Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Aikidon kamppailullinen toimivuus

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Aikido-vuodatus

#151

Viesti KungFuMiäs »

Olen kuunnellut viime aikoina Heretics podcastia, jossa Damon Smith puhuu kaikesta kaikkea. Tässä aikidon historia jakso. Heillä on tapana luoda melko tarkka historiallinen ja yhteiskunnallinen konteksti lajin kehitykselle, joka antaa mielenkiintoisen kuvan hommasta. https://www.spreaker.com/user/9404101/aikido-heresies
Kuvake
SamuV
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 119
Lauteille: Joulukuu 2012
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: KSSR

Aikido-vuodatus

#152

Viesti SamuV »

Todella mielenkiintoinen podcast. Muistelen netissä lukeneeni noista Usehiban kytköksistä äärioikeistoon. Muistelenko väärin, että Ellis Amdurkin olisi kirjoittanut tästä aiheesta jommassa kummassa aikidokirjoistaan? En ole vielä saanut hankittua niitä, niin ei ole tullut itse luettua.

Pitää kuunnella joskus muitakin jaksoja, kiitos tästä uudesta podcast-löydöksestä. :jepa: :)
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Aikido-vuodatus

#153

Viesti KungFuMiäs »

Aikamoisia tyyppejä ollut niissä piireissä. Ueshiba lähti Hokkaidoon ryöstämään ainujen alueita ja myöhemmin yrittivät samaa Mongoliassa. Ja Ueshiban ystävä ja oppilas oli yksikkö 731 perustaja ja johtaja.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Aikido-vuodatus

#154

Viesti Mika »

En ollut tuollaisesta yksiköstä kuullut, mutta tuon luettuani epäilin pahinta. Totuus osoittautui vieläkin karmeammaksi.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Unit_731

Jotakin traagista ironiaa on siinä, että Aikidon, yleisesti hippilajina pidetyn, historiaan vähän mutkan kautta liittyy jotakin noin kauheaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jani Rantalainen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 516
Lauteille: Heinäkuu 2019
Etulaji: Karate
Sivulajit: Jujutsu, Kenjutsu, Escrima.
Takalajit: Aikido

Aikido-vuodatus

#155

Viesti Jani Rantalainen »

Ueshibasta olen myös lukenut uskomattomia tarinoita kuten että hän tavallaan näki vastapuolen viuhuavat luodit sodassa sekä että häntä ei koskaan yllätetty nukkumasta vaan osasi aina odottaa vieraita saapuivat he sitten yöllä tai päivällä.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Aikido-vuodatus

#156

Viesti Andy »

Aikido-tekniikoiden testausta lukkopaini/BJJ pystypainissa.

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Aikido-vuodatus

#157

Viesti JanneM »

Niille ketkä eivät tiedä, niin kyseinen BJJ musta vyö on potkulainen. :)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Aikido-vuodatus

#158

Viesti Mika »

Jaa, tämä viime aikoina tänne linkitelty käännynnäinen onkin @Jarppan oppilaita. 😀 👍
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Aikido-vuodatus

#159

Viesti Jussi Ekholm »

Mielenkiintoinen video, valmentaja otti näin maallikon silmin aika hyvin haltuun noita tekniikoita käytännöllisestä näkökulmasta todella nopeasti. Ainakin minulle jäi kuva, että tuon perusteella nuo tekniikat saattaa olla hyvinkin käyttökelpoisia (joskin ehkä hyvinkin kapeita repertuaariltaan) oikein tehtyinä.
Jussi Ekholm
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Aikido-vuodatus

#160

Viesti JanneM »

Tohon alun kotegaeshi alasvientiin tuli mieleen tarina.
Kun @@Panu Suominen ekan Potku miitin jälkeen alkoi treenata BJJ:a niin treenattiin melko ahkerasti kimpassa. Panu, n. 35kg kevyempänä nakkas mut kertaalleen kotegaeshilla tonttiin niin että jalat vaan pöllähti niinkun Steven Senegalin leffassa konsanaan. Se on tähän päivään mennessä ehkä siistein tapa miten mut on ikinä kaadettu missään. :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Aikido-vuodatus

#161

Viesti Jarppa »

Oli ihan hauskaa kokeilla, kuvattiin itse asiassa useampi tunti yhteensä kaikenlaista materiaalia, tulee useampi video niistä. :D

Etupotkijoille kurkattavaa puumajassa, pidempi pätkä erilaisia ranteenvääntöjä
viewtopic.php?p=960586#p960586
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Aikido-vuodatus

#162

Viesti Jasse »

Andy kirjoitti: maalis 31, 2021, 15.37 Aikido-tekniikoiden testausta lukkopaini/BJJ pystypainissa.

Just viikko sitten GBllä sparratessa (n. 50% tehoilla) pakotin mustavöisen(BJJ ja Judo) kisakoneen heittämään voltin sakyolla. Hetken päästä kaveri väänsi minut mattoon kotegaishilla. Demian Maia kun tuli ekoja kertoja Suomeen opettamaan BJJtä niin kaato kaikki kotegaishilla ( juurikin noin että omat käset on lähellä kroppaa). Potkulainen tabitha lopetti kerran BJJ-kisoissa vastustajansa tuolla kolmannella rannelukolla. Ikävä kyllä rannelukot olivat kielletty valkovöisillä joten hänet diskattiin. Kyllä ne toimii jos saa yllätettyä ja tekniikka on kasassa.
Kuvake
Kari Mäki-Kuutti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 961
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Shorinji Kempo

Aikido-vuodatus

#163

Viesti Kari Mäki-Kuutti »

JanneM kirjoitti: maalis 31, 2021, 17.58 Tohon alun kotegaeshi alasvientiin tuli mieleen tarina.
Kun @@Panu Suominen ekan Potku miitin jälkeen alkoi treenata BJJ:a niin treenattiin melko ahkerasti kimpassa. Panu, n. 35kg kevyempänä nakkas mut kertaalleen kotegaeshilla tonttiin niin että jalat vaan pöllähti niinkun Steven Senegalin leffassa konsanaan. Se on tähän päivään mennessä ehkä siistein tapa miten mut on ikinä kaadettu missään. :D
Koska Panun 'etulaji' on Shorinji Kempo, oli kyseessä luultavasti joko qyakugote tai kotenage ...
Kari Mäki-Kuutti
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Aikido-vuodatus

#164

Viesti Kari Aittomäki »

Heh, oikeestaan nyt vasta tajusin että aikdossa tosiaan tehdään rannelukkoja "kaukaa."
Kun olen tehnyt vastaavia juttuja ikäänkuin karateksi, se käsi viedään aina kroppaan kiinni ja rojautus tehdään lantiolla, asentojen eli kamaen kautta.
Niihin ei ehdi mukaan vaan vaikutus on ruhjova, rikkova.

Olen monasti kertonut kun tein turparuuvin kentällä intensiivisen karatejakson aikana, kohteelta hajos naama.
Vastaavasti kun eräs boudarikollega otti testohöyryissään mua kädestä kiinni, "mitäs nyt?"
Paukuissaan kun oli, sitä mitäilmeisimmin rapsutti mun maine. Tein nikkiun mutta EN vetänyt kättä kroppaan, ois satavarmasti hajonnut.
Osittain sen takia että ikäänkuin pidin sällistä, osittain sen takia että se testopuhina niinku huvitti mua.

Ave kun teki mulle muutaman kotegaeshin...
Hei me lennetään.

Eli näistä varmaan voi tehdä johtopäätöksen että kyllä ne aikidojengat toimii, treenikulttuuri vain on niin harmooni että se ei istu vänkäämistilanteeseen aivan sellaisenaan.
Videonikkari on nuori sälli ja sekoittaa asyklisen kamppailupelin tositilanteeseen, joka se toki kieltämättä onkin.
Ainakin esilletuonti on rokimpi.
JKOO
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 147
Lauteille: Elokuu 2010

Aikido-vuodatus

#165

Viesti JKOO »

Aikidossa kyllä harjoitellaan rannelukkoja eri etäisyyksillä. Yhtä kaikki, hyviä pointteja.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 40 kurkkijaa