Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Shaolin kung-fu

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#46

Viesti oskar »

Shaolin Rou quan sovelluksia:

[youtube][/youtube]
Urkki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 368
Lauteille: Maaliskuu 2006

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#47

Viesti Urkki »

Kun ketju nousi nyt esille niin tulee mieleen Zhang Chang Wangin kirjassa "Yi quan - tie terveyteen ja hyvinvointiin" mainittiin Zhangin treeni historiassa että hän treenasi pitkän aikaa Shaolin quania ennen kuin törmäsi yi quaniin.
Siinä yhteydessä mainittiin hänen olleen erityisen kehittynyt wu tang tui taidoissa.
Tietäisikö joku mitä kyseinen taito pitää sisällään?
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#48

Viesti KungFuMiäs »

Siinä yhteydessä mainittiin hänen olleen erityisen kehittynyt wu tang tui taidoissa.
Tietäisikö joku mitä kyseinen taito pitää sisällään?
Vähä luulen että siinä on kirjoitus/ymmärrys virhe. Luultavasti laji on Tan Tui, eli hyvin peruspohjoista potku kamaa.
Urkki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 368
Lauteille: Maaliskuu 2006

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#49

Viesti Urkki »

Mahdollista.
En ole ainakaan missään koskaan törmännyt wu tang tui taitoihin vaikka kysellytkin olen sieltä täältä.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#50

Viesti Shaolinsi »

Terveisia Kiinasta!

Potku ei toimi hyvin täällä päin maailmaa. Ei onnistu tuo blogin kirjoittaminen.

No joo, itse asiaan.

Olen nyt jonkin aikaa treenaillut täällä Dengfengissä yksityisopettajan kanssa. Opettajani on samaa sukupolvea Shi Dejianin kanssa. Itseasiassa opettajani on hänen vanhempi kung fu -veljensä. Ei olisi voinut parempaa opettajaa löytyä! :) Tällä kaverilla on kung futa.

Opettajani kävi tapaamassa Shi Dejiania viime viikolla. Yritän päästä hänen mukaansa seuraavalle reissulle.

Mahtavaa settiä joka tapauksessa!
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#51

Viesti oskar »

Mimmoista treeniä siellä on ollut ja mitä olet päässyt treenailemaan? Opettaako opettajasi samaa xinyibaata kuin Shi Dejian, vai jotain muuta?

Hyvä että treeni maistuu! :)
Kuvake
maminglei
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 341
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: KL, MY

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#52

Viesti maminglei »

Jos blogi ei toimi niin kirjoittelehan vaikka tähän ketjuun lisää treenikokemuksiasi ja muita tarinoita kun kerkeät, tällaisista seikkailuista on aina mielenkiintoista lukea
"Ma Minglei, you fat, not fit" - sifu Wong Jan Yum
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#53

Viesti Shaolinsi »

Sama opettaja Shifullani ja Dejianilla on ollut, joten samaa juttua tulee. Samankaltainen kehonkäyttö on näillä molemmilla kavereilla. Puhuin tänään parisen tuntia Dejianista ja Xinyibasta shifuni kanssa. Sen verran persoonallista juttua, että tänne en voi niitä kertoa. Kerron ne sitten kasvokkain tilaisuuden tullen.

Nyt selvisi hieman taustoja myös tuon Shaolin-temppelin kaupallistumiselle. Nykyisen apotin tultua paikalle homma muuttui täysin. Kaikki oikeat mestarit lähtivät silloin pois. Kuulin myös, että nykyisin temppeliin otetaan vain muutamaksi vuodeksi uuden apotin takia. Reilu kerho tuo Shaolin. Heh. Shifuni mukaan tällä hetkellä vain neljä ihmistä osaa oikeata Shaolinia. Nimiä en muista ulkoa, koska kuulin ne tänään ensimmäisen kerran.

Tähän mennessä minulta on korjattu vanhat virheet pois. Hän haukkui vanhan shaolin kungfu -shifuni maanrakoon. Ei opeta kuulemma perinteistä Shaolinia. Heh heh. Sanoi minulla olevan hyvä pohja (samat liikkeet, eri periaate), mutta huono shifu on ollut minua opettamassa. Tässä perinteisemmäsä Shaolinissa on tärkeintä luonnollisuus ja flow. Shifu sanoi, että jos homma näyttää helpolta, niin kung fu on hyvää. Mabut on korkeita. Gunbut ovat hyvin kapeita. Vähän on vaatinut totuttelua, mutta homma alkaa pikkuhiljaa sujua. Kehonkäyttöharjoituksia olen tehnyt monta päivää tässä.

Sain vähän moitteita treenityylinkin takia. Teen kuulemma liikaa toistoja. Minulla on tapana tehdä aina se +100 toistoa, mutta shifuni sanoi, että parempi on tehdä lyhyissä sarjoissa liikkeitä. Sarjojen välillä pitää sitten rentoutua ja ajatella ihan muita asioita. Muuten flow kärsii. Paljon on kyllä opittua kaikkea tärkeää. Tärkein opetus lienee liikesarjojen painottumisen väheneminen. Ei ole hyvä, jos osaa paljon liikesarjoja. Laatu ratkaisee.

Voimantuotto on ollut myös tärkeä opetus. Shifu kehui minua vahvaksi, mutta sanoi, että jos jatkat tällä tyylillä, niin vanhana miehenä en osaa tuottaa enää yhtään voimaa. Voimat häviävät. Löysin kokonaan uuden tavan tuottaa voimaan. Voima lähtee sisältä. Rentous on avainsana. Kyllä aukaisi isoja ovia. Huh huh.

Tästä on hyvä jatkaa.

Avautumien: Potku alustetaan niin nopeasti, että minulla ei suostu lataamaan tätä keskustelusivustoa. Tätä viestiä olen yrittänyt saada perille jo monta kertaa. Nettiyhteys on niin hidas täällä maaseudulla. Huoh. Toivottavasti tulee perille. Facebookiin pääsee jopa helpommin kuin Potkuun. Tämä on jo ihan naurettavaa. Täällä ollessani en oikein pysty vastailemaan näihin keskusteluihin.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#54

Viesti Vanhakankea »

Shaolinsi kirjoitti: Voimantuotto on ollut myös tärkeä opetus. Shifu kehui minua vahvaksi, mutta sanoi, että jos jatkat tällä tyylillä, niin vanhana miehenä en osaa tuottaa enää yhtään voimaa. Voimat häviävät. Löysin kokonaan uuden tavan tuottaa voimaan. Voima lähtee sisältä. Rentous on avainsana. Kyllä aukaisi isoja ovia. Huh huh.
Eli länsimaisesta näkökulmasta katsottuna rikot itsesi treenaamalla "väärin". ;-)
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#55

Viesti oskar »

Kiitos vastauksesta Shaolinsi!
Shaolinsi kirjoitti: Sama opettaja Shifullani ja Dejianilla on ollut, joten samaa juttua tulee. Samankaltainen kehonkäyttö on näillä molemmilla kavereilla. Puhuin tänään parisen tuntia Dejianista ja Xinyibasta shifuni kanssa. Sen verran persoonallista juttua, että tänne en voi niitä kertoa. Kerron ne sitten kasvokkain tilaisuuden tullen.
Oliko tämä opettajasi opettaja sama josta muistaakseni oli juttua siinä National Geographic artikkelissa?
Nyt selvisi hieman taustoja myös tuon Shaolin-temppelin kaupallistumiselle. Nykyisen apotin tultua paikalle homma muuttui täysin. Kaikki oikeat mestarit lähtivät silloin pois. Kuulin myös, että nykyisin temppeliin otetaan vain muutamaksi vuodeksi uuden apotin takia. Reilu kerho tuo Shaolin. Heh. Shifuni mukaan tällä hetkellä vain neljä ihmistä osaa oikeata Shaolinia. Nimiä en muista ulkoa, koska kuulin ne tänään ensimmäisen kerran.
Kiinnostavaa. Tosta sattui juuri tulemaan uusintana pari päivää sitten se dokkari jossa ne tekee jotain tanssiesitystä Shaolinmunkeille. Vaikuttaa kyllä niin bisnesmunkilta tämä apotti että huh. "CEO monk". Sillä tais just olla jotain seksiskandaalejakin... :D
Tähän mennessä minulta on korjattu vanhat virheet pois. Hän haukkui vanhan shaolin kungfu -shifuni maanrakoon. Ei opeta kuulemma perinteistä Shaolinia. Heh heh. Sanoi minulla olevan hyvä pohja (samat liikkeet, eri periaate), mutta huono shifu on ollut minua opettamassa. Tässä perinteisemmäsä Shaolinissa on tärkeintä luonnollisuus ja flow. Shifu sanoi, että jos homma näyttää helpolta, niin kung fu on hyvää. Mabut on korkeita. Gunbut ovat hyvin kapeita. Vähän on vaatinut totuttelua, mutta homma alkaa pikkuhiljaa sujua. Kehonkäyttöharjoituksia olen tehnyt monta päivää tässä.

Sain vähän moitteita treenityylinkin takia. Teen kuulemma liikaa toistoja. Minulla on tapana tehdä aina se +100 toistoa, mutta shifuni sanoi, että parempi on tehdä lyhyissä sarjoissa liikkeitä. Sarjojen välillä pitää sitten rentoutua ja ajatella ihan muita asioita. Muuten flow kärsii. Paljon on kyllä opittua kaikkea tärkeää. Tärkein opetus lienee liikesarjojen painottumisen väheneminen. Ei ole hyvä, jos osaa paljon liikesarjoja. Laatu ratkaisee.

Voimantuotto on ollut myös tärkeä opetus. Shifu kehui minua vahvaksi, mutta sanoi, että jos jatkat tällä tyylillä, niin vanhana miehenä en osaa tuottaa enää yhtään voimaa. Voimat häviävät. Löysin kokonaan uuden tavan tuottaa voimaan. Voima lähtee sisältä. Rentous on avainsana. Kyllä aukaisi isoja ovia. Huh huh.
Edellisistä kirjoituksista saikin jo sellaisen vaikutuksen, että edellinen opettajasi ei tainnut opettaa mitään hirveän perinteistä (joka nyt ei ole erityisen ihmekkään). Nyt kuulostaa, ainakin minun näkökulmasta, että olet löytänyt kunnollisen opettajan. Paljon hyviä pointteja tuossa.

Taisit löytää oikean tien. Hyvä meininki! :D
Kuvake
maminglei
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 341
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: KL, MY

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#56

Viesti maminglei »

oskar kirjoitti:
Shaolinsi kirjoitti: Nyt selvisi hieman taustoja myös tuon Shaolin-temppelin kaupallistumiselle. Nykyisen apotin tultua paikalle homma muuttui täysin. Kaikki oikeat mestarit lähtivät silloin pois. Kuulin myös, että nykyisin temppeliin otetaan vain muutamaksi vuodeksi uuden apotin takia. Reilu kerho tuo Shaolin. Heh. Shifuni mukaan tällä hetkellä vain neljä ihmistä osaa oikeata Shaolinia. Nimiä en muista ulkoa, koska kuulin ne tänään ensimmäisen kerran.
Kiinnostavaa. Tosta sattui juuri tulemaan uusintana pari päivää sitten se dokkari jossa ne tekee jotain tanssiesitystä Shaolinmunkeille. Vaikuttaa kyllä niin bisnesmunkilta tämä apotti että huh. "CEO monk". Sillä tais just olla jotain seksiskandaalejakin... :D
Eipä kait olisi ensimmäinen temppeli johon puolue on laittanut "oman miehen" abotiksi. Eikös Kiinan hallinto ole nimennyt Dalai Lamankin paikalle jonkun asiat paremmin ymmärtävän kaverin? Muistan muuten pari vuotta sitten nähneeni paikallisissa lehdissä juttua siitä, että Shaolin temppeliä oltiin listaamassa pörssiin, mutta sitten siitä loppujen lopuksi luovuttiin. Huoh. Kirjoitan tämän nyt muuten sillä riskillä, että tämä ketju lakkaa näkymästä Kiinassa (joskus nimittäin jotkut ketjut ei avaudu täältä käsin...), joten jos niin käy niin avaa Shaolinsi uusi ketju tarinoillesi.

Ylipotkija: Lainaukset korjattu.
"Ma Minglei, you fat, not fit" - sifu Wong Jan Yum
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#57

Viesti Shaolinsi »

Mistähän sitä jatkaisi. Paljon olisi kerrottavaa ja pitää olla samalla varovainen, ettei paljasta asioita, joita ei saa kertoa ulkopuolisille.

Shaolin-perinteestä voin kertoa kuitenkin sen verran, että jos oppilaalla sydän muuttuu pahaksi, niin hänen Shifunsa yleensä määrää jonkin toisen hänen oppilaistaan rampauttamaan tai tappamaan hänet. Tämä siksi, ettei hän vahingoittaisi enää ketään toista tai pystyisi harjoittelemaan kung futa. Tämä on siis vanha Shaolin-tapa eikä tätä enää nykyisin harjoiteta.

Treeneistä: Päivät trenataan liikesarjaa (taolu) ja kehonkäyttöharjoituksia. Yöt treenataan vapaata soveltamista ja pariharjoituksia. Tämä siksi, että päivisin meitä on usein maaseudun lapsia tuijottamassa. Öisin on vähemmän uteliaita silmiä. Parasta treeniä tulee silloin, kun Shifu muutaman oluen otettuaan innostuu näyttämämään kaikkea siistiä. Yhtenä yönä hän laittoi kovapohjaiset juhlakengät ja farkut jalkaan ja rupesi hyppimään lähes äänettömästi. Se oli taidetta.

Tärkein opetus vähään aikaan on ehdottomasti flow change. Se on siis sitä, että asennot eivät ole staattisia vaan ne ovat pikemminkin askelia. Se tarkoittaa myös sitä, että vastustajan muutaessa tekniikkaa, on välittömästi mukauduttava siihen ja luonnollisesti pyrittävä vastaamaan siihen. "Flow and strength together."

Toinen tärkeä opetus on ollut hitaasti harjoitteleminen. Minulla on tapana hosua, jolloin unohdan tärkeitä asioita. Alussa pitää tehdä hitaasti tekniikat. Kun flow sujuu hitaasti tehtynä, nopeutta lisätään. Alussa nämä liikesarjat muistuttavatkin hieman Taijitä.

Olen päässyt tapaamaan myös muita kung fu -mestareita. He ovat suostuneet opettamaan minua sillä ehdolla, että Shifuni on antanut heille tupakkaa (olen ulkomaalainen, joten useat kiinalaiset eivät pidä minusta pelkästään siitä syystä). Pari päivää sitten tapasin erään ramman mestarin. Nämä on niitä kokemuksia, jotka ovat painonsa arvoisia kullassa. Näistä en voi kertoa enempää.

Pikkuhiljaa on selvinnyt, että maailman kaikesta shaolin kung fusta 90 % ei ole shaolin kung futa.

Minusta ollaan muuten pikkuhiljaa leipomassa lajin päämiestä Suomeen siten, että Shifuni tulisi muutaman vuoden välein opettamaan. En ole vielä kuitenkaan suostunut ideaan. En välttämättä edes suostu. Nämä on vaikeita päätöksiä.

Olen kuullut paljon tarinoita myös näistä isommista wushu-kouluista, mutta säästän ne toiseen kertaan. ;)

oskar: Kysyn opettajansa nimeä Shifultani vielä kerran. :lol:
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#58

Viesti flammee »

Shaolinsi kirjoitti: Avautumien: Potku alustetaan niin nopeasti, että minulla ei suostu lataamaan tätä keskustelusivustoa. Tätä viestiä olen yrittänyt saada perille jo monta kertaa. Nettiyhteys on niin hidas täällä maaseudulla. Huoh. Toivottavasti tulee perille. Facebookiin pääsee jopa helpommin kuin Potkuun. Tämä on jo ihan naurettavaa. Täällä ollessani en oikein pysty vastailemaan näihin keskusteluihin.
En nyt tiedä auttaako tämä koska tuo nopean alustuksen ongelma kuulostaa aika oudolta, mutta siis kuitenkin, ota selaimen asetuksista kuvat pois, niin sen ei tarvi latailla niin paljoa, eli toimii hitailla yhteyksilläkin kohtuullisesti.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#59

Viesti KungFuMiäs »

Shaolin mestari Shi De Jianin oppilas demoaa lajiaan kevyessä puolivapaassa sparrissa:
[youtube][/youtube]
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#60

Viesti JanneM »

Olis toi kung-fu nyt hyvää vai nöy?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 25 kurkkijaa