Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wado-ryu karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Wado-ryu karate

#1216

Viesti Andy »

Tuo "kokkumainen suora" tunnetaan ylesesti suomen kielessä nimellä ruuvilyönti. Se on ihan hyvä tekniikka mutta mielestäni perustavaksi kannattaa useimpien opetella normaali takasuora. Molemmat pitää kuitenkin osata.

Yleensä ajatuksena on että takasuora menisi läpi vastustajan suojauksen sisäpuolelta ja ruuvilyönti ulkopuolelta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Wado-ryu karate

#1217

Viesti Veepee »

Mikäs oli Lassen teoria Wado-Naihanchin juureksi?

Taas Naihanchi-asioilla liikun.

Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1218

Viesti Lasse Candé »

Mulla ei ole varsinaista teoriaa, kun ongelmia tulee jo riittävässä faktankeruussa.
Faktoja kuitenkin on, että Otsuka oli kymmenisen vuotta Funakoshin opissa, treenasi Mabunin alaisuudessa ja sanoi itse ottaneensa Naihanchin Motobulta.

Mitä olen eri Naihancheja katsonut, käy ulkomuodon puolesta lopulta melko merkityksettömäksi mikä näistä käytännöllisesti katsottuna samoista katoista on Wadon Naihanchin pohjalla. Yksi pelkistys (muissa sotouke-gedanbarai jne), kamaen nosto ja Itosun asennon käyttö lienevät lisätyn ympyrän piirron ohella selkeimmät ulkoiset muista erottavat tuntomerkit. Itosun asentoa Otsuka tuskin on oppinut Motobulta ja kaikki muu voisi tulla about mistä tahansa. On tietenkin mahdollista että kamaen ja torjuntojen nosto noin ylipäätään on jollakin tasolla Motobusta johtuvaa. Täällä tai toisaalla totesin, että se on myös yhteensopivaa paljon sen jujutsun kanssa mitä olen nähnyt.

Juuren pohdinnasta voi ehkä saada jotakin, mutta mielestäni tärkeämpää on sijoittaa Naihanchi meidän oman tyylimme siihen aukkoon mihin se sopii. Otsukan ajatus oli että se on seitsemäs kata viiden Pinanin ja Kushankun jälkeen. Tällä tavoin siihen pääsisi käsiksi muutamassa vuodessa kun on jo oppinut laajaliikkeisempiä katoja. Meidän kontekstissa Naihanchin yksi vaikeus on juuri siinä, että liikkeitä ei saa tehdä liian laajasti ja ne pitää kuitenkin tehdä nopeasti. Tietyssä mielessä tuossa kohtaa lähdetään toiselle kierrokselle ja aletaan rakentamaan jotakin uutta, jota sitten käytetään tulevissa katoissa. Ja toisaalta ehkäpä ilman aiempia laajoja liikkeitä Naihanchia ei pystyisi tekemään järkevästi.

Jotta tuo pointti ei jää liian irralliseksi, otetaan pari esimerkkiä. (Videoiden kaivaminen omalla vastuulla... juuri Naihanchissa demovoima vaihtelee vähän liikaakin kovankin luokan tekijöillä. :( ) Naihanchissa tehdään alun kyynärpäälyönnin jälkeisestä kamaesta gedanbarai. Sen gedanbarain tekeminen meidän sääntöjemme mukaan, eli ilman lataamista, nopeasti ja rennosti sekä hyvässä ryhdissä, hikitekäsi paikallaan pakottaa tekemään jotakin aivan muuta kuin pinan nidanin lukuisat käännös-gedanbarait, joissa meillä saa vaivihkaan liikkeen osana latauksen ja voiman saa luvan kanssa hakea vartalon liikkeestä. Olen itse tehnyt tuhansittain tätä kyseistä gedanbaraita ja vieläkin se on aivan surkea. Olen kyllä löytänyt tapoja parantaa sitä ja kyllä se paraneekin ja samassa vartalon käyttö noin laajemmin paranee.

Toinen esimerkki, jossa tämä pedagoginen kehitys tulee aivan selvästi esiin on sotouke suoraan eteen, korkeasta kamaesta alkaen. Pinan godanissa molempien alun sivusuuntien jälkeen kun liikutaan eteen, ensimmäinen liike on sotouke jodan. Tämä kuitenkin aloitetaan matalammasta vastaavasta kamaesta kuin Naihanchin melko vastaava sotouke. Tällöin Pinan godanin liikkeessä pystyy hyödyntämään kyynärpään nostoa. Mutta ei tässä vielä kaikki. Pinan shodanissa, joka tulee meillä tyypillisesti toisena katana, lasketaan nyrkki sotoukejen latauksena suoran lyönnin asennosta kaksi kertaa ristiin vyölle. (Toisessa edetään samalla takapäätyyn.) Vastaava pudotus tehdään myös Kushankun alkupuolella. Muuten melko samankaltaiset sotouket tehdään siis vaihtelevilta korkeuksilta, aloittaen alimmalta tasolta. Naihanchissa taas kamae on nostettu niin ylös, että käden nostoa ei voi hyödyntää, vaan pitää tuottaa voimaa jollakin uudella tavalla ja fokus siirtyy enemmän torjunnan loppuosaan ja kontaktiosuuteen. Vastaava periaate myös hyvin nopeasti sen jälkeen tulevassa lyönnin palautuksessa sotoukeen. Jos ei fuskaa, ei liike ole niin helppo kuin mitä luulisi ja liikkeeltään tämän tyyppisiä suurempia sotoukeja on tehty aiemmissa katoissa. Koen itse, että tämä kaikki toimii harjoitusalustana sille, että pystyy torjumaan sillä tavalla miten me torjumme. Saa sitä tarvittavaa voimaa ja tekniikkaa, jotta voi oikeasti kiilata kuten on tarkoitus, sekä jotta ylipäätään pystyy paremmin dominoimaan suht korkeassa kamaessa.

Nykyään on yksi muodissa oleva selitys, jonka mukaan Naihanchi on meillä ns nairiki-kata, eli vastaavassa roolissa kuin joissain jujutsuissa itsekseen heilumiset, joilla jalostetaan sisäistä voimaa (nairiki). Selitykseen kuuluu ajatus siitä, että Otsuka tunsi näitä harjoitteita vanhasta taustastaan ja kun näki Naihanchin, hän näki siinä samoja juttuja / tällaista potentiaalia. Yhtenä todisteena tälle nähdään ympyrän lisääminen alkuun, mikä on liike joka on erinäisten japsilajien sooloharjoitteissa joskus nähtävissä.

Uskon välittömästi siihen asti, että Otsuka on kokenut vartalossaan jotakin tämän suuntaista ja pidän mahdollisena että hän on vähintään tiedostamattaan lähtenyt jalostamaan kataa siihen suuntaan. Noin muutenkin pidän kyseistä hypoteesiä käytännössä toimivana ja hyödyllisenä, oli se miten totta tahansa. Faktoja kuitenkin on, että Naihanchi on melko pelkistetty ja "laatikkoistettu" kata, se on todella hyvä rutiini kattamaan pienessä määrässä liikkeitä oleellisia tapoja liikuttaa vartaloa, se on lähes vasen-oikea-symmetrinen ja Otsuka kertoi itse harjoittelevansa kyseistä kataa eniten. Kataa voi siis käyttää vartalon jalostukseen oikein hyvin. Oli tämä sisäistä tai ulkoista, käsittääkseni myös Okinawalla on nähty katalla suht iso rooli sen mahdollisuuksissa vartalon jalostukseen. Meillä sen rooli on ennen kaikkea siinä.
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Wado-ryu karate

#1219

Viesti Veepee »

Lasse Candé kirjoitti:Mulla ei ole varsinaista teoriaa, kun ongelmia tulee jo riittävässä faktankeruussa.
Faktoja kuitenkin on, että Otsuka oli kymmenisen vuotta Funakoshin opissa, treenasi Mabunin alaisuudessa ja sanoi itse ottaneensa Naihanchin Motobulta.
Tämäpä mua ihmetyttikin. Otsuka oli Funakoshin oppilaana niinkin pitkään, mutta hänen Naihanchinsa ei ole Funakoshin.


Noin muuten mä kyllä Lasse ihailen sun kärsivällisyyttä antaa tyhjentäviä ja informatiivisia selityksiä. Olipa taas perhanan hyvää settiä! :D
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1220

Viesti Lasse Candé »

Wadoa vuodelta 1971. Videolla perustekniikkaa, ohyo kumite 4, ohyo kumite 2 ja ohyo kumite 5. Lisäksi toisen tyylin kataa demona.



On myös tuon aikaisesta brittiläisestä karatepolitiikasta. Bongattavissa myös legendaarinen tokaisu. :D
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 46
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Wado-ryu karate

#1221

Viesti Jussi*M »

Töissä kattelin tuon klipin, ilman ääntä luonnollisesti :smt003

Tuo krakakaveri jota haastateltiin muistutti vähän Bob Fosteria mutta eihän se nyt perhana soikoon voi olla.... tuo klippi on 45 vuotta vanha :lol:
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1222

Viesti Lasse Candé »

Joo, ei ole lähellekään Tracy ("Bob"), edes ulkonäöllisesti. :)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1223

Viesti Lasse Candé »

Etupotkijoilla on mahdollisuus kurkkia Puumajan puolella todella mielenkiintoista Wadoaiheista materiaalia 1980-luvulta ketjussa "Kamppailulajikeskustelua piilossa". Sattuneesta syystä ja tavallaan valitettavasti koen sen tätä paremmaksi paikaksi. (Vanhan koulun karatekoille materiaali lienee tuttu.)

(Sainkin tässä samalla itselleni muistutuksen maksaa 2017 etupotkijuudesta. Onneksi eivät ole vielä lakkauttaneet statusta... :) )
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 46
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Wado-ryu karate

#1224

Viesti Jussi*M »

Ai perhana itelläkii viel maksamatta!!!
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 72
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Wado-ryu karate

#1225

Viesti airakti »

Karate treeni motivaatio on ollut pahasti hukassa jo pitkään, jotain pitäisi keksiä... Seibukania tuli treenattua viimeiset 5 vuotta, monta asiaa aukesi mistä wadossa ei ollut tietoakaan, sitä "oikeaa" karatea, lisäksi upeita treeni kavereita ja todella hyvä yhteishenki. Mutta... Pitkän itsetutkistelun ja pohdinnan jälkeen, Wado taitaa olla se "mun" juttu. Tästä ahaa elämyksestä kuuluu kiittää Seibukania, Seibukanin kautta luulen ymmärtäväni myös Wadoa paremmin. Jos nyt tässä vedän nippuun molempia tyylisuuntia omasta kokemuksestani, hyviä ja "huonoja" puolia. Seibukanissa on hyvää yksinkertaisuus, ns "maalaiskaratea" sopii siis hyvin mulle :-), helppo/nopea oppia. Hyvät osaavat opettajat. "huonona" puolena: Tyylisuunnan perustaja noin 150cm sulka päässä, voimaa yritetään hakea "ihmeellisistä" asennoista, esim zenkutsu dachi, mutta toisaalta koko keskivartalon käyttöä treenataan hyvin, ns korsetti pidetään kasassa. Ja se suurin puute mun mielestä: Matsia ei ole ollenkaan. Tiedän; Karate ei ole kehitetty karate vs karate ( tai mikään muukaan kamppislaji), mutta, matsaamisella oppii kyllä NIIN paljon että Seibukanistienkin pitäisi ottaa se ohjelmistoonsa, tätä kaipasin eniten Seibukanissa. Wado: Miksi lähdin 35v treenamisen jälkeen Seibukaniin: Siksi koska en koskaan saanut vastauksia miksi pitää jotain kataa harjoitella, tai ippon kumitea, molempiin kysymyksiin sain vastauksen Seibukanista. Ja hyvät vastaukset. Wado on edelleen mun mielestä koko kentällään vähän hakusessa, kuka mitäkin haluaa. Lasse Candee,( ihan hirvee höpöttäjä) mun mielestä ehkä parhaiten kartalla, arvostan. Ensi maanantaina menen Wadokanin treeneihin, toivottavasti ovat niin hyvät treenit että motivaatio löytyy taas ( itse toivon/odotan että Pauli Nerg 4tai5 dan vetää treeit) ja pääsen matsaamaan Paulin kanssa. Pave taitaa olla nykyään jotain 60v, mutta silti ehkä yksi parhaimpia ottelijoita joita tiedän, ja karate valmentajia.
TimppaA
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1226

Viesti Lasse Candé »

Kiitoksia "lämpimistä" karatekamaisista kehuista. :D
Olen erittäin otettu!

Itsekin miettinyt laajentamista. En silleen usko oikein mihinkään tyyleihin yksyhteen henkilön kamppailunäkemyksen suhteen. Mutta uskon, että todella hyvän kamppailunäkemyksen voi palauttaa about mihin tyyliin tahansa.

Paradoksaalisesti omaa traditionaalisuuttani on nimenomaan palvellut muuta lajikenttää avaavat kokeilut ja keskustelut. Olisi varmaan ihan hyväksi dyykata johonkin vähän syvemmälle.

Meillä Wadossa on se ongelma, että käytännössä homma on mennyt erittäin tarkkaan muodon ja kehonkäytön opettamiseen monin osin. Tämä on samassa tyylin vahvuus. Itselleni se sopii, mutta jäänyt viimeisen puolen vuosikymmenen aikana kaikenlainen rokkenrolli hyvin paljon vähemmälle ja sitä tarvitsee myös.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Wado-ryu karate

#1227

Viesti injunjack »

TimppA

Onnea ja menestystä, vai mitenkähän mä sen sanoisin. Tarkoitan: toivottavasti treenimotivaatio löytyy uudelleen Wadon parissa ja homma ei lopu.
Mulle henkilökohtaisesti on ollut hienoa aikaa treenata sun kanssa sekä oppia sulta, ja suhun nähden aika n00bina ohjata sua Sebukaniin.

Käydään jossain välissä vaikka bissellä. (pian, vaikka lepuskissa)
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Wado-ryu karate

#1228

Viesti Riviharrastaja »

airakti kirjoitti:( itse toivon/odotan että Pauli Nerg 4tai5 dan vetää treeit) ja pääsen matsaamaan Paulin kanssa. Pave taitaa olla nykyään jotain 60v, mutta silti ehkä yksi parhaimpia ottelijoita joita tiedän, ja karate valmentajia.
Joku vuosi takaperin yks vanhempi Wadokanilainen puuskahti, että "Paven kanssa on tosi turhauttavaa matsata, kun siiheen ei ikinä meinaa ees osua". Yleensä se pyöri naureskellen mun ympärilläni, kun sohin jotain epätoivoista...

Ite pääsin raapaisemaan vain pintaa Seibukanista, jos sitäkään. Uskon kuitenkin, että Seibukanin syvällä "salmiakkiasennolla" on oma funktionsa. Wadon luonnollisuuteen tottuneelle kyllä aika haasteellista välillä.

Toi matsijuttu on kyllä totta. Mutta tuskin kukaan sitä matsaamista kieltääkään, ehkäpä siitä jossakin vaiheessa tulee osa perustreeniä, mene ja tiedä.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Wado-ryu karate

#1229

Viesti injunjack »

Laitoin rivimiehelle yv'tä.

Tosta asentohommasta, onhan sillä funktionsa, ja jos asiaa katselee matsikiikarit silmillä, ei siinä mitään järkeä olekkaan.
En rupea nyt wadoketjua sotkemaan meidän asennoilla.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1230

Viesti Lasse Candé »

Nyt on harvinaisen hyvä leirivideo Ruotsista!

Siitäkin huolimatta että allekirjoittanut höpöttelee mitä sattuu. Loppupuolella Shingo Ohgami sensei puhuu lajeista myös yleisemmin ja esimerkiksi suomalaisesta painiperinteestä.





Olenkin tainnut unohtaa laittaa tänne yhden videon välistä... Ehkäpä myöhemmin...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 36 kurkkijaa