Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Taiji, ryhti ja terveys

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

Taiji, ryhti ja terveys

#1

Viesti Vlad Tepes »

Hei kaikki!

Kysymys on nyt kohdistettu valmentaja/ohjaaja tasolla toimiville.

Olen kiinnostunut taijista sivulajina ja terveellisenä liikuntamuotona. Katsoin juuri erään taijiopettajan (jääköön nimettömäksi, ettei tarvitse arvostella ketään täällä) treenikuvia, ja kiinnitin huomiota "huonoon" ryhtiin ja asentojen "epävakauteen". Esim potku suoraan ylös oli sellaisessa posturessa, että tukijalka oli löysän näköinen polven ympäriltä ja rintakehä täysin lysyssä sisään, selän ollessa köyristyneessä muodossa.

Se mitä itse yritän opettaa ja mitä minulle on opetettu mm valmennuskoulutuksessa on, että selän terveyden kannalta yläselän ja hartioiden tulisi olla ylhäällä, rintakehä auki ja jalat hyvässä varmassa linjassa liikkeen kannalta. Tsekkasin ja löysin useita lähteitä, jossa taijissa sanottiin harjoituksissa olevan hyvä, että rintakehä on sisässä ja hartiat alhaalla. Muistelen jopa lukeneeni taijista kertovaa kirjaa/artikkelia, jossa sanottiin, että perinteinen "hyvä ryhti" on oikeasti epäterveellistä.

Olenko nyt yhtään minkään jäljillä tässä asiassa, vai ihan hakoteillä? Onko tälläistä ristiriitaa olemassa, vai onko kyse esim juuri harjoitustilanteisiin liittyvistä asennoista?

Kaikki asiantuntevat kommentit on tervetulleita.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Taiji, ryhti ja terveys

#2

Viesti Lasse Candé »

Vlad Tepes kirjoitti: Hei kaikki!

Kysymys on nyt kohdistettu valmentaja/ohjaaja tasolla toimiville.

Olen kiinnostunut taijista sivulajina ja terveellisenä liikuntamuotona. Katsoin juuri erään taijiopettajan (jääköön nimettömäksi, ettei tarvitse arvostella ketään täällä) treenikuvia, ja kiinnitin huomiota "huonoon" ryhtiin ja asentojen "epävakauteen". Esim potku suoraan ylös oli sellaisessa posturessa, että tukijalka oli löysän näköinen polven ympäriltä ja rintakehä täysin lysyssä sisään, selän ollessa köyristyneessä muodossa.
Jos on kyseessä vaikea ja hitaasti tehtävä potku ei varmaankaan saa helpolla optimaalista nopean potkun loppuasentoa aikaiseksi. Tukijalan on hyvä olla hieman koukussa, mutta en tiedä tarkoitatko tätä tuolla "löysän näköisellä" polvella. Alaselkää on hyvä pyöristää hieman, mutta yläselän pyöristys etupotkussa johtuu yleensä siitä että sillä "kompensoidaan" jalan nostoa. Paljon siitä on usein virhe. Kannattaa etsiä useita kuvia/videoita samasta tekniikasta ja katsoa onko miten yleistä taichin parissa. Olen muistaakseni joskus nähnyt vähemmän taichimestareiksi mieltämiäni muistuttavia kuvia taichitekniikasta.


Se mitä itse yritän opettaa ja mitä minulle on opetettu mm valmennuskoulutuksessa on, että selän terveyden kannalta yläselän ja hartioiden tulisi olla ylhäällä, rintakehä auki ja jalat hyvässä varmassa linjassa liikkeen kannalta.
Kaikki riippuu liikkeestä. Jos laji on monipuolinen, about kaikki mahdollisuudet tulee käyttää johonkin. Niinpä en oikein tiedä voiko tuollaista yleistää. Tuo että hartioiden tulisi olla ylhäällä, ikäänkuin yleisenä ohjeena, onkin uutta. Missä yhteydessä?


Tsekkasin ja löysin useita lähteitä, jossa taijissa sanottiin harjoituksissa olevan hyvä, että rintakehä on sisässä ja hartiat alhaalla. Muistelen jopa lukeneeni taijista kertovaa kirjaa/artikkelia, jossa sanottiin, että perinteinen "hyvä ryhti" on oikeasti epäterveellistä.


Rintakehä sisässä tai ulkona on vaikea aihe siinä mielessä että kirjoitettua tekstiä on vaikea tulkita varmuudella oikein. Arvioisin useiden kuvien perusteella että taichimestareilla on rinta koholla monia muita mestareita enemmän ja selän pyöreys hieman toisenlaista. Minä taas muistelisin joskus myös lukeneeni tuollaista. Arvaan että tuossa kuitenkin viitataan esim käsien yhteyteen toisiinsa ja vartaloon, jolloin hartiat eivät ole vuotokohta ja käsien muodostama yhtenäinen systeemi saadaan kytkettyä myös vartaloon. "Rinta rottingilla" viittaa helposti yhteyden katakisemiseen kulmikkaasta hartiasta ja alaselästä. Tähän voi tottakai sovittaa sanoja "rinta sisällä", vaikka fiilikseni siitä että taichissa usein rinta on joitain muita ulompana olisikin tosi.

Tuo "hyvän ryhdin" haukkuminen taas tälleen ilman lainausta vaikuttaa sellaiselta tyypilliseltä sanoman tehostamiselta vastakkainasettelulla. Hyviä ryhtejä on monenlaisia. Yksi niistä perustuu jossain määrin ala- ja yläselän turhaan jännitykseen eikä olekaan oikeasti hyvä ryhti. Ehkäpä sellaista tarkoitettiin.


Kaikki asiantuntevat kommentit on tervetulleita.
Pahoittelen. :D Mutta saavatpahan jotain oikeasti tietävät korjattavaa.
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Taiji, ryhti ja terveys

#3

Viesti Invictus »

Itseä laji kanssa jonkunverran ns terveysliikuntana muun tekemisen ohella kiinnostaisi... Onko kenelelläkään lautalaisella sattumoisin tietoa/kokemusta seuraavasta tyylisuunnasta/seurasta; ..?
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

Taiji, ryhti ja terveys

#4

Viesti Vlad Tepes »

Joo, nyt en tarkoittanut tietenkään mitään spesifejä tilanteita tyyliin, vedän kaveria judossa alas vänkäämistilanteessa ja selkä pitkällä ollaan.

Tarkoitin, että liikutaan tarkemmin siinä miten asia liittyy terveelliseen ryhtiin ja liikkumiseen. Taiji nyt ei noin suurimman osan ajasta liity kamppailuun suoraan, enkä ajattele tässä kamppailutilanteita.

Tää Taiji opettaja mihin viittaan on muuten aika kovan linjan sälli alallaan, mutta muistan jutelleeni aiemmin mm parin tanssija kanssa, jotka ovat välillä ihmetelleet noita asentoja.

Lueskelin tässä mitä nyt googlettamalla löytyy, ja kyllä nuo taijin asentoja kertaavat sivustot tuntuvat suosivan sitä, että hartioiden pitäisi olla vähän sisäänkääntyneet. Sehän noin tyypillisen ymmärryksen mukaan aiheuttaa mm selkävaivoja, kun pystyssä seistessä pitäisi yläselänkin ja hartioiden tehdä työtä hyvän ryhdin puolesta.

Yhäkin voin olla täysin hakoteillä, eli correct me...
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Taiji, ryhti ja terveys

#5

Viesti KungFuMiäs »

En ole Taiji valmentaja ja ohjaaja, mutta muita Kiinalaisia lajeja olen kyllä opettanut ja Taijia harjoitellut jonkun vuoden. Samankaltaisia periaatteita näissä on aika pitkälti.

Hmm vähän vaikeaa vastata tarkalleen näkemättä kyseisiä kuvia. Täytyy pitää myös mielessä että Taijissa ei ole olemassa mitään trademarkattuja standardeja kuten jossain zumbassa tai pilateksessa, että sieltä voi kyllä löytyä kaikenlaista hiihtäjää ohjaajina.

Ylässelästä ja rintakehästä täytyy pitää mielessä että Taiji on kamppailulaji pohjimmiltaan. Eli yläselän pyöristäminen on kamppailullista kehokordinointia. Mutta mitään näistä kordinaateista ei saa liioitella, rintakehä ei saa lysähtää eikä olkapäät jännittyä. Yleensä puhutaan rintakehästä että se on "ontto", eli siihen luodaan pyöreyttä ilman että se menee kasaan, hartiat alhaalla ja hieman edessä mahdollistaa voiman käyttämisen selästä ja kyljistä. Perinteinen "hyvä ryhti" on hyvä terveyden (aineenvaihdunnan, kehon ergonoomisuuden ym.) kannalta, mutta tätäkin monesti liioitellaan ja saadaan aikaan liian anteriorinen asento josta voi aiheutua kaikenlaista ikävää. "Hyvä ryhti" ja "kamppailullinen" asento eivät ole toisiaan poissulkevia asioita, kyse on enemmän kehon monimuotoisuuden ja dynaamisuuden mahdollistamisesta. Liikkuvina olentoina meidän pitäisi pyrkiä optimaaliseen liikkeseen, eikä optimaaliseen asentoon. Tätä Taiji harjoittelee.

Tässä on esimerkki Taijista, onko siinä mielestäsi jotain "hyvää ryhtiä" rikkovia juttuja? :'
[youtube][/youtube]
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Taiji, ryhti ja terveys

#6

Viesti KungFuMiäs »

Yksi juttu joka on aiheuttanut paljon väittelyä sisäisten lajien piireissä on "häntäluun sisäänpäin" kääntäminen. Jotkut sanoo että sitä tehdään ja toiset että ei missään nimessä koska se vääntää selkärangan epäluonnolliseen suoraan asentoon. Taas hyvä esimerkki siitä kuinka länsimaissa ollaan viety Kiinalainen idea liian pitkälle että se on muuttunut hyödyllisestä ideasta haitalliseksi. Todellisuudessa tarkoitus on tehdä hyvin hienovarainen kääntö joka aktivoi asioita, ei niin että se muuttaa jotain kuvaa staattisesta ihmisasennosta.

Näin näissä kehokordinaateissa on aika pitkälti kysymys, mitään ei saa viedä liian pitkälle, pitäisi löytää se keskiasento kaikelle. Kyse on enemmän asioiden aktivoinnista. Silloin meistä tulee dynaamisia ja liikkuvia.
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

Taiji, ryhti ja terveys

#7

Viesti Vlad Tepes »

Aika siisti video by the way. Hyvännäköistä liikettä, melkein teki mieli alkaa kotikatsomossa tehdä mukana. :)

Kyllähän tuossa se hartiat hiukan sisällä näytti välillä olevan, mutta ei lähellekään niin paljon kuin niissä esimerkeissä mistä puhun. Harmi, kun ei viitsi eikä eettisesti voi ruveta toisen ihmisen kuvia laittamaan vastaesimerkiksi.

Minusta tuossa missään vaiheessa ei samanlaisia lysähtämisiä ollut näkyvillä mitä olen jossain muissa esimerkeissä nähnyt.

Hei kiitos hyvästä viestistä. Mä jään funtsii tota hommaa ja luen tuleeko muita vastauksia. Ryhti on kyllä mielenkiintoinen asia.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Taiji, ryhti ja terveys

#8

Viesti Lasse Candé »

(Muutama viesti väliin. Hyvää setti KFM:ltä...)

Saisiko muuten linkkejä tai kuvia niin saisi hieman enemmän kosketuspintaa..

Tuo pyöreys vs suoruuspointti on kyllä hyvä pähkäilyn aihe. Kyse on paljolti siitä mistä kohdasta pyöristelee ja millä lihaksilla rakennettaan kannattelee. Se mikä vain kohdistuu johonkin tiettyyn kohtaan on huonoksi. Terveyden näkökulmasta kun jossain lehtien mummoteksteissä suositaan tiettyjä asentoja, lähtökohta lienee siinä että kovin detaljoitua tekstiä ei voi laittaa. Jos detaljeja tahtoo oppia tarvitsee ihan opetusta.

Tanssijat hakevat usein perusrakennetta jossa sallitaan rangan kannatella kroppaa ja vapautetaan täten kannatteluun turhaan käytettävät lihakset itse toimintaan. Tämän lisäksi hitausmomentti pystyakselin ympärillä kasvaa turhista kropan mutkista. Jälkimmäinen noista tuskin on taichissa lähellekään yhtä keskeinen asia kuin varsinkin pyörähtävissä tansseissa mutta ensimmäinen on tärkeä. Ero voi tulla siitä että rakenteen ajatusta jalostetaan pelkästään seisovasta tai nostavasta myös esim työntävän suuntaan, mitä sitten taas taichissa tehtäneen enemmän. Tuossa kohtaa käsien yhteys toisiinsa (pyöreä rakenne) juurikin työntämisessä ja toisaalta tämän kokonaisuuden yhdistäminen kehoon muodostuu tärkeäksi.

Jos kyse on siitä että olet hieman huolissasi opettavatko epäterveellisiä tapoja, tuskin on syytä huoleen. Luultavammin on kyse erinäisistä lähinnä terminologisista yhteentörmäyksistä ja kehon jalostamisesta tiettyyn käyttötarkoitukseen. Uskon että oppi jota lajista saa taipuu arjen terveysajatteluun hyvinkin nätisti.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Taiji, ryhti ja terveys

#9

Viesti Lasse Candé »

Jatkoin KFM:n ajatusta lantion asennosta biomekaniikka jne -ketjussa:
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 00#p780000" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Taiji, ryhti ja terveys

#10

Viesti KungFuMiäs »

Tuli vastaan mielenkiintoiselta vaikuttava kirja Taijin terveysvaikutuksista. Sisältää mm. yhteenvetoja tuoreesta tutkimustiedosta ym. ym.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Taiji, ryhti ja terveys

#11

Viesti Taijin harjoittaja »

Invictus kirjoitti: Itseä laji kanssa jonkunverran ns terveysliikuntana muun tekemisen ohella kiinnostaisi... Onko kenelelläkään lautalaisella sattumoisin tietoa/kokemusta seuraavasta tyylisuunnasta/seurasta; ..?
Taiji on rauhallista, tyyntä, rentoutunutta ja keskittynyttä liikkumista. Taiji sopii ihmisille, joilla on näitä ominaisuuksia ja minun mielestäni se ei sovi hätäisille ihmisille, joilla on koko ajan kiire.

Treenaan ITCCA Helsingissä. Liikesarja on hyvä - rauhallinen, venyttelevä, tekee selälle hyvää ja parantaa tasapainoa. Opettajat ja oppilaat ovat rauhallisia, ystävällisiä ja pyrkivät harjoituksissa hyvään suoritukseen.

ITCCA on viime vuosina laajentunut voimakkaasti Helsingistä muihin kaupunkeihin. Helsingissä on kaksi pääopettajaa ja useita apuopettajia. Porissa on ilmeisesti vain yksi apuopettajan tasoinen henkilö. En muista nähneeni hänen liikkeitään mutta yleensä tämän lajin opettajat ovat innostuneita lajistaan ja pyrkivät hyvään tulokseen. Käy pari kertaa kokeilemassa ja sitten tiedät sopiiko laji sinulle vai ei.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Taiji, ryhti ja terveys

#12

Viesti Ile »

Taijin harjoittaja kirjoitti: Taiji on rauhallista, tyyntä, rentoutunutta ja keskittynyttä liikkumista. Taiji sopii ihmisille, joilla on näitä ominaisuuksia ja minun mielestäni se ei sovi hätäisille ihmisille, joilla on koko ajan kiire.
Tai ehkä juuri viimeksi mainitut voisivat lajin avulla oppia sitä rauhallisuutta, rentoutumista yms..? ;)

Erittäin mielenkiintoinen ja asiantunteva tuo Lassen, Miähen jne. keskustelu. Olen paljon joutunut tuota rangan asentoa miettimään kun se on itselläni vähän kummallisen muotoinen. Lanneselän notko on normaalia voimakkaampi ja rintaranka puolestaan normaalia suorempi. Mulla onkin ollut paljon alaselkäongelmaa. Hieman haastavaa kun "akilleen kantapää" on voiman välittymisen kannalta niin keskeisellä alueella.

Joissakin jutuissa tuntuu, että jos yrittää tuoda lantiota ylös ja häntäluuta eteenpäin niin paljon, että ranka olisi voiman välityksen kannalta optimaalisessa asennossa, niin minun rangalleni se onkin jo käytännössä ääriasento vaikka "normaali-ihmisen" asteikolla oltaisiin vielä suht. neutraalissa asennossa. Ääriasennossa puolestaan on tietysti omat ongelmansa, esim. asennon saavuttaminen voi edellyttää sellaista lihastyötä, joka sitten toisaalla rajoittaa liikettä ja heijastuu asentoon muissa kohdissa kehoa, ja arvelen, että siinä on turvallisuusriskejäkin jne...

No joo, tää nyt oli mun ongelma... ei ehkä muille niin kiinnostavaa.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Taiji, ryhti ja terveys

#13

Viesti KungFuMiäs »

Ile kirjoitti:
Taijin harjoittaja kirjoitti: Taiji on rauhallista, tyyntä, rentoutunutta ja keskittynyttä liikkumista. Taiji sopii ihmisille, joilla on näitä ominaisuuksia ja minun mielestäni se ei sovi hätäisille ihmisille, joilla on koko ajan kiire.
Tai ehkä juuri viimeksi mainitut voisivat lajin avulla oppia sitä rauhallisuutta, rentoutumista yms..? ;)

Erittäin mielenkiintoinen ja asiantunteva tuo Lassen, Miähen jne. keskustelu. Olen paljon joutunut tuota rangan asentoa miettimään kun se on itselläni vähän kummallisen muotoinen. Lanneselän notko on normaalia voimakkaampi ja rintaranka puolestaan normaalia suorempi. Mulla onkin ollut paljon alaselkäongelmaa. Hieman haastavaa kun "akilleen kantapää" on voiman välittymisen kannalta niin keskeisellä alueella.

Joissakin jutuissa tuntuu, että jos yrittää tuoda lantiota ylös ja häntäluuta eteenpäin niin paljon, että ranka olisi voiman välityksen kannalta optimaalisessa asennossa, niin minun rangalleni se onkin jo käytännössä ääriasento vaikka "normaali-ihmisen" asteikolla oltaisiin vielä suht. neutraalissa asennossa. Ääriasennossa puolestaan on tietysti omat ongelmansa, esim. asennon saavuttaminen voi edellyttää sellaista lihastyötä, joka sitten toisaalla rajoittaa liikettä ja heijastuu asentoon muissa kohdissa kehoa, ja arvelen, että siinä on turvallisuusriskejäkin jne...

No joo, tää nyt oli mun ongelma... ei ehkä muille niin kiinnostavaa.
Tämä onkin yksi syy miksi suosittelisin kaikkia kamppailijoita käymään hoidattamassa itseään säännöllisesti jollain kehoterapeutilla (täytyisi itsekin ottaa omasta neuvosta oppia...). Että kaikki osat saataisiin optimaalisiin paikkoihin toimivuuden kannalta. Kamppailussa, ja elämässä yleensäkin, kaikenlaiset pienetkin tapaturmat tai "huonot" tavat voi aiheuttaa häiriötä, vaikka ne ei suoranaisesti aiheuta sairaslomaa tai huomattavia ongelmia niin ne voivat olla sielä taustalla häiritsemässä suoritusta. Hoidon tueksi vielä joku setti tehokkaita kehoa huoltavia harjoituksia, kustomoituna kyseessä olevalle keholle, niin ollaan jo melkein optimaalisen äärellä :) .

Itselläni on myös tuota notkoa ja ala-selän ongelmia. Harjoittelun olen aika hyvin optimoinut sellaiseksi että se pysyy kunnossa. Mutta joskus kun aletaan tekemään vähän kovempaa, vaikka jotain sparria missä asioita ei voi täysin hallita, niin se kyllä tuntuu seuraavana päivänä. Ääriasennot ovat tietenkin huonoja asioita, kaikkien täytyy löytää itse ne omalle keholle sopivat asennot ja tilat.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Taiji, ryhti ja terveys

#14

Viesti flammee »

Mää oon viime aikoina tuota notkoa tutkiskellut, tässä on aika hyvää settiä siitä aiheesta, mistä se tulee ja mitä sille voi tehdä..
http://stronglifts.com/lordosis-why-it- ... to-fix-it/" onclick="window.open(this.href);return false;

Toteutan kohtia 2,3 ja 5, ykkönen on mun mielestä mulle tarpeeton ja puntin suhteen motivaatio on heikonpuoleinen. Tossa neuvotaan käyttään 15 sekunnin venytyksiä ja useampia toistoja, toisaalta olen lukenut että tepsii parhaiten kun tekee 3-5 minuutin venytyksiä suunnilleen joka päivä niin jo kolmen kuukauden kuluttua se alkaa tuottaan tuloksia. Lyhyt aika kun huomioi että on sen kanssa elänyt jo kymmeniä vuosia ja yhtä paljon on jäljellä. ;)

Se mihin taijin ontolla rintakehällä pyritään taitaa olla hieman eri juttu kuin se että on istunut tosi paljon tietokoneen ääressä ja se on vetänyt ryhdin sellaiseksi että olkapäät ovat edessä...
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Taiji, ryhti ja terveys

#15

Viesti Lasse Candé »

Ehkä jo melko yleisellä tasolla ja voisi vaikka sopia biomekaniikkaketjuun?
Enivei, suht hyvä teksti tuo flammeen laittama. Itsellä luonnostaan sama ongelma mutta olen kenties korjannut sen. Jossain kohtaa treenipäivyriä muistaakseni kirjoitin aiheesta hieman laajemminkin. Ehkä about vuosi sitten.

Jos halutaan yksinkertaistaa, niin osan päivästä seisoo alaselkä paremmassa ryhdissä niin jännitystilat ja venytykset paljastavat mitä harjoitteita olisi hyvä tehdä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa