Perinteinen Shaolin Kung Fu

Kiinalaiset lajit
Kuvake
Shaolinsi
reiteenpotkija
Viestit ketjussa: 64
Lauteille: syys 13, 2009
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Viesti Shaolinsi » loka 20, 2017, 16.35

Mika kirjoitti:Miten koit tuon lyhyen voiman opettelun ja erot aiempaan voimantuottoon?

Alussa koin tuon uuden voimantuottotavan opettelun hyvin turhauttavana. En ole mikään luonnonlahjakkuus kamppailulajeissa, joten joudun kompensoimaan sitä kärsivällisellä treenillä. Onneksi varasin tälle asialle kuukauden treeniaikaa, koska muuten olisi jäänyt oppiminen ikävästi kesken. Syyskuun lopulla oli tuskainen vaihe, kun mikään ei tuntunut onnistuvan ja jämähdin paikoilleni. Jouduin sitten viikon treenaamaan vain yhtä tekniikkaa (yhteensä noin 30 tuntia). Pikkuhiljaa se siitä onneksi lähti onnistumaan, niin päästiin eteenpäin.

Treeni oli kyllä kaiken vaivan arvoista. Monessa soveltavassa treenitilanteessa tuntui aiemmin, että puuttuu työkaluja paljonkin, mutta nyt tuli paljon uutta ideaa opittua. Lyhyellä voimalla on kyllä oma paikkansa etenkin noissa lähietäisyydellä tapahtuvissa tilanteissa. Vaikeaa se voimantuotto on kyllä joka tapauksessa.

JanneM kirjoitti:Onko tuolla 7*Shaolinilla ja 7*sirkkakungfulla jotain yhteneväisyyksiä historioissaan?

Tuo seitsemän tähteä pyörii kiinalaisessa mytologiassa vähän joka paikassa, niin en usko. Meillä tuo seitsemän tähteä viittaa Otavaan. Otava on kiinalaisessa astrologiassa tärkeä tähtikuvio, jolla on useita merkityksiä. Myöhemmässä vaiheessa tuolla seitsemällä tähdellä on kuvattu kehon eri osia, joita voidaan käyttää hyökkäykseen (pää, olkapäät, kyynärpäät, kädet, lantio, polvet ja jalat).
Olen 33. sukupolven Shaolin-opettaja. Opettamani laji koostuu Wang Ding Yin, Shi Suxin ja Shi De Chanin opetuksista. Jos haluat oppia Shaolin Kung Futa, laita minulle viestiä.

Loistava suomenkielinen Shaolin-kirja on nyt saatavilla. Tilaa tästä.

Kuvake
Shaolinsi
reiteenpotkija

Viesti Shaolinsi » loka 26, 2017, 08.29

Tänään on mahdollista keskustella Shaolin Kung Fusta Helsingin kirjamessuilla seuraavan aikataulun mukaan:

klo 11.30 Suomalainen kirjakauppa. Haastattelu ja signeeraus.

klo 13.00 Kirjakahvila

klo 13.30 Signeeraus Atenan osastolla

Tervetuloa keskustelemaan kiinalaisista kamppailutaidoista tai muuten vain tervehtimään. Lähden tästä kohta Messukeskusta kohti. Nähdään siellä. :) :jepa:
Olen 33. sukupolven Shaolin-opettaja. Opettamani laji koostuu Wang Ding Yin, Shi Suxin ja Shi De Chanin opetuksista. Jos haluat oppia Shaolin Kung Futa, laita minulle viestiä.

Kuvake
TimoS
ylipotkija
Viestit ketjussa: 7
Lauteille: tammi 8, 2005
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Viesti:

Viesti TimoS » loka 26, 2017, 10.54

Shaolinsi kirjoitti:klo 13.00 Kirjakahvila

Hemmetti kun on kokous juuri 11:30, joten pitää katsoa jos ennättää tuonne kirjakahvilaan vähintään tervehtimään.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei

Kuvake
Shaolinsi
reiteenpotkija

Viesti Shaolinsi » loka 27, 2017, 08.11

Höh, ei keretty nähdä. Ensi kerralla sitten. :)

Joku herrasmies kysyi tuon lavahaastattelun kyselyosuudessa jiu-jitsun eroista Shaolin Kung-Fuhun. Jiu-jitsu nimellä kulkee paljon erilaisia lajeja. Sanoin siinä lavalla, että meillä treenataan kamppailutaitoja paljon liikesarjojen kautta, millaista opetus ei ole jiu-jitsussa tietääkseni (kamppailutaitojen opetusmenetelmät ovat siis erilaiset). Tämän haastattelun jälkeen joku tuli sanomaan, että jossakin jiu-jitsu-lajissa opetus tapahtuu pääasiassa liikesarjoilla. Pyysin miestä jatkamaan keskustelua Potku.netin puolella, joten toivottavasti mies löytää tämän ketjun ja kertoo asiasta enemmän. En nyt millään muista hänen kertomansa tyylisuunnan nimeä.

Kuvake
TimoS
ylipotkija
Viestit ketjussa: 7
Lauteille: tammi 8, 2005
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Viesti:

Re: Perinteinen Shaolin Kung Fu

Viesti TimoS » loka 27, 2017, 08.37

Joo, kokous vähän venähti. Sitten tuohon jujutsun ja kung-fun eroihin: kyllähän perinteisiä jujutsuja opetetaan katojen kautta, mutta ne ovat pääsääntöisesti parikatoja. Poikkeuksiakin toki on.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei

Kuvake
Shaolinsi
reiteenpotkija

Viesti Shaolinsi » marras 10, 2017, 07.53

Ainakin Nyyskin kanssa oli keskustelua Potku-tapaamisen saunaillassa meidän Qi Gongista. Laitoin tähän yhden videon asiasta.

Meillä Qi Gong on hieman aktiivisempaa muihin kiinalaisiin lajeihin verrattuna. Me harjoitelemme Qi Gongilla kehonkäyttöä, voimantuottoa ja sisäistä voimaa. Kuten saunaillassa sanoin, niin minä en juurikaan meidän Qi Gongia ole päässyt treenaamaan. Muutamia yksittäisiä juttua ainoastaan olen treenaillut.

Meillä on kaksi eri polkua kuljettavana: kamppailu ja qigong. Molempia polkuja voi meillä kulkea täysin erillään useita vuosia, mutta lopulta tiet yhtyvät, minkä jälkeen kaikki treenaavaat samoja asioita. Tämä on hieman erikoinen järjestely mielestäni enkä ole vastaavaan törmännyt muissa lajeissa. Minulla on siis useita kung-fu-veljiä, jotka treenaavaat tällä hetkellä ainoastaan videon asioita.

Palaa sivulle Wu Guan

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 kurkkija