Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mawa nousuun!!

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Mawa nousuun!!

#1

Viesti Jussi*M »

Kertokaapa muutamia hyviä venytyksiä "mawa-lihasten" toiminnan parantamiseksi.
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 2

Mawa nousuun!!

#2

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Minäkin olen kiinnostunut kuulemaan mitkä ois oikein hyviä harjotteita tähän.
Etsiskelin tuossa netistä hieman, tämmönen teksti löyty mawaan liittyen; http://www.akjq.com/bio/godanreport.pdf

Auttakaas tietotaiturit, onko PDF:n kohdasta 4. 1 alkavat venytysharjoitukset hyvää settiä?
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1619
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Mawa nousuun!!

#3

Viesti injunjack »

varmaan ihan jees artikkeli, en kerinnyt nyt lukea kokonaan.
Muutamia huomioita, tämän artikkelin kuvia katsellessa tuli jo polvi kipeeksi, eli itse olen oppinut kääntämään tukijalkaa mawassa enemmän, eli kantapään menosuuntaan, jos mahdollista, ja potkun aloituksen tekemaan, kuin maegerissä. Mutten treenakkaan shotokania.
Yleisharjoituksena, jolla lisäät lihasten toimivuutta on mawan potkiminen.
eli kun aamulla peset hampaita sen ohjeen mukaisen 2 min. potkit samalla mawaa 1 min./puoli. Siis miten? otat peruspotkuasennon, ja potkaiset mawan palauttaen jalan koukkuun. Ja siitä jatkat jalan ojentamista polvesta mawaan minuutin ajan. Koko ajan yhdella jalalla seisten (ja hampaita harjaten). alkuun menee ehkä 10 tms, riippuen lähtötasosta, lopuksi pitäisi sellainen 50-60 "potkua" minuutissa olla helppoa. Eli uudelleen; seisot yhdellä jalalla kuin olisit potkaissut kerran jo mawan, muttet palauta jalkaa maahan, ja potkaiset toistamiseen, ja uudelleen...lihakset voimistuu ja korkealle potkiminen helpottuu, ed. harjoitukset vain chudan korkeudelle. Venyttely auttaa tietysti aina.

Jack
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Mawa nousuun!!

#4

Viesti Jussi*M »

injunjack kirjoitti: seisot yhdellä jalalla kuin olisit potkaissut kerran jo mawan, muttet palauta jalkaa maahan, ja potkaiset toistamiseen, ja uudelleen...lihakset voimistuu ja korkealle potkiminen helpottuu, ed. harjoitukset vain chudan korkeudelle. Venyttely auttaa tietysti aina.
Hankalaa kylmiltään :( .

Uimahallissa tuo onnistui erinomaisesti kun olin altaassa rintakehää myöten vedessä. Uintitekniikka on sen verran huono että perheen kanssa uimahalliin mennessä tuollaiset oheisharjoitteet sopivat oikein hyvin ;) . Sokuto on toinen jonka liikerataa on hyvä tehdä vedessä.
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Mawa nousuun!!

#5

Viesti diesel 64 »

http://www.elasticsteel.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.paulzaichik.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Mawa nousuun!!

#6

Viesti Lohikäärmepallo »

Potkiminen on hyvää harjoitusta niille lihaksille, joita potkiessa tarvitsee. :lol:
Kuvake
Ryokousha
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 106
Lauteille: Lokakuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Capoeira
Takalajit: Karate, taijutsu, nyrkkeily, pekiti tirsia kali

Mawa nousuun!!

#7

Viesti Ryokousha »

Potkujen tekeminen hitaasti ja potkun jättäminen loppuasentoon toiminut itsellä :)
Janne Nurmela
-----
Some people just need a high five.
In the face.
With a chair.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Mawa nousuun!!

#8

Viesti Lasse Candé »

Jaawa kirjoitti: Auttakaas tietotaiturit, onko PDF:n kohdasta 4. 1 alkavat venytysharjoitukset hyvää settiä?
Mikset kokeile?

Tietotaituruudesta en tiedä mutta ovat. Siitä missä ollaan polvillaan ja venytetään taaksepäin, jotkut varoittavat että asento ei välttämättä tee hyvää polville. Tosin ei tarkalleen tuo asento vaan sellainen missä istutaan kantapäiden päällä. Yksi jalka kerrallaan olisi heidän mielestään parempi. (Itse olen havainnut että pitäessään polvia leveällä kohdistuu venytys paremmin sinne minne pitääkin ja vähemmän polviin. Kuten kuvassakin tehdään.)

Aitajuoksijan asennostakin joskus varoitetaan, esim jalkapallokirjallisuudessa, että vääntö kohdistuu polveen. Eri lajeilla on eri vaatimukset.


Itse pidän kyllä vastaavista varoitteluista, sillä niistä saa pointteja harjoitteluun. Melkolailla kaikki venytykset voi tehdä väärin ja liikunta on vaarallista. Tärkeintä on mielestäni kehon kuuntelu ja kaiken luetun ja kuullun suodattaminen oman kokemuksen valossa. Välillä huvitan itseäni sen pohdiskelulla kun jotkut patut elävät lähemmäs satavuotiaiksi hyvässä kunnossa ja ovat tehneet kaiken maailman "vaarallisia venytyksiä".

"Lue paljon mutta älä usko mitään."
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 2

Mawa nousuun!!

#9

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Lasse Candé kirjoitti: Mikset kokeile?
Juu, olen kokeillut, ja ihan hyvää suuntaa nuo antaa. Kuten sanoit, sehän on itse kokeiltava ja kuunneltava kehoaan. Joka tyypillä on vähä erilainen fysiologia, ja potkuissa vaihtelua, venyttelytkin täten on erilaisia, siinä mielessä että mikä sopii parhaiten kullekin. Olen vain näiltä osin tässä maailmassa vielä niin pihalla, että saatan kysellä tyhmiä, potkut, kunnon venyttely, niin suurelta osaa vielä vieraita juttuja, mutta kyllä se tästä, joka päivä oppii lisää, täältä ja treeneistä :)
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Mawa nousuun!!

#10

Viesti Jussi*M »

Mie olen ottanut projektin tuosta godanreportin ohjeista. Katsotaan miten etenee... ;)
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Mawa nousuun!!

#11

Viesti Jussi*M »

Virutellaan virutellaan pikkuhiljaa eteenpäin.... :smt003 .

Viime sunnuntaina taisin vetää "överit" rasvanpolttospinningissä ja sen jälkeen maanantaina bodycombatissa, kun jalat kipeytyi eikä vieläkään ole kunnolla palautuneet. Millä tällaiset "reboundit" ehkäistään? Noiden sessioiden jälkeen venyttelin kyllä mutta lihakset kipeytyi siitä huolimatta.

Paikallisessa kuntokeskuksessa on tarjolla pilatesta kerran viikkoon... onko siitä apua liikkuvuuden lisäämisen suhteen?
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
kala
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 932
Lauteille: Huhtikuu 2005

Mawa nousuun!!

#12

Viesti kala »

Jussi*M kirjoitti: Paikallisessa kuntokeskuksessa on tarjolla pilatesta kerran viikkoon... onko siitä apua liikkuvuuden lisäämisen suhteen?
Väittäisin että hyvä syvien vatsalihasten kunto edesauttaa tasapainon (se kehon hallinta) pitämisessä helpottaen keskittymistä itse potkuun ja tätä kautta liikkuvuuteen voi kiinnittää enemmän huomiota ja se paranee.
Eli ei mutta kuitenkin kyllä.


Muistelen sinun harrastavan Harada-lähtöistä Shotokan karatea. Mihin tarvitset yläpotkuja vai näyttääksesi muijille?
karate ni sente nashi

"Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split."
Conan The Cimmerian
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Mawa nousuun!!

#13

Viesti flammee »

injunjack kirjoitti: ...seisot yhdellä jalalla kuin olisit potkaissut kerran jo mawan, muttet palauta jalkaa maahan, ja potkaiset toistamiseen, ja uudelleen...lihakset voimistuu ja korkealle potkiminen helpottuu, ed. harjoitukset vain chudan korkeudelle. Venyttely auttaa tietysti aina.
Nämä tämän tyypiset on ihan hyviä harjoitteita, mutta näissä on vähän se ongelma että ei niitä vihti itekseen tehdä. :D Olen itekin testannut monenlaisia harjoitteita potkujen korkeuden, tasapainon, hallinnan yms. lisäämiseen, mutta motivaatio noiden harjoitteiden tekemiseen on vaikea pitää pitempää jaksoa, niin että saisi kunnolla tuloksia aikaiseksi.

Motivaatiota vähän lisää kun ei heiluta sitä jalkaa pelkästään mawaliikkeellä, vaan yhdistää siihen samaan muitakin potkuja ja eri nopeuksia, esim. mawa(ylös-alas-ylös)-takakiertopotku-etupotku-kirvespotku-sivupotku-koukkupotku ja kaikki tietenkin samalla jalalla ilman että laskee sitä välillä alas, kirvespotkun voi tehdä nopsemmin kun sitä on vähän vaikea hitaasti saada ylös, muut hitaasti ja hallitusti.

Toinen on sellanen konkreettinen korkeuden tavoittelu, eli laitat johonkin ylös (tai liian ylös) jotain potkittavaa ja pyrit osumaan mahdollisimman korkealle siihen. Saattaapi tosin vaatia lämmittelyä. Tyypillisesti olen nyrkkeilysäkin kiinnitysketjuja pyrkinyt potkimaan(=koskettamaan jalalla) mahdollisimman ylhäälle, vaatii hieman kontrolliakin.

No ei näitäkään vihti kovin säännöllisesti tehdä, mutta silloin tällöin.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Mawa nousuun!!

#14

Viesti Kuhmu »

Muistelen sinun harrastavan Harada-lähtöistä Shotokan karatea. Mihin tarvitset yläpotkuja vai näyttääksesi muijille?
Yläpotku on kuin terveys side. Ilmankin varmaan pärjäisi, mutta se tuo rutkasti mukavuutta elämään ;) Outo kommentti kalalta. Miksi kritisoida toisen tarvetta harjoitella jodan mawashigeriä kahlitsemalla se omaan käsitykseen tietyn tyylisuunnan tekemisistä. Tyylit/lajit, jotka rajoittavat luovuutta ovat niitä lajeja, joita ei kannata treenata, mutta jodan mawaa kannattaa treenata aina ;)
”You must enjoy this”.
Kuvake
kala
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 932
Lauteille: Huhtikuu 2005

Mawa nousuun!!

#15

Viesti kala »

Kuhmu kirjoitti:
Muistelen sinun harrastavan Harada-lähtöistä Shotokan karatea. Mihin tarvitset yläpotkuja vai näyttääksesi muijille?
Yläpotku on kuin terveys side. Ilmankin varmaan pärjäisi, mutta se tuo rutkasti mukavuutta elämään ;)
Pitää luottaa sanaasi. En ole käyttänyt terveyssiteitä.
Outo kommentti kalalta. Miksi kritisoida toisen tarvetta harjoitella jodan mawashigeriä kahlitsemalla se omaan käsitykseen tietyn tyylisuunnan tekemisistä.
Se ei ollut kommentti vaan kysymys. Tästä osoituksena lauseen perässä on kysymysmerkki. Toteavan lauseen perässä on piste.

Joskus olen käyttänyt tälläkin palstalla ilmaisua, jossa kysyvän lauseen perässä on piste. Sillä olen tarkoittanut retorista kysymystä, mutta se on suureksi pettymyksekseni aina tuottanut jonkun ilmeistäkin odotettavamman vastauksen. Tästä viisastuneena olen joskus kirjoittanut pisteeseen päättyneen kysyvän lauseen perään: "retorinen kysymys, ei tarvitse vastata". Näihin vastataan myös, mutta ei onneksi joka kerta.

Kysyminen ei ole arvostelua saati moitetta. Kysyminen on uteliaisuutta.
Tyylit/lajit, jotka rajoittavat luovuutta ovat niitä lajeja, joita ei kannata treenata, mutta jodan mawaa kannattaa treenata aina ;)
Lähdenpä heti huomenna kauppojen avauduttua ostamaan terveyssiteitä.
karate ni sente nashi

"Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split."
Conan The Cimmerian
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 73 kurkkijaa