Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jeet Kune Do Finland

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Tuomo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 300
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Terrestrial North Pole

Jeet Kune Do Finland

#91

Viesti Tuomo »

Pakkohan se oli itsekin video katsoa, kun kotikylän pojista on kyse.

Minusta video oli varsin asiallinen. Ainoa asia mikä videossa oli negaa on ainaisen ränttätäntän sinne pukkaaminen. Sekään ei kyllä taida liittyä varsinaiseen tekemiseen.

Ristiin reenaamistaki (Oulua) täällä harrastetaan ja en usko, että se ketään närästää. Ei ainakaan minua ja kuulemani mukaan ei myöskään Ristoa (saat Risto korjata jos olen väärässä).

Toki ymmärrän sen, että jos tässäkin threadissa puhuttua Vapaaotteluliittoon kuulumista ja vapaaottelemista verrataan tuohon tekemiseen, niin onhan se vähän hassua. Kuitenkin jo kirjoitettua, että se ei ollut videon tarkoituskaan.

Varmaan Potkun eka kerta kun olen Karin kanssa samaan suuntaan kallellaan. Mustakin on Kari varmaan tulossa jo vanha :)

Tulipa tästäkin hemmetin sekava viesti... Toki sitä on myös sen kirjoittaja...
-Jos smurffia kuristaa, niin minkä väriseksi se muuttuu-
AnttiK
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 66
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Jeet Kune Do Finland

#92

Viesti AnttiK »

Ois kiva nähdä matseista videot. Lähinnä kiinnostaa onnistuivatko jätkät tekemään mitään tavanomaisista vaparitekniikoista poikkeavaa, kuten pyyhkäisyjä tai heitonpoikasta, jne. Mitä vaan mikä vaatii parempaa esim. ajoitusta ja voimantuottoa kuin nää vaparin 'peruskurssilta matsiin'- tekniikat. En tiedä lajista ja tekniikkapainotuksesta juuri muuta kuin mitä tuossa graduvideossa näytettiin.
Ei ole olemassa hyviä tai huonoja lajeja. On vain hyviä ja huonoja opettajia.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Jeet Kune Do Finland

#93

Viesti Kari Aittomäki »

Eikös se ole vähä kohtuuton ajattelumalli tuo?
Mä olen toppuutellu muutamankin vapaamatsin ja olen pannu merkille jotta kyllä se siihenkehäännousu, ekakertaa etenkin, on niin jänskä paikka että oman metodin erikoisuuksien esilletuonti on jotakuinkin sama kuin odottais trapetsiveikon tekevän korttitemppuja siinä volttien ohessa.
Ja silti monet yrittää. Kertoo jotain vapaaottelusta.
Ja niistä jätkistä.

Kehäpelit on silti pelejä.
Ja treenimetodit metodeja.
Töh truetha is outtherea.

Jujigee, olen vähä erimieltä. Ei tuo sinänsä heijasta tosimaailmaa, vielä, mutta hyvin vahvasti tosimaailman vaateisiin omalla tavallaan nojautuvan metodin teknisiä määreitä.
Onhan nuo pojat ikäänkuin epävarmoja vielä.. mutta ne periaatteet ja etenkin periaatteiden sisäistäminen näkyy. Sisäinen ajoitus, se tärkein, on kohdallansa. Miltei.
Teknisiä epätarkkuuksia ja etenkin fyysistä vakuuttavuutta puuttuu..
Mutta poseeraaminen kuuluuki bodybuilding-fittness-maailmaan.
Myllyttäminen tehdään (valvonta)kameroitten katveessa.

