Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ashihara karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ashihara karate

#196

Viesti Mika Väyrynen »

No, enpä ala neuvomaan, mutta ainakin mun kohdalla tuli aika paljon tietoa ja ajatuksia silloin kun välilevyjä meni.

Ainakaan mun lekurit eivät voineet suoraan sanoa, oliko treeni syynä niiden hajoamiseen. Tai ammattini jossa istun todella paljon. Välilevyjen rappeutuminen ja hajoaminenkin voi olla myös geneettistä - joillakin on vaan alttius sellaiseen. Toisilla ei. Yksi lekuri väitti että on paljon ihmisiä joilla joku niistä on pamahtanut, mutta koska eivät paina hermojuuria - ei kunnon oireita tule.

Sen tosin tiedän, että hajonneet sellaiset rajoittaa elämää ja harjoittelua. Ihan hxxvetisti. Ja mieliala on mitä surkein, pitkän aikaa.

Leikkausta miettisin pariinkin kertaan. Luin vertailututkimusta leikattujen ja leikkaamattomien tilanteesta, hiukan pidemmällä aikajänteellä. Siellä ekan viisi vuotta leikattu ryhmä "johti", leikkaamattomien kondiksen ollessa huonompi. Viiden vuoden kohdalla ryhmien tila oli kutakuinkin sama, ja siitä eteenpäin leikkaamattomat voivat paremmin. Ilmeisesti leikkauksesta aiheutuva arpikudos voipi alkaa myöhemmin kasvaa, ja aiheuttaa omat ongelmansa. Toisaalta hajonneenkin välilevyn nestepitoisuus vähenee, eli se kuivuu kuin viinirypäle rusinaksi - jolloin hermojuurten painaminen ajan mittaa vähenee. Ja voi jopa kadota kokonaan, kuten mulla. Mulla tässä jälkimmäisellä kerralla suositeltiin leikkausta, Mehiläisen lekuri. Pari päivää ennen sovittua operaatiota, kun kuitenkin kävelin omin jaloin ja pissataikakkaamisongelmia ei ollut (pahasti pamahtanut välilevy voi aiheuttaa sellaisia), menin Diacoriin kysymään toisen asiantuntijan mielipidettä. Totesi että "ei sinua kannata leikata, kun on alkanut parantua. Kannattaa odottaa ainakin puoli vuotta vielä ennen kuin leikausta edes kannattaa harkita". Liekö Mehiläisen lääkärillä oli purjeveneen osamaksu erääntymässä - niin hanakasti sitä kolmen-neljän tonnin leikkausta tarjoili.

Nyt, kuutisen vuotta tuon päsähdyksen jälkeen olen tyytyväinen etten antanut leikata. Edelleenkään en löydä treenistä pätevää syytä välilevyongelmiin, koskapa ne voi päsähtää niin monesta muustakin syystä. Ainoa mitä välttelen ovat eteenpäin tehtävät pitkät venytykset, silloin noi kaksi pxxkana olevaa välilevyä joutuu mitä ei toivotumpaan liikkeeseen. Vointi aika hyvä, ja treeni sujuu ongelmitta. Heittoja en tykkää vastaanottaa, liekö todellista vaiko psykosomaattista. Silloin kuusi vuotta sitten kun kävely vessaan kesti kymmenen minuuttia per suunta. Matkaa oli se about kahdeksan metriä. ..

Mun magneettikuvat on hurjaa katsottavaa. Kun röntgenlekuri näki ne, totesi ettei minun pitäisi ylipäätään kävellä. Levy oli käytännössä räjahtänyt. Selkäytimen suuntaan ja selkärankaa ulospäin. Sellainen parin sentin valuma näkyy kuvissa. Mutta vaikka liikkuminen oli vaikeaa, ei niitä pikaleikkauksen aiheuttavia oireita ollut, eli niitä pissakakkapidätyksiä sun muita. Kaikesta muusta saattaa selvitä ilman operaatiota, mutta vaati aikaa, hermoja ja sisua. Se on pitkä ja kivulias tie, koska luonto korjaa hommia aika hitaasti. Onnea matkaan, itse suosittelen kaikille kuitenkin harkintaa ja vaikkapa sen toisen ja kolmannen lekurin mielipiteen kuuntelua. Mikään leikkaus ei ole riskitön. Ja mun leikattujen kavereiden kokemukset ei ole myöskään sitä mukavinta kuunneltavaa: selkä jäykkä, toimii mitenkuten. Muutama varvas tunnoton jne.

Noi olisi voinut päsähtää vaikka en olisi koskaan treenin treeniä tehnyt. Tiedä näistä, mutta elettävä niiden kanssa on... Jollain pirun keinolla.

Mika V.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 12

Ashihara karate

#197

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Mika Väyrynen kirjoitti: Sami S kertoi, että selkä ei kestänyt Jujutsua. Alkoi etsiä toista lajia, sitten löytyi Ashihara. Se siitä. Mulla on tapana uskoa mitä aikuiset ihmiset mulle nenäkkäin sanoo.
Tämä oli unohtua...The Source on kertonut lajia aktiivisesti harrastaville/harrastaneille jotain ihan muuta joten höpinäsi ovat ihqsta namedroppingista ja yhden leirin tuomasta kokemuksen syvästä rintaäänestä huolimatta juuri sitä...sinun höpötyksiäsi. Koeta kestää.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ashihara karate

#198

Viesti Mika Väyrynen »

Jaa-a,

onpas vihaista meininkiä. Muut tietää mitä minulle on joku kahden kesken sanonut. Ehkä lajia aktiivisesti harrastaville on sitten toinen todempi versio syistä ja meille "yhden leirin kokemuksen syvän rintaäänen omaaville höpöttäjille" sitten joku toinen jolla pääsee nopeasti eroon kyselijöistä ilman motiiveihin uppoutumista.

Mainintani koski sitä mitä Sempai Sallinen mulle (!) sanoi. Keskustelimme kuin vanhat tutut, johtuen varmaan siitä että tunnemme vuosien takaa (tosin mä olin Mikon kanssa enemmän yhteydessä, silloin kun Nishin salia vuokrattiin leiriä varten joskus 1990 luvulla jne) En käytä lääkitystä enkä ole muutenkaan harhainen, ja akateemisen tutkinnon suorittaneena uskon ettei puhutun äidinkielen ymmärtäminen ole minulle varsinainen ongelma.

Teidän Ashihara-auktoriteettien ja aktiivien kanssa en toki alkaisi lajinne sisällöstä peistä vääntämään. Toivottavasti sellaista mielikuvaa ei ole syntynyt, poistun nyt varuilta kuitenkin keskustelusta.

Koetan kestää. Koeta sinäkin.

Mika V.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ashihara karate

#199

Viesti Mika »

Luupää, arviointikykysi on saattanut pettää pahan kerran, ja toiseksi puhut Väyryselle kyllä aika kovin kääntein. Ei se oma laji nyt hyvänen aika voi olla noin rakas, että näkee asiat vain putken läpi. Iso mies sinäkin. Harrastuksia nämä nyt vain ovat.

Jos nimittäin vaikka sinä kysyisit minulta, miksi lopetin Tang Langin, antaisin sinulle ihan eri vastauksen kuin jollekulle läheiselle ystävälleni. Niissä vastauksissa olisi todella suuri ero. Joten tuollainen jauhaminen höpötyksiä on aika asiatonta. Asioissa on aina puolensa.

Hakekaa se Sallinen lauteille, ettei tarvitse aikuisten miesten kinastella, mitä joku kolmas henkilö on sanonut.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ashihara karate

#200

Viesti Mika Väyrynen »

En mä kinastele, puolestani asia on ihan selvä. Toisekseen, Ashihara on hieno ja kova laji - Sallinen todella pätevä kaveri. Ja oppilaansa kanssa.
Mika V
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 12

Ashihara karate

#201

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Ensinäkin, Mika, seison sanojeni takana. Toiseksi en enää treenaa kyseistä lajia enkä ole muutenkaan millään tavalla sidoksissa siihen. Kolmanneksi, kaikella kunnioituksella, se ei minä jolta petti harkinta.

Se on melko...........alkaa väittää vakavissaan, ja vieläpä kovin varman oloisesti, että koryupuolelta (niitä yhtään väheksymättä) siirrytään selkävaivojen takia treenaamaan täyskontaktilajia, jossa on runsain mitoin korkeita (kierto)potkuja, heittoja, kaatoja, repimisiä, riuhtomisia, pyörimistä, välineharjoittelua, sparria jne.

Tämä selviää varsin nopeasti jos lajia harjoittelee paria tuntia pidempään. O-Samurai ei oikeastaan liity tähän millään tavalla.

Ja nyt jos ylläpito suvaitsisi, niin nämä lajiin liittymättömät o-samurai tulkinnat voisi vetää vessasta tai perustaa näitä varten ihan oman "onnenkeksitulkintoja o-samurain sanomisista" ketjun.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Ashihara karate

#202

Viesti TimoS »

Mika Väyrynen kirjoitti: Ashihara on kovapäisten laji
There, I fixed it for you :p

Mutta joo, tästä Mikan kommentista olen kyllä samaa mieltä
Hakekaa se Sallinen lauteille
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ashihara karate

#203

Viesti DeusVult »

