Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Qigong

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#76

Viesti Tohtori Krabola »

Tuoli vasta nyt mieleen että ma ma hu hu:n nikkihän on heppa heppa tiikeri tiikeri :D
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93837
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#77

Viesti Mika »

ma ma hu hu kirjoitti: Oheinen linkki sattui eteeni EF-foorumilla:

http://www.qigonginstitute.org/html/papers.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Näyttäisi olevan jonkinlaisia tutkimuksia ko. aiheesta.
En nyt lukenut yhtään noista, mutta aion kyllä, kiitos linkistä! :)

Sen silti ehdin nähdä, millaisissa julkaisuissa noita tutkimuksia oli julkaistu. Kannattaa kunkin itse katsoa. Sanotaan nyt vaikka niin, että aivan terävimmän kärjen lääketieteen julkaisuista (Lancet, NEJM jne.) ei ole kyse.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#78

Viesti marcus »

Mika kirjoitti: Tässä on kielimuurin lisäksi selvä ongelma. Jos materiaalia ei tuoteta englanniksi, sitä ei ole tarkoitettukaan asettaa muiden tutkijoiden arvioitavaksi. On siis lähtökohtaisesti epäluotettavaa. Kyse on lääketieteestä, joka on kansainvälinen tutkimusala. Jotakin kulttuurisidonnaista tutkimusta ei välttämättä ole järkeäkään tuottaa muulla kuin omalla kielellä, mutta lääketiede on lääketiedettä. Jos se on kulttuurisidonnaista, sitten sitä ei voi arvioida eikä se siten ole ainakaan todistettavasti kovaa tiedettä.
Kuulostaa vähän ontolta toi väite.

Kiinan väestö (ja kiinaa puhuva/lukeva osa maailmasta) on melko merkittävän kokoinen. Samaten kommunistisen kiinan aikana koulutetuilla ei varmasti kaikilla (suurella osalla) ole kovin kummoinen englannin kielen taito. Tarkoittaisiko tämä, että he eivät voi olla hyviä alallaan? Tuskin. Se tarkoittaa vain sitä, että he tekevät tutkimusta ja sattuvat nyt julkaisemaan sen kiinan kielellä käytännön syistä. Ja tuskin siellä on rahoitustakaan niin tolkuttomasti tutkimus-alalla, että kaikkea käännettäisiin englanniksi.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93837
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#79

Viesti Mika »

marcus kirjoitti:
Mika kirjoitti: Tässä on kielimuurin lisäksi selvä ongelma. Jos materiaalia ei tuoteta englanniksi, sitä ei ole tarkoitettukaan asettaa muiden tutkijoiden arvioitavaksi. On siis lähtökohtaisesti epäluotettavaa. Kyse on lääketieteestä, joka on kansainvälinen tutkimusala. Jotakin kulttuurisidonnaista tutkimusta ei välttämättä ole järkeäkään tuottaa muulla kuin omalla kielellä, mutta lääketiede on lääketiedettä. Jos se on kulttuurisidonnaista, sitten sitä ei voi arvioida eikä se siten ole ainakaan todistettavasti kovaa tiedettä.
Kuulostaa vähän ontolta toi väite.

Kiinan väestö (ja kiinaa puhuva/lukeva osa maailmasta) on melko merkittävän kokoinen. Samaten kommunistisen kiinan aikana koulutetuilla ei varmasti kaikilla (suurella osalla) ole kovin kummoinen englannin kielen taito. Tarkoittaisiko tämä, että he eivät voi olla hyviä alallaan? Tuskin. Se tarkoittaa vain sitä, että he tekevät tutkimusta ja sattuvat nyt julkaisemaan sen kiinan kielellä käytännön syistä. Ja tuskin siellä on rahoitustakaan niin tolkuttomasti tutkimus-alalla, että kaikkea käännettäisiin englanniksi.
Niin. Siis lontoohan on kansainvälinen tutkimuskieli. Kyllä kaikki merkittävät tutkimukset on julkaistu nimenomaan englanniksi. Jos joitakin poikkeuksia on olemassa, ne ovat niitä poikkeuksia. Ja kyllä Kiinassa todellakin yliopistotasolla osataan enklantia varsin hyvin.

