Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Aiheessa pysyminen

Keskustelua Potkun kehittämisestä sekä ohjeita laudan käyttämiseen

Valvoja: Valvoja

Kuvake
admin
tekninen ylläpito
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1083
Lauteille: Joulukuu 2004
Yhteystiedot:

Aiheessa pysyminen

#1

Viesti admin »

Osa viestiketjuista on lukotettu ja muita lukotetaan tarpeen mukaan. Syynä on viime päivien aikana esiintynyt aiheiden jatkuva rönsyily. Yhden otsikon alla on käsitelty useampaa eri aihetta, mikä tarpeettomasti vaikeuttaa aiheen seuraamista.

Jos näet aiheen karkaavan omille teilleen, ole hyvä ja pidättäydy kommentoimasta. Näin helpotat ylipotkijoiden taakkaa siivoilla ja jakaa aiheita.

Kuvake
admin
tekninen ylläpito
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1083
Lauteille: Joulukuu 2004
Yhteystiedot:

Aiheessa pysyminen

#2

Viesti admin »

Jos yhdessä ketjussa keskustellaan useammasta eri aiheesta, jotka eivät liity toisiinsa, syntyy tästä työtehtävä ylipotkijoille. Tätä urakkaa vaikeuttaa huomattavasti se, jos yhdessä viestissä käsitellään useita eri aiheita.

Olisi hienoa, jos olisitte itse aktiivisia tämän suhteen ja kirjoittaisitte muusta kuin otsikon alla käytävästä keskustelusta suoraan johonkin paremmin sitä aihetta käsittelevään ketjuun tai avaisitte uuden tai uusia ketjuja.

Tämä video on edelleen hyvä esimerkki siitä, miten aihe voi nopeasti rönsyillä ties mihin suuntiin, eikä sitä ole mahdollista järkevästi seurata. Video alkaa oikeasta kohdasta.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Aiheessa pysyminen

#3

Viesti Mika »

Vaarallisia esimerkkejä aseenkäyttötilanteesta on koominen esimerkki siitä, miten aihe rönsyilee minne sattuu. Siellä on ihan viime viesteissä käsitelty räkäpäitä intissä, epäsuoraa tykistötulta ja buurisotia. :lol:

Sen verran utelias olen, että haluaisin tietää, miksi teette noin.

[mention]Kari Aittomäki[/mention], [mention]luupää[/mention], [mention]Daddy[/mention], [mention]Lasse Candé[/mention]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 1

Aiheessa pysyminen

#4

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Vastataan kun kysytään.

Oma 5 senttiä: a) olen jo leikkinyt esiseminaaria, b) rönsyilevät keskustelut ovat useimmien paljon mielenkiintoisempia kuin varsinaiset keskustelut joita ei nykyään edes käydä, c) sivujuonteissa on enemmän viihdearvoa, d) en suhtaudu muutenkaan erityisen vakavasti tyhjänpäiväiseen beeässään....joka on toki ihan mukava tapa tappaa henkilökohtaista tuottavuutta.


:)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Aiheessa pysyminen

#5

Viesti Mika »

Fakta on silti edelleen se, että vain murto-osa kirjoittelee lukijoihin verrattuna. Kun lukija saapuu selailemaan keskustelua, joka ei lainkaan vastaan sen otsikkoa, jättää se olon hämmentyneeksi. Se tarkoittanee usein sitä, että lukija poistuu ketjusta. Jos jopa minä koen sen niin, varmasti niin kokevat monet sellaiset, jotka seuraavat keskusteluja harvemmin. Saatan olla väärässä.

Vähän luulen, että kun joku aloittaa sivujuonen, siihen sitten vain tulee vastattua miettimättä sen enempää, sopisiko vastaus ja ylipäänsä se keskustelu paremmin johonkin toiseen aiheeseen tai voisiko siitä sivujuonesta aloittaa uuden keskustelun. Koska nämä kirjoitetut viestit säilyvät, eivät ne voi tuolta osin vastata kasvotusten käytäviä keskusteluja, joissa on luonnollista rönsyillä sinne tänne. Keskustelujen otsikoilla on merkitystä.

Onko tuo videolla esitetty rönsyily jotenkin ihan OK?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Aiheessa pysyminen

#6

Viesti Oar »

Itsestäni on ainakin mielenkiintoista lukea rönsyileviä ketjuja. Ei nettikirjoittelun tarvitse olla niin vakavaa ja tiukasti organisoitua. Monia hyviä keskusteluja jäisi käymättä, jos niille pitäisi aina avata omat lankansa. Ja kun jollakin on itse topikkiin jotain lisättävää, niin voi sen tuoda esiin. Yleensähän langat rupeavat kunnolla rönsyilemään siinä vaiheessa, kun kenelläkään ei oikein ole mitään uutta sanottavaa itse aiheeseen liittyen.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Aiheessa pysyminen

#7

Viesti Lasse Candé »

Tuohon videoon viittaaminen on omiaan tekemään tälle ketjulle sen, mistä tässä ketjussa pitäisi juuri nyt puhua. Eihän tuossa aseenkäyttöketjussa ole yhtään tuohon verrattavaa ongelmaa. Sivuraide on selkeä ja selkeästi erotettavissa.

Täällä muutenkin jengi hanskaa jo aiheissa pitäytymiset ja sanankäänteet siten, ettei tuonkaltaista rönsyä tule, vaan sen sijaan sivuraiteet ovat yleensä selkeästi sivuraiteita.

Olen Mikan kanssa samaa mieltä siitä, että eri aiheet voivat joskus olla vähän ikävä juttu. Pahin tietenkin silloin kun jokin oleellinen juonne kuolee pystyyn sivuraiteen takia. Siis vaikka siitä ei voi olla ihan varma onko juuri se syy, vai olisiko kuollut muutenkin.

Tällä foorumilla on yksi merkittävä mekanismi aiheiden ja ketjujen syntymisiin ollut sivuraiteet ja niiden jälkeiset moderointitoimenpiteet. Autenttisista mieleenjuolahtamisista alkaneita keskusteluja joissa innostus on syntynyt spontaanisti ja aihe on saanut löytää suuntansa yhteistyössä. Näistä näkyy todella usein, että jengi viihtyy kirjoitellessa ja avaavat usein sanaista arkkuaan siksi enemmän.

Itse ilmoittelen paljon sellaisia viestejä joiden kohdalta voi vetästä homman poikki ja uuteen ketjuun sekä kerron sitten koskeeko tämä kaikkia viestejä vai onko välissä joitain jotka tulee jättää. Kaikki voivat tehdä näin. Painakaa tuota huutomerkkiä viestin yhteydessä.

Mitä taas tulee tässä näkyvään spekulaatioon lukijoiden preferensseistä, en ihan usko tuota mitä Mika sanoo, että lukijan olo jää hämmentyneeksi ja lukija poistuu ketjusta. Uskon ennemminkin että sopivan laajat käsittelyt (peräti sivuraiteineen) rikastuttavat ketjuja ja lukijat kiinnostuvat. Enemmänkin näen kyllästymisen tapahtuvan yksipuolisuudesta jossa yhtä ja samaa asiaa vatvotaan edestakaisin pääsemättä mihinkään. Tämä perustuu lukuisiin IRL-keskusteluihin, joissa jengi sanoo tämäntyyppisistä ketjuista että ovat lopettaneet lukemisen jo ajat sitten tästä syystä sekä siitä, että toisin kuin sivuraiteet, nämä eivät houkuttele juuri koskaan ketään kolmattakaan keskustelijaa mihinkään väliin kirjoittamaan.

Olen myös kuullut erittäin monien sanovan että sivuraiteet ovat keskustelujen suola ja olen jutellut potkua pelkästään lukevien kanssa, joille tuntuu suurin anti nykypotkussa olevan juuri se, kun tulee jokin spontaani villitys jonnekin aiheen keskelle.

Ja vastatakseni kysymykseen, miksi minä teen näin, teen näin siksi, että näen arvoa tuossa sotahistoriallis-fysikaalisessa puheenaiheessa ja näen tuollaisten syntyvän parhaiten juuri noin. Lisäksi näen keskustelun olevan selkeästi jo oma aiheensa, jolloin siinä ei ole tuota videon riskiä, vaan jutun voi helposti siirtää sopivaan ketjuun.

Muutenkaan koko ketjulla ei ole juurikaan aiheensa puolesta arvoa, kun noita videoita voi selailla mielensä mukaan tuubista satoja tai tuhansia ja naureskella, eikä niissä sen enempää ole mitään juteltavaa, paitsi juuri sivuraiteissa. Aina voi kysyä, että miksi kaikista ase-feileistä juuri kirjoittajan valitsema tulee tuoda kyseiseen keskusteluun. Tästä olen sarkastisesti tarjonnut lisää ehdotuksia kuinka noita videoita löytyy lisää.

Ymmärtäisin paremmin uutislähtöisyyden kuin randomvideoiden laittamisen, joiden aikaa, paikkaa tai mitään muitakaan taustoja ei tiedetä, mutta ymmärrän arvaillen kyseenalaisia motiiveja, että joillekin sopii taas paremmin tuo arabimeininki. Saa vähän samaa meininkiä tänne kuin mitä tuubin kommenteissa on ja nauru pidentää ikää.

Lyhyesti miksi sivuraiteilen: koska uskon sen olevan hyväksi tuossa ketjussa tuolla tavalla.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11110
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Aiheessa pysyminen

#8

Viesti flammee »

En minä ainakaan lähtisi hyvää keskustelua torppaamaan sellaisella tekosyyllä että se ei liity aiheeseen. :)
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16081
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Aiheessa pysyminen

#9

Viesti Kari Aittomäki »

Omalla kohdallani se aiheessapysymisen rikkominen on jopa tietoinen teko, kaskun vierastan "työjärjestys"-jäykistelyä silti enimmin viihteellisessä juttelussa.
Etenkin kun aihe on valmiiksi kevyt, kuten tuossa vaarallisia asemokia-käkättelyssä.

Tosin juurikin siinäkyseisessä jutusteessa aloite taisi tulla sinapilta, joka uskollisesti tarttui vaistoammunta-termiin.
Alkuperäinen lausehan oli ihan sivulause ja kokonaisviesti topicissa.

Jaa että miksi polveilla?
Yksinkertaisesti siksi että sellanen kuivakka wikipedia-infoa kopioiva kirjoittelu maistuu omahyväiseltä.
Anekdootit, huomautukset, nillitykset ja jopa kunnon tarinat tuovat mehua pölinään.
Ei ihmiset juttele aiheesta, jollei niin ole sovittu. Se keskustelu elää ja polveilee.

Siksi ne omiksi jutuikseen nostetut pätkät tukehtuu käytännössä joka kerta.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Aiheessa pysyminen

#10

Viesti Lasse Candé »

Sivuraiteiden eliniän odote ei ole kovin pitkä. Ne tukehtuu muutenkin. Olen nähnyt juttelujen jatkuvan jakojen jälkeen ja toisaalta myös loppuvan samoihin aikoihin. Olen muistaakseni nähnyt kuinka ketjujako antaa jengille vapauksia laajentaa ketjua pienestä sivuraiteesta kokonaiseksi aiheeksi.

Voi olla että jokin jako jossain on tuhonnut keskustelun, mutta usein keskustelu on myös jatkunut ja muistelenpa että on ollut tapauksia joissa alkuperäinen ketju on palannut alkuperäiseen aiheeseensa. Ja varsinkin pidemmällä tähtäimellä jako on järkevä.

Olen tässä paljosta Mikan kanssa samaa mieltä. Ketjuja on hyvä rajata jotenkin, mutta en tiedä miten ja kenen toimesta. Se tietenkin riittää melko pitkälle että kaikki ottavat vastuuta omasta tekemisestään.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Aiheessa pysyminen

#11

Viesti Mika »

Lasse Candé kirjoitti: tammi 8, 2019, 02.53 Se tietenkin riittää melko pitkälle että kaikki ottavat vastuuta omasta tekemisestään.
Tätä tässä vähän olen toivonut. Lasse on sinänsä jäävi (heh) kirjoittamaan noin, koska hän niitä harvoja, joka on näin toiminut, ja hän tehnyt niin monet kerrat.

Kyllä minä ymmärrän, että uuden keskustelun aloittaminen voi kestää minuutteja, kun sen sivulauseensa taasen voi kirjoittaa sekunneissa, enkä väheksy tehostettua ajankäyttöä vaan kannatan sitä - siis yleisesti. Tässä tapauksessa toivoisin hieman aktiivisuutta kirjoittajilta itseltään. Kun se ongelma ei ole pelkästään se, että otsikko ei vastaa keskustelua. Suurempi ongelma siinä on se, että koska se aiheen vierestä kirjoittelu ON aiheen vierestä kirjoittelua, minkä kaikki tiedostavat, se sivuraide jää aina tyngäksi. Siinä on sellainen psykologinen tekijä, että kun tietää ikään kuin tekevänsä väärin, siihen ei halua antautua täysin siemauksin.

Omassa aiheessaan keskustelu saa tai ainakin voi saada aivan uudet uomat. Lisäksi sitten sillekin aiheelle on oma keskustelunsa, jääköön kuinka lyhyeksi tahansa. Sitä on helppo jatkaa myöhemmin, päinvastoin kuin sivuraidetta, ja sen myös löytää helpommin. Nämä keskustelut kun säilyvät täällä niin sanotusti ikuisesti. Jos olette koskaan katsoneet vanhojen ketjujen lukukertoja, ne kasvavat koko ajan. Googlesta kun Potkuun saavutaan, monta kertaa kyseessä on vanha ketju. Vaikka tämä lukija ei kirjoittaisi siihen ketjuun, hän saa siitä tietoa. Se onnistuu huomattavasti paremmin, kun ketjulla on yksi tietty aihe, josta kaikki keskustelevat.

Vaikka tässä ketjussa kartoitetaan myös mielipitetä, tosiasia on se ettei sivuraidekeskusteluja edelleenkään suosita. Ketjuja jaetaan. Koska olemme kaikki samaa porukkaa, olisi mukava kun kirjoittajat itse olisivat aktiivisia sen suhteen. Yksi näppärä tapa on ilmoittaa jokin viesti. Siellä on valmiiksi vaihtoehto keskustelun jakamisesta.


Kuva


Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Aiheessa pysyminen

#12

Viesti Daddy »

Iitä olen samaa mieltä, että asioiden olisi hyvä pysyä oikean otsikon alla. Kovin nihilistiseen tulkintaan en kuitenkaan tässä lähtisi, vaan normaaliin keskusteluun kuuluva sivuraiteilu nähdäkseni kuuluu keskusteluun - varsinkin silloin kun on kysymys viihteellisemmästä jutustelusta, niinkuin nähdäkseni asemokia -ketjussa on kysymys.

Täysin off-topic sivuraiteita tietysti tulisi välttää, näistähän tuo videopätkä kertookin. Jos siinä asemoka-ketjussa olisi lähdetty keskustelemaan vaikkapa 90-luvun lamasta, elämän todennäköisyydestä Mars-planeetalla, tai vaikkapa jalkasilsan hoidosta, niin tottahan toki sillon pitäisi niistä keskustella asianmukaisen otsikon alla. Kun eivät mitenkään liity tuon ketjun aiheisiin. Kuinka tämä tehdään, niin siitähän saimmekin jo hyvät neuvot.

Mutta taas jos sivuraide on tiiviisti kiinni varsinaisessa topicissa (kuten nyt asemoka-ketjussa keskustellaan aseista ja suorasta/epäsuorasta tulesta yms), niin en näkisi mieltä siirtää keskustelua siltä osin toiseen/uuteen ketjuun. Kieltämättä kysymyksessä on sivuraide, mutta suoraan varsinaiseen aiheeseen liittyvä sivuraide.

Tietenkin joissain tapauksissa voi olla vaikea määritellä milloin sivuraide menee videon tapaiseksi aivan muusta aiheesta keskusteluksi ja milloin se taas on ihan mielekäs, ja aiheeseen oleellisesti liittyvä sivuraide.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11110
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Aiheessa pysyminen

#13

Viesti flammee »

Mika kirjoitti: tammi 8, 2019, 09.34
Lasse Candé kirjoitti: tammi 8, 2019, 02.53 Se tietenkin riittää melko pitkälle että kaikki ottavat vastuuta omasta tekemisestään.
Tätä tässä vähän olen toivonut. Lasse on sinänsä jäävi (heh) kirjoittamaan noin, koska hän niitä harvoja, joka on näin toiminut, ja hän tehnyt niin monet kerrat.
No jos tarkkoja ollaan niin Lasse lähti heti ensimmäisenä pyssytanssivideon jälkeen sivupolulle, siihen ei vaan montaa vastausta tullut...
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Aiheessa pysyminen

#14

Viesti Lasse Candé »

Siihen ei montaa vastausta tarvittukaan. Vastaavasti myöskään videoita ei tullut sen jälkeen, joten ehkäpä pointti meni perille?

Ihan hyvin kyllä demoat sivuraiteilua tässä. Mikahan ei kirjoittanut ollenkaan samasta asiasta kuin mistä sinä kirjoitat nyt. Minun toiminnallani hän viittaa täysin muuhun kuin mainitsemaasi ja sen ketjun sivuraiteella hän viittaa myös lentorata jne -aiheeseen, eikä metaani arabivideoista.

Jos oltaisiin vielä sitten vaikka hieman tarkempia, vaikka toki tykkäänkin tästä havainnollistavasta demostasi.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11110
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Aiheessa pysyminen

#15

Viesti flammee »

Sivuraide kuin sivuraide, nähdäkseni jonkinmoinen vastuu on sellaisen aloittajalla, eihän sitä ennakkoon tiedä että eskaloituuko se rönsy siitä sen enempää. Se toinen rönsyhän oli laadukasta asekeskustelua, eli kuitenkin aseisiin liittyvää, joten ei se nyt niin kaukana pääaiheesta ollut. Ei se minua yllätä että haluat nähdä kyseisen postaamani videon "agendaviestinä", sellainen se ei kuitenkaan ollut, enkä edes bongannut sitä mistään hommaforumilta tms., vaan neutraalista lähteestä ja koin videon jokseenkin huvittavana, ihan arabeista huolimatta. Jos joku "neutraalimpi kaveri", olisi postannut saman videon, niin epäilen että olisit vastannut toisella tavalla.. Että jos koettaisit keskittyä siihen että mitä kirjoitetaan, eikä niin voimakkaasti siihen että kuka kirjoittaa ja sitä kautta sitten lähteä spekuloimaan tarkoitusperiä ja hyökkäämään niiden kimppuun.

Kattelin kyllä että varmaan joku paukkupatruunajuttu, mutta toisaalta kaippa ne suulieskatkin tekee jotain jos kerran on rekyyliäkin. Toki enemmän tossa taitaa olla se epäsovinnaisuus suhteessa siihen kuinka Suomessa aseharrastajat aseitaan käsittelee, eli tyhjälläkään aseilla ei huidota ylimääräisiä, pidetään piipun suunta kontrollissa, eikä ase laukea vahingossa väärään aikaan.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 3 kurkkijaa