Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Miksi harjoittelet itsepuolustuslajia? [HUOMAA LAJIALUE!]

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Miksi harjoittelet itsepuolustuslajia? [HUOMAA LAJIALUE!]

#1

Viesti Mars »

Miksi olet valinnut harrastusmuodoksesi jonkin itsepuolustussysteemin? Vai treenaatko jotain muunlaista kamppailulajia itsepuolustusmielessä? Tarvitsetko näitä taitoja työssä vai vapaa-ajalla? Vai treenaatko muuten vaan?

Itse hankkiuduin jokunen vuosi sitten Krav Magan peruskurssille haaveillen siitä "tehokkaasta ja helposti omaksuttavasta" itsepuolustustaidosta. Mitään erityistä tarvetta sille ei ole tähän päivään mennessä ilmaantunut, mutta hyvä että menin. En ole katunut, vaikka nykyään olenkin Defendoleirissä. Lajiuskovainen en kuitenkaan ole. Hyvä että menin siinäkin mielessä, että samalla avasin itselleni oven kamppailulajien mielenkiintoiseen maailmaan, joka oli ollut ennakkoluulojen takana tarkasti piilossa.

Opettelen siis harrastuksekseni telomaan toisia ihmisiä mahdollisimman tehokkaasti. Syytä en tiedä. Kuntoilu on minulle huono veruke, se on lähinnä hyödyllinen sivutuote. IP-treenin kautta tosin saan kuntoilutavoitteita ja se antaa tarkoituksen muulle harrastamalleni ruumiinkulttuurille.

Mikä on sinun selityksesi?


Ylipotkija: Muutamien sekaannusten (pyydämme tarkkuutta lukijoilta!) vuoksi lajialuehuomio lisätty otsikkoon.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#2

Viesti Mjölnir »

Motivaatio harrastuksen aloittamisella aikanaan oli itsepuolustus. Kouluväkivalta jne.

Sitten kun Krav Maga tuli, niin se oli vastaus siihen, mitä olin jo 13 vuotta toivonut. Vihdoinkin laji, joka keskittyi siihen itse asiaan.

Defendo on tullut tukemaan Maga-harrastusta, ja kamppailu-urheiluharrastus, kuten nyrkkeily, potkunyrkkeily, BJJ ja MMA ovat siksi, että itsepuolustuksen moniottelussa tulisin eri osa-alueilla paremmaksi.

Luulen osaavani jo kaiken todennäköisesti tarvittavan itsepuolustuksesta, tällä hetkellä motiivit ovat tulla paremmaksi opettajaksi ja pystyä jakamaan omaa ymmärrystä paremmin ja tehokkaammin.

Syy, miksi treenaan on se, että työtehtävien kannalta täytyy jonkinlainen taso säilyttää. Mutta ainoana motiivina se ei kyllä ole riittävä. Uskon, että vaikka en treenaisi enää mitään muuta kuin pakolliset työtreenit, niin silti tietotaito selviytymiseen riittäisi eläkeikään saakkan.

Yksi tärkeimmistä syistä treenata on, että en oikein muutakaan enää keksi. Siitä on tullut elämätapa viimeisen 24 vuoden aikana...
Viimeksi muokannut Mjölnir, maalis 4, 2008, 14.18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#3

Viesti Jarppa »

Päätoimisena harrastusmuotona mulla ei ip- systeemi ole tainnut olla juuri koskaan, mutta ihan oman ajatusmaailman avartamiseksi ip- juttuja on tullut treenattua mm. hokutoryu ju-jutsussa. On kiva kokeilla miten omat taidot toimii kun vastassa on erilainen pelaaja, joka tekee odottamattomia asioita totuttujen sääntöjen molemmilta puolilta.

Lyhyt selitys kuuluu: se on kivaa. Tietyt perusasiat toimii edelleen, jotain pitää muuttaa, jotain pitää jättää kokonaan pois, ja jotain pitää ottaa tilalle, kun säännöt ei suojele. Housut jalassa harva asia on niin hauskaa kuin osata ruhjoa kanssaihmistä. Ei tästä enää sählyn pelaajaksi pysty siirtymään. :D
Kuvake
Paha Kani
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 748
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Lieto

#4

Viesti Paha Kani »

No mä olen tätä miettinyt.

Mulla kun ei ole nykyään oikeasti mitään syytä treenata ip- tai kamppailulajeja. Känniääliölle, tuolle katujemme maskotille, uskoisin pärjääväni nykyiselläänkin ihan kivasti. Ja sekin on jo semmoinen uhka, että mielikuvitusta on käytettävä. Mä mihinkään baariin nykyään ehdi, ja silloin kun ehdinkin niin ihan rauhassa olen saanut ryypätä. Väkivallan ammattilaisen käsiin joutumisen taas katson toisaalta niin epätodennäköiseksi riskiksi ja toisaalta siihen varautumisen kovin, kovin vaativaksi ajankäytön kannalta, etten siihen ralliin edes yritä.

Aikoinaan mut veti lajien pariin toive paremmasta venyvyydestä ja liikkuvuudesta. Se ensimmäinen laji oli hokutoryu, joka ei ihan parhaasta päästä valintoja ollut sitä tavoitetta vastaan. Muuten kyllä oikein kivaa touhua.

Mä voisin ihan yhtä hyvin harrastaa vaikka sulkapalloa tai soutua, jostain ihmeen syystä ne ei vaan kiehdo. Ja kamppailupuoleltakin lajivalinnat tahtoo olla jotain muuta kuin niitä perinteisimpiä ja muodollisimpia, kai se kertoo mun persoonan vajavaisuudesta.

Tämä on oikeasti hyvä kysymys, ja mä mietin sitä ihan tosissani kun viimeinen lajivaihto tuli ajankohtaiseksi. Vastausta ei löytynyt. Tää olis jotenkin helpompi käsittää, jos mulla olis joku palava himo tulla äärimmäiseksi kamppailijaksi tai löytää Totuus tatamilta, mutta kun ei ole.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#5

Viesti Mika »

Paha Kani, :tervetuloa:

Hyvä ketju. Näin ulkopuolisena sitä luulisi, että ip-lajeihin hakeutuneet olisivat juuri niitä, joiden motivaatio oppia käytännön itsepuolusta on korkea. Mielikuvani mukaan kamppailu-urheiluun saattaa etsiytyä vahvan kilpailuvietin kavereita ja lakanalajeihin esim. vieraasta kulttuurista kiinnostuneita.
Mielenkiintoista seurata miten ketju etenee.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

#6

Viesti Kurowashi »

Mika kirjoitti: Paha Kani, :tervetuloa:

Hyvä ketju. Näin ulkopuolisena sitä luulisi, että ip-lajeihin hakeutuneet olisivat juuri niitä, joiden motivaatio oppia käytännön itsepuolusta on korkea. Mielikuvani mukaan kamppailu-urheiluun saattaa etsiytyä vahvan kilpailuvietin kavereita ja lakanalajeihin esim. vieraasta kulttuurista kiinnostuneita.
Mielenkiintoista seurata miten ketju etenee.
Heh... Voihan tuokin tietty pitää paikkansa.
joo
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Maaliskuu 2008

#7

Viesti joo »

joo, en harrastakaan mitään lajia, syy on se että omat oppini ovat tulleet suoraan kadulta(tositilanteista). miettinyt olen monesti että alkaisin harrastamaan, ja olen huomannut että "itseopitut" liikkeet/lyönnit/potkut/torjunnat/jne mitkä olen tositilanteista "soveltanut/oppinut" ovat olleet tehokkaita ( vaikka itse sanonkin).

tappelu on taitolaji/tekniikkalaji, jos tätä ei tiedä ei pärjää. olen huomannut että monet vieläkin luulevat että se joka "nostaa eniten penkistä" tai jolla on eniten voimaa ja lihasta voittaa tappelussa, mikä on täyttä pumpulia. mulla ei oo lihasta eikä voimaa juuri lainkaan sillä en käy enkä ole juuri paljoa käynytkään salilla tai puntteja nostellut, mutta silti pärjään ihmisille joilla on lihasta ja voimaa enemmän, sekä myös pituutta(kun monet puhuvat että 2-metriset köntit plaaplaaplaa---pituus,lihas,voima eikä sukupuoli merkkaa tappelussa vaan taito ja tekniikka, jos on ihminen jolla on lihasta paljon ja pituutta muttei tekniikkaa eikä taitoa joka on ihmistä jolla ei ole lihasta eikä pituutta mutta on tekniikkaa ja taitoa, turpaan saa ihminen jolla on lihasta muttei tekniikkaa, siinä tapauksessa jos on tekniikkaa ja taitoa, lihas ja voima on plussaa mutta ratkasevaa on tekniikka ja taito.)....mikähän on syy? taito ja tekniikka.

ELI TAPPELU EI OO VOIMALAJI VAAN TAITOLAJI/TEKNIIKKALAJI, JOS SE OLISI VOIMALAJI KAIKKI KAMPPAILULAJIT/ITSEPUOLUSTUSLAJIT OLISIVAT TURHIA, SILLÄ VOIMAA SAA PUNTTISALILTA, JA KAMPPAILULAJEISSA HANKITAAN TEKNIIKKAA JA TAITOA/ kaikkea muutakin mutta en jaksaisi nyt kirjotella kaikkea mitä kamppailulajeissa hankitaan/jne. HELVETTI.
senmor
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3
Lauteille: Maaliskuu 2008

#8

Viesti senmor »

harrastan kamppailulajia juuri itsepuolustuksen takia, sekä kunnon että hyvänolon vuoksi myös. kamppailulajit olivat kiehtoneet minua muutenkin jo pitkään, joten oli hyvä alkaa harrastamaan niitä.

to joo: katsos, joku muukin valvoo täällä tähän aikaan. (en olekaan ainut yökkö)... mutta sinun aiheeseen, eli kyllä tappelu/kamppailu on tekniikka-ja taitolaji. mutta siihen yksi kysymys: miten tuo liittyy tähän aiheeseen?

aiheena nimittäin oli kamppailulajin harrastuksista ja miksi niitä alkoi harrastamaan, jne.
Kuvake
ollih
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1278
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#9

Viesti ollih »

joo kirjoitti: ELI TAPPELU EI OO VOIMALAJI VAAN TAITOLAJI/TEKNIIKKALAJI, JOS SE OLISI VOIMALAJI KAIKKI KAMPPAILULAJIT/ITSEPUOLUSTUSLAJIT OLISIVAT TURHIA, SILLÄ VOIMAA SAA PUNTTISALILTA, JA KAMPPAILULAJEISSA HANKITAAN TEKNIIKKAA JA TAITOA/ kaikkea muutakin mutta en jaksaisi nyt kirjotella kaikkea mitä kamppailulajeissa hankitaan/jne. HELVETTI.
Onko joku väittänyt ettei olisi, vai mistä johtuu tämä vihaisensävyinen viesti?

Ja ihan mielenkiinnosta, minkä verran arvioisit näitä tositilanteita käyneesi läpi ja miten pitkällä ajalla? esim. viimeisen kahden vuoden aikana kaikki, vaiko viimeisen 20 vuoden aikana? Kerro ihmeessä samaan syssyyn se ikä :)
Sanshou, vapaaottelu, Sin Moo Hapkido ja Wushukin taas mukana kuvioissa.

"Sanda is the ultimate evolution of kung fu."
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#10

Viesti Mjölnir »

Jätetään tositilanne-spekulointi johonkin muuhun ketjuun ja keskustellaan tässä ketjussa motiiveista harjoittelulle
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

#11

Viesti saarikko »

Harjoittelen pönkittääkseni heikkoa itsetuntoani.
Kuvake
Paha Kani
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 748
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Lieto

#12

Viesti Paha Kani »

saarikko kirjoitti: Harjoittelen pönkittääkseni heikkoa itsetuntoani.
Olisko se mullakin tosta kysymys?
Ei se kyllä vielä ole auttanut.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#13

Viesti Paappa »

MarkkuT kirjoitti: Harjoittelen saadakseni vähän huomiota ja saadakseni vähän päteä.
Ja minä saadakseni kirjoitella Potku.nettiin hyviä kertomuksia treeneistä :D eli päteä myös.

Eikun, alunperin kerätäkseni horjuvan minäkuvani koulukiusaamisen uhrina. Tämä oli rehellisesti puhuen se oikea syy silloin. Nyt syy on se, että kun en halua aerobicissä käydä niin defendo ja muuta lajit ovat mielenkiintoinen tapa pitää kuntoa yllä, samalla oppii jotain mistä toivottavasti on hyötyä, jos huonosti käy. Yritin käväistä perinnelajienkin puolella mutta omalta kohdaltani huomasin että eivät sovi minulle.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#14

Viesti Mjölnir »

Paappa kirjoitti: Eikun, alunperin kerätäkseni horjuvan minäkuvani koulukiusaamisen uhrina.
Samoista lähtökohdista.

-----------------------------
Mielenkiintoista keskustelua onkin ollut esimerkiksi potku-miittien saunailloissa eri henkilöiden kanssa siitä, että millä saa ihmisen motivoitua jatkamaan itspuolustusharjoittelua, kun niin harva kuitenkaan tarvitsee jatkuvasti parempaa ja parempaa itsepuolustustaitoa.

Tähän vastaus mielestäni on, että yhteisön ja treenaamisen tulee olla koukuttavaa. Hyvässä yhteisössä tapahtuvaa vaativaa, palkitsevaa ja viimekädessä sillä tavalla viihdyttävää, että treenaajat haluavat jatkaa, vaikka itsetunto on jo kohdallaan ja pystyvät jo pärjäämään todennäköisesti yleisimmissä väkivaltatilanteissa. Kaikkia ei voi miellyttää, sillä jos sitä yrittää, ei todennäköisesti miellytä ketään.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#15

Viesti Mika »

MarkkuT kirjoitti: Harjoittelen saadakseni vähän huomiota ja saadakseni vähän päteä.
Aha, sullahan pitää kiirettä. Ashiharan ja Seibukanin lisäksi harrastat ip-lajiakin. Voisitko kertoa mitä? :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 10 kurkkijaa