Olen siis väittämästäsi varsin eri mieltä.

Onko sinulla esittää jotakin konkreettista Qi Gongista?

Luuletko muuten, että jos Qi Gongista olisi julkaistu jotakin lääketieteellisesti merkittävää kiinaksi, että sitä ei olisi länsimaissa huomattu? Muutama ihminen Kiinan ulkopuolellakin puhuu kiinaa.

Faktoja pöytään, kiitos. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#80

Viesti mronkain »

Mika kirjoitti: Niin. Siis lontoohan on kansainvälinen tutkimuskieli. Kyllä kaikki merkittävät tutkimukset on julkaistu nimenomaan englanniksi. Jos joitakin poikkeuksia on olemassa, ne ovat niitä poikkeuksia. Ja kyllä Kiinassa todellakin yliopistotasolla osataan enklantia varsin hyvin.
Tähän sen verran täsmennystä että riippuu paljon myös tutkimusalasta ja -ajankohdasta. Muitakin vahvoja kieliä on, esim. saksa (tekniikka, uskontotiede yms.).
Kiinassa "kansainvälisimpien" kaupunkien (Beijing, Shanghai, Hong Kong, Macao jne.) ulkomaisten kielten osaaminen on aika korkeatasoista, mutta täytyy muistaa että siellä on iso määrä yliopistokaupunkeja, joissa kielitaito ei ole niin hyvä. Luulisin myös että Kiinassa hallituksen politiikka estää tutkimusten vapaiden leviämisen maailmalle, joten siellä voi olla paljonkin tutkimusta, josta ei ole kuultukaan maan rajojen ulkopuolella.

EDIT: linkkejä aiheesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Qigong" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.learningstrategies.com/Qigong/Study1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.qigonginstitute.org/html/papers.php" onclick="window.open(this.href);return false;

- Marko
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93837
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#81

Viesti Mika »

Niin kauan kuin keskustelu pyörii mahdollisuuksien ympärillä, se on melko tyhjää. Kaikkea voi olla tai olla olematta, mutta jos halutaan päästä asian ytimeen, jotakin konkreettista on osoitettava. Tästä on omalla kohdallani tässä vaiheessa kyse.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
SammyB
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 389
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#82

Viesti SammyB »

dop kirjoitti: Sattuipa käteeni tieteen kuvalehden 8/05 numero, jossa käsiteltiin akupunktuuria ja sen tutkimusta.
Tässä keskustelussa on välillä keskusteltu myös tieteellisistä todisteista. Toivottavasti kukaan ei sekoita Tieteen kuvalehteä näiden joukkoon :D

Ei siinä mitään. Viihdyttävä lehti se on. Mielelläni itsekin sitä luen. On siellä jopa asiaakin, mutta tieteellinen julkaisuhan se ei suinkaan ole.
Kuvake
falkoni
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 556
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#83

Viesti falkoni »

mronkain kirjoitti: joten siellä voi olla paljonkin tutkimusta, josta ei ole kuultukaan maan rajojen ulkopuolella.
Esimerkiksi ihan tämän vuoden puolella uutisoitiin jostakin uudesta yrtteihin pohjautuvasta lääkkeestä, jota on Kiinassa käytetty jo vuosikymmeniä, mutta jostain syystä länsimaalainen lääketiedemaailma oli jättänyt tästä aikoinaan tehdyn/tehdyt tutkimukset huomiotta, kunnes nyt joku totesi asian uudelleen ja lääkkeestä on tulossa iso hitti vientiä varten. En nyt muista tarkemmin, mistä lääkkeestä tai mihin vaivaan oli kyse (jollakulla muulla ei ehkä varhaisiän dementia ole iskenyt yhtä pahasti?), mutta merkittävästi lännessä tuotettuja valmisteita paremmin toimivaa ne tuosta kasvista saivat idässä aikaan.
Mika Rantanen
Never reinvent the wheel
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#84

Viesti marcus »

Mika kirjoitti: Niin. Siis lontoohan on kansainvälinen tutkimuskieli. Kyllä kaikki merkittävät tutkimukset on julkaistu nimenomaan englanniksi. Jos joitakin poikkeuksia on olemassa, ne ovat niitä poikkeuksia. Ja kyllä Kiinassa todellakin yliopistotasolla osataan enklantia varsin hyvin.

Olen siis väittämästäsi varsin eri mieltä.

Onko sinulla esittää jotakin konkreettista Qi Gongista?
No - mun mielestä et tossa perustellut asiaa muuten kuin "näinhän on", enkä kyllä minäkään.

Jos tällä "todisteiden haulla" pyritään saamaan esiin jotain tietoa, joka ei vain ole levinnyt kunnolla, hyvä juttu. Mutta tässä threadissa nyt maistuu vähän sellainen oman sanan julistamisen maku, asiat tyrmätään alkuunsa eikä käytetä kauheasti vaivaa sen selvittelyyn, mitä ihmiset oikeasti tarkoittavat. Nojoo - valivali. Sääli sinänsä, koska aihe on hyvä.

Konkreettista - ei. Kaikki qi gongihtavat harjoitukset joita teen on nei gongia. Koen ne mielekkäiksi ja koen oppineeni ja saaneeni niistä paljon. En kuitenkaan voi sanoa mitään teoreettisesti/tiedollisesti pitävää sen pohjalta. Paitsi hyötyjä, joita olen saanut harjoitteluun, mutta ainakin helpoiten huomaamiani hyötyjä saadaan myös "länsimaisilla" harjoitusmenetelmillä, eli ehkä niistä sen enempää.
Luuletko muuten, että jos Qi Gongista olisi julkaistu jotakin lääketieteellisesti merkittävää kiinaksi, että sitä ei olisi länsimaissa huomattu? Muutama ihminen Kiinan ulkopuolellakin puhuu kiinaa.

Faktoja pöytään, kiitos. :)
No - suoraan sanoen luulen. Yleensä me ihmiset ollaan todella huonoja huomaamaan / uskomaan asioita jotka ei sovi ennakko-oletuksiin. Ja jos mennään foliohattu-linjalle, niin lääketiede ei ole mitenkään politiikasta (/taloudesta) vapaa kenttä - vrt. öljyä korvaavien polttoaineiden tutkimus.

Jos katsoo historiaa, niin esim. tuotteiden laadullinen paremmuus ei ole taannut niiden säilymistä (vaikka VHS/Beta). Samoin kulttuurilliset tavat ja "vallitsevat näkemykset" näyttää pikemminkin säilyneen samalla "sattumat ja väärinymmärrykset"-linjoilla.
Tuollainen "näinhän se täytyy olla" ajattelu, vaikka tavallaan loogista ei mun mielestä ole perusteltua, ilman jotain tiedollista / todisteellista varmuutta. Samalla tavalla sen olettaminen että meidän tieteelliset paradigmat on jotenkin "oikeampia" kuin jonkun toisen kulttuurin, tai että meidän paradigmojen puitteissa voitaisiin edes todistaa suoraan jonkun muun kulttuurin tuottaman tiedon oikeellisuus - no. Ei mun mielestä vain kuulosta kauhean todennäköiseltä. Ehkä niin tapahtuu, ja ihan hienoa jos tapahtuu.

hups - anteeksi suusta tippunut vaahto ja :puhuu:
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93837
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#85

Viesti Mika »

marcus kirjoitti: No - mun mielestä et tossa perustellut asiaa muuten kuin "näinhän on", enkä kyllä minäkään.
Nyt en ymmärtänyt. Todistustaakka lepää silti sinun harteillasi - jos tässä nyt edes siitä oli kyse.
Jos tällä "todisteiden haulla" pyritään saamaan esiin jotain tietoa, joka ei vain ole levinnyt kunnolla, hyvä juttu. Mutta tässä threadissa nyt maistuu vähän sellainen oman sanan julistamisen maku, asiat tyrmätään alkuunsa eikä käytetä kauheasti vaivaa sen selvittelyyn, mitä ihmiset oikeasti tarkoittavat. Nojoo - valivali. Sääli sinänsä, koska aihe on hyvä.
Ja tästä huomaa ettet ole perehtynyt kanssakeskustelijoidesi taustoihin kovinkaan paljoa. Henkilökohtaisesti pidän jokseenkin huonona netikettinä sitä, että antaudutaan laajaankin keskusteluun henkilöiden kanssa, joiden aikaisempia kirjoituksia ei olla luettu juuri yhtään tai ainakaan kovin paljoa. Tätä pahentaa se, että keskustelua yritetään henkilöidä.

Sinusta nimittäin paistaa läpi se, ettet ole lukenut viestejäni täällä kovinkaan tarkkaan. Samassa joka tapauksessa argumentoit jotakuinkin arveluttavasti (tekisi mieleni sano ad hominem, mutta koska puhut passiivissa, antaa olla).

Lyhyesti: olet väärässä minun suhteeni.
Konkreettista - ei. Kaikki qi gongihtavat harjoitukset joita teen on nei gongia. Koen ne mielekkäiksi ja koen oppineeni ja saaneeni niistä paljon. En kuitenkaan voi sanoa mitään teoreettisesti/tiedollisesti pitävää sen pohjalta. Paitsi hyötyjä, joita olen saanut harjoitteluun, mutta ainakin helpoiten huomaamiani hyötyjä saadaan myös "länsimaisilla" harjoitusmenetelmillä, eli ehkä niistä sen enempää.
Okei, tämä on selvä.
No - suoraan sanoen luulen. Yleensä me ihmiset ollaan todella huonoja huomaamaan / uskomaan asioita jotka ei sovi ennakko-oletuksiin.
Kaksi kysymystä.
1) Millä perusteilla oletat näin olevan? Olen tästä jonkin verran eri mieltä, nimittäin.
2) Miten tämä liittyy tähän ketjuun (taas tekisi mieleni sanoa ad hominem, mutta koska taas kirjoitit passiivissa, antaa olla)?

Jos katsoo historiaa, niin esim. tuotteiden laadullinen paremmuus ei ole taannut niiden säilymistä (vaikka VHS/Beta). Samoin kulttuurilliset tavat ja "vallitsevat näkemykset" näyttää pikemminkin säilyneen samalla "sattumat ja väärinymmärrykset"-linjoilla.
Miten tämä liittyy aiheeseen? Tuohan on täysin irrelevanttia. Ihmiset eivät ole täydellisiä, sitäkö yrität sanoa? Kiitos, tiesin sen jo.
Tuollainen "näinhän se täytyy olla" ajattelu, vaikka tavallaan loogista ei mun mielestä ole perusteltua, ilman jotain tiedollista / todisteellista varmuutta. Samalla tavalla sen olettaminen että meidän tieteelliset paradigmat on jotenkin "oikeampia" kuin jonkun toisen kulttuurin, tai että meidän paradigmojen puitteissa voitaisiin edes todistaa suoraan jonkun muun kulttuurin tuottaman tiedon oikeellisuus - no. Ei mun mielestä vain kuulosta kauhean todennäköiseltä. Ehkä niin tapahtuu, ja ihan hienoa jos tapahtuu.
Valitset siis uskon todisteiden puutteessa? No, ei se nyt vielä mitään, tutkimushan on tutkimusta, ei kaikkea voi heti tietää, mutta etkö perää mitään todisteita?

Luinko siis oikein, kyseenalaistatko länsimaisen tieteen ihan kokonaisuudessaan? Vaikka aiemmin puhuit sen puolesta ja linkitit tutkimuksiin, ja kerroit kuinka Kiinassakin tutkitaan Qi Gongia ihan yliopistotasolla.

Ymmärrät varmaan että tuo viimeinen kappaleesi kuulostaa melko radikaalilta tavaralta.

No, meitin poijjaat siellä Helsingissä kehuivat sinua mukavaksi tyypiksi. Osoita nyt olevasi vielä hyvä argumentoija, niin saamme kehua sinua kaikin puolin. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3050
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#86

Viesti Ari »

marcus kirjoitti: Samalla tavalla sen olettaminen että meidän tieteelliset paradigmat on jotenkin "oikeampia" kuin jonkun toisen kulttuurin, tai että meidän paradigmojen puitteissa voitaisiin edes todistaa suoraan jonkun muun kulttuurin tuottaman tiedon oikeellisuus - no. Ei mun mielestä vain kuulosta kauhean todennäköiseltä. Ehkä niin tapahtuu, ja ihan hienoa jos tapahtuu.
Tuo tekstinpätkäsi ei oikein ole ymmärrettävissä ennen kuin määrittelet ensiksi sen, mitä tarkoitat paradigmalla tässä yhteydessä. Paradigma kun sattuu olemaan hirveän ylikäytetty ja useimmissa konteksteissa merkitykseltään epäselvä sana.
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#87

Viesti marcus »

Mika kirjoitti: Nyt en ymmärtänyt. Todistustaakka lepää silti sinun harteillasi - jos tässä nyt edes siitä oli kyse.
En ymmärrä, minkä todistamisen? Esitit väitteen, olin eri mieltä. Ei siinä mun mielestä ollut sen kummempaa. Ei kai siinä kummallakaan ole mitään todistustaakkaa.
Lyhyesti: olet väärässä minun suhteeni.
Tulee vähä sama olo - luulen, että me lähinnä tulkitsemme väärin toistemme sanomiset. Pahoittelen väärinymmärryksiä,

No - suoraan sanoen luulen. Yleensä me ihmiset ollaan todella huonoja huomaamaan / uskomaan asioita jotka ei sovi ennakko-oletuksiin.
Kaksi kysymystä.
1) Millä perusteilla oletat näin olevan? Olen tästä jonkin verran eri mieltä, nimittäin.
2) Miten tämä liittyy tähän ketjuun (taas tekisi mieleni sanoa ad hominem, mutta koska taas kirjoitit passiivissa, antaa olla)?
kohtaan 2) Sanoit jotain sen suuntaista, että (lainaan ulkomuistista, pahoittelen virheitä.) jos asiasta olisi tehty kunnollista tutkimusta, uskonko, että tieto siitä tutkimuksesta ei olisi levinnyt tänne asti. Sanoin, että uskon, että se olisi ihan mahdollista.
kohtaan 1) Historia on mielestäni täynnä todisteita siitä, että tieto ei leviä, ja jos se ei sovi (toisen ryhmän) oletuksiin, sitä ei helpolla uskota eikä hyväksytä. Siihen myös (en tiedä mistä ihmeen syystä juuri se tuli mieleeni) toi kaukaa reväisty vhs/beta-esimerkki liittyi.
Valitset siis uskon todisteiden puutteessa? No, ei se nyt vielä mitään, tutkimushan on tutkimusta, ei kaikkea voi heti tietää, mutta etkö perää mitään todisteita?

Luinko siis oikein, kyseenalaistatko länsimaisen tieteen ihan kokonaisuudessaan? Vaikka aiemmin puhuit sen puolesta ja linkitit tutkimuksiin, ja kerroit kuinka Kiinassakin tutkitaan Qi Gongia ihan yliopistotasolla.

Ymmärrät varmaan että tuo viimeinen kappaleesi kuulostaa melko radikaalilta tavaralta.
No, myönnetään, sinun tulkitsemallasi tavalla kuulostaa villiltä kamalta. Luulen, että tässä ollaan vaan nyt menty niin hakoteille toistemme juttujen tulkinnassa, että tää alkaa mennä vähän absurdin puolelle.

En tarkoita etteikö tutkittu/todistettu tieto olisi varmemmalla pohjalla kuin vielä todistamaton tieto. Mutta esim. oman harjoittelun kohdalla pystyy kokeilemaan "nopeammin" mikä edistää (tai tuntuu edistävän) taitoa / oppimista. Ei tarvitse todistaa muille mikä toimii ja miksi, eikä mihin tämä asia nyt tarkkaan ottaen vaikuttaa. Tämäntapaista "tietoa", joskin todistamatonta on liikkeellä esim. harjoittelijoiden / kirjojen kautta. Totta - se ei ole tieteellistä, eikä yhtä hyödyllistä tai spesifiä, mutta ei missään nimessä turhaa. Soveltamalla sitä omaan harjoitteluun on suhteellisen helppo testata olisiko jostain menetelmästä (esim. jostain tietystä chi qung harjoituksesta) hyötyä itselle. Mikä yleensä riittää minulle. En ole tutkija, eikä minulla ole ambitioita siihen suuntaan.

En välttämättä tarvitse todisteita ennen kuin kokeilen jotain asiaa / metodia - siinähän se yleensä tehdessä selviää, onko siinä mitään pointtia. Jos itse en ole "sotkeutunut" johonkin harjoitteluun/lajiin/menetelmään, niin yleensä yritän olla muodostamatta mielipidettä ennen kuin on omakohtaista kokemusta siitä.

Tämä oli se keskeinen juttu, ehkä loput voi pistää työuupumuksen piikkiin :D...

En tiedä sainko tota muotoiltua nyt tuohon yhtään selvemmäksi.
No, meitin poijjt siellä Helsingissä kehuivat sinua mukavaksi tyypiksi. Osoita nyt olevasi vielä hyvä argumentoija, niin saamme kehua sinua kaikin puolin. :)
öh - joo argumentointi ei ainakaan kirjallisena ole niitä mun vahvoja puolia.. :D Sen takia yleensä vältän suurempia kommentteja netissä - mut joskus on vain liian tylsää :)..

Mukavan oloisia tyyppejä olivat siellä puistossa - ja hauskanoloisia harjoituksia.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93837
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#88

Viesti Mika »

Okei, nyt alamme löytää yhteisen jyvän.

Qi Gong on tuttua kamaa. Jos tosiaan puhutaan pelkästään henkilökohtaisella tasolla tässä vaiheessa, niin sitten mullakin on muutama selittämätön - joskaan nyt ei mitenkään maailmoja kaatavan erikoinen - kokemus tähän liittyen. Kaksi niistä olen täällä Potkussakin kirjalliseen muotoon saattanut.

Henkilökohtainen taso on aina tiedettä edellä - hyvässä ja pahassa. ;)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
tonitee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 116
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Thieulamin Noigong

#89

Viesti tonitee »

Thieulamissa oli seuraavanlaisia noigong(neigong) harjoitteita:
horse-asento
->
kädet suoras sivulle, siitä hitaasti ylös, suoraan ylhäältä kupeille sormet alas ja kämmenpuoli eteen päin (nämä hengityksellä sisään)
->
(pidätetään hengitystä)työnnetään kuvitteellista raskasta kiveä eteenpäin käsillä hitaasti.
->
kun kädet ovat melkein suorina, hengitetään hitaasti ulos.

En ole vain koskaan aikaisemmin kuullut että missään muussa lajissa olisi tällaisia harjotteita. Ngyuenin selitys oli että kun tehdään liike hengittämättä niin lihakset eivät saa happea, jonka johdosta verenkierto vilkastuu -> nopea alkulämmittely. Hän kertoi joskus myös että tämänlainen harjoittelu ei sovi vanhoille ihmisille ja näille onkin olemassa hidasta ja virtaviivaista noigongia, ilman hengityksen pidättämistä. Tuo edellä kuvattu harjoitus on tarkoitettu nuorille. Mitäs mieltä olette tällaisesta harjoituksesta. Sen jälkeen tuli ainakin hyvä olo nopeasti ja lihakset vetreiksi, eikä tarvitse kuin muutama toisto.

Omasta mielestäni tuo qi(hyvä sellainen) on enemmänkin tietoisuutta ja läsnäoloa. Tehdäänkö siis akupisteillä henkilö tietoiseksi siitä tietystä kehon osasta? Näinkin voi asian ajatella...
tonitee
Harrastan: Aikido(alkeiskurssi), Astanga-Jooga(1v) ja Capoeira.
Lajihistoria: Thieulam Kung-fu(3v), Capoeira(1v), Ryu-kyu Kempo(3kk + 1 seminaari) ja Wushu(3v).
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#90

Viesti KungFuMiäs »

Tuo kuullostaa ihan norm. yksinkertaiselta shaolin tyyliseltä "kovalta" qigong harjoitukselta. Tuolla hengityksen pidättämisellä luodaan se sisäinen paine sinne palleaan ja kehitetään lihasten maximaalista jännityskykyä. Kai teille on kerrottu siitä anuksen "ylösvetämisestä", tai supistamisesta? Joillakin karatekoilla ja voimanostelijoilla on kivoja kauhu tarinoita siitä mitä tapahtuu kun tätä ei tee kovissa lihasjännityksissä hengitystä pidätellen, peräpukamia sun muuta voi tulla.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa