Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kuristukset?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#61

Viesti sivarinlötkö »

Jarppa kirjoitti: Ihan mielelläni mä näytän.
Niin, en yhtään epäile ettetkö voisi hyvinkin onnistua, mutta onnistuuko sama ei-fyysiseltä tavikselta isompaa vastustajaa vastaan? Päästään tähän Defendon yhteydessä kultuun nyrkkeilyvertaukseen, että kannattaako alkaa nyrkkeilemään vastustajan kanssa, kun siihen menee useampi vuosi että oppii sen pelin kunnolla...
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#62

Viesti Jarppa »

sivarinlötkö kirjoitti:
Jarppa kirjoitti:Ihan mielelläni mä näytän.
Niin, en yhtään epäile ettetkö voisi hyvinkin onnistua, mutta onnistuuko sama ei-fyysiseltä tavikselta isompaa vastustajaa vastaan? Päästään tähän Defendon yhteydessä kultuun nyrkkeilyvertaukseen, että kannattaako alkaa nyrkkeilemään vastustajan kanssa, kun siihen menee useampi vuosi että oppii sen pelin kunnolla...
Kuinka moni hakee selän noin, päätyen tuohon tilanteeseen? Epäilisin että vain jotakin osaava heppu. Heh, ensin kysyit vaihtoehtoja, sitten kun niitä annetaan perusteluineen, niin ei ne oo hyviä kun niitä joutuu treenaamaan. :lol:

Tietysti, jos on 50 kg nainen ja vastassa 90 kg mies, voisi äkkiseltään kuvitella että ei se +1 tule sitä miestä auttamaan, vaan päinvastoin. Silloin voi olla hyvä kuristaa ja pitää heppu paikallaan.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#63

Viesti Kari Aittomäki »

Hyvä teksti taas Kittenitä, ikävä sanoa herrat mutta tuo backsidegrapping-termien ihmettely on kiinnostavuudeltaan samaa luokkaa ku SalatutE:t.
Josta asiasta muaon opetettu siten, että b-grapping on aktiivinen hyökkäys esim puukotteluntarpeen käydessä vastustamattomaksi houkutukseksi.
Kitten kirjoitti: Voimankäyttäjät eli jv:t yms. eivät itse asiassa lyhyesti selitettynä periaatteessa saisi kuristaa, mutta hallintaotteen ja kuristusotteen raja on sitten toinen juttu. Pään hallinta on hyvä esimerkki. Kuristaminen on sitten useimmiten kuristamista KäO:n kirjoissa, vaikka kuinka verhoilisi sitä huolestuneeksi halaamiseksi.
Tämä on täyttä asiaa.
Ja juuri tämän takia ammattitaitoinen portsari tai muu Kuristaja-Asseri ei vedä älyä aivan ämpäriin asti, reunoille vaan.
Ja jengi tosiaan tunnistaa kuristukset takaa ja reagoi niihin kännykameralla. Ei hyvä.
Tuo mainitsemani käräjäistys meni siten, että sain vakuutettua lautapäät uskomaan jotta olin vaatteista lujasti puristamalla hallinnut reuhtovaa sankaria.
Sillä kertaa lääkärintodistus tuli avukseni koska lääkäri oli todennut jottei kuristusjälkiä kaulalla näkynyt. Tietenkin alleviivasin kuristusta merkityksellä sormilla ja edestä.
Kyllä oli kiva hymyillä syyttäjäpoikaselle jottamiltä tuntuu hävitä omassa pelissä portsarille, mulla ei tuolloinkaan ollut avustajaa.

Pikku treenillä kuristus on hyvin käyttökelpoinen tekniikka, maahanvienti on ihan kelpo taktiikka jos käytettävissä on tilanteen tasalla oleva (duuni)kaveri, joka ei esimerkiksi yritä samaanaikaan kaivaa omaa halllintaotettaan tai jopa sitä sattans gayprotectoria l. kaasua taskustaan. Joka on muuten sinänsä aivan vihoviimeinen tilanne ja niitä tilanteita joissa olen aivan oikeasti uhkaillut.
Jotta se kaasu takas taskuun tai puren nenän irti.

Liian vähän muuten opetetaan välinekuristamista/puristamista, on erinomainen tekniikka hiukan vähävoimaisemmankin kanssamatkustajaansa kiusata.
Kerran nauroin aivan käyränä kun eräs judonorsu kuristi eteläisen räyhäkkeen henkseleillään. Häppäri oli nastamesta kyllä, itkettää ku sitä ei enää oo.
Pyyheliinaan voi hirttää aivan mainiosti, saa samalla mukavan naamapeitteen eli purulelun, pureminen kun on todellinen vaara siinä möyhätessä. Vyöllä tekee jo kunnon damagea niin halutessaan.

Päästäkin puristettaessa saan vaikkapa patukalla ihmeitä aikaiseksi.
Joita puristuksia kehotan ihan oikeasti kokeilemaan. Ovat hyvin turvallisia.
Tässä opettajani-opettajan-opettajan-opettaja eli Strangler Lewis näyttää kaalimaan kakarat-tekniikoita. Se oikeesti kykeni puristamaan painijoita päästä ulos ja oli oikeenkin kammottu mies.

Kuva
Sitav Abdullah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2389
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#64

Viesti Sitav Abdullah »

DeusVult kirjoitti: Ei tossa videolla minun mielestäni näkynyt mitään sellaista mitä ei saisi Suomessa tehdä.

Tuollaisen verisuonikuristuksen ideahan on, että verisuonia puristetaan niin että verenkierto aivoihin lakkaa. Veri kuljettaa happea --> aivot eivät saa happea --> valot sammuvat. Sillä onko kohdehenkilö jonkin kemikaalien vaikutuksen alla ei pitäisi olla vaikutusta siihen kuinka nopeasti hän menettää tajuntansa.
Mutta ei järjestys valvojat saa kuristaa.
Kun ei sitä niille edes opeteta kuristuksia vai?
Ps:kiitos selvennyksestä.
Baby voit vetää mut guardiin milloin vaan :D

Antaa kukkien kukkia, ei niitä kaikkia tarvitse talloa.

Sitav "the hopa-man" Abdullah
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

#65

Viesti Rojola »

Kitten kirjoitti: Voimankäyttäjät eli jv:t yms. eivät itse asiassa lyhyesti selitettynä periaatteessa saisi kuristaa, mutta hallintaotteen ja kuristusotteen raja on sitten toinen juttu. Pään hallinta on hyvä esimerkki. Kuristaminen on sitten useimmiten kuristamista KäO:n kirjoissa, vaikka kuinka verhoilisi sitä huolestuneeksi halaamiseksi.
Jeh, juttelin yhden poken kanssa Jyväskylässä ja hän oli sitä mieltä että parempi pistää "taju penaaliin" kuin alkaa kaivaa jotain hanhenkauloja tms. hallintaotteita, joissa mahdollisesti riehaantunut asiakas sitten tempoo kätensä/olkapäänsä rikki.

Lain kirjain ja lain henki.

Mutta hyvä pointti, uutta asiaa minulle.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#66

Viesti bodyguard »

Rojola kirjoitti:
Kitten kirjoitti:Voimankäyttäjät eli jv:t yms. eivät itse asiassa lyhyesti selitettynä periaatteessa saisi kuristaa, mutta hallintaotteen ja kuristusotteen raja on sitten toinen juttu. Pään hallinta on hyvä esimerkki. Kuristaminen on sitten useimmiten kuristamista KäO:n kirjoissa, vaikka kuinka verhoilisi sitä huolestuneeksi halaamiseksi.
Jeh, juttelin yhden poken kanssa Jyväskylässä ja hän oli sitä mieltä että parempi pistää "taju penaaliin" kuin alkaa kaivaa jotain hanhenkauloja tms. hallintaotteita, joissa mahdollisesti riehaantunut asiakas sitten tempoo kätensä/olkapäänsä rikki.

Lain kirjain ja lain henki.

Mutta hyvä pointti, uutta asiaa minulle.
Se mitä on parempi tehdä ei läheskään aina ole sama kuin se mitä saa tehdä.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

#67

Viesti Rojola »

Jeps, lain kirjain ja lain henki kuten sanoin.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#68

Viesti kenttiensankari »

sitav@mma kirjoitti: Mutta ei järjestys valvojat saa kuristaa.
Kun ei sitä niille edes opeteta kuristuksia vai?
Ps:kiitos selvennyksestä.
Olen järjestyksenvalvoja eikä miulle ole opetettu kuin vaahtosammuttimen ja parin muun tulentaltuttamisvälineen käyttö ja vähän käsirautojen käyttöä. Järkkärin koulutukseen siis kuuluu jokunen tunti teoriaa, pari tuntia käytäntöä ja sit palikkatesti.

Lajitreeneissä tulee toki väänneltyä kaikenlaista mutta se on harrastustoimintaa eikä liity työkoulutukseeni millään tavoin.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#69

Viesti Mjölnir »

Luin juuri kanadalaisen poliisin teettämän tutkimuksen, jossa oli vertailtu verisuonikuristuksen vaarallisuutta eri tilanteissa jne. Lyhyesti tiivistettynä:

jos verisuonikuristusta alettaisiin opettaa, eli miten se tehdään oikein ja kiellettäisiin sen tekeminen lapsille, vanhuksille ja näkyvästi raskaana oleville, niin se voitaisiin ottaa yhdeksi voimankäyttömuodoksi.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
planter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1676
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Tampere

#70

Viesti planter »

SKM oli teemana puukonriisto. Kaksi kaiffaria kävi kimppuuni ja yritti ottaa puukkoa pois toinen pääsi kuristamaan niin hyvin että tunsin huimausta, minun oli pakko päästää toista kättäni irti ja sain vastustajani käden sopivalle hollille ja purin kevyesti hänen kämmen selkää. Näin tehden sain muutaman sekunnin lisäaikaa. Kuristus on hyvä liike toisen saamiseksi pelistä pois.
Mitä kylvät, sitä niität.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#71

Viesti L.K. »

Jarppa kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti:
Jarppa kirjoitti:Ihan mielelläni mä näytän.
Niin, en yhtään epäile ettetkö voisi hyvinkin onnistua, mutta onnistuuko sama ei-fyysiseltä tavikselta isompaa vastustajaa vastaan? Päästään tähän Defendon yhteydessä kultuun nyrkkeilyvertaukseen, että kannattaako alkaa nyrkkeilemään vastustajan kanssa, kun siihen menee useampi vuosi että oppii sen pelin kunnolla...
Kuinka moni hakee selän noin, päätyen tuohon tilanteeseen? Epäilisin että vain jotakin osaava heppu. Heh, ensin kysyit vaihtoehtoja, sitten kun niitä annetaan perusteluineen, niin ei ne oo hyviä kun niitä joutuu treenaamaan. :lol:

Tietysti, jos on 50 kg nainen ja vastassa 90 kg mies, voisi äkkiseltään kuvitella että ei se +1 tule sitä miestä auttamaan, vaan päinvastoin. Silloin voi olla hyvä kuristaa ja pitää heppu paikallaan.
Niin ja itse olen kyllä edelleen sitä mieltä,että ei se 50kg nainen kyllä 10sek kurista 90kg miestä tajuttomaksi tai edes sellaista kontrollia saa kun pitäis.

Muuten Jarpan kanssa hyvin samoilla linjoilla.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#72

Viesti sivarinlötkö »

K.Maga kirjoitti: Niin ja itse olen kyllä edelleen sitä mieltä,että ei se 50kg nainen kyllä 10sek kurista 90kg miestä tajuttomaksi tai edes sellaista kontrollia saa kun pitäis.
Tuota voin tietty treeneissä kokeilla kauanko menee noilta meidän pieniltä tytöiltä :D
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#73

Viesti Ronin »

Viimeiset yhdeksän viestiä siirretty tänne.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

#74

Viesti Filipino »

kenttiensankari kirjoitti: ... Järkkärin koulutukseen siis kuuluu jokunen tunti teoriaa, pari tuntia käytäntöä ja sit palikkatesti...
Kyseessä ei ole siis nykyisen koulutuskäytännön mukainen opetus eli SM:n 1.3.2007 vahvistama materiaali. Ymmärsin, että tarkoitat voimankäyttöä. Eli perusopetuksessa on 4 x 45 min: "Voimakeinot ja niiden käyttö ja oikeuttamisperusteet" (vanhassa oli 3 oppituntia) ja tämän lisäksi vielä yksi teoriatunti ja kuusi käytännön harjoitustuntia teeman "Järjestyksenvalvojan voimankäyttö" puitteissa.

"Palikkatesti" sisältää muuten 50 kysymystä ja pari vähän enemmän kirjoittamista vaativaa. Aina muutama nokkelaNorrman jää rannalle.

Koko järkkäripaketin tulee kestää vähintään 32 oppituntia. Muutenkin koulutuksen toteuttamiselle on annettu erittäin tarkat raamit.
Viimeksi muokannut Filipino, tammi 23, 2008, 23.27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#75

Viesti kenttiensankari »

Filipino kirjoitti:
kenttiensankari kirjoitti:... Järkkärin koulutukseen siis kuuluu jokunen tunti teoriaa, pari tuntia käytäntöä ja sit palikkatesti...
Kyseessä ei ole siis nykyisen koulutuskäytännön mukainen opetus eli SM:n 1.3.2007 vahvistama materiaali. Ymmärsin, että tarkoitat voimankäyttöä. Eli perusopetuksessa on 4 x 45 min: "Voimakeinot ja niiden käyttö ja oikeuttamisperusteet" (vanhassa oli 3 oppituntia) ja tämän lisäksi vielä yksi teoriatunti ja kuusi käytännön harjoitustuntia teeman "Järjestyksenvalvojan voimankäyttö" puitteissa.

Koko järkkäripaketin tulee kestää vähintään 32 oppituntia. Muutenkin koulutuksen toteuttamiselle on annettu erittäin tarkat raamit.
Tarkoitin sitä peruskoulutusta, voimankäyttökoulutus ei ole pakollista, enkä ole sitä käynyt.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa