Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kung fu -kirjallisuutta?

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
elixir
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 152
Lauteille: Syyskuu 2005

Kung fu -kirjallisuutta?

#16

Viesti elixir »

Kopsahti juuri postiluukusta tämä. Vaikuttaa ensisilmäyksellä erittäin kiinnostavalta:

Kuva

Jingwu: The School that Transformed Kung Fu
Brian Kennedy & Elizabeth Guo

In 1909, because of their ties with the failed Boxer Rebellion and the rise of modern weaponry, Chinese martial arts were in serious danger of extinction. The Jingwu Association was formed to keep these ancient arts alive. Jingwu: The School That Transformed Kung Fu tells the story of this seminal institution. Extensively researched, the book shows Jingwu as the first public martial arts training school and the first to teach kung fu as recreation, not simply as a form of combat. It was also the first to incorporate women’s programs with men’s, and the first to use popular media to promote Chinese martial arts as both sport and entertainment. Through these efforts, the Jingwu Association helped guarantee Chinese martial arts would survive the transition from traditional to modern China.

This lively history covers the school’s tumultuous beginnings; the four historical phases of Chinese martial arts that inform it; profiles of important practitioners like Huo Yuanjia; those elements, such as the integration of women, that have made Jingwu distinctive and enduring; individual branches and practices within the larger system; and more. Rare historical documents and vintage photographs take the reader directly into one of the most fascinating and important stories in martial arts.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Kung fu -kirjallisuutta?

#17

Viesti Shaolinsi »

Kuva
Kun suomalainen lukiolaispoika astuu ensimmäisen kerran kiinalaisen kung-fu-koulun portista sisään, hän ei tiedä mitä odottaa. Koulun kuri osoittautuu spartalaiseksi: sängyissä ei ole patjoja, oppilaat heräävät ennen aamukuutta kovaäänisistä raikuviin kommunistisiin lauluihin ja sääntöjen rikkomisesta rangaistaan ”käärmeen pään katkaisulla” eli kepiniskuilla. Kaikesta huolimatta – tai juuri siksi – Joonas Tolvanen tuntee olevansa oikeassa paikassa.

Soturimunkin oppipoika kuvaa mukaansatempaavasti Tolvasen vaiheita eri kung-fu-kouluissa sekä kulttuurien yhteentörmäyksiä vastakohtaisuuksien maassa. Kiinan-matkoillaan hän muun muassa ihastuu paikalliseen naiseen, joutuu ottelemaan tuhatpäisen yleisön hurratessa, puraisee vastustajan kiveksiä itsepuolustukseksi, saa ikuisen porttikiellon kylpylään ja viettää yön paikallisessa putkassa.
Kustantajan nettisivut

Tällainen kirja on tulossa lähiaikoina. Herättääkö kirja mitään ajatuksia? ;)
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Kung fu -kirjallisuutta?

#18

Viesti Pyrkele »

Shaolinsi kirjoitti:Kuva

Soturimunkin oppipoika kuvaa mukaansatempaavasti Tolvasen vaiheita eri kung-fu-kouluissa sekä kulttuurien yhteentörmäyksiä vastakohtaisuuksien maassa. Kiinan-matkoillaan hän muun muassa ihastuu paikalliseen naiseen, joutuu ottelemaan tuhatpäisen yleisön hurratessa, puraisee vastustajan kiveksiä itsepuolustukseksi, saa ikuisen porttikiellon kylpylään ja viettää yön paikallisessa putkassa.
Kustantajan nettisivut

Tällainen kirja on tulossa lähiaikoina. Herättääkö kirja mitään ajatuksia? ;)
Herätti kyllä ajatuksiakin, mutta lähinnä kylmäsi vatsanpohjalta.
Ja kyllähän tuolla kung-fu-pisteen saa
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kung fu -kirjallisuutta?

#19

Viesti Mika »

Odotan tuota kyllä. :peukku: Olemme ensimmäisen kerran tavanneet, kun olit noin 17-vuotias. On mielenkiintoista lukea, mitä kaikkea jo aikuiseksi ehtineen elämässä on sillä välin kungfun osalta tapahtunut.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Kung fu -kirjallisuutta?

#20

Viesti Shaolinsi »

No, kohta se selviää. :D Toivottavasti kirjan julkaisu herättää mielenkiintoa kiinalaisia lajeja kohtaan yleisellä tasolla ja lajien harrastajamäärät lähtevät uuteen nousuun eri paikkakunnilla. :peukku:

Kirjaa voi ennakotilata kustantajan omilta sivuilta (http://www.atena.fi) tai esimerkiksi Suomalaisesta kirjakaupasta. Tällä hetkellä kirjan mainos on Suomalaisen kirjakaupan etusivulla: http://www.suomalainen.com/
Janne Puputti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 743
Lauteille: Huhtikuu 2006

Kung fu -kirjallisuutta?

#21

Viesti Janne Puputti »

Shaolinsi kirjoitti:No, kohta se selviää. :D Toivottavasti kirjan julkaisu herättää mielenkiintoa kiinalaisia lajeja kohtaan yleisellä tasolla ja lajien harrastajamäärät lähtevät uuteen nousuun eri paikkakunnilla. :peukku:

Kirjaa voi ennakotilata kustantajan omilta sivuilta (http://www.atena.fi) tai esimerkiksi Suomalaisesta kirjakaupasta. Tällä hetkellä kirjan mainos on Suomalaisen kirjakaupan etusivulla: http://www.suomalainen.com/
Tulipahan hetken mielijohteesta tilattua kirja ja sehän saapui postissa ennenkuin ehdin kissaa sanoa. Vaikken kiinalaisista lajeista juuri mitään ymmärrä, niin ihan viihdyttävä ja helposti luettava kirja on kyseessä.

Kamppailullinen anti ei suuren suuri sinällään ole, mutta se ei tämän kaltaisen kirjan kohdalla tietysti ole tarkoituskaan, sillä kyseessähän on "elämänkerrallista" kerrontaa sisällään pitävä teos. Paikoin tarinoita on väritetty, mikä kirjan alussa kerrotaankin ja mikä aika hyvin sopii myös kamppailulajien kontekstiin, koska traditioon niin usein kuuluu värittäminen. Jos jokin häiritsi värittämisessä, niin se, että lukiessa huomasin pohtivani, että mitkä asiat olivat värikynästä saaneet. Se kun ei aina ole ihan helppoa sanoa.

Paikoin tarina loi mielikuvan vähän naiivista tavasta nähdä asioita, mutta toisaalta näennäinen naivius on kivasti sopusoinnussa siihen, että kertomus on nuoresta miehestä, alkuvaiheessa jopa pojasta. Toisaalta tunsin myös kateutta sille tunteelle mitä nuorimies koki päästessään haluamiinsa paikkoihin ja toteuttaessaan unelmiaan, kateutta siitä, ettei asiat vielä ole arkipäiväistyneet.

Jos pitää kamppailulajeista ja tarinan iskemisestä, eikä anna pikkuasioiden häiritä lukunautintoa, niin kirja on ihan kelpo tyylilajinsa edustaja.
Janne
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Kung fu -kirjallisuutta?

#22

Viesti Shaolinsi »

Kuva

Tämä teos löytyy nyt äänikirjana kaikista suurimmista äänikirjapalveluista. Löytyy mm. BookBeatista, Storytelista ja Nextorysta. Jos joku ei ole vielä lukenut ja Shaolin kung-fu kiinnostaa, niin nyt on hyvä tilaisuus. En lue kirjaa itse, vaan lukija on Jone Takamäki.

Kaikki tapahtui oikeassa elämässä enemmän tai vähemmän siten, miten kirjoitin tuohon kirjaan. Riippuu tarinasta. Ei kannata ottaa kirjaa liian vakavasti. :D

Tällä hetkellä opetan Shaolin kung-futa Joensuussa, mutta en ota uusia oppilaita tällä hetkellä.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Kung fu -kirjallisuutta?