Josta päästään
TimoS kirjoitti: Hyvin yksinkertaisesti vastattuna: en. Ehkä minä en vain sitten ole löytänyt sitä Mestaria, joka tuollaisen näkemisen minulle opettaisi. Toisaalta, olen ollut ihan tyytyväinen niihin mestareihin, joilta olen tähän mennessä sitä oppia saanut, kuten Matsuoi, Measara ja Shimabukuro, sekä heidän oppilaansa.
Nii..
En nyt tahdo kyseenalaistaa näkemystäsi.
Osanmatkaa ollaan lasketeltu samaa mäkeä, eli mä tunnen ton maailman.
Mua on aina kiusannu itäjuttujen esilletuonnissa se tietty naivius, ihan kunniakirjoista lähtien aina opetustapahtumaan eli näytteillepanoon asti.
Kunniakirjat sikseen, eniten mua häiritsee tämä hahmottamisen yksinkertaistaminen.
- Täältä tuloo Uke, höhhöhöö.
- Tässä viilipyttyilee Sensei, zzennahh..
- Täältä tuloo yhentekniikan pökiöhyökkäys, banzai!
- Tää tekis tämmösen mystiikkaujutuksen johon kuuluu viisväistöö, kolme torjuntaa, kaks vastaiskua ja Maahanvienti, Kontrolliote kidutuksella sekä, tottakai, Uljas Poseeraus lopuks. Elä laita hanttiin, näytelmänkaari vinxahtaa.

Sori, oli pakko.
Koska tulkitsen että et ihan pääse poikain tekemisen hahmottamisessa Teh Budon esilletuonnin antamien ehtojen ohitte.

Metodeja on välineellistetty show-kertoimin niin kauan että siitä on tullut jotain aivan muuta kuin pitäs.
Mitämä yritän kritisoida on viihtellistämistä.
Oikeestihan kyse lie siitä, että tosta ihan kelposesta tasokokeesta käytetään nimeä tokatason mustavyö.. vai miten se meni.
Eli mielikuvat ei kohtaa.

Ei iso juttu, minusta. Hyvin sällit toteutti.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Jeet Kune Do Finland

#94

Viesti TimoS »

Kari Aittomäki kirjoitti: Kunniakirjat sikseen, eniten mua häiritsee tämä hahmottamisen yksinkertaistaminen.
- Täältä tuloo Uke, höhhöhöö.
- Tässä viilipyttyilee Sensei, zzennahh..
- Täältä tuloo yhentekniikan pökiöhyökkäys, banzai!
- Tää tekis tämmösen mystiikkaujutuksen johon kuuluu viisväistöö, kolme torjuntaa, kaks vastaiskua ja Maahanvienti, Kontrolliote kidutuksella sekä, tottakai, Uljas Poseeraus lopuks. Elä laita hanttiin, näytelmänkaari vinxahtaa.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi, tuo on monesti se ongelma. Senpä takia olenkin itse tykästynyt tähän nykyiseen treeniporukkaani: vaikka me välillä tehdäänkin tekniikkoja juuri kuten kuvailit, niin kyllä me otetaan mukaan myös sitä vähän totuuspohjaisempaakin juttua. Tai noh, näin minä ainakin kuvittelen. En tiedä kuinka moni esim. Espoon BoS:in aktiivitreenaajista on näitä opittuja juttuja ihan oikeasti joutunut/päässyt (näkökulmasta riippuen) käyttämään. Tiedän vain, että itse en ole moisiin tilanteisiin joutunut.

edit: tästä kannattaa ehkä kuitenkin jatkaa jossain toisessa ketjussa, ettei mene ihan täysin sivuraiteille keskustelu.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Jeet Kune Do Finland

#95

Viesti Aleksi T »

Ei tätä varmaan kukaan muu ole kysynyt, mutta miten teillä yleensä treenataan? :D Eroaako se kauheasti muista lajeista muuten kuin tuolta perusideologialtaan että otetaan se mikä toimii mistä vaan? Jotain esimerkkijuttuja olis hyvä kuulla, kun itseä laji kiinnosta ihan tuhottomasti.
AnttiK
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 66
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Jeet Kune Do Finland

#96

Viesti AnttiK »

Kari Aittomäki kirjoitti: Eikös se ole vähä kohtuuton ajattelumalli tuo?
Oliko tuo minulle suunnattu kysymys?

Ei tietenkään ekasta matsista voi odottaa mitään hienoa saavan aikaan. Kritiikkini kohdistui normi vapariin, missä näyttäisi tuo pystytekniikka valikoima olevan tuota mainitsemaani luokkaa. Tässä voisi ehkä olla tilaisuutta kehittää vaparia? Ainakin Lyoto "Karate kid" Machida on jo todistanut että mainstreemista poikkeavalla tyylillä voi pärjätä. Ottelijan tie lienee aika pitkä :)
Ei ole olemassa hyviä tai huonoja lajeja. On vain hyviä ja huonoja opettajia.
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

Jeet Kune Do Finland

#97

Viesti f-e »

Kari Aittomäki kirjoitti: Nii..
En nyt tahdo kyseenalaistaa näkemystäsi.
Osanmatkaa ollaan lasketeltu samaa mäkeä, eli mä tunnen ton maailman.
Mua on aina kiusannu itäjuttujen esilletuonnissa se tietty naivius, ihan kunniakirjoista lähtien aina opetustapahtumaan eli näytteillepanoon asti.
Kunniakirjat sikseen, eniten mua häiritsee tämä hahmottamisen yksinkertaistaminen.
- Täältä tuloo Uke, höhhöhöö.
- Tässä viilipyttyilee Sensei, zzennahh..
- Täältä tuloo yhentekniikan pökiöhyökkäys, banzai!
- Tää tekis tämmösen mystiikkaujutuksen johon kuuluu viisväistöö, kolme torjuntaa, kaks vastaiskua ja Maahanvienti, Kontrolliote kidutuksella sekä, tottakai, Uljas Poseeraus lopuks. Elä laita hanttiin, näytelmänkaari vinxahtaa.

Sori, oli pakko.
Koska tulkitsen että et ihan pääse poikain tekemisen hahmottamisessa Teh Budon esilletuonnin antamien ehtojen ohitte.
Hmm... Oon vieraillut Jon Risterin, joka on kai tämän kyseisen systeemin pääjehu, leirillä ja meno oli aika pitkälti juuri tuota kuvailemaasi ja vähän samaakin olen näkevinäni tuossa videossa. Hyökätään yhdellä tekniikalla ja sit jäädytään paikalle kun tulee kymmenen toinen toistaan tappavampaa vastatekniikkaa. Et siinä mielessä toi vertaus ei nyt oikein päde, tai ainakaan silleen että se olis vain perinteisten lajien synti.
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Jeet Kune Do Finland

#98

Viesti carenza »

Oliko leiri Oulussa vai Helsingissä?
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Jeet Kune Do Finland

#99

Viesti carenza »

Aleksi T kirjoitti: Ei tätä varmaan kukaan muu ole kysynyt, mutta miten teillä yleensä treenataan? :D Eroaako se kauheasti muista lajeista muuten kuin tuolta perusideologialtaan että otetaan se mikä toimii mistä vaan? Jotain esimerkkijuttuja olis hyvä kuulla, kun itseä laji kiinnosta ihan tuhottomasti.
:) Ei oteta mistä tahansa tekniikoita vaan haetaan curriculumista sekin kun tarjoaa ison spektrin eli kun mukaan ottaa kaikki viisi lajiamme niin hakemista/tekemistä/harjoittelua kyllä riittää. Esimerkkinä voisi ottaa vaikkapa nyt tuon JKD-grapplingin eli vasta aivan viime aikoina olemme menneet syvemmälle sen saloihin. Tokihan grappling on aina ollut mukana vaan ei näin suuressa mittakaavassa eli mukana on entistä enemmän Hartsellin mukaan tuomia mausteita :) Toinen esimerkki voisi olla Kali/Eskrima jota treenataan yhä enenevissä määrin Combat Kali muodossa eli lähes kaikki mitä lajissa treenataan on nyt laitettu moodiin 'kypärä päähän'. Tuostahan näkyy viitteitä viimeisimmillä clipseilläkin.
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Jeet Kune Do Finland

#100

Viesti carenza »

Tuomo kirjoitti: Pakkohan se oli itsekin video katsoa, kun kotikylän pojista on kyse.

Minusta video oli varsin asiallinen. Ainoa asia mikä videossa oli negaa on ainaisen ränttätäntän sinne pukkaaminen. Sekään ei kyllä taida liittyä varsinaiseen tekemiseen.

Ristiin reenaamistaki (Oulua) täällä harrastetaan ja en usko, että se ketään närästää. Ei ainakaan minua ja kuulemani mukaan ei myöskään Ristoa (saat Risto korjata jos olen väärässä).

Toki ymmärrän sen, että jos tässäkin threadissa puhuttua Vapaaotteluliittoon kuulumista ja vapaaottelemista verrataan tuohon tekemiseen, niin onhan se vähän hassua. Kuitenkin jo kirjoitettua, että se ei ollut videon tarkoituskaan.

