Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Bai Mei

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Bai Mei

#16

Viesti Veepee »

Mä en oo millään muotoa asiantuntija Suomessa treenatun pak mein suhteen, mutta me treenataan pak mein rinnalla myös Yau Kung Munia 柔功门, joka on pitkälti aika samaa tavaraa... :)

Mä tiedän, että meidän kurrikulumiin kuuluu ainakin kaikki pak mein ydinliikesarjat, eli zik bou kyun (直步拳), gau bou teoi (九步推), sap baat mo kiu (十八摩桥)ja maang fu ceot lam (猛虎出林). Lisäformeja on sitten ainakin myös sap zi kyun (十字拳), muista en osaa sanoa varmuudella kun en tiedä, oon ollu vasta vähän reilun kuukauden mukana. On niitä kuitenkin lisää, uskoisin. Kirjotin noi kantonit miuten Jyutping-romanisaation mukaan, ne voi siksi näyttää vähän oudolta. :D

Fat san pak meistä mä en tiedä mitään. En oo niin syvällä kiinalaislajiskenessä, mulla on kuitenkin sen verran enemmän kokemusta japanilaislajeista pohjalla. :)
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Bai Mei

#17

Viesti Kyynikko »

Shaolinsi kirjoitti: :peukku:


[youtube][/youtube]
Kun katsoo tuota videota ja sitten vaikka jotain defendo/ shenshido videoita niin se käsitys siitä miten katutilanne menee...on aikalailla erilainen :).

Kovin yksinkertaiselta vaikuttaa kaikki näissä videoissa.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Bai Mei

#18

Viesti DeusVult »

Nahkarotsi päällä mikä tahansa vaikuttaa aidommalta kuin silkkipyjamassa. :) Aika lasileukasia vaan noi hyökkääjät, tai voihan toki olla että toi jäbä lyö vaan niin älyttömän kovaa että ei tarvita kuin yksi osuma ja vastustaja ottaa lukua?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Bai Mei

#19

Viesti Veepee »

Katoin ton videon, voi jeesus. :D

Meidän treenaamisen lähtökohtana on kuitenkin se, että vastustaja yleensä blokkaa eikä tollasille ketjuille tuu käytännössä paikkoja. Taitoa pikemminkin on se, että pääsee niistä käsistä läpi. :)

Kenenkään ei kannata sekoittaa tuollaista touhua meidän harjoitteluun. :p
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Bai Mei

#20

Viesti Shaolinsi »

Pääsin treenaamaan tätä Veepeen kanssa pari viikkoa sitten, kun hän oli minun luona käymässä. On hyvin mielenkiintoista tavaraa ja laji teki minuun vaikutuksen. Voimantuotto on hyvin yksinkertaisen näköistä, mutta toimivaa. Suosittelen kaikkia helsinkiläisiä kokeilemaan tätä hienoa lajia. :peukku:
Kuvake
Congi
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 109
Lauteille: Elokuu 2006

Bai Mei

#21

Viesti Congi »

Lajin sisällöstä löytyy jotain esimerkkejä.
Videossa oleva ystäväni Adam Chan on tehnyt parhaansa tekstittämällä nämä englanniksi.

Simple Demo 1 - "Impulse"


Simple Demo 2 - "Lash"


Simple Demo 3 - "Fastening"


Simple Demo 4 - "Roll-up"


Simple Demo 5 - "Spring"


Simple Demo 6 - "Cut-Off"


Simple Demo 7 - "Circle"


Simple Demo 8 - "Storm"
T.Congi
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bai Mei

#22

Viesti KungFuMiäs »

Onko tuo viidennen videon "dan" sama sana kuin alla olevassa videossa 单 ?

Kuvake
Congi
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 109
Lauteille: Elokuu 2006

Bai Mei

#23

Viesti Congi »

Vitos videossa oleva liikeen merkki on 彈, jousimaisen liikeen tuottama täräytys.
T.Congi
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bai Mei

#24

Viesti KungFuMiäs »

Tuo on aikalailla se liiketyyppi jonka olen oppinut meidän “Dan“in olevan. Muissa Baji linjoissa on ihan eri käännökset kuin meillä, olen tätä ihmetellyt. Vitosvideon tapaan olen sitä ideaa soveltanut
Kuvake
Congi
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 109
Lauteille: Elokuu 2006

Bai Mei

#25

Viesti Congi »

Ihmettelin itsekin samaa silloin kun ekaa kertaa lueskelin artikkelin Bajin Liu Da Kai periaatteista.
单 kun tarkoittaa kiinaksi "single", "alone", "only" tai "odd". Voisin yrittää auttaa tutkimustyössä, googlaan tulevina päivinä miten muut Bajin koulukunnat ovat kirjoittaneet tämän dan:in.
T.Congi
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bai Mei

#26

Viesti KungFuMiäs »

Sen takia mä oon aina liittänyt siihen tuon analogian noista vesisangoista, millä Lu se mulle aikoinaan avasi.

"Like carrying two buckets of water on a stick supported on your shoulders, this principle emphasises the strong downwards wave motion that comes from the "weight of the water and the elasticity of the stick"; Vertical swaying of the stick as the load is carried this way"
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Bai Mei

#27

Viesti Veepee »

Ettei olisi kyseessä vain ihan vanhanaikainen kirjoitusvirhe? :D

Yksinkertaistetuilla merkeillä siis 弹 rakennetaan 弓+单, ääntämyksessäkään ei ole kuin toonin kokoinen ero, dàn vs. dān. Ehkä jollakulla on vain vahingossa tippunut joskus tuo jousta tarkoittava radikaali pois. :P

Niin kuin Congi sanoi, 单 tarkoittaa useimmiten "yksittäistä". Esimerkiksi taijin klassikkoliike "piiska" on 单鞭/dānbiān, kuten englannin kielinen käännöksensäkin, "Single whip". Siksikin vähän hassua, että kyseessä olisi KFM:n mainitsema merkki.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bai Mei

#28

Viesti KungFuMiäs »

Bajin historiassa ei ole ennenkuulumatonta että asiat ovat kirjattu väärin ja epätarkasti. Periaatteet ja teoria kun on kulkenut suullisena traditiona pitkään, vielä senkin jälkeen kun muualla ollaan alettu dokumentoida asioita. Ja ne jotka Bajia alkoi dokumentoimaan eivät olleet kirjallisesti kovin koulutettuja. + murteet, jotka voivat herättää väärinkäsityksiä eri alueilta tulleiden välillä, kun toinen kertoo ja toinen dokumentoi.

Sehän ei ole soveliasta muutella muiden kirjoituksia, niin tämä dan on varmaan jäänyt sitten elämään sellaisena miten se on. Mutta opetuksessa ollaan opetettu miten homma menee, ne jotka tietää.

Arvelisin että kyseessä on jotain tälläistä. Pitäisi kysellä Lultä vielä tarkennusta, whywhy like this
Kuvake
Congi
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 109
Lauteille: Elokuu 2006

Bai Mei

#29

Viesti Congi »

KungFuMiäs kirjoitti:"Like carrying two buckets of water on a stick supported on your shoulders"
Kuva

Dan Tiao 擔挑 on kyseinen työväline. Joustava ja elastinen kantoväline. Tällöin 彈 merkki olisi osuva.

Selailin kiinankielisiä Baji artikkeleitä ja kaikissa on käytetty 單 merkkiä. Eräs japanilainen on jostain saanut tarkentavan termin 單揚打 (dan yang da). Merkit kuvaa yhdellä puolella toteuteuttua levitysliikettä.
Lähde http://onetanmen.web.fc2.com/liudakai-b ... ennhu.html

Molemmat kuulostaa ihan järkeen käyvältä. En sitten tiedä auttoiko tämä, vai sekoittiko tämä lisää. 單 on Bajin puolella vakiintunut ilmaisu. Sen todellinen merkitys jää sitten hiukan arvoitukseksi. Minun kokemus kiinan maaseudun väestön aksenteista puoltaa sitä teoriaa että opettaja on ensiksi opettanut tekniikan, mahdollisesti jälkeenpäin kertonut jousimaisesta 彈 liikkeestä, oppilas kuulee väärin 單 (single), oppilas ihmettelee seuraavat 10 vuotta että mikä ihmeen "single"? , myöhemmin tarkentaa liikettä lisäämällä merkin ja lopputuloksena on 單揚 dan yang, eli yhdellä puolella tapahtuvaa levitys.
T.Congi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa