysti mahdotonta, koska tuollaisia vetaisarvioituja itsepuolustuslehtiä ei ole olemassa. Sanoisin että defendossa käytetään tieteelistyyppisiä menetelmiä lajin kehittämisessä, mutta varsinaista tiedettä se ei ole.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Defendo

#1222

Viesti Aihki »

Ei niinkään tiede kuin empirismi.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1223

Viesti Mjölnir »

Juuri näin. Mutta lajin kehittämisessä käytetään ja on käytetty MYÖS oikeita tutkimuksia, kuten vaikka pedagogiikasta ja psykologiasta jne.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Defendo

#1224

Viesti DeusVult »

Kiitos vastauksista. Mutta eli siis tuo Defendo Top Team on käytännössä ja periaatteessakin se instanssi joka tietoa kerää ja käsittelee? JanneM:n heitto sadoista tai tuhansista tietoa keräävistä harrastajista on siis hieman liioiteltu, sillä ettehän te Top teamiläiset voi jokaista harrastajaa tuntea henkilökohtaisesti. Vai onko teillä ihan joku standardisoitu ilmoitusjärjestelmä jolla se joku puolalainen riviharrastaja saa sen viimelauantain ip-tilanteensa kaikkine yksityiskohtineen Jyrki Saarion ja IDDI tiimin tietoon?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendo

#1225

Viesti Andy »

Miten tuo tasojärjestelmä oikein toimii? http://www.defendo.fi/tasojarjestelma/" onclick="window.open(this.href);return false;
Defendo Red = musta vyö.
I.D.D.I. / R.A.I.D. level 1 musta vyö 1 viiva = black belt one stripe
I.D.D.I. / R.A.I.D. level 2 musta vyö 2 viivaa = black belt two stripes
I.D.D.I. / R.A.I.D. level 3 musta vyö 3 viivaa = black belt three stripes
Lähinnä siis RAID ja IDDI -tasot. Ovatko ne jotenkin rinnakkaisia, eli RED-tason jälkeen ylenet joko RAID 1 tai IDDI 1 -tasolle organisaation tehtävänkuvan mukaan? vai onko ensin RAID-tasot ja niiden loputtua (kolmeen?) ylennytään IDDI-tasolle?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 73
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Defendo

#1226

Viesti bodyguard »

DeusVult kirjoitti: Vai onko teillä ihan joku standardisoitu ilmoitusjärjestelmä jolla se joku puolalainen riviharrastaja saa sen viimelauantain ip-tilanteensa kaikkine yksityiskohtineen Jyrki Saarion ja IDDI tiimin tietoon?
En tunne mekanismeja mutta puolalainen perusharrastaja luultavasti kertoo tapauksesta joko Istvanille tai vaihtoehtoisesti jollekkin muulle ohjaajalle joka sitten kertoo eteenpäin Istvanille. Systeemi ei ainakaan näin ajateltuna ole kovin monimutkainen tai ihmeellinen :smt003

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1227

Viesti Mjölnir »

bodyguard kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: Vai onko teillä ihan joku standardisoitu ilmoitusjärjestelmä jolla se joku puolalainen riviharrastaja saa sen viimelauantain ip-tilanteensa kaikkine yksityiskohtineen Jyrki Saarion ja IDDI tiimin tietoon?
En tunne mekanismeja mutta puolalainen perusharrastaja luultavasti kertoo tapauksesta joko Istvanille tai vaihtoehtoisesti jollekkin muulle ohjaajalle joka sitten kertoo eteenpäin Istvanille. Systeemi ei ainakaan näin ajateltuna ole kovin monimutkainen tai ihmeellinen :smt003
Just näin. Jyrki / IDDI -ohjaajat tuntevat kaikki ohjaajat, jotka saavat tietoa oppilailtaan.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1228

Viesti Mjölnir »

Andy kirjoitti: Miten tuo tasojärjestelmä oikein toimii? http://www.defendo.fi/tasojarjestelma/" onclick="window.open(this.href);return false;
Defendo Red = musta vyö.
I.D.D.I. / R.A.I.D. level 1 musta vyö 1 viiva = black belt one stripe
I.D.D.I. / R.A.I.D. level 2 musta vyö 2 viivaa = black belt two stripes
I.D.D.I. / R.A.I.D. level 3 musta vyö 3 viivaa = black belt three stripes
Lähinnä siis RAID ja IDDI -tasot. Ovatko ne jotenkin rinnakkaisia, eli RED-tason jälkeen ylenet joko RAID 1 tai IDDI 1 -tasolle organisaation tehtävänkuvan mukaan? vai onko ensin RAID-tasot ja niiden loputtua (kolmeen?) ylennytään IDDI-tasolle?
RAID ja IDDI -tasot ovat "rinnakkaisia". Eli ne vain kuvaavat tehtäväkenttää tavallaan. RAID-ohjaajia, kuten esimerkiksi L.K. ovat sellaiset pitkän linjan ohjaajat, jotka ovat työllään tehneet ja tekevät jatkuvasti työtä lajin kehittämiseksi. IDDI -ohjaajat ovat muuten samanlaisia, mutta kouluttavat ohjaajia kansainvälisesti, esim käyvät laittamassa uuteen maahan toiminnan käyntiin, pitävät ohjaajakoulutuksia ulkomailla ja vastaavat Defendon erikoisosa-alueiden kehittämisestä ja levittämisestä kansainvälisesti.

IDDI ja RAID -tasoille ei ole mitään tasokokeita, vaan Jyrki päättää nimittämisestä ansioiden ja osaamisen perusteella
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Defendo

#1229

Viesti Lasse Candé »

Kiitoksia Mjölnirille ja BG:lle vastausista sekä DV:lle siitä että kirjoitti about samansisältöisen viestin kuin olisin itse kirjoittanut ellei sitä olisi tullut. :D

Asia selvä. Kuulostaa hyvältä!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1230

Viesti Mjölnir »

Seinäjoen Defendosta tehty juttu:

[youtube][/youtube]
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 20 kurkkijaa