Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lainausten ja linkkien alustaminen sekä pitkät lainaukset

Keskustelua Potkun kehittämisestä sekä ohjeita laudan käyttämiseen

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#16

Viesti Puni »

Lasselle esittäisin kysymyksen luontoisesti, että seuraatko muutoin noin yleisesti Pohjois-Korean (tai muun aiheen, jonka linkkejä et availe) tapahtumia?

Pienessä maailmassa kun kaikki wanhenee ennen kerkeää "lähetä" nappia painaa, fundamentalisti tietoo jo vinkistä että minkä lukemansa uutisen joku toinen on jo ehtinyt linkittää.

Itse kyllä sorrun kovin usein kusenvärisen median keinoihin, koska en vaan kertakaikkiaan tee järkeä referoida tårta på tårta tårta på tårta-artikkeleita. Verrokkina esimerkiksi Rakennuslehden artikkelit, joista mielummin kirjoitan pitkällisen koonti/tulkinnan ja yleensä jätän linkin varsinaiseen artikkeliin linkittämättä, koska olen juuri avannut sen jo. Lukekaa Rakennuslehdestä lisää, jos aihe kiinnostaa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#17

Viesti Lasse Candé »

Tykkään enemmän siitä tavasta ettei edes laita linkkiä. (Jos näiden kahden väliltä valitaan.) Teen näin itsekin jos tulee jokin juttu mieleen enkä jaksa alkaa kaivaa uudestaan. Yritän tällöin referoida pointin niin hyvin kuin muistan, sen oman pointtini suhteen oleellisin osin. Usein keskustelijat ovat lukeneet saman linkin, koska ne kiertävät somessa laajalti ja esim potkulaiset lukevat muutenkin paljon. Jos eivät ole lukeneet, he voivat googlata. Jos ei googlella löydy, he voivat kysyä ja joku, viime kädessä minä, vastaa(n). Parempi siis näin, kuin että laittaa linkin muttei saatesanoja.

Täällä potkussa oli joskus niin kova tunku, että tietyssä mielessä oli vähän että kuka ehtii linkittää ensiksi. Nyt ei ole näin enää ollut. Tämä johtuu tietenkin yleisestä hiljenemisestä osakseen, mutta varmasti osin myös siitä, että muu some on jo aivan hemmetin liian rasittavaa linkkishowta ja täten yksittäiset linkit eivät enää samalla tavalla aiheuta keskustelua.
Johtopäätös: Olisin sitä mieltä että ei ole syytä kiirehtiä niin kovasti ettei ehdi kirjoittaa saatesanoja.

En seuraa pohjoiskorean tapahtumia. Laajemmassa mediakentässä on aihepiirejä joista luen mielelläni aina kun syytä ilmenee, mutta harvemmin jos syytä ei ilmene. Tämä koskee myös itseäni lähimpänä olevia aiheita. Kävin sattuneesta syystä pläräilemässä HS:n mielipidekirjoituksia läpi ja siellä on paljon koulujen digitalisoimisesta näköjään. Aihe joka kiinnostaa suuresti. Tämä ei silti riitä. Nyt minulla on tekemistä. Duunia tuossa vieressä ja tässä ketjussa kirjoittelua ajanpeluun merkeissä. :) Ei siis "ehdi" lukea kaikkea mielenkiintoista.

Ymmärrän maininnan minusta noin esimerkkinä ja pohdintana siitä että osa ketjuista ja aiheista tietenkin edellyttää edes jonkin asteista perehtyneisyyttä. Tällöin voi ajatella että vaikkapa pohjoiskoreaketju ehkäpä on joidenkin mielestä asialle vihkiytyneiden ketju. Itse tosin en kannata tällaista ajatusmaailmaa. Aika harva potkun aiheista tosiasiassa on tällaisia ja keskustelun taso ei ole sama kuin asioiden ylimpien asiantuntijoiden eikä pidäkään. Jokin pohjoiskoreaketju pitäisi kyllä olla sellaista settiä että ihan kaikki voivat mennä sinne ja katsoa mistä puhutaan. Jos sitten jokin käsittely aukeaa vain sivistyneemmille ja tällaista keskustelua todella syntyy, niin sehän on sitten pelkkää plussaa foorumin laadun kannalta.
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#18

Viesti fuusetsu »

Miten ihmeessä joku saa linkkien pohjustamattomuudesta poliittisen väännön? Ihan retorisena kysymyksenä ihmettelen, tästä ei kannata jatkaa. Kun se ei ole poliitisen väännön aihe.

Luen Potkua newpost-haun kautta. Jotkut aiheet jätän suoraan lukematta, mutta Pohjois-Korea ei ole kuulunut niihin. Silti, jos siellä on alustamaton linkki — kuten olen monta kertaa huomannut ja mieleen painanut jo ennen tätä keskusteua — en sitä ole avannut. Siinä ei olisi mitään järkeä. Netti on täynnä linkkejä. Jos on aikaa kirjoittaa linkin eteen jotakin sekopäistä hölynpölyä, niin samalla vaivalla olisi voinut vaikka kopioida sen tilalle edes linkitetyn sivun otsikon.

Pohjustamattomia lainauksia on tullut myös aika paljon eteen. Nato-ketju tulee ainakin mieleen jostain syystä. Jos lainatun teksin lähdettä ja kirjoittajaa ei ole mainittu, hyppään suoraan tekstin yli.
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#19

Viesti Puni »

^en onnistunut paikantamaan alustuksen poliittista vääntöä. Onko tämä Cousin's of Sipilän toverillista ohjausta?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#20

Viesti Mika »

Mitä mieltä te olette siitä, kun nykyään Ilmoitustaululla näkee ilmoituksia, joissa ei kerrota juuri mitään vaan tarjotaan vain linkki?

Minulle tulee siitä tällainen olo:

Kuva

Voisinkin ruveta linkkaamaan jokaiseen sellaiseen "ilmoitukseen" tuon kuvan... brushteeth
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#21

Viesti Lasse Candé »

Siinä on luultavimmin kyse sellaisesta ilmiöstä, että ihmiset ajattelevat tämän olevan se järkevä tapa hoitaa homma. Olen puhunut vastaavasta ilmiöstä muuallakin. Silloin kun oli vielä kamppailulajiblogeja, niin jotkut potkulaiset blogikirjoittelijat halusivat saada ihmiset ihan oikeasti käymään siellä blogissaan ja nähtävästi päättelivät että parempi ettei siirrä kommenttikeskusteluja tänne. Taktiikka on (?) sitten se, että ei alusta asiaa ollenkaan vaan kertoo vain että "olen juuri käsitellyt tätä asiaa blogissani", jolloin asiasta aivan hemmetin kiinnostunut käy tarkastamassa myös senkin ja vie laatukeskustelua myös sinne. Ehkäpä tulee vielä takaisin ketjuun mainostamaan blogia lisää.

Taktiikka varmaan toimi joskus ennen, kun linkkejä oli enemmänkin liian vähän eikä liikaa. Ja jostakin aiheesta halusi kyllä lukea kaikki netistä löytyvät tekstit, oli kirjoittaja kuka tahansa. Nyt taas kun joka aiheesta on aivan liikaa tekstejä ja ihmiset linkittelevät niitä miten sattuu, lehtien tekstit pursuavat sanojen muuttamisia linkeiksi jne jne, niin kukaan täysjärkinen ei avaa about mitään linkkiä, ellei tähän anneta syytä.

Seuran sivut ovat seuralle paljon parempi mainos kuin mitä potkun ilmoitustaulun ketju jossa sama tieto on on. Näitä kahta huonompi mainos on kuitenkin potkun aivan muut ketjut, joita mennään lukemaan kun jotkut seura-aktiivit ovat liian laiskoja mainostaakseen kurssejaan silleen oikeasti ja tämä käydään vain toteamassa siellä. Samaten ei ehkä ole kovin hyvää mainosta näyttää että "katsokaa, miten vähän meitä kiinnostaa tämä homma, tässä linkki, katsotaan josko kuitenkin sua kiinnostaisi".



Ja entäs se sivuille päätyminen sitten...
Minulla on sellainen hypoteesi että vuonna 2016 nettisivuille päädytään sitä suuremmalla syyllä, mitä vähemmän sinne tarvitsee päätyä. Eli mitä enemmän tietää sisällöstä jo valmiiksi, niin sitä enemmän päätyy ihailemaan samaa tietoa myös nettisivuille.

Vallankumouksellinen muotoilu, vaikka itse sanonkin. :)

Tuon nurinkurisuuden takia en ihmettele että jotkut kokeilevat toisenlaista taktiikkaa, mutta valitettavasti totuus on että ne juuri sinun sivusi eivät vain ole kovin kiinnostavat ja joudut antamaan lukijalle makupaloja. Ilmoitustaululla olisi tietenkin ihan jees jos olisi esim: Ilmoitus.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#22

Viesti Mika »

Lasse Candé kirjoitti:Samaten ei ehkä ole kovin hyvää mainosta näyttää että "katsokaa, miten vähän meitä kiinnostaa tämä homma, tässä linkki, katsotaan josko kuitenkin sua kiinnostaisi".
Tuon vaikutelman minäkin tuollaisesta laiskuudesta saan.

Me täällä Potkussa tiedämme, että seurat tekevät hartiavoimin töitä ja että kamppailulajien taso Suomessa on hyvä. Mutta entäs kun joku maallikko näkee tuollaisen laiskan ilmoituksen? Voisikohan hänelle tulla mieleensä, että opetus ja muu toiminta kyseisessä seurassa on yhtä laiskaa? Kyllä voisi.

Lasse Candé kirjoitti:Ilmoitustaululla olisi tietenkin ihan jees jos olisi esim: Ilmoitus.
Niinpä... :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#23

Viesti Mika »

Olen sitä mieltä, että pitkät lainaukset ovat itsessään huonoja. Mieluummin niitä tekstejä lukee sitten linkin takaa niiden alkuperäisessä ympäristössä. Sitten jos tällaista pitkää - tai vaikka lyhyttäkin - lainausta ei mitenkään alusteta eikä siitä mitenkään omin sanoin luoda keskustelua, sanoisin että sellaisen uutisvirtaseikkailun paikka on muualla kuin Potkussa, joka on keskustelusivusto.

Jos jokin asia kiinnostaa, se herättää ajatuksia. Nämä ajatukset on hyvä tuoda esille tätä mielenkiintoista asiaa Potkuun linkittäessä. Niin saadaan keskustelua aikaiseksi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#24

Viesti Lasse Candé »

Joo, tulin tänne just ketjusta, jossa oli kilometrin mittainen lainaus. Oletin vain, että ehkäpä se oleellinen sanoma ilmeni siinä ensimmäisen 140 m aikana.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#25

Viesti Andy »

Jos laittaa pelkän linkin, niin keskustelu voi muuttua myöhemmin käsittämättömäksi, jos linkki kuolee.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#26

Viesti Lasse Candé »

Huomannut seuraajan roolista tämän, kun olen lukenut vanhoja viestejä, joissa myös linkki on fooruminkehitysteknisistä syistä muuttunut toimimattomaksi. Ja usein kamppailulajilinkit muutenkin kuolevat about puolessa vuosikymmenessä.

Jos minulla on jotakin oikeaa keskusteltavaa asiasta, niin yritän huomioida tämän. Kamppispuolella onkin tuossa mielessä hyvä käyttää jokseenkin kahvilasta poikkeavia käytäntöjä ja importoida (kopioida) sisältöä laajemmin.

Puolivalitettavasti olen henkilökohtaisesti päätynyt viime aikoina myös sellaisiin ratkaisuihin, että olen lätkäissyt linkin ja kertonut päällisin puolin mitä sieltä suurinpiirtein löytyy ja ketä se voisi kiinnostaa. Näin teen silloin, kun luulen että joku muu saisi asiasta keskustelua ja kun koen linkin jaon todella tärkeäksi. Samassa tiedostan, että keskustelullista antia tällaisilla viesteillä ei suoranaisessa mielessä ole. En vain näissä tilanteissa pysty parempaan ja koen että parempi laittaa silti.

Esimerkkejä tästä ovat Ueshiba-jutut erinäisissä aiki-ketjuissa. Mulla ei vain riitä välineet, mutta olen varma että esim aikido-historiahuokailijoita kyseiset linkit kiinnostavat suurestikin.



Onko jengi samaa mieltä siitä, että Kahvilassa ja kamppispuolella on vähän eri meiningit? Meinaan siis sitä, että oletusarvoisesti Kahvilassa kaikki tuotu sisältö on uutisvirtaa (usein roskaa) ja keskustelu se pihvi, kun taas kamppispuolella kaikki sisältö on samassa myös arkistomaista ja keskustelun on paljon luontevampi palata näihin aiheisiin uudestaan.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#27

Viesti Mika »

Näistä voi nyt ystävällisesti muistuttaa hymiöillä (jotka eivät ole virallisia Potkun hymiöitä, mutta ovat ne Potkun palvelimella).

Kuva

Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#28

Viesti Andy »

Lasse Candé kirjoitti:Onko jengi samaa mieltä siitä, että Kahvilassa ja kamppispuolella on vähän eri meiningit? Meinaan siis sitä, että oletusarvoisesti Kahvilassa kaikki tuotu sisältö on uutisvirtaa (usein roskaa) ja keskustelu se pihvi, kun taas kamppispuolella kaikki sisältö on samassa myös arkistomaista ja keskustelun on paljon luontevampi palata näihin aiheisiin uudestaan.
Joo itse kommentoin tuossa siis ainoastaan kamppailukeskustelun näkökulmasta. Jos Kahvilan keskustelu nähdään enempi chatti-tyylisenä, niin asia voi olla eri.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#29

Viesti Lasse Candé »

Mika kirjoitti:Näistä voi nyt ystävällisesti muistuttaa hymiöillä (jotka eivät ole virallisia Potkun hymiöitä, mutta ovat ne Potkun palvelimella).

Kuva

Kuva
Kuva

:D
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

#30

Viesti Lasse Candé »

Ihan vähän sivuraiteillen...

Olen huomannut viimepäivinä, etten lue keskusteluissa lainauslaatikoiden sisältöjä käytännössä ollenkaan. Olen kai median kuluttajana muuttunut tässä somen uutisvirrassa.

Olen muistaakseni jo jonkinaikaa puhunut lainauslaatikoita vastaan noin yleisesti ottaen. Muistelisin Karin puhuneen niitä vastaan jo vuosia.

Välillä tulee vähän hölmö olo, jos jokin viesti on esim kolme riviä lainausta, kolme vastinetta, kolme lainausta jne jne... Kun luen siis tällöin vain ne uudet kolme riviä enkä ala lukemaan samoja asioita toistamiseen mitä olen jo lukenut, menee suurin osa koko viestin pointista ohi. Lainaaja olettaa että lainaus luetaan ja tämä on tietenkin ihan ymmärrettävää. Mutta näin ei siis yleensä omalla kohdallani ole ja uskon että meitä on muitakin.



Aluksi pidin näkemiäni lainauslaatikoita lähinnä kontekstista irti repimisinä ja haitallisina. Sen jälkeen käytin niitä yli puoli vuosikymmentä itse ja nyt palaan takaisin alkuun. Lisäksi oma referaatti on usein tiiviimpi ja tarjoaa yhden lisämahdollisuuden keskustelukumppanille varmistua että hänet on ymmärretty oikein.

Suurin osa lainauksista on myös ihan aivan täysin yksinomaan turhia.

Laitan vielä lainauksia, mutta mietin tarkalleen, onko siinä mitään järkeä, mitä järkeä ja miten kannattaa lainata. Usein vedän kursiiviksi oman tekstin keskelle, jolloin saattaa saada avainosan keskelle omaa virkettä sujuvasti. Yleensä kuitenkin tosiaankin kirjoitan pointin uusiksi omin sanoin.

Tässä on vielä sellainenkin käytännöllinen juttu, että kun nykyään kirjoitan valtaosan tabletilla, niin tällä on aikas hanurista lainailla. Ei haittaa kyllä yhtään.

Lainailijoiden kannattaa miettiä sitä, kuinka pakotatte lukijan lukemaan jo lukemansa jonkun muun tekstin toistamiseen ja kuinka osa meistä ei tule tekemään sitä ja kuinka sitten ikäänkuin sivuutamme viestinne ainakin joiltain osin, kun ei mene pointti kaaliin ihan oikealla tavalla pelkällä tekstinne lukemisella.


EDIT: Yhden rivin lainaukset yhden pointin viesteissä ovat mielestäni toimiva konsepti. Silmäys ja pointti päin näköä sekunnissa. Ongelma on lukemisessa ja kai itseäni myös ärsyttää laatikoitu layoutti keskellä tekstejä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 23 kurkkijaa