TimoS kirjoitti: Mutta joo, tästä Mikan kommentista olen kyllä samaa mieltä
Hakekaa se Sallinen lauteille
Niinkuin Mika itsekin sanoi niin selitys voi olla eri riippuen siitä kuka kysyy, ja jos lajin vaihtoon liittyi jotain elämää suurempaa dramatiikkaa niinkuin kait usein liittyy jos korkean tason kaverit vaihtaa lajia tai liittoa jne, niin tätä sallista salettiin kiinnostaa ihan sikana tulla tänne selventämään asiaa ventovieraille. :)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Ashihara karate

#204

Viesti TimoS »

DeusVult kirjoitti: Niinkuin Mika itsekin sanoi niin selitys voi olla eri riippuen siitä kuka kysyy, ja jos lajin vaihtoon liittyi jotain elämää suurempaa dramatiikkaa niinkuin kait usein liittyy jos korkean tason kaverit vaihtaa lajia tai liittoa jne, niin tätä sallista salettiin kiinnostaa ihan sikana tulla tänne selventämään asiaa ventovieraille. :)
Tämä pitää toki varmaan paikkansa, itseäni ei tosin kiinnostakaan nuo lajin vaihdon syyt pätkääkään, vaan ihan yleisemmin olisi kiinnostavaa saada (lisää) kokeneita kirjoittajia tänne :)
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ashihara karate

#205

Viesti Mika Väyrynen »

Se mikä minua hiukan hiertää, on minun leimaaminen höpöttäjäksi. Minulla kun ei ole mitään tarvetta sellaiseen, saati osallistua Ashiharakeskusteluun keksimällä omia juttujani ihmisistä jotka tunnen itse ja jotka muutkin tuntee. Parempaakin tekemistä taatusti on.

Se mahdollisuus on että joku/jotkut ylitulkitsee. Ehkä me molemmat. Se että joku toipilaana alkaa etsiä uutta lajia, ei ole mahdottomuus. Eikä sekään että vaivojen parantuessa treenaaminen alkaa taas olla mahdollista. Olipa allekirjoittaneella itsekin hajonnut välilevy, mutta nyt taas mennään. Oli aika jolloin maksimikorkeus potkussa oli kutakuin jonkun polvi, nyt parannuttuani jotain muuta.

Mä olen elänyt tietyn koodiston mukaan. Siihen kuuluu oleellisena rehellisyys. Rehellisyyden puute ympärillä on aiheuttanut paljon ongelmia, mukaanlukien parin sinänsä hienon lajin jättäminen ihan puppujuttujen vuoksi. Lapsiltani ja läheisiltä oletan sitä samaa ominaisuutta. Kaveripiirissä samaa ja tyypit jotka on osoittautunut tavalla tai toisella kaksinaamaisiksi tai valehtelijoiksi, eivät sitten enää ole tuttavia sen jälkeen. Koskaan. Joku nimittäisi minua hankalaksi, mutta tinkimättömäksi. On nimittänytkin.

Kenties tässä on jonkin sortin väärinkäsitys sekä elämänkatsomuksellisia eroja ihmisten välillä. Silti, vaikka foorumilla ollaankin, olettaisin että kirjoittajaa ei leimata huru-ukoksi tai satusedäksi. Tosin, kyllä mun persnahka sen kestää, koskapa mielipiteitä maailmaan mahtuu aina.

En tiedä kuuluuko tähän, mutta tuli vaan mieleen Lehen yksi fraasi kiukkareista (sen oli kai sanonut sensei Björn jollakin leirillä): "Me kiukkarit ollaan niin kovia, että voidaan olla myös ystävällisiä". Tahtoa ja taitoa löytyy, mutta ei tarvitse toisia aina pötkäyttää. Ei teoin eikä sanoin.

Jatkui tämä sinänsä tarpeeton juttu erään lajivalinnan syistä ja olosuhteista tai ei, minä olen siitä nyt ulkona. Varsinaisesta Ashihara karatesta sen sijaan lueskelisimme varmaan mieluusti.

Mika V
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Ashihara karate

#206

Viesti MarkkuT »

Voisikohan näitä otsikkoon liittymättömiä viestejä siivota jonnekin muualle?

Käsittääkseni Sallinen edelleen silloin tällöin vaikuttaa aikaisemmassa lajissaan, joten mitään dramatiikkaa asiaan ei liity. Nettifoorumien suhteen on siinä määrin vanhan liiton mies, että taitaa olla turha huhuilla paikalle. Sääli sinänsä, varsinkin tuonne ammattilaispuolelle varmasti riittäisi hauskaa tarinaa työhistoriansa huomioiden.
Ain't no one.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ashihara karate

#207

Viesti Mika Väyrynen »

Kannatan ketjun putsaamista, ja asia asiana. Eli Ashihara karatena. Kysäisen kyllä itse ihan uteliaisuudesta tilaisuuden tullen Salliselta uudestaan (yritin itse asiassa soittaa hänelle äsken), mutta varmaan oli minulta epäviisasta (sinänsä kyllä ihan hyvässä uskossa, kun en arvannut mahdollisuutta tähän pieneen kuranheittämiseen henkilöäni kohtaan) edes mainita. Selkävaivaisena vuosikausia olleena, sympatiseeraan kaikkia asiaan liittyviä selviämistarinoita. Sinänsä pieni detalji, joka ei toisaalta liittynyt oleellisesti ketjun aiheeseen.

Potkuun voisi vaikka perustaa "kuranheittoketjun", tai "vänkäämis- ja riitelyketjun", jossa saataisiin kaikki PMS-oireidenkaltaisten vxxtutuskohtausten tullessa avoimesta avata sanaisen arkkumme. Aika moni ketju kun välillä juuttuu sellaiseen "puolivänkäämiseen". Siellä saisi myös ihan vapaasti jankuttaa, laillisuuden rajoissa tietenkin. Ehdotan ihan vakavasti. Mä tosin pysyn sieltä pois, koska katselen kuitenkin asioita ihan hiukan eri kantilta.

Mika V
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ashihara karate

#208

Viesti Mika »

Mika Väyrynen kirjoitti: Se mikä minua hiukan hiertää, on minun leimaaminen höpöttäjäksi.
Tästä syystä minäkin viestini kirjoitin. Koska Luupää ei käsittääkseni ollut paikalla, kun sinä ja Sallinen keskustelitte ko. aiheesta, ei hän voi mitenkään faktaksi tietää, kuka on sanonut mitä ja kuka on tulkinnut oikein tai väärin jotakin. Minusta Luupää herkistyi tuosta mainitusta selkään viitanneesta syystä, mikä aiheutti mahdollisesti sen, että hän koki lajinsa esitetyn väärässä valossa. Jokainen vähääkään ajatteleva ihminen kuitenkin tajuaa, että tuollaisista vaihdoksista ilmoitetut syyt voivat vaihdella hyvin paljon tilanteen ja henkilöiden mukaan. Enpä usko Suomessa olevan yhtäkään ihmistä, joka ajattelisi Ashiharan olevan jotakin pappajumppaa, olivat kaksi jotakin ihmistä keskenään puhuneet mitä tahansa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ashihara karate

#209

Viesti Mika Väyrynen »

Juttelin Sami Sallisen kanssa äsken mukavan ja pitkähkön puhelun - jossa keskustelu sivusi myös tätä Luupään ja mun dialogia.

Kertasin leirikeskusteluamme, jotta varmistaisin olenko väärinkäsittänyt jotain siitä selkäpointista. Mainitsi että syitä Ashiharaan siirtymiseen oli monia. Selkävaivojen ollessa yksi niistä. Selkä kuulemma leikattiin toistakymmentä vuotta sitten ja jäykistettiin joltakin matkalta. Sairaalassa ollessaan Sami lueskeli Ashiharan Fighting Karate kirjaa ja lämpeni lajille. Sanoi myös että tuolloin jujutsun ukemien teko oli osaltaan ohi. Eli selkähommelilla oli tekemistä asian kanssa, mutta se ei ollut ainoa syy. Muitakin syitä oli, kuten ammattinsa vaatimukset. Niistä ei tässä sen enempää, Sallisen itsensä pyynnöstä. Sitten alkoivat matkat Ruotsiin treenaamaan. Ja Ashihara karate tuli Suomeen.

Summasummarum: syitä oli siis useita, kuten monesti on asiat osiensa summia.

Kohdaltani tämä keskustelu loppuu tähän. Sami myös itse toivoi ettei hänen henkilöään sotketa mihinkään jaarituksiin, mutta toisaalta ymmärsi vanhana tuttunani että minua hiertää kun joku väittää höpöttäjäksi. Minua varmaan Ashiharasalilla näkyykin tulevaisuudessa, sen verran kiinnostavasta avoimesta leiristä Sempai Sallinen mainitsi.

Mika V.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 12

Kysymyksiä Hontai Yoshinryu Jujutsu:sta

#210

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Mika Väyrynen kirjoitti: Sekin syy miksi O-Samurai siirtyi myöhemmin Ashiharaan oli omien sanojensa mukaan selvä: selkä päsähti eikä enää kestänyt alastuloja sun muuta.
Ei sit ollutkaan enää niin selvä syy vai mitä?  :badgrin: :badgrin:

Noin niinkuin ylöjään, jos tuntee tarvetta puhua muiden asioista niin kannattaa olla tarkkana ettei vahingossakaan suolla diibadaabaa toisten piikkiin...puhumattakaan siitä että toisen terveyteen liittyvistä asioista netissä huuteleminen on muutenkin moukkamaista.

Voi hyvin.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 76 kurkkijaa