Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Thieu Lam

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Hollow
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 535
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Thieu Lam

#1

Viesti Hollow »

Tässä topicissa voi keskustella muutenkin Thieu Lam kungfusta, mutta itseäni kiinnostaisi lajiin kuuluva matsaaminen. Thieu Lamilla on monesti samaan aikaan treenit kuin meillä ja on siinä tullut samalla katseltua heidän treenejä. Oman tietoni mukaan laji on enemmänkin liikesarjoihin keskittyvä laji, mutta heillä kuitenkin on mukana myös matsaamista. Kuitenkaan en ole Rosendhalilla ikinä nähnyt heidän matsaavan. Eivätkö he matsaa kesäisin, kun treenit ovat ulkona vai enkö ole vain sattunu osumaan oikeina päivinä katsomaan heidän treenejään? Kuinka usein heillä on treenejä, joissa matsataan?

Jos täällä on joku Thieu Lamin harrastaja tai muuten lajista tietävä, niin odottaisin mielenkiinnolla vastauksia. :)
Kuvake
Zherec
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1097
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Thieu Lam

#2

Viesti Zherec »

Hollow kirjoitti: Jos täällä on joku Thieu Lamin harrastaja tai muuten lajista tietävä, niin odottaisin mielenkiinnolla vastauksia. :)
Tamperelainen ystäväni on nyt harrastanut liki vuoden Thieu Lamia ja muistaisin hänen joskus kertoneen että tulevaisuudessa (eli luultavasti tällähetkellä) tapahtuu jonkinlaista matsausta pidenpään harrastaneita vastaan. Säännöt olivat jotakuinkin seuraavat: Silmät ja nivuset ovat iskuvapaata aluetta ja matsi loppuu kun shifu niin sanoo.

Kyselen tarkemmin huomenissa, ja vastailen tänne kunhan tiedän enemmän.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#3

Viesti JanneM »

Itse harrastin THieu Lamia aikanaan noin vuoden enkä kertaakaan osunut harjoituksiin joissa olisi harjoiteltu edes ottelutekniikoita. Kävin kuitenkin lähes jokaisissa treeneissä...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
eledhon
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 10
Lauteille: Tammikuu 2005

#4

Viesti eledhon »

Pari vuotta ks. lajiin aikaani hukanneena voin kertoa, että kertaakaan ei oteltu. Ottelemista ei myöskään harjoiteltua koskaan. Muutaman "ottelutekniikka" käytiin joskus, mutta niiden yhteys realistiseen ottelemiseen oli hyvin vähäistä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93763
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#5

Viesti Mika »

Jokaisella lajilla on paikkansa. Jos joku haluaa harjoitella vain liikesarjoja, on hänen parasta liittyä seuraan, jossa pääpaino makaa liikesarjojen opettelemisessa. Omista tavoitteista kaikki lähtee.

Jotakin Thieu Lamissa tehdään hyvin, koska harrastajia on runsain määrin. On muutenkin kaikkien etu, että Rosendahlin rannassa voi nähdä ainakin kolmea kiinalaista lajia kesäisin (Thieu Lam, Art Wushu, Tang Lang). Toivonkin että joku nykyään lajia harrastava kertoisi lisää lajista.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Hollow
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 535
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#6

Viesti Hollow »

Hmm. Hyvin mielenkiintoista kuulla lajia harrastaneilta, että matsausta ei treenata. Olen itse kuullut taas päinvastaista, mutta tämä tiedon lähde on maineeltaan kova "satusetä", joten voi olla että tietoni on väärää :D. Tosin muistelisin kuulleeni asiasta jostain muualtakin ja olen nähnyt Thieu Lam harrastajien matsaavan Nääshallissa. Mikään ei tietenkään sano, etteivätkö he voisi matsata omalla ajallaa, vaikka se ei lajiin kuuluisikaan.
Kuvake
Ikiturska
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 22
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#7

Viesti Ikiturska »

Tässä on nyt kohtasillään vuosi tullut lajia harrastettua ja voin kyllä sanoa että se sparraus Thieulamissakin elää, muttei tällä hetkellä voi kovin hyvin ;) Vapaaseen otteluun ei vielä kovin paljon aikaa ole käytetty, mutta ottelutekniikoita on kyllä opetettu useampi.

Kesä on lähinnä omistettu kepin opettelulle, mutta eiköhän se ottelu tässä loppukesästä tai sisälle siirryttäessä palaa taas kuvioihin. Kuten Zherec mainitsikin niin tulemme harjoittelemaan sitä vanhemman kurssin kanssa. Silloin ruvetaan keskittymään enemmän ottelutekniikkaan, etenkin jalkojen käytön harjoittelemiseen, jos niiden vanhempien vuotamiin tietoihin on luottaminen.
Zherec kirjoitti: Silmät ja nivuset ovat iskuvapaata aluetta
Tuossahan ne säännöt kokolailla kaikki muu on kiinn omasta harkinnasta, jota tarvitsee hiukkasen kun hanskat on ainoat suojat mitä käytetään.
Hollow
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 535
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#8

Viesti Hollow »

Käsittääkseni hanskat ovat tarttumiseen kelvolliset eli niissä on sormet vapaana?
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5371
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#9

Viesti KungFuMiäs »

Minä olen ainakin kuullut ainoastaan hyvää tästä ryhmästä. Opettaja on traditionaalinen ja sparraus tapahtuu sitten myöhemmin lujaa ilman suojia, ainakin tätä oli yksi pidempään harrastanut tuttava tehnyt.
Groat
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 72
Lauteille: Toukokuu 2005

#10

Viesti Groat »

KungFuMiäs kirjoitti: Minä olen ainakin kuullut ainoastaan hyvää tästä ryhmästä. Opettaja on traditionaalinen ja sparraus tapahtuu sitten myöhemmin lujaa ilman suojia, ainakin tätä oli yksi pidempään harrastanut tuttava tehnyt.
Ei kannata uskoa kaikkea mitä kuulee.

Thieu lamissa ei ole koskaan ollut mitään fiksattua kurrikulumia, vaan homma vaihtelee vähän sen mukaan mitä mestari haluaa kulloinkin opettaa ja miten omapäisiä apulaisia hänellä sattuu olemaan. Itse ollessani seurassa sparrausta ei tehty ollenkaan (samaan aikaan olin kuin Eledhon siis, hieman vähemmän aikaa tosin), ennen meidän aikaamme oli kai jossain vaiheessa pientä sparrausbuumia. Nyt se on näemmä vallalla uudestaan.

Aikoinaan Eledhonin kanssa kyllä sparrailtiin (käden turvotuksessa ei ole rajaa), mutta omalla ajalla täysin lajista irrallaan. Meillä oli pienehkö porukka, jonka kanssa matsailtiin aina silloin tällöin mm. Nääshallilla. Mestari ei tähän kannustanut, eikä harjoiteltu tekniikka juuri tätä tukenut.

En haluaisi mitenkään tässä nyt tumpata seuraa, kun en ole sitä aiemminkaan tehnyt, vaikka minulla on siihen hyvät perusteet. Sanon kuitenkin, että homma perustuu pitkälti sille, miltä minäkin päivänä mestarista sattuu tuntumaan. Mielestäni se on aika kaukana traditionaalisesta.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#11

Viesti JanneM »

Täytyy tässä välissä vielä sanoa sellainen juttu, että mestari Nguyen on tekijamiehiä. Kun katsoo hänen tekevän tekniikkaa huomaa sen, että jotain on jossain treenattu ja kovaa, mutta....
...sitten päästään siihen huonoon puoleen.
Todisteita mestari Nguyenin treenauksesta missän ei ole.
Opettajana hän on vähintäänkin kelvoton. (Tosin tekijänä varmasti kovaakin kovempi)
Kurrikulumi vaihtelee mestarin mielialojen mukaan, kuin myös liikesarjojen toteutustavat.

Thieu Lam Kung-Fu olisi eerittäin hyvä laji, jos mestari Nguyen päättäisi rakentaa kunnollisen kurrikulumin ja viimeistellä liikesarjat sekä kirjata ne kirjoihin ja kansiin. Hän voisi markkinoida sitä vaikka millä nimellä ja millä historialla, mutta hänen entisten suomalaisten oppilaiden karvaasti kokemaa herätystä (Siitä myöhemmin asianosaiset kertonevat palstalla jos haluavat) kunnioittaen jättäisi ainakin ne villeimmät luostaripuheet vähemmälle.
Tällä tavoin mestari Nguyen voisi saada joitain pidempiaikaisiakin oppilaita, jotka treenaisivat useamman vuoden ja oppisivat lajin, ei kasaa tekniikoita epämääräisessä järjesyksessä.

Mestari Nguyen on pohjimmiltaan hyvä mies. En usko hänen haluavan oikeasti pahaa kenellekkään, mutta väärinkäsitysten ja kulttuurierojen summa tuo aina pieniä esteitä matkaan.
Toivon hartaasti kaikkea hyvää tulevaisuuteen mestari Nguyenille ja Thieu Lam Kung-Fulle
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
eledhon
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 10
Lauteille: Tammikuu 2005

#12

Viesti eledhon »

KungFuMiäs kirjoitti: Minä olen ainakin kuullut ainoastaan hyvää tästä ryhmästä. Opettaja on traditionaalinen ja sparraus tapahtuu sitten myöhemmin lujaa ilman suojia, ainakin tätä oli yksi pidempään harrastanut tuttava tehnyt.
Olisi mielenkiintoista kuulla tästä ystävästäsi lisää. Kun itse olin seurassa, siellä ei kukaan sparrannut kovaa. Seurassa ei myöskään ollut ketään, ketä koskaan olisi moisesta maininnut. Sparrailu treeneissä oli lähinnä koomista, sillä mitään varsinaista ottelemiseen sopivaa liikkumista, suojaamista jne. ei juurikaan opetettu. Näitäkin vähiä, lähinnä komiikalta näyttäneitä sessioita oli korkeintaan kerran parissa kuukaudessa.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5371
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#13

Viesti KungFuMiäs »

Itse luulen että juuri siitä syystä koska Nguyen on saanut niin tiukan perinteisen "kung fu kasvatuksen" niin hän ei OIKEASTI tunnusta mitään muuta tapaa treenata, hän nyt opettaa vähä sitä sun tätä koska ei usko että kukaan suomalainen kuitenkaan voi saavuttaa korkeaa tasoa hänen kung fussa meidän modernien elämäntapojen takia..... Näin minä ajattelen, ainakin jotain sinne päin.

Tämä tuttava tuskin tykkäisi jos laittaisin hänen yhteystietoja tänne. Puhuin hänen kanssa viimeksi joku 3 vuotta sitten ja silloin hän kuului näihin vanhempiin oppilaisiin. Ei me nyt tosiaan niin syvällisesti keskusteltu heidän treeni metodeista, mutta jotain tälläistä hän mainitsi.
eledhon
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 10
Lauteille: Tammikuu 2005

#14

Viesti eledhon »

KungFuMiäs kirjoitti: Itse luulen että juuri siitä syystä koska Nguyen on saanut niin tiukan perinteisen "kung fu kasvatuksen" niin hän ei OIKEASTI tunnusta mitään muuta tapaa treenata, hän nyt opettaa vähä sitä sun tätä koska ei usko että kukaan suomalainen kuitenkaan voi saavuttaa korkeaa tasoa hänen kung fussa meidän modernien elämäntapojen takia..... Näin minä ajattelen, ainakin jotain sinne päin.

Tämä tuttava tuskin tykkäisi jos laittaisin hänen yhteystietoja tänne. Puhuin hänen kanssa viimeksi joku 3 vuotta sitten ja silloin hän kuului näihin vanhempiin oppilaisiin. Ei me nyt tosiaan niin syvällisesti keskusteltu heidän treeni metodeista, mutta jotain tälläistä hän mainitsi.
Uskoo ken uskoo. Kaksi ja puoli vuotta saivat minut hyvin vakuuttuneeksi kannastani. Siinä ajassa ehtii nähdä ja kuulla jo jonkin verran - varsinkin kun silmät lopulta aukeavat.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5371
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#15

Viesti KungFuMiäs »

Se on aina todella ikävää kun joutuu tälläiseen tilanteseen, ymmärrän katkeruutesi, olen itsekin tuhlannut suunnilleen saman verran aikaa yhteen toiseen "kung fu" lajiin.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 3 kurkkijaa