Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Voimaharjoittelu kiinalaisissa lajeissa

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Voimaharjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#1

Viesti KungFuMiäs »

Tässä mielenkiintoinen kannanotto voimaharjoitteluun Kiinalaisissa lajeissa:
http://www.poundthemortar.com/apps/blog ... -cima-myth" onclick="window.open(this.href);return false;

Millaista voimaharjoittelua te teette? Tuleeko käytettyä jotain välineitä? Vai oletteko soveltaneet jotain modernia harjoittelua lajinne kanssa?

Itse olen käynyt läpi kaikenlaisia välineitä ja tapoja tehdä. Tämän hetkiset harjoitukseni, joita voisi tämän tyyppiseen harjoitteluun laskea, ovat erilaisilla painoilla seisoskelua (kiviä ja rautakuulia) sekä pitkä keihäs harjoittelua. Perimmäinen tarkoitus näissä on kuitenkin samaa kuin mitä tekisi tyhjin käsin, eli kehon yhteyksien vahvistaminen ja kehonkäytön parantaminen. Se mitä nämä asiat (yhteydet ja kehonkäyttö) todellisuudessa sisältävät ovat toki hyvin monimuotoisia asioita :) .
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Voimaharjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#2

Viesti tohtorismies »

Tuota, tuota... Tuopas artikkeli erittäin hyvin sen puolen "sisäisistä" lajeista esille mitä yleensä ei mainita/ajatella. Esimerksi sen että Ueshiba oli 157cm ja 81kg nuorempana. Sekä sen että Chen kylän miehet olivat farmareita..
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23357
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Voimaharjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#3

Viesti TimoS »

Tämä kirja voisi olla kiinnostava kiinalaistenkin lajien puolella :)
Itse olen tuota alkanut viime aikoina tavaamaan ja yrittänyt joitain noista välineistä hommatakin, tai ainakin jonkin läheisen vastikkeen sellaisille. Isointa päänvaivaa aiheuttaa tällä hetkellä nigiri game eli ruukut
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Voimaharjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#4

Viesti tohtorismies »

Eikö viemäri putki ajaisi saman asian? 50-75mm viemäri putkea pätkät ja pää umpeen. Vai onko sen ruukun suun oltava just spesifissä muodossa?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Voimaharjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#5

Viesti KungFuMiäs »

TimoS kirjoitti: Tämä kirja voisi olla kiinnostava kiinalaistenkin lajien puolella :)
Itse olen tuota alkanut viime aikoina tavaamaan ja yrittänyt joitain noista välineistä hommatakin, tai ainakin jonkin läheisen vastikkeen sellaisille. Isointa päänvaivaa aiheuttaa tällä hetkellä nigiri game eli ruukut
Voisin itse asiassa laittaa tuon kirja tilaukseen heti, uudet ideat on aina tervetulleita.

Ruukut me aikoinaan löydettiin Tiimarista. Sellaset kiinalaiset koriste ruukut, oli just sopivan iso aukko johon sormet meni nätisti ympärille kun käden levitti auki ja hieman koukisti uloimpia sormi niveliä. Sinne sitten pikku hiljaa vettä ja kun se ei enää riitä niin hiekkaa/kiviä.
millhill
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 128
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Voimaharjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#6

Viesti millhill »

Ihan mielenkiintoinen artikkeli. Antaa erilaista perspektiiviä näihinkin hommiin. Meillä tang langissa ei varsinaisesti ole (ainakaan tietääkseni) mitään voimaharjoittelua tyyliin Okinawalainen karate. Shifu on kuitenkin sanonut, että pitää keihään ja pudaon kanssa harjoittelua hyvänä senkin takia, että keihään kanssa kehittyy forkkujen ja hartioiden voimat ja pudaon kanssa melkein koko kroppa. Tuosta pudaosta on kuulemma käytetty myös sellaista painavampaa (muistaakseni 18 kg) versiota, jolla tehdään sitten jotain pyörittelyjä voimanhankinta mielessä, mutta ei kuitenkaan taolua.

Teen itse aika paljon voimaharjoittelua (punteilla, hiekkasäkillä, kahvakuulilla, kehonpainolla...) kungfuilun lisäksi ja olen kokenut sen kyllä hyödylliseksi myös kungfun kannalta. Tosin lähinnä siinä mielessä, että kroppa kestää paremmin ja ei ole niin altis loukkaantumisille. Toinen tärkeä syy (kungfun kannalta siis) tehdä voimaharjoittelua on, että se tuo vaihtelua kungfun höyläämiseen eikä vaadi yhtä paljon ajatustyötä. Monipuolinen harjoittelu pitää motivaatiota paremmin yllä.
Kuvake
maminglei
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 341
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: KL, MY

Voimaharjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#7

Viesti maminglei »

Oli mielenkiintoinen kirjoitus alkuun, mutta oli niin pitkä ettei nettisisu riittänyt kahlata loppuun saakka :D

Mulle on muutamakin kiinalainen maikka painottanut, että perinteisesti kiinalaisissa lajeissa voimaharjoittelu on aina tehty pienillä painoilla (vs. punttaus). Omat kokemukset kertoo samaa, paljon liikkuvaa harjoitusta ja koko kehon käyttöä pienellä vastuksella ja lajinomaisilla tai lajiliikeillä, sen sijaan että treenattaisiin yksittäisiä lihaksia. Shuai Jiaossahan voimma on tärkeää ja siksi voimaharjoitteluakin on enemmän kuin kiinalaisissa lajeissa keskimäärin. Nykyäänhän monet modernimmat Shuai Jiao -koulut (urheilukoulujen tiimit) treenaa nykyopein punttia, mutta se perinteinen tapa (jota vielä onneksi moni mestari opettaa) on käyttää 'kivilukkoja', hiekkapusseja, raskaita sauvoja jne. gongfun treenaamiseen. Näitä on Shuai Jiao -ketjussa jonkin verran esitelty. Tässäkin on painotuseroja (ja sitä kautta välineitten painoeroja), oma opettajani on sitä mieltä että noistakin suurimman osan voi karsia pois ja treenata niitä ydinliikkeitä kevyimmillä välineillä. Painiessahan sitä voimaa tulee aika hyvin jo ihan sivutuotteena. Itse kyllä tykkään treenata noita välineitä ja mieluummin vähän raskaammilla, jos vaan tekniikka on siinä kunnossa ettei kärsi. Tosin nyt teen jonkin aikaa kaikkein kevyimmillä kun on ilona tenniskyynärpääntapainen.

Choy Lee Futissa on muutama Jong (dummy) jotka kehittää voimaakin, muuten ei taida olla erityistä välineillä tehtävää voimaharjoittelua. Leijonatanssi ja raskaitten aseitten kanssa heiluminen kumminkin on sen verran kovaa lihasjumppaa ettei mielestäni muuta tarvitsekaan. Shaolinissa on varmaan muutakin kuin ne kuuluisat saviruukut - Shaolinsi voi toivottavasti kertoa kokemuksiaan niistä kun seikkailuiltaan ehtii.
"Ma Minglei, you fat, not fit" - sifu Wong Jan Yum
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Voimaharjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#8

Viesti tohtorismies »

[youtube][/youtube]

Hyvä pätkä. Varmasti heitot lähtee.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Voimaharjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#9

Viesti KungFuMiäs »

Shuai Jiao voimailuun varmasti ihan hyvää reeniä. Mutta meidän Baji "keihäs elitistien" näkökulmasta melko kehnoa pitkän kepin/keihään käyttöä :) .
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Voimaharjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#10

Viesti tohtorismies »

Ahaa, mitä meinaat eikö ole tarpeeksi "paukkua" liikkeissä ja terävyyttä vai?

Edit, nyt kun katsoin ajatuksella niin vähän turhan paljonhan heppu "reutaa", eli irrottaa yläkroppaansa mutta varmastikkin etu shuai jiaossa. Saa revittyä ne viimeisetkin voimmat irti. Ihan kuin heittäisi.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Voimaharjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#11

Viesti KungFuMiäs »

Juu monessa liikkeessä ei ole kehoa mukana tarpeeksi. Alakeho on aika kuollut, ei ole tarpeeksi asento treeniä takana. Ja katson tietenkin ihan teknisestä näkökulmasta myös, että saako sillä keihäällä tuolla liikkeellä lävistettyä vihollissotilaan :) . Mutta ymmärrän että Shuai Jiao miehillä se ei varmaankaan ole päällimäisenä mielessä tuossa.
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Voimaharjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#12

Viesti Lohikäärmepallo »

Pienehköillä punteilla treenataan joitain juttuja, jotka parantavat joidenkin tekniikoiden tehoa. Voimaharjoituksia on enemmänkin, mutta ne kai liittyvät aina johonkin muuhun harjoitukseen, eikä niitä opeteta välttämättä kaikille.

Itse olin pitkään fyysisesti vaativissa töissä ja kehoa täytyi vahvistaa ihan länsimaisin punttimenetelmin, että se ei olisi hajonnut. Yhteistulokseni penkissä, mavessa ja kyykyssä oli parhaimmillaan 350 kg. Ei paljon mitään kaverille, joka treenaa oikeasti voimalajeja, mutta kertoo kuitenkin jotain siitä millaisia voimatasoja työni vaati.

Tällä hetkellä olen koettanut korjata vahinkoja peruskestävyyttä harjoittelemalla eli tekemällä pienillä painoilla pitkiä sarjoja ja tekemällä toiminnallisia harjoituksia kahvakuulalla ja kehonpainolla. Voimahrajoittelusta ei ole mielestäni ollut ainakaan haittaa, maksimoivoima ja nopeusvoima tuovat tekemiseen puhtia, kunhan kestävyysominaisuudet ovat kunnossa ja keho toimii kokonaisuutena.

muok: typo
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 46 kurkkijaa