Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Bruce Lee

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Re: Bruce Lee

#1

Viesti mronkain »

Ari kirjoitti: Siinä lajinäytöksessä jonka näin annettiin ymmärtää, että Bruce Lee ei kehittänyt mitään omaa;
Tuo ei tietenkään ole totta, mutta...
Ari kirjoitti: puhuttiin Bruce Leen "niin sanotusta omasta lajista".
Tämähän taas tietysssä mielessä on otta. Bruce ei kehittänyt omaa lajia vaan menetelmän tai miksi sitä nyt haluaa sanoakaan. Jeet Kune Do (tai Jun Fan methods, kuten Inosanto sitä joskus on kutsunut) ei olekaan perinteisessä mielessä laji.
Ari kirjoitti: Bruce Leen kerrottiin olleen henkilö, joka treenasi vähän aikaa wing chunia, muutti Yhdysvaltoihin ja otti tekniikoihin mukaan korkeita potkuja elokuvien vuoksi.
Tämäkin on totta, mutta antaa aika helposti väärän kuvan. Bruce siis kehitti nimen omaan elokuvia (tai oikeastaan alun perin Green Hornetia) varten taistelukoreografioita, joiden pohjana oli Wing Chun, mutta joilla ei varsinaisesti sitten muita yhtäläisyyksiä lajiin ollutkaan. Hyvänä esimerkkinä jossain Inosanton kirjoista "selling the punch", missä on kyse siitä että iskun suoraviiivaisuus muuttuu kaarevaksi, näyttäväksi iskuksi, joka näyttää kamerassa tehokkaammalta, kun todellisuudessa asia on päin vastoin. Jos teillä on mahdollisuus, kannattaa tsekata Abanicon (http://www.abanico.de/) tuottamat DVDt toisesta FMA-tapahtumasta Saksassa (http://www.abanico.de/html_d/index_d.html) joissa filippiiniläinen elokuvatähti Roland Dantes puhuu samasta asiasta, eli elokuvataistelulajien ja realististen tekniikoiden eroista (http://www.abanico.de/html_d/index_d.html).
Ari kirjoitti: Itse ainakin ymmärsin lyhyen wing chunin harjoittelun ja korkeiden potkujen olevan kommentointia Bruce Leen "niin sanotun oman lajin" teknisestä sisällöstä, sillä kyseisistä asioista puhuttiin samassa yhteydessä. Saatoin toki ymmärtää asian myös väärin tai asian kertonut saattoi muotoilla sanansa huonosti.
Tosiaan Jeet Kune Don perusta on WT:ssa, mutta siinä on paljon muutakin, sen verran paljon ettei enää voida sanoa että se perustuisi pääasiassa WT:iin. Brucehan kokeili aika monia lajeja. Hänellä oli ilmiömäinen kyky oppia ja omaksua asioita nopeasti ja hän saattoi kysyä jonkin lajin mestarilta miten joku tekniikka tehdään, katsoa ja näyttää, "näinkö?" ja parin viikon päästä hän saatoi tehdä sen paremmin kuin kyseinen mestari, sekä kertoa mikä siinä toimi ja mikä ei toiminut. Näistä tutkimuksista ja kokeiluista Jeet Kune Do syntyi.

Eli ihan ottamatta kantaa näihin Jyväskylän juttuihin, tuossa vähän taustaa sille mikä Bruce Leen oma "laji" oli ja miten se on syntynyt.

Tiedot pääasiassa Inosanton kirjoista, haastatteluista ja suusta, Bruce Leen kirjasta Tao of Jeet Kune Do, sekä toissijaisesti muista Jeet Kune Dota käsittelevistä jutuista.

- Marko
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#2

Viesti Miklu »

<Kröhm> paitsi ettei Lee koskaan treenannut WT:tä, ts. ei ollut Tingin oppilas, vaan Wing Chunia Yip Manin opissa ;)
Bruce Lee elää!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#3

Viesti mronkain »

Miklu kirjoitti: <Kröhm> paitsi ettei Lee koskaan treenannut WT:tä, ts. ei ollut Tingin oppilas, vaan Wing Chunia Yip Manin opissa ;)
Käsittääkseni tuo ero on lähinnä länsimaisessa kirjoitusasussa?
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#4

Viesti Miklu »

Sekin vaikuttaa mutta maailmalla WT = Leung Tingin wingi.
Bruce Lee elää!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#5

Viesti mronkain »

Miklu kirjoitti: Sekin vaikuttaa mutta maailmalla WT = Leung Tingin wingi.
OK, seison korjattuna... ;-)

- Marko
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

btw

#6

Viesti carenza »

nc
Viimeksi muokannut carenza, maalis 21, 2005, 09.28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#7

Viesti mronkain »

Ei ainakaan Inosanton mukaan ollut 1986, kun sitä käytiin läpi leirillä, hän puhui nimen omaan "Jun Fan methodsista", synonyymina Jeet Kune Do. Todistuksessakin lukee Kali/Silat/Muay Thai/Jun Fan. Hän sanoi että käyttää mieluummin sitä termiä silloin kuin ei ole kyse puhtaasti Jeet Kune Dosta (koska seminaarissa mukana oli muitakin lajeja).

Jos joku myöhemmin sitten on kehittänyt sen nimisen lajin, niin se on eri juttu, mutta mielestäni vähän harhaanjohtavaa kun tietääkseni Bruce Lee ei koskaan kehittänyt itse sen nimistä lajia. Jos muuta tietoa löytyy niin saa laittaa viitteitä.

- Marko
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

h

#8

Viesti carenza »

off
Viimeksi muokannut carenza, maalis 21, 2005, 09.28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#9

Viesti mronkain »

Ei minulla mitään intressiä ole asiasta alkaa väittelemään mutta sinänsä vähän hassua perustaa Brucen kuoleman jälkeen hänen nimissään oleva laji. Bruce itsehän ei pitänyt Jeet Kune Dota lajina, vaan menetelmänä. Ja "Jun Fan Gung-Fu Institute" -nimessä ei siis ollut kyse Jun Fan Gung-Fu -nimisestä lajistaa, vaan (Li) Jun Fan -nimisen henkilön (Bruce Lee) taistalutaitokoulusta, jossa hän opetti mm. Wing Chunia ja muita kiinalaisia taistelutaitoja, sekä sen menetelmän alkeita, josta myöhemmin tuli Jeet Kune Do (Jeet Kune Do Concepts).
Eli lähinnä minua kiinnostaa milloin siitä on historiallisesta mielestä tullut laji, kuka sitä on alkanut kutsumaan sellaiseksi ja millä perusteella (eli mitä hän pitää lajin kriteerinä).

- Marko

PS. aidosti siis historiallisessa mielessä, en väitä tietäväni aiheesta kaikkea
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#10

Viesti Miklu »

Inosanton sivulta:
"Innovative and radically ahead of his time in his training and teaching methodology, Bruce Lee developed a martial system and fighting strategy that has lost none of its effectiveness over time."
"The Jun Fan Gung Fu classes at the Inosanto Academy are devoted entirely to teaching and preserving the arts & philosophies of the late Bruce Lee."

http://inosanto.com/wrapper.php?file=ac" onclick="window.open(this.href);return false; ... iculum.htm

Mulle on opetettu, että JKD on nimenomaan Brucen henkilökohtainen näkemys. Jun Fan on se mitä voidaan opettaa muille. Tätä valitettavasti joissakin piireissä markkinoidaan virheellisesti JKD:nä.

Nimitykset vaihtuu ajan myötä, siitä pitävät lakimiehet huolen :?
Bruce Lee elää!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#11

Viesti mronkain »

Täytyy illalla tsekata kotona mitä Bruce itse kirjoitti aiheesta. Minulla on aina ollut se mielikuva että Jun Fan Gung Fu esiintyi vain koulun nimessä, eikä Bruce koskaan itse väittänyt sitä varsinaisesti lajiksi.

- Marko
Saifon
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4
Lauteille: Tammikuu 2005

#12

Viesti Saifon »

Tervehdys!

Nyt on niin mielenkiintoinen aihe, että on aika vanhan Saifuuninkin lyödä lusikkansa soppaan ;)

Markon mukaan:

"Tiedot pääasiassa Inosanton kirjoista, haastatteluista ja suusta, Bruce Leen kirjasta Tao of Jeet Kune Do, sekä toissijaisesti muista Jeet Kune Dota käsittelevistä jutuista."

Tämähän on pilkunviilausta, mutta tosiasiassahan BL ei ole kirjoittanut em. kirjaa. Kyseessä on hänen kuolemansa jälkeen julkaistu kirja, joka koostuu massiivisista muistiinpanoista, joita hän oli eri lajien "mestarien" kirjoituksista koonnut, eli ei niinkään hänen omia ajatuksistaan. Ilkeämpi ihminen voisi väittää, että TOJKD on "rip off"-teos, johon on koottu eri lajien gurujen kirjoituksia BL:n nimissä :shock:

Niin tai näin, suosittelen jokaiselle BL-fanille ja antifanille Tom Bleeckerin kirjaa Unsettled Matters -The life and death of Bruce Lee. Antaa vähän erilaisen perspektiivin aiheelle kuin yleensä muut hepusta kirjoitetut kirjat.

Ja JKD, sellaisena kuin BL sen näki, kuoli hänen mukanaan. Piste.

Ja ettei totuus hämärtyisi, itse toki lukeudun vannoutuneeksi BL-faniksi!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#13

Viesti mronkain »

Jossain muissa yhteyksissä on sanottu, että oikeastaan ainoa, joka pääsee lähimmäs Bruce Leen "alkuperäisiä" oppeja (millä tarkoitetaan niitä, joita Jun Fan Gung Fu Institutessa opetettiin), on Taky Kimura.

Inosanto itse kirjoittaa kirjassaan Jeet Kune Do:

"Originally, though, the term Jun Fan was used to designate the school -- not the art -- of Bruce Lee . . . Then once Jeet Kune Do was firmly established as an entity in itself, Jun Fas was looked upon as the art that Bruce taught in Seattle and Oakland -- which was more Wing Chun oriented with additional kicking techniques. Jeet Kune Do, then, is really a liberated form of Jun Fan; it encompassed much more. But Jun Fan is still part of the total art. You can't separate the two."

Bruce Lee itse kutsui opetuksiaan nimellä "Chinese Gung Fu", Jun Fan on itse asiassa hänen oppilaidensa nimitys. Mitä siihen tulee, onko se oma lajinsa vai ei, Bruce itse ei sitä sellaiseksi kutsunut. Toisaalta, se ei mielestäni välttämättä tarkoita etteikö se nykyisin olisi sellainen, kuten Carenza kirjoitti. Kuten itse kirjoitin, vuoden 1986 leirillä Turussa Inosanto itse kutsui tekniikoita nimellä Jun Fan Methods/Jeet Kune Do, eli piti niitä ilmeisen samana asiana. Täytyy myös muistaa että siitä on aikaa, olin itse silloin 17 ja muistiinpanoni eivät ole kovin kummoiset, joten voin olla ymmärtänyt väärin, tai muistaa väärin. Todistuksessa lukee joka tapauksessa Jun Fan. Oli miten oli, leirillä käytiin läpi tekniikoita myös Inosanto Blend Kalista, Wing Chunista, Pentjak Silatista ja Muay Thaista. Aina ei mainittu mikä tekniikka on mistäkin, mutta mukana oli myös tekniikoita, joita olen myöhemmin oppinut pitämään nimen omaan Jeet Kune Do -tekniikoina. Kuitenkaan Jeet Kune Dota ei todistuksessa mainita. Ja sitten pitää vielä mainita, että kun kirjoitan "Jeet Kune Do -tekniikoita", en tarkoita että siinä olisi jotain tiettyjä tekniikoita ja muotoja, vaan metodologiaa (eli torjunta, joka on samalla hyökkäys, voiman käyttö vastustajan pysäyttämiseen -- oman ja vastustajan voiman siis -- jne.). Sitten taas oli ihan selviä Wing Chun -treenejä (Chi Sao, Pak Sao, Lap Sao, kirjoitustapa voi vaihdella).

Joka tapauksessa Bruce Leen ajatukset ja kirjoitukset ovat mielenkiintoisia, ja niitä voi soveltaa sellaisenaan mihin tahansa taistelutaitoharjoitteluun ja ennen kaikkea cross-trainingiin, jossa ei olla niin tiukkoja lajirajoista (käsittääkseni tämä on juuri esim. Wu Shin Kuenin idea?).

Mitä Tao of Jeet Kune Do -kirjaan tulee, kirja sellaisenaan ei ehkä ole Brucen kokoama, mutta kirjoitukset ovat hänen. Harkintaa ja omaa päätä kannattaa toki käyttää, ajatukset ovat välillä aika hajanaisia kun niitä on koottu eri yhteyksistä, mutta kohtalaisen toimivana esityksenä pidän sitä silti.

Omistaakos joku näitä "Bruce Lee's Fighting Methods" -kirjoja? Itse olen vain vilkuillut niitä joskus. Kommentteja niistä?

- Marko
pales
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 223
Lauteille: Tammikuu 2005

#14

Viesti pales »

Mitään asiasta tietämättä mielenkiintoista luettavaa..-.

BL:stä tuli vähän aikaa sitten dokumentti telkusta.
Tuli tosin siihen aikaan etten jaksanut kokonaan katsoa.

Mieleen jäi että oli puoliksi Saksalanen kai?
Kova jengi tappelija Hong Gongissa....
Oli hyvä tanssimaan ja harrasti sitäkin vakavissaan:)
Ja tosiaan tutki kaikenlaisia lajeja, aikidoa, karate jne...
Tasi välähtää kuva BL aikido harjoituksissakin...

Hauskimpia pätkiä oli BL:n koekuvaus Amerikassa...
Kikudo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 291
Lauteille: Joulukuu 2004

#15

Viesti Kikudo »

eiköhän saifon ole ihan oikeassa, brucen mukana meni jkd tai jun fan tai mitä vaan. ja itteensä varten bruce ne jutut kehitti, ketä väittääkin ymmärtäneensä ne täysin tai että on manttelinperijä, valehtelee.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 7 kurkkijaa