Varmaan Potkun eka kerta kun olen Karin kanssa samaan suuntaan kallellaan. Mustakin on Kari varmaan tulossa jo vanha :)

Tulipa tästäkin hemmetin sekava viesti... Toki sitä on myös sen kirjoittaja...
Ränttätänttä on itsellenikin hiukan kaksijakoinen feature tuossa videossa eli alussa kuului vain tekniikoiden nimiä kun huutelin niitä kokeessa ja tietty mukavia läsähdyksiä välillä vaan sitten ajattelin, että on tuolla tavalla 'myyvämpi' :D

Ristiin reenausta vastaan ei minulla todellakaan ole mitään sanottavaa vaan ennemminkin päinvastoin sen verran pienestä marginaaliporukasta näissä piireissä kuitenkin on kyse. Olenhan itsekin päästänyt reenejämme katsomaan ja treenailemaan seuran ulkopuolisiakin, ei meillä mitään salaisuuksia ole ja tottakai kun kerran apuja esim. meidän fightereille on tarjottu niin se ollaan myös mielellään otettu vastaan :)
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

Jeet Kune Do Finland

#101

Viesti f-e »

carenza kirjoitti: Oliko leiri Oulussa vai Helsingissä?
Soli Helsingissä. Kommentoin leiriä tarkemmin päivyrissäni[/linkki]. Ihan hyviä juttuja siellä oli, mutta niissä ns. kuolleissa tekniikkaharjoituksissa oli ehkä vähän liiankin pitkiä vastauksia yksinkertaiseen hyökkäykseen. Tai sit en vain ymmärtänyt harjoitusta toivotulla tavalla (mikä on hyvin todennäköistä ku nytkin menee useampi vuosi että tajuaa jotenkuten näitä oman lajin juttuja) :D
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Jeet Kune Do Finland

#102

Viesti carenza »

No sitten :) Olen nähnyt tuosta leiristä tehdyn nauhan ja tottakai Rister yritti miellyttää mahdollisimman monia eli antaa useampia helppoja vastauksia helppoihin hyökkäyksiin, näin ainakin näkemäni perusteella. Sifu Rister muuten sanoi, että olisi halunnut näyttää ja treenauttaa teille paljon enemmän eli että eihän hän ehtinyt edes kunnolla näyttää mitä osaa sillä tuon leirin aiheenahan oli vain pelkkä Street Survival eli vain yksi lajeistamme ja sekin vain pintapuolisesti raapaistuna.
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Jeet Kune Do Finland

#103

Viesti JanneM »

Mä en ole ihan varma onko tätä jos käsitelty, mutta mikä on teidän tavoite? Siis mihin jeetkunedo Finlandin treenaamisella pyritään?
Tehokas itsepuolustustaito? Vapaaottelu? Kalin, JKD Gräplinkin jne jne jne osa-alueen täydellinen hallinta? Joku muu mikä?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Jeet Kune Do Finland

#104

Viesti Invictus »

Hmm, minusta tällä laudalla on tuotu ainakin suht selkeästi esiin, että päätavoite on se tehokas itsepuolustustaito? Vapaaottelu siitä kiinnostuneille siinä sivussa..? Näin minä ainakin olen ymmärtänyt, mutta vastatkoon paremmin joku joka oikeasti treenaa seurassa eli tietää asioista jotain muutakin kun mitä täällä on seuran touhuista kirjoiteltu.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Jeet Kune Do Finland

#105

Viesti JanneM »

Niin on puhuttu tehoklkaasta itsepuolustustaidosta, mutta sitten kuitenkin harjoitellaan todella montaa eri juttua ja vähän jopa irrallisina juttuina.
Its enyt olen viimeaikoina hieman tutustunut Defendoon ja siinä mielestäni idea on hyvä. Vähän juttuja, yksi perusajatus ja näitä soveltamalla pyritään ratkaisuun tilanteessa kun tilanteessa.
Kaikki kunnia siis lajeille missä on paljon opettavaa ja tekniikkaa ja tiettyjä kuvioita, harrastanhan itsekkin brassi jitsua jossa opittavaa on huimasti, mutta näkisin näin tutkailun jäkleen ja omien kokemusten kannalta, että tuhansien tekniikoiden opetteleminen on hieman epävarmempaa, tai ainakin hitaampaa kuin vaikkapa kymmenien.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa