Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kung fu -kirjallisuutta?

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Telepath Carbon
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 742
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Kung fu -kirjallisuutta?

#1

Viesti Telepath Carbon »

Löytyykö hyviä ehdotuksia? Tai kattavia kirjoja ylipäätään, vaikka pukinkonttiin, lomalukemisiksi? Ei siis niinkään sellaista yleisopusta minkä saattaa nähdä Akateemisen tai Suomalaisen urheilu-osastolla, jossa on vaan ympäripyöreitä perusteita ja hyvin lyhyitä lajikuvauksia, vaan jotain missä olisi ihan Asiaa.

bookplussasta löysin muutamankin. seuraava kiinnosti itseä eniten:

http://www.bookplus.fi/product.php?&isbn=0804834393

entäs tämä, onko mantiksille tuttu?

http://www.bookplus.fi/product.php?&isbn=9627284114


Hyviä ehdotuksia vastaanotetaan. 8)

T
"Oh no, beacuse you do not truly know someone until you fight them." -Serafi
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#2

Viesti marcus »

En nyt ole ihan varma mitä tarkoitit tuolla "Asialla" - taustatietoa vai jotain treenaamisen kannalta käytännöllistä. Oletan, että jälkimmäistä eli nää on nyt siltä kantilta.

Zhang Chang Wang - Yi Quan (tie terveyteen ja hyvinvointiin)
Mielestäni hyvä, joskin vain Yi quanin perusharjoitteisiin keskittyvä.

Shou-Yu Liang, Chinese fast wrestling for fighting
Vaikutti hyvältä (ollut lainassa joskus hetken mutta en ole lukenut kokonaan. Paljon tekniikoita ja kuvasarjoja.)
http://www.amazon.com/gp/product/188696 ... s&v=glance

Bok Nam, Park & Dan Miller: The fundamentals of pa-qua chang
Nimensä mukainen, eli baguan perusharjoitteista tarkkaa tietoa. Ei juurikaan sovelluksia. Välillä vähän puuduttavaa tekstiä, mutta yksityiskohtainen kuvaus siitä mitä baguassa yritetään harjoittaa ja mitkä ovat yksin tehtävistä harjoitteista tärkeimmät sitä haettaessa.

Frantzis, Bruce K. : opening the energy gates of the body.
Tää on vähän hipahtava, mutta sisältää joitain erinomaisia kehonkäyttö-harjoitteita ja hyvin tarkan kuvauksen niiden tekotavasta. Suosittelen jo ihan pelkästään niiden takia. Suunnilleen puolet kirjasta kuvaa neljää/viittä harjoitusta, joilla yritetään ensin saada selkäranka riittävän rennoksi, että sen kautta pystytään kunnolla siirtämään jaloista voimaa. Sitten jaloista voimaa keskivartaloon, ja siitä käsiin. Jos sentapainen harjoittelu kiinnostaa, niin suosittelen. Itse tykkäsin kovasti.

(tää ei ole kovin kung fu mutta läheltä :D)
Bob Orlando: Indonesian fighting fundamentals: the brutal arts of archipelago
Puolessavälissä, mutta kirja on nyt suomessa. Hyvän oloisesti pilkkonut lajin periaatteita, selkeästi ottanut tekniikoita joissa ne ilmenevät ( & joiden kautta voi treenata niitä). Jos indonesialaiset lajit + yleensä tekniikka kiinnostaa, niin suosittelen. En tunne itse silattia yms. juuri ollenkaan, eli en osaa sanoa kuinka "oikeaa" tieto on. Triviana mielenkiintoinen lähestymistapojen vertailu Kuntaon ja Silatin välillä, kuvissa mukana mm. de Thouars.

Miller, Dan & Cartmell, Tim: Xing Yi Nei Gong: Xing yi Health maintenance and internal Strenght Development
En ole lukenut, mutta tästä kuullut vain hyvää, tosin IMA treenaajien suusta.
Kuvake
Nabil Mokhtari
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 498
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#3

Viesti Nabil Mokhtari »

Oman kung fu -kirjallisuuskokemukseni perusteella suosittelisin Wong Kiew Kitin kirjaa "The Complete Book of Tai Chi Chuan". Puhuin siitä aikaisemminkin täällä. Bruce Leen "The Tao of Chinese Gong Fu" on myös mukiinmenevä teos. En ole itse vielä ehtinyt oikein kunnolla tutustua paljonkaan muihin kirjoihin kuin suppeisiin lajiesittelyoppaisiin, joten syvälliset tekstit kyllä kelpaisivat minullekin, jos sellaisia jostain sattuisi löytymään. :)
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#4

Viesti Tohtori Krabola »

Taisin tästä mainita jossain jo aikaisemmin, mutta itse olen kovasti tykästynyt seuraavaan opukseen, Li Tianjin ja Du Xilianin kirjaan A Guide to Chinese Martial Arts. Se on semmonen pieni sininen kirjanen (heh, ei ollut punainen tällä kertaa :p ) jossa käydään läpi wushun historiaa, harjoitteita, ideologioita ja esitellään kolme eri liikesarjaa (changquan, taijiquan, shaolinquan) Tässä kirjassa wushulla tarkoitetaan kaikkia kiinalaisia lajeja ja käydään lyhyesti läpi tärkeimpiä tyylisuuntauksia. Li on entinen Kiinan wushu maajoukkueen paavalmentaja, joten painotus on kilpailupainotteisessa wushussa.

Sama herra on kirjoittanut myös kirjan nimeltä the skill of Xingyiquan.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
Telepath Carbon
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 742
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#5

Viesti Telepath Carbon »

Kiitoksia kaikille, täytyypä tsekkailla mikäli löytyy jostakin. Aika kortilla ovat varmaan ainakin kirjastoissa.
Tohtori Krabola kirjoitti: Tässä kirjassa wushulla tarkoitetaan kaikkia kiinalaisia lajeja ja käydään lyhyesti läpi tärkeimpiä tyylisuuntauksia.
Juuri tämäntapaisia yritän välttää, tai en ainakaan haluaisi laittaa rahaa likoon tuollaisesta, (muutama löytyy hyllystä jo, etenkin Peter Lewisin Taistelulajien maailma on aika lailla yleishöpöttelyä ja mystiikka/legendatuubaa) ellei sitten joku antikvariaatti tarjoa halvalla. (ks.yl.) Yleensä nuo päätyylisuunnat on jo tiedossa ja koostekirjat harvoin tajoavat mitään mullistavaa uutta tietoa.

En siis meinaa että mainitsemasi kirja olisi juurikin pelkkää tällaista, mutta tuo kuvaus vaan osui pahasti silmään.

Parashan olisi tietysti "The Complete and Authentic Story Behind (enter your style here) and Everything" tai vast. 8)

T
"Oh no, beacuse you do not truly know someone until you fight them." -Serafi
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#6

Viesti Tohtori Krabola »

Telepath Carbon kirjoitti: Kiitoksia kaikille, täytyypä tsekkailla mikäli löytyy jostakin. Aika kortilla ovat varmaan ainakin kirjastoissa.
Tohtori Krabola kirjoitti:Tässä kirjassa wushulla tarkoitetaan kaikkia kiinalaisia lajeja ja käydään lyhyesti läpi tärkeimpiä tyylisuuntauksia.
Yleensä nuo päätyylisuunnat on jo tiedossa ja koostekirjat harvoin tajoavat mitään mullistavaa uutta tietoa.

En siis meinaa että mainitsemasi kirja olisi juurikin pelkkää tällaista, mutta tuo kuvaus vaan osui pahasti silmään.

Parashan olisi tietysti "The Complete and Authentic Story Behind (enter your style here) and Everything" tai vast. 8)
Kirja tyytyy vain listaamaan niitä tyylisuuntia, siinä keskitytään enemmän noihin kolmeen tyyliin joista on kirjassa myös liikesarjakuvaukset kuvien kera. Niin ja toi mitä sanoin tuosta wushun määrittelystä, sillä viittasin siihen keskusteluun mitä ollaan tuolla aikaisemmin jo käyty termien määrittelystä. Se on sellainen loputon suo.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#7

Viesti marcus »

Telepath Carbon kirjoitti: Kiitoksia kaikille, täytyypä tsekkailla mikäli löytyy jostakin. Aika kortilla ovat varmaan ainakin kirjastoissa.
Itseasiassa ainakin tuon yi quan kirjan painos on loppuunmyyty ajat sitten, eikä tietääkseni uutta ole vielä tulossa. Eli kirjasto taitaa olla ainoa paikka (kavereiden lisäksi) mistä sitä voi saada.. :D/ (nimim. satunnainen kirjastotäti)

Ainakin helsingin kaupunginkirjastossa on yllättävänkin hyviä kirjoja aiheesta - usein tosin vain yksi tai kaksi nidettä siitä, ja pitää varata, mutta jos jaksaa odottaa... Myös sellasia, mitä en akateemisessa ole nähnyt.

Bruce k. Frantziksen Tai Chi on muuten kanssa kirjastossa, ihan hyvä teos, menee hieman tarkemminkin tekniselle puolelle, eri tyylisuuntien eroihin muullakin kuin pinnallisella tasolla jne.
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#8

Viesti Vlad Tepes »

marcus kirjoitti: Itseasiassa ainakin tuon yi quan kirjan painos on loppuunmyyty ajat sitten, eikä tietääkseni uutta ole vielä tulossa. Eli kirjasto taitaa olla ainoa paikka (kavereiden lisäksi) mistä sitä voi saada.. :D/ (nimim. satunnainen kirjastotäti)

Zhang Chang Wang - Yi Quan (tie terveyteen ja hyvinvointiin)

Tästähän oli puhe?

Yi Quan on mielenkiintoinen laji. Olen itse tuon kyseisen opuksen avulla tehnyt niitä perusharjoituksia ja veljeni tekee niitä jatkuvasti. Hänellä kohta on myös mahdollisuus mennä sitä ihan treenaamaan kun Tampereelle muutti.

Itseäni vaan haittaa aika paljon kirjan asenne. Kun pitäisi uskoa vaikka mitä mystisiä asioita ilman kunnollisia perusteita. Hälytyskellot soivat. Eikös joku näistä Suomen Yi Quan hemmoista ole vielä homeopaatti kaiken päälle, joten hiukan olen skeptinen.

Toisaalta kaikki mitä olen itse kokeillut on ollut antoisaa. Kyllä tuo kirja lukemisen arvoinen on ja kirjastoista saa varmasti helposti.

Olen itsekin ollut kirjastotäti eikun setä. Loistohommaa!
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#9

Viesti marcus »

Vlad Tepes kirjoitti: Zhang Chang Wang - Yi Quan (tie terveyteen ja hyvinvointiin)

Tästähän oli puhe?

Yi Quan on mielenkiintoinen laji. Olen itse tuon kyseisen opuksen avulla tehnyt niitä perusharjoituksia ja veljeni tekee niitä jatkuvasti. Hänellä kohta on myös mahdollisuus mennä sitä ihan treenaamaan kun Tampereelle muutti.

Itseäni vaan haittaa aika paljon kirjan asenne. Kun pitäisi uskoa vaikka mitä mystisiä asioita ilman kunnollisia perusteita. Hälytyskellot soivat. Eikös joku näistä Suomen Yi Quan hemmoista ole vielä homeopaatti kaiken päälle, joten hiukan olen skeptinen.

Toisaalta kaikki mitä olen itse kokeillut on ollut antoisaa. Kyllä tuo kirja lukemisen arvoinen on ja kirjastoista saa varmasti helposti.

Olen itsekin ollut kirjastotäti eikun setä. Loistohommaa!
Juu - sama kirja.
Jos on mahdollisuus, kannattaa mennä viikonloppukursseille tms - tai jos ei opettajaa ole saatavilla niin vaikka hakea vähän suuntaa joltain lajia treenanneelta. Monta pientä, mutta hyvin olennaista asiaa jää huomaamatta, jos ei saa fyysisempää opetusta. Kun muoto on noin yksinkertainen, sitä on mielestäni hyvin vaikea oppia ilman oikeaa esimerkkiä (esim - että tuntee, miltä kehon pitäisi tuntua jne. ne ovat aika epäintuitiivisia aluksi).

Noista mystisistä asioista - joo, kuulostavat hyvin kummallisilta. Mutta ovat oikeasti ihan selkeitä juttuja, kun joku ne näyttää fyysisesti ja sanoo, että tätä tarkoitetaan koko kehon voimalla, tätä rakenteella, tätä neutraloinnilla jne... Eräällä leirillä, kun en fa li:tä oikein ymmärtänyt, pyysin että Zhang (Pasin opettaja) löisi minua, ja sehän löi. Ratkaisi senkin ongelman, samalla selvitti hyvin konkreettisesti mitä koko kehon käyttäminen lyönnissä tarkoittaa. Käsi taisi liikkua peräti 2 cm.

Joo - Pasi Pölönen, joka minuakin opetti on kai myös homeopaatti. Muistan kuulleeni, että hän olisi myös opettanut mm. escrimaa ja kickboxingia aikaisemmin ja ollut jossain tekemisissä jkd-jutuissa. Ei siitä mun mielestä kannata vielä huolestua, että jollain on mieli avoinna :D... Mielestäni asiansa osaava mies.
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

#10

Viesti f-e »

Chinese Martial Arts Training Manuals: A Historical Survey
Chinese martial arts masters of the past created special training manuals with text and images - sometimes appearing in the illustrations themselves - and these manuals now provide an invaluable glimpse back in time to how various martial arts were practiced. Covering the Ming Dynasty, the Qing Dynasty, and the Republican Period, this in-depth survey presents 30 masters and their books, placing them in the context of Chinese culture and history. Along with biographical portraits of these masters, the book covers the history of the manuals, Chinese martial arts historians, the history of Taiwanese martial arts, how Chinese martial artists made their livings, the Imperial military exams, the place of the Shaolin Temple in Chinese martial arts history, and much more. Illustrated with hundreds of photographs and drawings from the manuals themselves, the book offers a multifaceted portrait of Chinese martial arts and their place in Chinese culture.
:thumbsup:
Kuvake
Telepath Carbon
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 742
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#11

Viesti Telepath Carbon »

Lahjapuketista paljastuikin sitten

Peter Warr - The Kung Fu Handbook
-melko käsikirjatyyppinen, aloittelijalle suunnattu, isot kuvat kivoja. :D bonuksena 1 viiden nyrkin/elementin xingyi muoto. muutenkin aika paljon internal/xingyi juttua.

Wong Kiew Kit - The Art of Shaolin Kung Fu
-cf. ylempänä. hyvin mielenkiintoiselta ja laajalta vaikuttava.

Yang Jwing-Ming - Qigong Meditation
-tosi paksu teos, odotan mielenkiinnolla. sama kuin ylemmän kanssa, vähintään paljon mielenkiintoisia tietämäsen arvoisia asioita, vaikkei nyt ehkä mitään konkreettista omaan harjoitteluun. Mediakriittisyys aktivoituna tietenkin. ;)

T
"Oh no, beacuse you do not truly know someone until you fight them." -Serafi
Kuvake
elixir
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 152
Lauteille: Syyskuu 2005

JSTOR

#12

Viesti elixir »

JSTOR-tietokannasta löytyy pari aika mielenkiintoista tekstiä. Mikäli siis kiinnostaa akateemisempi lähestymistapa kiinalaisten lajien historiaan.


The Chinese Martial Arts in Historical Perspective
Stanley E. Henning
Military Affairs, Vol. 45, No. 4 (Dec., 1981), pp. 173-179


Ming-Period Evidence of Shaolin Martial Practice
Meir Shahar
Harvard Journal of Asiatic Studies, Vol. 61, No. 2 (Dec., 2001), pp. 359-413



E.
Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio

Re: JSTOR

#13

Viesti M. Vilenius »

elixir kirjoitti: Ming-Period Evidence of Shaolin Martial Practice
Meir Shahar
Shaharilta on tullut nakojaan kirjakin aiheesta.
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.
Kuvake
elixir
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 152
Lauteille: Syyskuu 2005

Re: JSTOR

#14

Viesti elixir »

M. Vilenius kirjoitti:
elixir kirjoitti:Ming-Period Evidence of Shaolin Martial Practice
Meir Shahar
Shaharilta on tullut nakojaan kirjakin aiheesta.

Kyllä. Lista miehen julkaisuista on nähtävissä täällä.

Muutakin kiinalaisiin taistelulajeihin ja kulttuuriin liittyvää mielenkiintoista luettavaa. Jotain noista olen lukenut.



E.
Kuvake
elixir
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 152
Lauteille: Syyskuu 2005

Kung fu kirjallisuutta?

#15

Viesti elixir »

Paljon muitakin kuin vain kiinalaisia lajeja koskevia juttuja, mutta koska ponnistan kiinalaisten lajin parista, laitan linkin tänne.

Journal of Asian Martial Arts tarjoaa sivuillaan artikkeleita ostettavaksi myös yksitellen. Kannattaa käydä läpi. Asenne näillä on mukavan kuivakka. Pari dollaria per artikkeli ei ole liikaa näinä päivinä.

Julkaisuhan on jo pitkän tien käynyt ja varmasti tuttukin useille. Joitain muutoksia tapahtunut hiljan...


E.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 31 kurkkijaa