Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Bagua Zhang

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 5371
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bagua Zhang

#31

Viesti KungFuMiäs »

tohtorismies kirjoitti: Kiitos kiitos, vekkuleja pappoja. Näyttääpi lähtevän sellaisena aaltomaisena tuo voimantuotto vanhoilla herroilla, jaloista ylöspäin, näenkö oikein?
Nooh sanotaan näin että Baguassa homma on sen verran vaikeaselkoista että en usko että kukaan meistä osaa ihan sanoa mitä tapahtuu jos ukkeli oikeesti osaa sitä. Näin yksinkertaistettuna oma ymmärykseni on että voima pitäisi olla jonkin tyyppinen spiraali kehossa, siksihän sitä koko ajan twistataan sitä kroppaa Baguassa. Miten tätä sitten oikeasti tehdään niin on sitten mysteeri :) . Bagua on todella 'something special'.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Bagua Zhang

#32

Viesti tohtorismies »

Ja Lu arvatenkin osaa?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 5371
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bagua Zhang

#33

Viesti KungFuMiäs »

tohtorismies kirjoitti: Ja Lu arvatenkin osaa?
No hän kyllä ymmärtää sen homman ja tietää mistä/miten se tulee.

Lu pitää Baguasta paljon, mutta hänen tie on johtanu Taijihin. Hänellä on yksi liikesarja joka perustuu Baguahan suurelta osin, hän odottelee että oikea oppilas tulisi joka voisi tämän oppia. Erittäin vaativaa liikettä.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Bagua Zhang

#34

Viesti tohtorismies »

Siis itse kehittämä taiji sarja joka on saanut vaikutteita baguasta? Ja ilmeisesti ei mitään atleettisesti vaativaa mutta kehonkäytännällisesti?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 5371
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bagua Zhang

#35

Viesti KungFuMiäs »

tohtorismies kirjoitti: Siis itse kehittämä taiji sarja joka on saanut vaikutteita baguasta? Ja ilmeisesti ei mitään atleettisesti vaativaa mutta kehonkäytännällisesti?
Ei hän sitä itse ole kehittänyt :D . Hän on saanut sen yhdeltä mestarilta. Sarja on lähes kokonaan Baguaa. No "atleettisesti" JA kehonkäytöllisesti vaativaa, se vaatii ihan kaiken olevan kunnossa :).
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Bagua Zhang

#36

Viesti tohtorismies »

Töhö mikä töhö olen minä :). Juu.. Tarkoitin sillä atleettisella että tuskin hyppypotkuja ja kaikkea muuta sälää.. :), en epäile yhtään etteikö olisi vaativa kun käsittääkseni sinä Kfm ja suurin osa teidän porukasta on erittäin työteliästä jengiä. Ja ilmeisesti aika pitkällä. Olet ilmeisesti nähnyt sarjan?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 5371
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bagua Zhang

#37

Viesti KungFuMiäs »

No ei ihan hyppypotkuja, mutta sellasia twistejä ja tekniikka sarjoja jotka lähtevät kehosta aika rajuilla liikkeillä. Kyllähä näitä voi tehdä puolivillaisesti myös, niikuin useimmiten näkee tuolla tubessa, mutta siitä ei ole hyötyä. Sen takia tämä sarja on "aarre" koska se kehittää todella kovia ominaisuuksia kamppailua varten, jos sitä tekee oikein...

Juu kyllä monet meistä on sen nähnyt, ainakin osia siitä. Lu aina välillä innostuu näyttämään sitä.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Bagua Zhang

#38

Viesti tohtorismies »

Et sinä ole innostunut Baguasta kun tunnut arvostavan juttua todella paljon? Entäs oskar? Etkö ole vielä valmis moiseen? Epäilemättä on rankka sarja.. Mitenkäs Baguan treeni teillä päin muuten? Onko miten suosiossa? Ja onko Lu miten hanakka opettamaan? Mites Lu muuten opettajana, opettaako hän sitä mitä oppilas haluaa vai alkaako hän sotkemaan esim tai chi elementtejä treeniin jos näkee että oppilaalle esim tai chi "kävisi" paremmin kuin vaikkapa Baji? Eli toisinsanoen harrastaako "salaopetusta"? On nimittäin pirun mielenkiintoinen tuo teidän kuvionne ja opettajanne, kun tuntuu sitä tietoa, taitoa ja turpiinvetely kokemusta olevan kuin ck sakilla kuunaan.. :)
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi
Täytän tänään vuosia

Bagua Zhang

#39

Viesti oskar »

tohtorismies kirjoitti: Entäs oskar? Etkö ole vielä valmis moiseen? Epäilemättä on rankka sarja..
No tuo sarjan opettelu ei ole vielä ajankohtaista minulle (tai muillekkaan). Pitää ensin saada noita perusteita kuntoon. Eli nyt ensin olisi opeteltavana noi kahdeksan peruskämmentä ja oppia baguan kehonkäyttöä ja siihen menee aikaa ja paljon treeniä.
Mitenkäs Baguan treeni teillä päin muuten? Onko miten suosiossa? Ja onko Lu miten hanakka opettamaan?
Bagua ja xingyi ovat seurassamme enemmän sivulajien asemassa, kun pääpaino opetuksessa on taijissa ja bajissa. Baguaahan Lü on opettanut vasta varsin vähän aikaa, joten treenaajiakaan ei ole hirveästi ja useimmat (ellei kaikki) treenaavat sitä jonkun muun lajin ohessa. (Muutenkin seurassa suuri osa harrastajista harrastaa vähintään kahta lajia, varsinkin kauemmin treenanneista.) Tällä hetkellä Baguaan vähän enenemmän panostavia taitaa olla vain Paavo (Killuminati) ja minä.
Mites Lu muuten opettajana, opettaako hän sitä mitä oppilas haluaa vai alkaako hän sotkemaan esim tai chi elementtejä treeniin jos näkee että oppilaalle esim tai chi "kävisi" paremmin kuin vaikkapa Baji? Eli toisinsanoen harrastaako "salaopetusta"? On nimittäin pirun mielenkiintoinen tuo teidän kuvionne ja opettajanne, kun tuntuu sitä tietoa, taitoa ja turpiinvetely kokemusta olevan kuin ck sakilla kuunaan.. :)
Yleensä taitaa oppilaat valita mitä lajeja harrastaa, mutta kyllä Lü myös saattaa ohjata jonkin lajin suuntaan jos on tarpeen. Itse treenasin aikanaan bajin ohella taijita ja xingyitä vähän aikaa kunnes keskityin bajihin. Kuitenkin monen vuoden bajitreenailun jälkeen tuntui siltä että haluisin treenata myös jotain noista sisäisistä lajeista. Pitkään pähkäiltyäni minkä lajin valitsisin kysyin sitten Lültä että mitä minun kannattaisi treenata ja vastaus tuli heti: "Bagua". Nyt tänä vuonna olen sitten keskittynyt aika paljon baguaan ja bajita olen tehnyt siinä sivussa ja treenaaminen on tuntunut pitkästä aikaa todella hyvältä. :)
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi
Täytän tänään vuosia

Bagua Zhang

#40

Viesti oskar »

Niin ja lisäyksenä edelliseen. Vaikka xingyi ja bagua seurassa onkin vähän sivulajien asemassa niin niitä voi kuitenkin treenata ihan päälajinaan tai ainoana lajinaan. Xingitä päälajinaan treenaavia löytyy enemmänkin. Vain näin huomautuksena jos tuosta edellisestä viestistäni saa sellaisen käsityksen, että niitä täytyisi harrastaa jonkin muun lajin kanssa. Nämä molemmat lajit vaativat paljon omaa joka päiväistä treeniä.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 5371
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bagua Zhang

#41

Viesti KungFuMiäs »

Noinhan se menee niikuin Oskari selitti.
tohtorismies kirjoitti: Et sinä ole innostunut Baguasta kun tunnut arvostavan juttua todella paljon? Entäs oskar? Etkö ole vielä valmis moiseen? Epäilemättä on rankka sarja.. Mitenkäs Baguan treeni teillä päin muuten? Onko miten suosiossa? Ja onko Lu miten hanakka opettamaan? Mites Lu muuten opettajana, opettaako hän sitä mitä oppilas haluaa vai alkaako hän sotkemaan esim tai chi elementtejä treeniin jos näkee että oppilaalle esim tai chi "kävisi" paremmin kuin vaikkapa Baji? Eli toisinsanoen harrastaako "salaopetusta"? On nimittäin pirun mielenkiintoinen tuo teidän kuvionne ja opettajanne, kun tuntuu sitä tietoa, taitoa ja turpiinvetely kokemusta olevan kuin ck sakilla kuunaan.. :)
Arvostanhan minä Baguata, pidän sitä kiinalaislajien kehityksen huippuna. Mutta se ei ole nyt tällä hetkellä minua varten. Laji voi olla vaikka kuinka korkeatasoinen, mutta se on aina loppujen lopuksi kyse yksilöstä joka treenaa, mikä on häntä varten. Baji on nyt minua varten, saan siitä irti eniten nyt tällä kehitystasolla. Treenailen vähän Baguaa sen sivussa, mutta se mitä minä siitä saan irti ei ole sen lajin potentiaalin maksoimointia, vähän liikkumisen smoothaamista, askel treeniä ja sen sellaista. Voi olla että Bagua ei koskaan tule olemaan juttuni, vaikka sitä lajia fanitankin. Elämä aina vie kummallisille poluille, ei pidä yrittää pakottaa mitään.

Lu ottaa hyvin häikäilemättömästi ideoita muista lajeista ja sekoittaa opetukseen jos oppilas on sen tarpeessa. Hän ei ole mikään laji puristi, hän on gong fu puristi :) . Oppilas on suurimmilta osin vastuussa omasta polusta, opettaja on sielä tarvittaessa hieman tönimässä jos eksyy liian kauaksi polulta.

Uskon että Lun kokemus on hieman eri tyyppistä kuin CK sakilla :) .
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Bagua Zhang

#42

Viesti tohtorismies »

Kiitosta vain oskarille ja kfm:lle. Kattavat vastaukset.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi
Täytän tänään vuosia

Bagua Zhang

#43

Viesti oskar »

Tää video on varmaan jo potkussa ollut ennenkin, mutta piti laittaa tänne kun on yks mun lemppari bagua-treenivideoista (vaikka onkin leffasta, tai ehkä juuri siksi). Tänään nimittäin koitin ensimmäistä kertaa tuota tiilillä kävelyä, oli hauskaa ja kehittävää treeniä... :)

[youtube][/youtube]

Lisäys: Rupes muuten toi biisi soimaan päässä tiilillä kävellessä vaikka en oo tota videota pitkään aikaan nähny. :lol:
Kuvake
Hakkyouken
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 275
Lauteille: Syyskuu 2007

Bagua Zhang

#44

Viesti Hakkyouken »

oskar kirjoitti: Tänään nimittäin koitin ensimmäistä kertaa tuota tiilillä kävelyä, oli hauskaa ja kehittävää treeniä...
Mulla on tiilet sammaleessa.
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi
Täytän tänään vuosia

Bagua Zhang

#45

Viesti oskar »

Vähän lisää tililläkävelytreeniä ja vadin reunustalla kävelyä ja muuta qing gong (light body skills) treeniä:

[youtube][/youtube]

Perinteisesti ton vadin tilalla on laakea (varmaan halkaisijaltaan vähän isompi?) kori, jonka reunaa kävellään. Korissa on hiekkaa, jota sitten poistetaan sen mukaan kun tulee paremmaksi, kunnes korissa ei ole enää hiekkaa, ja edelleen pitäisi pystyä kävelemään korin reunaa ympäri. :o Joo kuulostaa varsin uskomattomalta... Tämän videon vadin reunustalla kävely on ainoa video mitä kyseisestä treenistä olen koskaan nähnyt.

Tossa siis treenataan qing gongia (light body skills) varten, joka on ollut yksi baguan erikoisala, mutta nuo metodit taitaa olla jo lähes kadonneita. Kyseessä siis sellaista seinillä ja katoilla juoksentelua kuin kungfuleffoissa. Parkour nykymaailmassa varmaan lähimpänä noita juttuja. Tästä aiheestahan voisi melkein tehdä oman ketjun.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 5 kurkkijaa