Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Suomen Shaolin Kung Fu Ry

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Shaolin Kung Fu

#31

Viesti Vanhakankea »

Mika kirjoitti: En tiennyt että sinäkin olet Petri :D Tarkoitin Huiskosen Petriä (nimimerkin ja nimen yhdistäminen nyt ei mikään salaisuus ole, saattaapa oikea nimi olla ko. nimimerkin allekirjoituksessakin nykyään, mutta en nyt ehdoin tahdoin sitä mainitse). Onhan täällä toki muitakin kyseisen seuran aktiiveja lauteilla.
Pahoittelen, että en maininnut. Ei,en ole Petri vaan tuo "joku muu". :-)
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Shaolin Kung Fu

#32

Viesti Shaolinsi »

Mika kirjoitti:
Fang kirjoitti: Niin mietityttää toi kickboxingin sekottaminen että tekeekö se tuosta suoraviivaisempaa että kaikki mabut, gong but, ban mabut ja shibut on karsittu pois?
Nyt kannattaa muistaa, että noita asentoja harjoitellaan kungfu-tyyleissä perusteiden takia. Kukaan täysijärkinen ei muutoin kuin vitsillä sitten soveltavassa harjoittelussa käytä noita asentoja. Niin, ja leffoissa, mutta ne kyllä laskenkin vitseiksi tässä yhteydessä.

Tämä oli ehkä turhan kärjistetty lausunto. Kyllähän noita asentoja käytetään ihan sovelletussakin harjoittelussa. Siinä ne ovat kuitenkin askelia eikä asentoja. Eihän niiden treenaamisessa muuten olisi järkeä. Soveltaen asentoja kuitenkin pääasiassa käytetään. Olen itsekin onnistuneesti huonoilla taidoillani ottelutilanteessa käyttämään asentoja (=askelia) vastustajan väistöön ja horjuttamiseen. Voin olla tietenkin väärässäkin. Eikös teilläkin tankulassa käytetä asentoja sovelaen esim. sandassa?

En muuten kuulu siten tähän seuraan, joten en tämän seuran puolesta ole puhumassa. Nimen lisäksi treenaamallani/opettamallani lajilla ei ole tämän seuran kanssa mitään muuta yhteistä.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Shaolin Kung Fu

#33

Viesti KungFuMiäs »

Shaolinsi kirjoitti:
Mika kirjoitti:
Fang kirjoitti: Niin mietityttää toi kickboxingin sekottaminen että tekeekö se tuosta suoraviivaisempaa että kaikki mabut, gong but, ban mabut ja shibut on karsittu pois?
Nyt kannattaa muistaa, että noita asentoja harjoitellaan kungfu-tyyleissä perusteiden takia. Kukaan täysijärkinen ei muutoin kuin vitsillä sitten soveltavassa harjoittelussa käytä noita asentoja. Niin, ja leffoissa, mutta ne kyllä laskenkin vitseiksi tässä yhteydessä.

Tämä oli ehkä turhan kärjistetty lausunto. Kyllähän noita asentoja käytetään ihan sovelletussakin harjoittelussa. Siinä ne ovat kuitenkin askelia eikä asentoja. Eihän niiden treenaamisessa muuten olisi järkeä. Soveltaen asentoja kuitenkin pääasiassa käytetään. Olen itsekin onnistuneesti huonoilla taidoillani ottelutilanteessa käyttämään asentoja (=askelia) vastustajan väistöön ja horjuttamiseen. Voin olla tietenkin väärässäkin. Eikös teilläkin tankulassa käytetä asentoja sovelaen esim. sandassa?

En muuten kuulu siten tähän seuraan, joten en tämän seuran puolesta ole puhumassa. Nimen lisäksi treenaamallani/opettamallani lajilla ei ole tämän seuran kanssa mitään muuta yhteistä.
+1 komppaan.
Itse asiassa Kiinassa ei edes puhuta asennoista, ne on kaikki "step". Taitaa olla joku länkkäri juttu tämä asento termi.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Shaolin Kung Fu

#34

Viesti Mika »

Nyt törmäämme tuttuun teemaan jälleen kerran: terminologia. Olen lukenut Fangin viestejä aiemminkin ja oletan kyseessä olevan teini-ikäinen henkilö, joka ei ole vielä ehtinyt paljoa harjoitella.

Jos nyt kuitenkin keskustelemme yleisemmällä tasolla, totta kai perusasentoja käytetään myös sovelluksissa — mutta pääasiassa sovelletusti ja perusmuodoissaan harvemmin. Esimerkiksi jokin syvä alla olevan kuvan näköinen asento on nähdäkseni hyvin harvinainen. Heitoissa tai kaadoissa sitä voi aika ajoin tavata, mutta muutoin se on uskoakseni todella harvinaislaatuinen näky.

Mitä järkeä on sitten harjoitella niitä asentoja? Valitettavasti nyt aikani ei riitä tähän vastaamiseen (pitää tuo kuvakin vielä ehtiä etsiä), mutta esimerkiksi tasapaino ja juurtuminen sekä kehonkäytön opettelu ovat tärkeitä syitä niiden harjoittelemiselle. Lyhyesti ja suppean kärjistetysti: liioitelluista asennoista aloitetaan ja kehityttäessä ne nousevat ja kapenevat.

Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20209
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Shaolin Kung Fu

#35

Viesti JanneM »

Kyllähän tommosia todella tiukkoja asentoja käytetään ihan perus kamppailutilanteissakin.
Esim Defendossa ihan yleinen asento on mabu
Kuva

Painilajeissa esim takavyö kaadossa käytetään hyvinkin pitkälti tätä asentoa.
Kuva
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Shaolin Kung Fu

#36

Viesti KungFuMiäs »

Kyllä mun mielestä näkee matsaamisessa nimenomaan niitä steppejä. Että vaikka jos otetaan kuva keskellä tilannetta niin hyvin usein näkee leveetä (ja joskus alhasempaa asentoa) kou buta ym. steppejä/asentoja , riippuen mitä ollaan tekemässä.

Kuva
Kuva

Kuva

Ja nämähän on nimenomaan "tilanteista", eli silloin kun aletaan mätkimään, ei siinä ku poseerataan ennen kontaktia :) . Senhän takia asentoja/steppejä pitääki reenata että ollaan vahvoja ja liikkuvia noissa tilanteiden sisällä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Shaolin Kung Fu

#37

Viesti Mika »

Ylin kuva on minusta ainoa, jossa voidaan nähdään selvää yhteyttä monista (mutta ei kaikista) kungfu-tyyleistä tuttuun asentoon. Tuokin (GSP siinä vissiin on) tilanne on mielestäni kaikkea muuta kuin optimaalinen, vaikka kuva nyt onkin vain kuva.

Itse en ainakaan koskaan ole opetellut perusasentoja siksi, että käyttäisin niitä sellaisinaan tositilanteissa. Näin ei silti ole minulle opetettukaan.

Jäänemme erimielisiksi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Shaolin Kung Fu

#38

Viesti tohtorismies »

Mika kirjoitti: Ylin kuva on minusta ainoa, jossa voidaan nähdään selvää yhteyttä monista (mutta ei kaikista) kungfu-tyyleistä tuttuun asentoon. Tuokin (GSP siinä vissiin on) tilanne on mielestäni kaikkea muuta kuin optimaalinen, vaikka kuva nyt onkin vain kuva.

Itse en ainakaan koskaan ole opetellut perusasentoja siksi, että käyttäisin niitä sellaisinaan tositilanteissa. Näin ei silti ole minulle opetettukaan.

Jäänemme erimielisiksi.
Kehonmekaniikka ketjuun hus, tämä on tähellinen aehe.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Fang
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8
Lauteille: Huhtikuu 2012

Shaolin Kung Fu

#39

Viesti Fang »

Mika kirjoitti: Olen lukenut Fangin viestejä aiemminkin ja oletan kyseessä olevan teini-ikäinen henkilö, joka ei ole vielä ehtinyt paljoa harjoitella.
Ja tää oli oleellinen tässä viestissä miten? Olettamus meni osittain metsään.

Ainakin Wushussa (sivulla kohta vaatimustasot) ja Bujinkan Budo Taijutsussa on puhuttu asennoista, mutta en ole niin kokenut tällä saralla että asiasta lähtisin väittelemään. Sanakirjatkin tosin sanoo stancen olevan asento ja mm. Dictionary.com määrittelee asian näin.

Asento tai steppi, kaikki tuntui tietävän mitä tarkoitin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Shaolin Kung Fu

#40

Viesti Mika »

Fang kirjoitti:
Mika kirjoitti: Olen lukenut Fangin viestejä aiemminkin ja oletan kyseessä olevan teini-ikäinen henkilö, joka ei ole vielä ehtinyt paljoa harjoitella.
Ja tää oli oleellinen tässä viestissä miten? Olettamus meni osittain metsään.
Pahoittelen jos olin olettanut väärin. Yritin vain vastata oikealla tavalla.

Oleellista se tässä yhteydessä oli siten, että nyt sitten tosiaan pitäisi määritellä mitä asennolla tarkoitetaan. Tähän asti kirjoitetun perusteella minulla ei ole lisättävää aiempiin viesteihini. Tarkennuksia tässä varmasti tarvitaan. Videoista tai kuvista voisi olla apua. Alkuperäinen kysymyksesihän oli:
Niin mietityttää toi kickboxingin sekottaminen että tekeekö se tuosta suoraviivaisempaa että kaikki mabut, gong but, ban mabut ja shibut on karsittu pois?
Varmaankin nyt sitten kyseisen seuran ihmiset voivat jatkaa, jos tarkoitus ei ole keskustella aiheesta yleisemmin.

Tosiaan yritin vain vastata kysymykseesi sen perusteella, mitä olen viesteistäsi lukenut. Tarkoitus ei ollut vähätellä vaan vastata oikealla tavalla. Pahoittelen jos epäonnistuin tässä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Shaolin Kung Fu

#41

Viesti Vanhakankea »

Fang kirjoitti: Vanha aihe taas mutta kierrätetään....

Millaista Kung Fu:n treenaaminen SSKF:ssä on, eli pitääkö tämä "nuo neljä lajia (kung fu, kali, sanda ja kikkari) on sullottu samaan alkeiskurssiin. Pääpaino on kuitenkin kung fussa." edelleen paikkansa?
Mistä moisen lainauksen olen napannut? SSKF:n "Kung Fu" on(tai oli) voimakkaasti moderninsoitu ja "perinteistä kung fua" makusteltiin suuremmalta yksin ja parin kanssa tehdyissä liikesarjoissa, jotka olivat myös yksiä vyökoevaatimuksia. Karkeasti kahden tunnin harjoitus jakautui tuntiin jossa lämmiteltiin ja tehtiin perustekniikkaa ja tuntiin jossa tehtiin puolesta tunnista kolmeen varttiin liikesarjoja ja lopuksi vartti-puolituntia sparria.
Fang kirjoitti: Niin mietityttää toi kickboxingin sekottaminen että tekeekö se tuosta suoraviivaisempaa että kaikki mabut, gong but, ban mabut ja shibut on karsittu pois? Olisiko jossain Youtubessa tms. seuran jotain esittelyvideota? En nyt meinaa mitään ottelu-videoita kun ne varmaan on aika suoraviivaista mättöä...
Seuran sparraus on/oli "Full Contact" kikkarivarustein eli se ikään kuin ohjaa ottelutekniikat(tai sovellukset) kokolailla suoraviivaisiksi. Itse en edes tunnista esittämiäsi nimiä, mutta forward stance, back stance, horse riding stance ja cat stance ovat edelleen kirkaana mielessäni. Muistan treenivuosilta kaverin tai pari jotka sparrissa alkoivat tekemään "syviä asentoja" ja "punatulkkujen verilöyly" siitä tuli kun toinen osa puoli veti suoraviivaista kikkaria.
Fang kirjoitti: Sitten, mites tuo akrobatia-puoli? Vaaditaanko vyökokeissa voltteja, kärrynpyöriä tms.? SSKF:n sivuilla mainittiin myös asetekniikat, mitäs aseita tuolla treenataan?
Varsinaista akrobatiaa ei harjoiteltu eikä sitä vyökokeissa vaadittu. Pois lukien wushu-kilpailuihin osallistujat, jotka omissa liikesarjoissaan moista lähestyivät. Asetekniikoita harjoiteltiin "kiinalaisilla miekoilla" ja okinawalta tutuilla aseilla. Itse muistan treenailleeni ainakin bo(pitkä keppi), sai sekä tonfa-juttuja.
Fang kirjoitti: Sivuilla oli muutenkin aika suppeasti tuota laji- ja treeni-infoa - siksi olen täällä kyselemässä.
Toivottavasti joku tämän hetken siellä treenaajista tulee vastailemaan, minä vetelin kiikareilla 20 vuoden taakse. Tietty suosittelen peruskurssille osallistumista, mikäli se on mahdollista jotta pääset paremmin makustelemaan treenauksen sisältöä.

Jos etsit opettajalinjoja ja voimakkaasti perinteeseen nojavaa "kung fua" niin joku muu seura voi olla sinulle parempi. Jos taasen haet "fuusio kung fua" joka on voimakkaasti elossa olevien ja edelleen opettavien ja hengittävien opettajien käsissä, niin tuonne.

Itseltäni polku jäi kesken, kun opinnot veivät toisaalle.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Shaolin Kung Fu

#42

Viesti Vanhakankea »

JanneM kirjoitti: Kyllähän tommosia todella tiukkoja asentoja käytetään ihan perus kamppailutilanteissakin.
Janne, toi eka oli sun portsariasento kun olet ovella ja toista olet käyttänyt kun poka ei ole tajunnut muuten poistua. :D

Eli nää tiukat asennot on yleisimmin käytössä, juuri portsareilla, koska kapakkakansan selkäytimeen on ujutettu kung fu-elokuvien kautta, että tuollaiset asennot kertovat: "Ny on paras lähtiä kotio, kohta tulee volttia."

sori ot.

ps. Marcelo Giudicin takavyössä jalkojen asento oli lähellä asentoa kaksi, kun kaveri tömäytetään suorana oevan jalan yli tonttiin. Mutta Marcelo onkin maistellut jotain chinese boxing(sansou) hapatusta. ;-) Vanha kungfu-pandakin ihan innostui.

Ylipotkija: Lainaus korjattu.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20209
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Shaolin Kung Fu

#43

Viesti JanneM »

Vanhakankea kirjoitti:
JanneM kirjoitti: Kyllähän tommosia todella tiukkoja asentoja käytetään ihan perus kamppailutilanteissakin.
Janne, toi eka oli sun portsariasento kun olet ovella ja toista olet käyttänyt kun poka ei ole tajunnut muuten poistua. :D

Eli nää tiukat asennot on yleisimmin käytössä, juuri portsareilla, koska kapakkakansan selkäytimeen on ujutettu kung fu-elokuvien kautta, että tuollaiset asennot kertovat: "Ny on paras lähtiä kotio, kohta tulee volttia."

sori ot.

ps. Marcelo Giudicin takavyössä jalkojen asento oli lähellä asentoa kaksi, kun kaveri tömäytetään suorana oevan jalan yli tonttiin. Mutta Marcelo onkin maistellut jotain chinese boxing(sansou) hapatusta. ;-) Vanha kungfu-pandakin ihan innostui.

Ylipotkija: Lainaus korjattu.
Kyllä. Nimen omaan otan mabun kun en halua alaikäisen tulevan pubille ja tuon toisen kun on tosi kyseessä.. ;)

TOdellisuudessa viimeisimmässä tositilanteessani käytin mabua kun vein itseäni isompaa mörssäriä alas.
Ja nimen omaan siinä takavyökaadossa jonka varmaan Giudicikin on opettanut (ja joka on sille ihan painista tullut eikä varmaankaan kungfusta, tai mistä sen tietää) tulee tuo toinen asento lähes sellaisenaan.

Mutta tietenkin mitä taas tulee kungfu (tai vaikka karate taekwondo tai mikä tahansa ns salihiihtolaji) asentojen käyttämiseen tarkasti sellaisenaan taistelussa tai kamppailussa, niin enpä usko sen olevan mahdollista. Perus asentoharjoituksella kun treenataan sitä asennon tai askeleen perustusta ja luodaan pohjaa sille että niitä askeleita tai asentoja voidaan käyttää kun niille on tarvetta ja että ne tulevat luonnostaan oikein sitten.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Shaolin Kung Fu

#44

Viesti Vanhakankea »

JanneM kirjoitti: Mutta tietenkin mitä taas tulee kungfu (tai vaikka karate taekwondo tai mikä tahansa ns salihiihtolaji) asentojen käyttämiseen tarkasti sellaisenaan taistelussa tai kamppailussa, niin enpä usko sen olevan mahdollista. Perus asentoharjoituksella kun treenataan sitä asennon tai askeleen perustusta ja luodaan pohjaa sille että niitä askeleita tai asentoja voidaan käyttää kun niille on tarvetta ja että ne tulevat luonnostaan oikein sitten.

Juuri näin, samoilla raiteilla hiihdellään.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Fang
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8
Lauteille: Huhtikuu 2012

Shaolin Kung Fu

#45

Viesti Fang »

Vanhakankea kirjoitti:
Fang kirjoitti: Vanha aihe taas mutta kierrätetään....

Millaista Kung Fu:n treenaaminen SSKF:ssä on, eli pitääkö tämä "nuo neljä lajia (kung fu, kali, sanda ja kikkari) on sullottu samaan alkeiskurssiin. Pääpaino on kuitenkin kung fussa." edelleen paikkansa?
Mistä moisen lainauksen olen napannut?
Tämän saman aiheen 3. sivulta käyttäjän Ch-an viestistä.

Hyvä ja kuvaava vastaus sulta, kiitos siitä.

Mainitsit Wushu-kilpailuihin osallistujat. Treenataanko SSKF:ssä Wushuakin?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa