.Ming-dynastian lopulla ympäri Kiinaa oli löydettävissä useita eri soturimunkkien järjestöjä: Shaolin, Mount Emei, Mount Wutai, Mount Funiu ja Wudang
Tämän olen käsittänyt legendaksi. Onko tälle jotain kirjallisia todisteita? Kyseessä on kuitenkin rauhaan omistautuneita temppeleitä ja uskoja, Shaolin oli hyvin poikkeava mesta kun heillä oli tappelutaitoja.
Itse en ole hirveän yksityiskohtaisesti tuohon Shaolinin historiaan perehtynyt, noin suurinpiirteisesti vain. Yksi ongelma on kun me katsomme näitä historiallisia linkkejä niin käsitys "laji" mikä meillä on nykyään on hieman erilainen kun ennen. Tälläiset formi kokoelmat, kiveen hakattujen periaatteiden ja dogmien kanssa ovat suht tuoretta kehitysastetta. Opettajani joskus sanoi hyvin että Shaolin oli kuin järvi, johon monet joet johtivat ja lähtivät ulos. Sielä oli paljon erilaista tietotaitoa eri lähteistä, Shaolinissa ne sekoittoivat ja ulos tuli jotain uutta. Oma käsitykseni että Shaolinin kamppailutaidot elivät koko ajan, kehittyivät ja muuttuivat rajusti kun vaikutteita tuli jatkuvalla syötöllä ja vanhat vaikutteet kuolivat tai lähtivät temppelistä. Eli se mikä oli "shaolinia" muuttui koko ajan ja välillä oli varmasti monia hyvinkin erilaisia asioita jotka olivat "shaolinia".
Asiat jotka tapahtuivat tuossa 1600-luvun aikana ja eteenpäin, olivat yleisiä tapahtumia ympäri Kiinaa. Eli aseettomat metodit alkoivat kehittyä, klassista teoriaa alkoi muodostumaan ja sitä laitettiin paperille. Varmasti ympärillä oleva kehityskulku vaikutti myös Shaoliniin. Eiköhän Shaolinissa ole aina ollut "henkinen kasvu" pääosissa ihmisillä, chan buddhismi ja sillei. Sehän on sitten oma lukunsa miten asioita esitetään ja millaista teoriaa halutaan laittaa asioiden taakse, asiat kuitenkin pysyvät samana. Ihmiset ovat kuitenki aina asioiden takana ja niiden ympärillä nämä metodit pyörivät, tälläinen "laji" ajattelu on tosiaan suht uusi.Perusta nykyaikaisella Shaolin Kung Fulle, jossa henkinen kasvu on osana fyysisiä kamppailutaitoja, syntyi Ming-kauden lopun ja Qing-kauden alun aikana. Tänä aikana vanhat taolaisuuden Daoyin-voimisteluperiaatteet yhdistyivät kiinalaiseen kamppailutaitoihin. Vasta siis näihin aikoihin (1600-luvun alkuihin) voidaan varmaksi sanoa, että "qi-energia" tuli osaksi Shaolin Kung Futa. Ennen sitä Shaolin keskittyi pääasiassa sotataitoihin. Voi kuitenkin olla mahdollista, että henkinen kasvu oli osana Shaolin Kung Futa myös aiemmin, mutta siitä ei ole luotettavia todisteita. Vuoden 1624 kirja Sinews Transformation Classic oli ensimmäinen kirja, jossa sotataidot, terapeuttiset ja uskonnolliset tavoitteet nitoutuvat yhteen.