#23

Viesti Jasse »

Vahva suositus Shaolinsin kirjalle "Soturimunkin oppipoika". Luin muutama kuukausi sitten. Oikeen akteeksi kävi kun niin rohkeasti on lähdetty seikkailemaan ja niin uskomattomia tarinoita. Välillä nauroin vedet silmissä :lol:
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Kung fu -kirjallisuutta?

#24

Viesti Shaolinsi »

soturimunkin perintö_äänikirja.jpg
Soturimunkin perintö -äänikirja julkaistaan 12.10.2022. Kyseessä on itsenäinen jatko-osa Soturimunkin oppipojalle. Toivon mukaan ensimmäisestä osasta pitäneet löytävät myös tämän uuden teoksen. :jepa:

Kirjassa kuvatut asiat ovat tapahtuneet enemmän tai vähemmän siten kuin olen tuohon (ja edelliseen) kirjaan kirjoittanut.

Viestin liitteenä on tuo äänikirjan kansikuva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Kung fu -kirjallisuutta?

#25

Viesti Jasse »

Tuleeko "Soturimunkin perintö" paperikirjana? Jos ei niin on sitten varmaan eka äänikija jonka tulen hankkimaan. Kyllä "Soturimunkin oppipoika" oli sen verran hyvä.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Kung fu -kirjallisuutta?

#26

Viesti Shaolinsi »

Ei ole vielä varmuutta, onko tulossa painettuna kirjana. Kirjoitin sen äänikirjaksi. Tulee kuunneltavaksi kaikkiin suosituimpiin äänikirjapalveluihin mm. BookBeat, Storytel, Nextstory ja Elisa Kirja. Voi ostaa toki myös yksittäisenä nettikaupoista. Voin ilmoittaa täällä, jos tulee myös paperiversio. :jepa:

Tämä Soturimunkin perintö oli alun perin blogi, jonka ensimmäisistä kappaleista kustantaja (Saga Egmont, Pohjoismaiden suurin digitaaliseen kirjallisuuteen keskittyvä kustantamo) kiinnostui. Kirjoitin sen sitten kokonaisuudessa äänikirjamuotoon ja poistin Soturimunkin perintö -blogini netistä, ettei kilpaile tämän teoksen kanssa. Blogi oli lisämateriaalia/jatkokertomusta Soturimunkin oppipojan lukijoille, mutta siitä tulikin oma teoksensa. :D
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Kung fu -kirjallisuutta?

#27

Viesti Shaolinsi »

Kuva

Soturimunkin perintö -äänikirja julkaistiin tänään. Voitte kuunnella äänikirjan ainakin BookBeatista, Nextorysta, Storytelista, Elisa Kirjasta ja Suplasta.

Juonitiivistelmä:

Suomalainen lääkäri Joonas Tolvanen on harjoitellut Shaolin kung-futa Kiinassa lukiolaisesta lähtien. Nyt hän on jälleen matkustanut Kiinaan, mutta palavin intohimo lajia kohtaan alkaa jo hiipua. Mitä tehdä seuraavaksi, kun jokainen Kiinan-matka tuntuu voivan olla viimeinen? Tällä kertaa arki kung-fu-mestari Shifun kanssa menee kuitenkin täysin uusiksi, kun koululle saapuu uusi oppilas, saksalainen Samuel. Samuelin into saa Joonaksenkin syttymään taas harjoittelusta. Yhteiselo ei kuitenkaan jatku ongelmitta. Nopeasti syventynyt ystävyys on vaarassa katketa kokonaan - tai aiheuttaa molemmille pysyviä vammoja.

Soturimunkin perintö kuvaa Tolvasen värikkäitä kokemuksia Kiinan-matkoilla ja muualla maailmalla. Kung-fu-harjoittelun lisäksi hän joutuu kaksintaisteluun Ninjapojan kanssa, unissakävelee alasti päivystyssairaalan käytävillä ja oppii arvokkaita elämänohjeita entiseltä gangsterilta.
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Kung fu -kirjallisuutta?

#28

Viesti Pyrkele »

Luin muuten nyt tätä skrollatessani äkisti "Supermunkin perintö". Eikä sekään olis kyllä huono
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Kung fu -kirjallisuutta?

#29

Viesti Taijin harjoittaja »

Shaolinsi kirjoitti: loka 12, 2022, 11.41
Soturimunkin perintö -äänikirja julkaistiin tänään. Voitte kuunnella äänikirjan ainakin BookBeatista, Nextorysta, Storytelista, Elisa Kirjasta ja Suplasta.

Juonitiivistelmä:
Soturimunkin perintö kuvaa Tolvasen värikkäitä kokemuksia Kiinan-matkoilla ja muualla maailmalla. Kung-fu-harjoittelun lisäksi hän joutuu kaksintaisteluun Ninjapojan kanssa, unissakävelee alasti päivystyssairaalan käytävillä ja oppii arvokkaita elämänohjeita entiseltä gangsterilta.
Voitko kirjoittaa pari elämänohjetta tänne?
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Kung fu -kirjallisuutta?

#30

Viesti Shaolinsi »

Entisen gangsterin kohtaaminen tapahtui Japanin Kōyavuorella (jap. 高野山, Kōya-san).

Koyavuori sijaitsee Japanin pääsaarella Kioton eteläpuolella. Paikka on tunnettu lukuisista Shingon-buddhalaisista luostareistaan ja pyhätöistään. Pieneltä parin neliökilometrin alueelta löytyy yli sata buddhalaista temppeliä tai muuta pyhää paikkaa. Vuoristoalue tunnetaan siitä, että Shingon-buddhalaisuuden perustaja, Kukai, on haudattu vuorelta löytyvään Okunoin-temppeliin. Jotkut hänen seuraajansa uskovat, että kuolemisen sijaan Kukai vaipui ainoastaan syvään meditaatioon.

Koyavuorelta löysin Koyasan Saizenin –nimisen temppelin, jonne sain varattua majoituksen. Sovimme käytännön asioista sähköpostilla ja kerroimme ilmestyvämme vaimoni kanssa temppelille aamupäivän aikana muutaman kuukauden kuluttua.

Temppelimajoitus oli askeettinen. Saimme pienen huoneen, jossa oli perinteinen tatamialusta, matala pöytä ja kassakaappi. Sänkyjä ei ollut, vaan vuoteina oli ainoastaan pienet futon-patjat, jollaisilla merkittävä osa japanilaisista nukkuu kotonaan. Itse temppeli oli kahdessa kerroksessa. Ylemmässä kerroksessa oli majoitustilat ja yhteinen WC. Alakerrassa oli rukoushuone ja onsen, eli kylpypaikka, jota munkit käyttivät ruumiinsa puhdistamiseen.

Onsen-kylpylöillä on suuri merkitys japanilaisessa kulttuurissa, koska niissä yhteiskunnan hierarkia ja arkielämän stressi voidaan unohtaa hetkeksi. Ainoastaan tatuoituja yksilöitä hyljeksitään näissä paikoissa, koska se tuo japanilaisille edelleen mieleen pahamaineisen Yakuza-rikollisjärjestön. Siitä syystä meidänkin temppelimajoituksemme onsenin edessä oli suuri tatuoinnit kieltävä kyltti. Myöhemmin minulle selvisi, että opasteesta huolimatta kaikki paikalliset eivät noudattaneet kyseistä kieltoa.

Koyasan Saizenin onsen oli pieni. Siinä oli yksi kuumavesiallas, muutama pesupaikka ja pieni naulakko tavaroille. Kuumavesialtaassa istui mies, jonka ylävartalo oli tatuoitu kauttaaltaan. Sen lisäksi hänen vasen pikkurilli oli katkaistu kärkinivelen kohdalta. Hän söi omenaa pienen taskuveitsen kanssa. Mies leikkasi hedelmästä veitsellään ohuita siivuja, joita hän laittoi yksi kerrallaan suuhunsa. Tunnistin hänet välittömästi yakuzaksi, japanilaisen rikollisjärjestön jäseneksi. Altaassa istunut henkilö säikähti minua vielä enemmän kuin minä häntä. Hän tarkkaili jokaista liikettäni tarkasti eikä laskenut katsettaan alas. Menin peseytymään muina miehinä, minkä jälkeen liityin hänen seuraansa kuumavesialtaaseen. En katsonut häntä suoraan silmiin ennen kuin hän aloitti keskustelun kanssani.

– Konbanwa, iltaa, mies tervehti japaniksi.
– Konbanwa, vastasin.

Mies jatkoi keskustelua paikallisella kielellä. Kohautin olkapäitäni ymmärtämättömyyteni merkiksi.

– Etkö pelkää minua? hän vaihtoi kielensä englanniksi ja kysyi hämmästyneenä.
– Miksi pelkäisin?
– Olen tatuoitu kauttaaltaan, minulla ei ole yhtä sormea ja minulla on veitsi kädessäni. Mitä tekisit, jos tappaisin sinut tässä? hän kysyi yllättäen.
Hänen sanoissaan ei ollut lainkaan vihamielisyyttä tai pahansuopuutta, joten olin täysin rentoutunut.
– Siinä tapauksessa kuolisin, vastasin hymyillen.

Kommenttini sai leveän virneen levittäytymään tatuoidun miehen arpisille kasvoille. Hetken kuluttua hän puhkesi kovaääniseen nauruun, joka raikui ympäri kylpyhuoneen kaakeloituja seiniä.

– Tuo lause oli buddhalaisinta, mitä olen kuullut vuosikausiin täällä Japanin pyhimmässä kaupungissa. Olet sen verran mielenkiintoinen persoona, että saat jäädä tänne seuraani kylpemään, tatuoitu mies julisti omalta puoleltaan kuumavesiallasta.

Olin yllättynyt paikallisen miehen kommentista. En edes tiennyt, että minun olisi pitänyt kysyä lupaa tulla hänen kanssaan samaan kylpyyn. Joskus eri kulttuurien kirjoittamattomat säännöt vaikuttavat käsittämättömän vierailta, mikä johtaa herkästi vastaaviin hämmentäviin tilanteisiin.

– Kukaan ei ole uskaltanut tulla minun kanssani peseytymään yli viiteen vuoteen. Kun ihmiset näkevät tatuoidun vartaloni, he säikähtävät ja kääntyvät takaisin jo oviaukolla. Siksi käyn täällä iltamyöhään, koska näihin aikoihin olen yleensä ainoa paikan päällä, mies kertoi surumielisenä.
– Miksi he pelkäävät sinua? kysyin, vaikka tiesin vastauksen jo valmiiksi.
– Menneisyyteni takia. Olin gangsteri.
– Entä nyt?
– Olen buddhalainen munkki, hän vastasi.
– Aivan.
– Sinä et näytä buddhalaiselta, vaikka sinulla on tuo vihreä buddhalainen jadekaulakoru kaulassasi. Kuka oikein olet, muukalainen? hän kysyi uteliaana.
– Nimeni on Joonas Tolvanen. Tulen Suomesta, sanoin. – Olet oikeassa, etten ole buddhalainen. Olen kyllä opiskellut hieman buddhalaisuutta Kiinassa Shaolin-soturimunkkien kanssa. Siitä huolimatta minusta ei ole koskaan tullut buddhalaista. Tämä koru on muistoni sieltä, kerroin miehelle ja nostin koruni hänelle nähtäväksi.
– Olisi pitänyt arvata. Vain todellinen zen-mestari osaa suhtautua niin tyynesti toisiin ihmisiin ja elämään, hän sanoi.
– En ole mestari.
– Olet kovaa vauhtia menossa siihen suuntaan, jos minulta kysytään. Näen sen silmistäsi, hän kertoi.
– Kiitos kehuista, sanoin vilpittömästi.
– Minäkin harjoittelin nuoruudessani Shorin-ryu karatea. Jotkut sanovat sen tulevan Shaolin-temppelistä, hän kertoi.
– Joo, tiedän tarinan.
– Lopetin kuitenkin harjoittelun aivan liian aikaisin. Jos olisin jatkanut, en olisi todennäköisesti koskaan liittynyt Yakuza-järjestöön. Ollakseni ihan rehellinen, niin karaten lopettaminen on ollut yksi elämäni suurimmista virheistä. Kadun sitä edelleen. Lisäksi häpeän niitä tekojani, jotka aiheuttivat tuskaa muille ihmisille, tatuoitu mies kertoi. – Uhrieni surumieliset katseet pitävät minua hereillä öisin.
– Ikävä kuulla. No, virheistä oppii ja kokemus karttuu.
– Kuulostaa tutulta. Sanoiko Shunryu Suzuki noin? tatuoitu mies kysyi viitaten kuuluisaan japanilaiseen zen-opettajaan.
– Ei. Se oli Pikku G, vastasin.
– Mielenkiintoista. En ole koskaan kuullutkaan hänestä.
– Sitä en epäile yhtään. Hän ei ole julkaissut mitään japaniksi, kerroin.

En kehdannut myöntää Pikku G:n olevan suomalainen rap-artisti.

– Hieno mies varmaan.
– Todennäköisesti.

Mies nousi pian kuumavesikylvystään, meni peseytymispaikalle ja oli tekemässä lähtöään. Pyyhe lanteillaan hän vielä kääntyi ja tuli puhumaan kanssani.

– Kiitos tästä keskustelusta. En ole pitkään aikaan nauttinut yhdestäkään juttutuokiosta näin paljoa.
– Ilo oli minun puolellani.
– Tiedätkö mitä? hän kysyi.
– No, mitä?
– Olet puheidesi perusteella paljon enemmän buddhalainen, mitä haluat itsellesi myöntää.
– Olen, mikä olen, vastasin hymyillen.
– Sanoit jälleen totuuden. Kaikki olemme ainoastaan sitä, mitä olemme. Emme ole yhtään sen enempää, emmekä yhtään sen vähempää, mies sanoi. – Miten on? Aiotko mennä sinne takaisin?
– Minne? Kotiinko? kysyin.
– Ei kotiin. Puhuin Kiinasta.
– En tiedä. Jos menen sinne takaisin, saatan saada kiinalaisen nimen, ja päästä erään kung-fu-perheen sisäpiiriin.
– Kyllä sinä menet sinne takaisin. Sano minun sanoneeni se. Muuten kadut sitä koko loppuelämäsi ajan, kuten minulle kävi. Seuraa sydäntäsi, mies ohjeisti.
– Pidän sanasi mielessäni, vastasin.
– Kiitos vielä keskustelusta ja siitä, ettet vältellyt minua. Nyt minun täytyy lähteä. Sovimme temppelin apotin kanssa, että saan olla täällä tunnin ajan korkeintaan pari kertaa viikossa. Se on meidän kaikkien yhteinen sopimus, mies sanoi ja poistui majoitustilaansa kohti.

Olin uppoutunut niin paljon keskusteluumme, etten edes muistanut kysyä tapaamani miehen nimeä. Minua kävi sääliksi, kuinka hän edelleen joutui kantamaan menneisyytensä syntejä hartioillaan. En toivonut vastaavaa kohtaloa kenellekään.

Ehkä minä teen vielä yhden reissun Kiinaan ja pelaan minulle jaetut kortit loppuun, myönsin lopulta itselleni Japanin-matkamme jälkeen. Kyseisen ajatuksen sai aikaan tuo tapaamani tatuoitu mies luostarin kylpyhuoneessa. Joskus tuntematon ihminen voi muuttaa elämämme suunnan parempaan päin. Se on mielestäni yksi elämän kauneimmista asioista.

-----

Yllä oleva tekstipätkä on lyhennelmä Soturimunkin perintö -äänikirjan kappaleesta: Elämänohjeita entiseltä gangsterilta. Poistin tästä lukunäytteestä keskustelut vaimoni kanssa ja tarinan syntien kivestä. Äänikirja löytyy netin kirjakaupoista ja kaikista suurimmista äänikirjapalveluista.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 29 kurkkijaa