Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kuristukset?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Tuomo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 300
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Terrestrial North Pole

#166

Viesti Tuomo »

L.K. kirjoitti: RNC-hallintaotteena on erittäin hyvä kyllä.Tykkään itsekin paljon käyttää tarpeen vaatiessa pään hallintaa ovella.
Aika korrekti vastaus :D

RNC = erittäin hyvä, mutta itse töissä käytän pään hallinta otetta ;)
-Jos smurffia kuristaa, niin minkä väriseksi se muuttuu-
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

#167

Viesti Kyynikko »

Itse tulee joskus napattua jonkinlainen "niskalenkki" että kaveri pysyy paikallaan eikä pääse lyömään minua tai nousemaan ylös uudestaan ennen kuin poliisit tulevat.krhm......

Mikäs muuten tällainen pään hallintaote on? Mistä te sen olette oppineet? Onko teille kerrottu miten se saattaa muuttua kuristukseksi ja mitkä sen riskit ovat ? Harrastatteko te jotain kamppailulajia?
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6437
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

#168

Viesti AlexMachine »

L.K. kirjoitti:
Geezer kirjoitti:
L.K. kirjoitti:Geezerille sen verran, että pääkontrolli on hyvä tapa hallita,mutta itsellä tästäkin kokemuksia ettei aina pelaa vaikka kuinka puristaisi.
Eli tämänkin perustuu pitkälti kipuun ja vaatii taas jonkun verran kyllä voimaa kuitenkin.
Esim. en taas usko että se 50kg nainen minua kovinkaan tehokkasti kontrolloisi päästä versus. edes normaalikokoinen mies.
No tietenkin järjen kanssa,halloota hoo!(ei mulla mitään järkee oo)
Kuristuksen näen ok vaihtoehtona,siinä missä minkä tahansa muun tekniikaan IP-tilanteessa,vaikka nännipuristuksen,kunhan sillä on toivottu vaikutus :D
Pointtini oli,jos on jostain syystä ajauduttu tilanteeseen,jossa kuristus on yksi optio ja jos se kuristus ei toimi,niin on pää usein vielä kontrollissa.Puristelu on usein turhaa jees,mutta naamaa voi esim.manipuloida,päästä ohjailemalla voi jatkaa muilla tekniikoilla.Elikkä hyvästä tuliasemasta kannattaa ottaa kaikki ilo irti.
Ja kyllä niitä tiukkoja mammojakin löytyy.Itse olen rauhoitellut joskua aikanani useampaan otteeseen,n40kg 15v mimmiä, välillä kolmen muun miehen kanssa.Oli sellainen pussipiru,ettei 1vs1 olisi halunnut kokeilla vapaaehtoisesti.Eikä ollut aineissa tai muissa mömmöissä.Tuudittautuminen omaan ylivoimaan on mielestäni vaarallista.Pahimmat vahingot ja yllärit sattuu,jos ollaan liian itsevarmoja.
No juu.Jos noin asian esität niin sitten ollaankin jo samoilla linjoilla. :)

Ja olen kyllä itsekin tavannut todella pahapäisiä naisia ovihommissa.
Ei ole yksi ja kaksi taskuvenusta joita on saanut oikeasti pitää kiinni ja kovaa.Ja pitkään.Ja heti jos laskee irti niin alkaa tulla nyrkkiä,tennaria,kynsimistä,puremista jne.
Jolleinhan toi toki voi olla vain esileikkiäkin.. :D

Omaan ylivoimaan en suinkaan tuudittatudu tai ketään siihen kehota luottamaan.En todellakaan opeta, että paras ip-keino on penkkihauis ja Megamass 2000. ;)

Mutta on myös mielestäni vaarallista luoda pienelle naiselle illuusio että hän pärjää joka tilanteessa siinä kuin mieskin.Ainakin samoilla konsteilla.
Kun kuvaasi L.K katselen tuossa viestisi sivussa niin eikös se ainoa oikea ollut Weight gain 4000? Beefcake, BEEFCAKE! ;)
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#169

Viesti L.K. »

AlexMachine,olet tietenkin oikeassa. :D

Ja Tuomo,suullinen kerronta ja perustelu toimenpiteestä on aina tärkeää.
Eikä aina kannata välttämättä kertoa ihan kaikkea tietämystään,kuten Kyynikko hyvin vihjaisikin.. ;) :D
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
AMK
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 35
Lauteille: Lokakuu 2008

Re:

#170

Viesti AMK »

Mjölnir kirjoitti:
jussip kirjoitti:...Tämän jälkeen henkilökunta koitti n. 5 minuuttia saada "elvytettyä" kuristettua henkilöä ilman mitään tulosta. Sen jälkeen he kantoivat kuristetun takahuoneeseen, enkä tiedä miten hänelle loppujen lopuksi kävi.
Mulle on kerran käynyt tapaus, jossa kuristettava sammui kesken kuristuksen. Eli kuristin takaapäin ja äijä veti veltoksi. Kun päästin irti, niin kaveri alkoi kuorsata. Laitoin kylkiasentoon ja odottelin sisäasiainministeriön miehiä paikalle. Noin 10min päästä poliisin saapuessa, sammunut sitten saatiin hereille kylkiluuhieronnalla.
Itselleni kävi erittäin pelottava tapaus kun aloittelin JV-hommia. Hapetin piripäissään riehuvalta jantterilta tajun pois, ja tämä alkoi kouristella/krampata. Suusta tuli vaahtoa :?
Ilmeisesti pidin painetta kaulalla hieman liian kauan. Elpyi kuitenkin nopeasti ja paineli ulos omin jaloin. Tiettävästi edelleen hengissä :)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Re:

#171

Viesti Mjölnir »

FranzFerdinant kirjoitti: Suusta tuli vaahtoa :?
Tämänkin olen kokenut. Siis antavana osapuolena :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
AMK
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 35
Lauteille: Lokakuu 2008

Re:

#172

Viesti AMK »

VKA kirjoitti:
Onko siis mahdollista kuristaa vastustajalta taju pois ja sitten karkuun?
Moni asia on mahdollista, mutta ei välttämättä tarkoituksenmukaista tai tarpeeksi toimintavarmaa.
Omian kokemukseni pohjalta kyseenalaistaisin nämä argumentit aika vahvasti. Jos kaivelen muistini sopukoista niitä hankalimpia tilanteita, mitä itselle on sattunut, on niistä lähes kaikista selvitty käyttämällä juuri tuota RNC:tä. Poislukien "joukkomyllyt", ja tilanteet jossa kohdehenkilöllä on ollut kättä pidempää.

Tässä nyt yksi esimerkki. tapahtui viime vappuna. Olin siis työvuorossa JV:nä. yksin.
Tiskille saapuu rotevan kokoinen kaveri ja tilaa juoman. Tarjoilija on kuitenkin sitä mieltä että korkki menee nyt kiinni tältä illalta. Ilman mitään ennakkovaroitusta kaveri kieppaa tiski taakse ja nappaa tarjoilijasta kiinni. Minä perässä. Lienee selvää, että puhuminen on turhaa, koska jantteri on aikamoisella päättäväisyydellä jo hyökännyt.
Käsi kaulan ympäri, 3 sekunnin prässäys ja nukkumatti tuli pikavisiitille. Tietenkin heti irti, kaverin selän päälle ja käden lukotus taakse. :D Hetken päästä jantteri käveli itse pihalle.

Tämä oli nyt vain yksi esimerkki, jonka pointti oli se, että mitä nopeammin tilanne on ohi, sitä vähemmän ehtii tapahtua. Jos lähdetään kikkailemaan epävarmoilla tekniikoilla, voi tilanne pitkittyä, ja silloin myös eskaloitua.


Ylipotkija: Lainaukset korjattu uudelleen. Pahoittelut virheellisestä korjauksesta aiemmin.
AMK
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 35
Lauteille: Lokakuu 2008

Re: Kuristukset?

#173

Viesti AMK »

Tämä lainaus nyt meni aivan pieleen :lol: Johtuu kädettömyydestäni tietotekniikan parissa.
Tarkoitukseni oli siis kyseenalaistaa VKA:n argumentit joissa hän väitti että ko. tekniikka ei olisi TARKOITUKSEN MUKAISTA eikä TOIMINTAVARMAA.
AMK
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 35
Lauteille: Lokakuu 2008

Re:

#174

Viesti AMK »

VKA kirjoitti:
Onko siis mahdollista kuristaa vastustajalta taju pois ja sitten karkuun?
Moni asia on mahdollista, mutta ei välttämättä tarkoituksenmukaista tai tarpeeksi toimintavarmaa.
RMC on hyvä kuristus. Ongelmaton se ei kuitenkaan ole: sen saaminen ei ole kovin helppoa ja se tajuttomuuskin kestää noin 5-15 sekunttia, joka on aika pitkä aika.
Eli eri kuristuksia vastaan itsepuolususmielessä lähinnä tulee se, että monet muut toimintamallit ovat pääsääntöisesti yksinkertaisempia ja helpompia suorittaa.
Mutta kyllä erilaisia kuristuksia varmaan opetellaan miltei jokaisessa itsepuolustukseen keskittyvässä lajissa.
Eli voisiko VKA nyt valaista minua? Mikä toimintamalli olisi ollut mainitsemassani esimerkkitapauksessa "yksinkertaisempi ja helpompi suorittaa"...?
kamppaaja
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 960
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Kuristukset?

#175

Viesti kamppaaja »

VKAhan puhui itsepuolustuksesta eikä voimankäytöstä.
AMK
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 35
Lauteille: Lokakuu 2008

Re: Kuristukset?

#176

Viesti AMK »

kamppaaja kirjoitti: VKAhan puhui itsepuolustuksesta eikä voimankäytöstä.
No ei liene kovin vaikeaa muuntaa tuota skenaariota itsepuolustustilanteeksi. Vaikka näin ;
kuvittele tuon tarjoilijan tilalle vaikka oma muijas. Ja kännijamppa voi pysyä ihan samana :) ...Motiivilla x se käy muijan kurkkuun kiinnni. Jotain on tehtävä.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuristukset?

#177

Viesti bodyguard »

Eikös tuo ole hätävarjelutilanne? Toinen kaveri tarjoilijan kimpussa --> hätävarjelu (itsepuolustus kansankielellä).

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
AMK
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 35
Lauteille: Lokakuu 2008

Re: Kuristukset?

#178

Viesti AMK »

bodyguard kirjoitti: Eikös tuo ole hätävarjelutilanne? Toinen kaveri tarjoilijan kimpussa --> hätävarjelu (itsepuolustus kansankielellä).
Ehdottomasti samaa mieltä. Aivan selkeä hätävarjelutilanne. Joskus tosin voimankättö-tilanteen ja hätävarjelutilanteen ero on häälyvä. Mutta jos tilanne menee esitutkintaan on hyvin tärkeää tietää kummasta on kyse..(hieman of topic)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Kuristukset?

#179

Viesti Mjölnir »

AMK kirjoitti:
bodyguard kirjoitti:Eikös tuo ole hätävarjelutilanne? Toinen kaveri tarjoilijan kimpussa --> hätävarjelu (itsepuolustus kansankielellä).
Ehdottomasti samaa mieltä. Aivan selkeä hätävarjelutilanne. Joskus tosin voimankättö-tilanteen ja hätävarjelutilanteen ero on häälyvä. Mutta jos tilanne menee esitutkintaan on hyvin tärkeää tietää kummasta on kyse..(hieman of topic)
No, omasta mielestäni se on selkeää. Esim: hätävarjelua oli se, että kuristin henkilön pois tarjoilijan kimpusta (oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi käytetty vastahyökkäys) ja sitten pidin hallintaotteella henkilö paikallaan, kunnes järjestyksenvalvoja tai poliisi saapui (jokamiehen kiinniotto-oikeuteen perustuva voimankäyttö).

Mutta tosiaan OT :D
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
kamppaaja
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 960
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Kuristukset?

#180

Viesti kamppaaja »

AMK kirjoitti:
kamppaaja kirjoitti:VKAhan puhui itsepuolustuksesta eikä voimankäytöstä.
No ei liene kovin vaikeaa muuntaa tuota skenaariota itsepuolustustilanteeksi. Vaikka näin ;
kuvittele tuon tarjoilijan tilalle vaikka oma muijas. Ja kännijamppa voi pysyä ihan samana :) ...Motiivilla x se käy muijan kurkkuun kiinnni. Jotain on tehtävä.
Kun tuossa ei puolusteta itseä niin se tekee kuristamisen helpoksi jos voi vaan kävellä taakse.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 20 kurkkijaa