Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ikärajat

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#61

Viesti L.K. »

Ymmärrän hyvin Jarpan näkemyksen myös.Ja siinä on totuuden siementäkin,koska kyllähän välillä monen ip-lajin ikärajoja on tullut mietittyä.Mutta se on nimenomaan se kokonaisuus mikä lajiopetukseen liittyy,joka tekee siitä "lapsilta kiellettyä".

Mutta on totta,että ihmiset ovat yksilöitä ja monikaan 18v kaverikaan ei ole vielä kovinkaan kypsä kaikkeen...
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#62

Viesti Polvi »

En tiedä kuinka paljon maailma on muuttunut viimeisen 10-15 vuoden aikana, mutta ainakin omassa nuoruudessani (10-16v) valtaosa "ip-tilanteista" oli luokkaa Pave ja Jore tuuppii ja läpsii avareilla naamaa.

Päästäisin ainakin oman pentuni (jos sellainen siis olisi) jo vaikka 10-vuotiaanana ip-reeneihin, joissa harjoitellaan näitä tavallisimpia tuon ikäisten kohtaamia uhkia vastaan.

Ohjelmassa voisi olla esim:
-Pystypainia. Erityispaino puolustautumisella (tasapainon säilyttäminen ja irtautuminen) ryysyistä repivää vastaan. Ettei ihan judoksi mene, niin tuossa voitaisiin reenata hieman likaisempia temppuja, kuten painaminen naamasta jne. Myös ryysyissä roikkuvaa ja toisella kädellä lyövää henkilöä vastaan toimiminen voisi olla listalla.

-Maassa kamppailua. Ihan perus positiopainia. Lisäksi maassa puolustautumista pystyssä olevaa vastaan.

-Taktiikkaa. Harjoitellaan, kuinka vältetään tilanteita, joissa joudutaan vihamielisen henkilön tai ryhmän(!) tulilinjalle. Eli kuinka pidetään etäisyys, vältetään uhkaavien henkilöiden väliin jäämistä jne.

-Ensiapua. Kaatumisen seurauksena syntyneiden vammojen (+tajuttomuus) kanssa toimiminen. Sammuneen henkilön hoivaaminen. Jne.

-Lisäksi yleisiä kansalaistaitoja, kuten hälytyskeskukseen tai poliisille soittaminen ja siihen liittyvät tiedot&taidot.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#63

Viesti Mjölnir »

Siirretty pari viestiä "tositilanteet" -ketjuun
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#64

Viesti L.K. »

Polvi kirjoitti: En tiedä kuinka paljon maailma on muuttunut viimeisen 10-15 vuoden aikana, mutta ainakin omassa nuoruudessani (10-16v) valtaosa "ip-tilanteista" oli luokkaa Pave ja Jore tuuppii ja läpsii avareilla naamaa.

Päästäisin ainakin oman pentuni (jos sellainen siis olisi) jo vaikka 10-vuotiaanana ip-reeneihin, joissa harjoitellaan näitä tavallisimpia tuon ikäisten kohtaamia uhkia vastaan.

Ohjelmassa voisi olla esim:
-Pystypainia. Erityispaino puolustautumisella (tasapainon säilyttäminen ja irtautuminen) ryysyistä repivää vastaan. Ettei ihan judoksi mene, niin tuossa voitaisiin reenata hieman likaisempia temppuja, kuten painaminen naamasta jne. Myös ryysyissä roikkuvaa ja toisella kädellä lyövää henkilöä vastaan toimiminen voisi olla listalla.

-Maassa kamppailua. Ihan perus positiopainia. Lisäksi maassa puolustautumista pystyssä olevaa vastaan.

-Taktiikkaa. Harjoitellaan, kuinka vältetään tilanteita, joissa joudutaan vihamielisen henkilön tai ryhmän(!) tulilinjalle. Eli kuinka pidetään etäisyys, vältetään uhkaavien henkilöiden väliin jäämistä jne.

-Ensiapua. Kaatumisen seurauksena syntyneiden vammojen (+tajuttomuus) kanssa toimiminen. Sammuneen henkilön hoivaaminen. Jne.

-Lisäksi yleisiä kansalaistaitoja, kuten hälytyskeskukseen tai poliisille soittaminen ja siihen liittyvät tiedot&taidot.
Valitettavasti nykyään kun noi teinit ei enää läpsi naamaan vaan nyrkkiä,kenkää ja morakin tulee jo aika surutta...

Mutta kuvailemasi kaltaista opetusta kyllä voisi hyvinkin pitää ns. alaikäisille.Mutta tuohan on vain hyvin pieni osa esim. defendon repertuaarista,jolloin heille ei opetettaisi sitä defendoa mitä täysi-ikäisille.

Ja miten he sitten osaisisvat tietyissä tilanteissa juttujaan soveltaa jos ovat esim. tottuneet aina jättämään kaikki lyönnit yms. pois...
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

#65

Viesti PetriP »

STR kirjoitti: En jaksaisi tehdä mitään tekniikkalistaa, uskon että kaikki tietää täällä aika paljon vaarallisia juttuja. Vaikka nyrkillä lyömistäkin ja potkimistakin pidetään rehtinä kamppailuna, niin en sitä ensimmäisenä lähtisi pienelle lapselle opettamaan.

Mutta iän mukaan, niin kuin itse sanoit. Meillä vaan on eri käsitys siitä, mitä missäkin iässä voisi opettaa.
Jos halutaan luoda olympia kelpoisia nyrkkeilijöitä pitää opettaminen aloittaa ennen 10:ttä ikävuotta. Fyysisten taitojen oppimisherkkyys laskee radikaalisti ja jo 15 vuotiaalle on merkittävästi alentunut kyky oppia teknisesti monimutkaisia suorituksia. Eli lajeissa joissa on kyse kilpailuista pitää harjoittelu aloittaa nuorena vaikka siinä lyötäisiin päähän.

Itsepuolustus taitoja saa kyseisistä lajeista varmaan ihan tarpeeksi normaalielämän tarpeisiin. Se on paha yhteiskunta jossa 10 vuotiaiden pitäisi osata veitsitorjuntoja ja ennakoivaa pataan latomista.

Eli voi ne ikärajat olla mutta 18 on jo liioittelua. Ja urheilussa mitä nuorempana sen parempi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#66

Viesti L.K. »

Omasta mielestä tuo 18 ei ole sinällään liioittelua,mutta liukumavaraa siinä pitäisi olla.Ja ymmärtääkseni kyllä onkin...

Mutta yleisenä ikärajana se on ihan hyvä.Niiden monien syiden vuoksi mitä tässä ketjussa on jo tullut ilmi.

Itse en mitenkään haluaisi samaan opetusryhmääni 15v kavereita ja 30v kavereita.Fyysiset erot ovat jo yleensä keskimäärin huomattavat.

Ja edelleen,on yksilöitä,mutta kyllä vaan valtaosa esim. 15-16v nuorista on vielä jonkin verran henkisesti eri tasolla kuin ne 18v.
Kyllä parilla vuodellakin on eroa.

Mutta juuri se liukumavara antaisi tässä myöden eli jos on henkisesti ja fyysisesti kypsempi tapaus,mahdollisesti jo lajitaustaakin muualta,voisi hyvinkin tulla jo ennen 18v mukaan.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
M.L
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Kymenlaakso

#67

Viesti M.L »

Näin tänään rekisteröitynä ohipotkijana... :lol:

Itse miellän ikäräajat lakiin :shock:
Siis Suomen lain mukaan alle 18 vuotias on lapsi, siis lastensuojelulain alainen. Tämän lisäksi rikosoikeudellista vastuutakin on alennettu.

Siispä tästä oma johtopäätös:
En halua käydä pohtimaan onko esittämäni ratkaisut ja toimintamallit nuoren kasvulle haitaksi / eduksi. Toistaiseksi on ollut ihan tarpeeksi puuhaa ihan vaan ip-asioiden parissa mietiskelyssä.

Ja voisiko ajatella että alennettu rikosvastuu johtuisi jollain tavalla kyvystä hallita tunteita ja hahmottaa kokonaisuuksia...

Toki YKSILÖITÄ KAIKKI, ja jos tunnen henkilön hyvin (esim. lähisukulainen) ja hän on MIELESTÄNI sopiva, niin mikä ettei. Reenaamaan vaan.

Anteeksi, palaan takaisin laatikkoon... :oops:
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#68

Viesti L.K. »

Yllättäen,allekirjoitan täysin M.L:n tekstin. ;) :)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Hege
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Toukokuu 2009
Paikkakunta: Oulu

Ikärajat

#69

Viesti Hege »

Itse olen 16-vuotias poika, ja olen jonkun aikaa harkinnut Jeet Kune don aloittamista, mutta joissakin seuroissa se on k-17.
Koen itseni tarpeeksi kypsäksi lajin aloittamiseen, koska minulla on harjoitteluun suhteellisen paljon motiivia, eikä minulla ole ajatuksiakaan käyttää kamppailu taitoja yleiseen hakkaukseen. Mielestäni kamppailu-taitoja tulisi vain käyttää vaara-tilanteessa, ei esim siksi koska ¨¨joku vittuili mulle¨. Tosin ymmärrän erittäin hyvin miksi näihin lajeihin tulee olla täysi ikäinen, koska suurin osa teini iässä olevista pojista on kuitenkin sillä * Hakkaan porukkaa ja saan respectiä linjalla *
Ja aiemmin täällä joku sanoi että ala-ikäiset tulisi laittaa Kilpailu ryhmiin, kuten Painiin. Itse olen aina kokenut budo lajit paljon mielenkiintoisempana, ehkä henkisen puolen / historiankin takia. ja näissä lajeissa myös kehityksen raja on mahdoton, ja sitä voi saavuttaa jatkuvasti. Toisin kun nyrkkeily on mielestäni hieman yksitoikkoista.

Ja vielä pakko huomauttaa, 16 ikävuoteen mennessä minua on uhattu puukolla kolmesti, uhattu hakata 5 kertaa, ja kännissä porukka tullut haastamaan reilut 10 kertaa. silti olen selvinnyt suurimmista osista vain poistumalla/puhumalla, vain kahdesti olen joutunut tappelemaan. Mutta mielestäni jos nuorella, hieman omaikäistään kypsemmällä nuorella on tarvetta opiskella itsepuolustus taitoja, sitä tulisi myös olla tarjolla. Ei välttämättä mitää KO mättö tekniikoita, mutta perus selviytymis taitoja.

Oi, ja vielä yksi kommentti. Meno ei enään ole mitään läpsimistä, ihmiset vetävät nyrkeillä siihen asti että toinen on tajuton, ja joka neljännellä on oma puukko mukana. Ja joskus kännitappeluissa tilanne voi mennä siihen että 5 potkii yhtä päähän.

Ylipotkija: 3 viestiä muokattu yhdeksi.
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Ikärajat

#70

Viesti Streetwise »

Hege kirjoitti: Mutta mielestäni jos nuorella, hieman omaikäistään kypsemmällä nuorella on tarvetta opiskella itsepuolustus taitoja, sitä tulisi myös olla tarjolla. Ei välttämättä mitää KO mättö tekniikoita, mutta perus selviytymis taitoja.
Olen samaa mieltä. Kyllä mä olen ottanut mukaan 16-vuotiaan joka on ollut innokas, järkevän tuntuinen ja treeneissä käyttäytyi järkevästi ja harjoitteli keskittyneesti. Ja meillä on ikäraja 17-vuotta. Mutta johonkin se raja pitää vetää, ettei tarvitse toimia lastenvahtina treenien vetämisen ohessa.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Ikärajat

#71

Viesti carenza »

Hege kirjoitti: Itse olen 16-vuotias poika, ja olen jonkun aikaa harkinnut Jeet Kune don aloittamista, mutta joissakin seuroissa se on k-17.
Koen itseni tarpeeksi kypsäksi lajin aloittamiseen, koska minulla on harjoitteluun suhteellisen paljon motiivia, eikä minulla ole ajatuksiakaan käyttää kamppailu taitoja yleiseen hakkaukseen. Mielestäni kamppailu-taitoja tulisi vain käyttää vaara-tilanteessa, ei esim siksi koska ¨¨joku pipari mulle¨. Tosin ymmärrän erittäin hyvin miksi näihin lajeihin tulee olla täysi ikäinen, koska suurin osa teini iässä olevista pojista on kuitenkin sillä * Hakkaan porukkaa ja saan respectiä linjalla *
Ja aiemmin täällä joku sanoi että ala-ikäiset tulisi laittaa Kilpailu ryhmiin, kuten Painiin. Itse olen aina kokenut budo lajit paljon mielenkiintoisempana, ehkä henkisen puolen / historiankin takia. ja näissä lajeissa myös kehityksen raja on mahdoton, ja sitä voi saavuttaa jatkuvasti. Toisin kun nyrkkeily on mielestäni hieman yksitoikkoista.

Ja vielä pakko huomauttaa, 16 ikävuoteen mennessä minua on uhattu puukolla kolmesti, uhattu hakata 5 kertaa, ja kännissä porukka tullut haastamaan reilut 10 kertaa. silti olen selvinnyt suurimmista osista vain poistumalla/puhumalla, vain kahdesti olen joutunut tappelemaan. Mutta mielestäni jos nuorella, hieman omaikäistään kypsemmällä nuorella on tarvetta opiskella itsepuolustus taitoja, sitä tulisi myös olla tarjolla. Ei välttämättä mitää KO mättö tekniikoita, mutta perus selviytymis taitoja.

Oi, ja vielä yksi kommentti. Meno ei enään ole mitään läpsimistä, ihmiset vetävät nyrkeillä siihen asti että toinen on tajuton, ja joka neljännellä on oma puukko mukana. Ja joskus kännitappeluissa tilanne voi mennä siihen että 5 potkii yhtä päähän.

Ylipotkija: 3 viestiä muokattu yhdeksi.
No eipä ole Oulun meininki paljoa muuttunut omista teinistelyistäni paitsi ehkä teräaseiden osalta. Joka tapauksessa esim. minulla on useampikin alle kuusitoistavuotias oppilas treenailemmassa muiden mukana johtuen juurikin siitä, että ovat osoittaneet omaavansa riittävän kypsyystason. Jokaisessa tapauksessa olen alussa erikseen kertonut, että nyt on sitten näytön paikka eli pääsee treenaamaan vaan aluksi on tuollaisella kypsyyskorvamerkillä merkattuna ja jos homma pelittää niin saa puolestani sulautua muuhun oppilasmassaan :)
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Hege
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Toukokuu 2009
Paikkakunta: Oulu

Ikärajat

#72

Viesti Hege »

Risto olenkin ajatellut osallistua peruskurssillesi syksyllä..:)
Simou
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Kesäkuu 2009

Ikärajat

#73

Viesti Simou »

Onko Helsingin seudulla mahdollista kouluttautua jossakin katu/ip-lajissa alaikäisenä. Itse täytän siis tämän vuoden aikana 17, mutta omasta mielestäni pystyisin aloittamaan harjoittelun jo nyt.
Vai olisiko parempi aloittaa jollakin muulla lajilla? Mitä lajia suosittelisitte aloitettavaksi nyt, jos ja kun aion vaihtaa johonkin "oikeaan" itsepuolustuslajiin saavutettuani täysi-ikäisyyden.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Ikärajat

#74

Viesti bodyguard »

Eikös ainakin hokutoryu jujutsussa ole junnujakin?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Ikärajat

#75

Viesti Hukka »

bodyguard kirjoitti: Eikös ainakin hokutoryu jujutsussa ole junnujakin?
Helsingissä ainakin kaapelilla taitaa olla erikseen junnujutsu junnuille. Lienee kai sovelletusti samaa tavaraa kuin hokutoryu.
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 31 kurkkijaa