Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wado-ryu karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1336

Viesti Lasse Candé »

Luulisin että jonkinlainen geneerinen jujutsu on hyvin yleistä. Arvailisin että usein ihan omina tekniikoinaan, jääden systeemistä vähän irralliseksi.

Se taas, että tekeminen perustuisi Wadon periaatteisiin ja että alasviennit rakentuvat tämän päälle tapahtuu eri hyvien opettajien linjoissa todella vaihtelevin tavoin.

Se että tehtäisiin juuri Kihon kumitelle jatkotekniikoita on varmasti harvinaista. Ja myös valitettavaa, sillä ne olisivat oiva tapa opettaa katan sisältöä, joka nimenomaisesti perustuu tämänkaltaisiin asioihin. Tapoja on toki muitakin, mutta yleisesti ottaen olisi hienoa jos Kihon kumiten kata-olemus tiedostettaisiin hieman laajemmin, kun liikaa on sitä että niitä pidettäisiin konkreettisina.
Kuvake
SamuV
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 119
Lauteille: Joulukuu 2012
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: KSSR

Wado-ryu karate

#1337

Viesti SamuV »

Okei, kiitos vastauksesta. :)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1338

Viesti Lasse Candé »

Saamieni tietojeni mukaan Wadokain Hideho Takagi, 8 dan, on kuollut tänään. :(

Takagi sensein videoita löytyy ketjusta mm allekirjoittaneen postaamana 22.5. mutta myös aiemmin erinäisissä yhteyksissä.

Kyseessä oli loppumetreillä yksi organisaatiomme voimakkaimmista auktoriteeteista ja, tämän sattuessa melko nopeasti Toru Arakawan kuoleman jälkeen, saattaa sukupolvenvaihdos olla vaikea.

Itse en ehtinyt häntä henkilökohtaisesti tapaamaan.
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Wado-ryu karate

#1339

Viesti Riviharrastaja »

Lasse Candé kirjoitti: elo 14, 2018, 15.32 Saamieni tietojeni mukaan Wadokain Hideho Takagi, 8 dan, on kuollut tänään. :(

Takagi sensein videoita löytyy ketjusta mm allekirjoittaneen postaamana 22.5. mutta myös aiemmin erinäisissä yhteyksissä.

Kyseessä oli loppumetreillä yksi organisaatiomme voimakkaimmista auktoriteeteista ja, tämän sattuessa melko nopeasti Toru Arakawan kuoleman jälkeen, saattaa sukupolvenvaihdos olla vaikea.

Itse en ehtinyt häntä henkilökohtaisesti tapaamaan.
Tämäpä ikävä uutinen! Olen ymmärtänyt, että Takagilla oli lähes ainutlaatuista wado-osaamista.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1340

Viesti Lasse Candé »

Niko Utriainen sensei Joensuusta on nyt suorittanut menestyksekkäästi JKF Wadokain kuudennen danin.

Suomella pyyhkii hyvin!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Wado-ryu karate

#1341

Viesti Mika »

Niko on potkulaisia, vaikken nyt muistakaan hänen Potku-tunnustaan. Olisi ihan mukava kuulla, mitä kaikkea tuon eteen on tehty. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
nisukka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19
Lauteille: Elokuu 2008

Wado-ryu karate

#1342

Viesti nisukka »

Mika kirjoitti: elo 29, 2018, 20.34 Niko on potkulaisia, vaikken nyt muistakaan hänen Potku-tunnustaan. Olisi ihan mukava kuulla, mitä kaikkea tuon eteen on tehty. :)
Ryömitääs nyt pois kiven alta ja kommentoidaan :)

En tiedä, tarkoittaako Mika, että mitä kokeessa kysyttiin vai mitä koko tähänastisen 20-vuotisen karateuran aikana on tullut tehtyä, jotta tänne saakka on päästy. Kerron nyt sitten vaikka lyhyesti molemmista.

Vyökoehan itsessään oli varsin lyhyt. Wadon ido kihonista, eli perustekniikasta, tehtiin vain tobikomizuki ja tobikomi nagashizuki. Kolme kokelasta kerrallaan ja suorituksia kuusi kertaa puoleltaan. Seuraavaksi Kihon Kumite -paritekniikkasarjasta kysyttiin vain nrot 4 ja 9. Yksi pari esiintyi kerrallaan. Lopuksi katoista kysyttiin pakollisena Seishan ja lisäksi yksi vapaavalintainen kata. Tuli tehtyä Chinto. Kokeessa olisi alun perin pitänyt olla vielä lyhyt Ji Yu Kumite -osuus, eli vapaata ottelua, mutta se jätettiin jostain syystä pois. Kuulemma, koska kokelaissa oli niin iäkkäitä henkilöitä. Olisihan ne voineet toki meitä nuorempia laittaa matsaamaan keskenään. Kun ilmoitettiin, että ottelua ei kysytäkään, niin ensimmäinen ajatus oli, että arvioijat eivät halua nähdä enempää, sillä kukaan ei läpäisisi koetta :) Ei olisi ensimmäinen kerta, kun kaikki 6. danin yrittäjät hylätään.

Kokelaita oli 14, joista vain kolme läpäisi kokeen; John Stephenson Englannista, Nobuyuki Nukina Romaniasta/Japanista sekä minä. Minä olin ryhmän nuorin ja muutenkin ylitin hipoen kuudennen danin suorittamiseen vaadittavan alaikärajan 35 vuotta (synttärit oli toukokuussa :D ).

Sitten jotain vähän pidemmältä ajalta…
1998 alkaen ensimmäiset noin kymmenen vuotta tuli treenattua Wadoa (tosin ekan vajaan vuoden treenasin Shorin Ji Ryu -tyyliä toisella paikkakunnalla :) ) ikään kuin nimellisesti. Joo, kyllähän sitä sen aikaisilla tiedoilla ja opeilla luuli treenaavansa juuri niitä “oikeita” Wadon periaatteita. Ei ollut tietoa paremmasta. Ahkerasti kävin kotimaisilla leireillä hakemassa oppia ja oman seuran ohjaajilta oppi tietenkin myös paljon. En missään nimessä sano, että tuon ajan treenaaminen olisi ollut huonoa tai hukkaan heitettyä! Se oli vain erilaista. Eri asioihin keskittymistä. Toki välillä vääriin, mutta välillä myös oikeisiinkin. Oma seurakin oli sinne liittyessänikin melko tuoreeltaan vaihtanut tyylisuunnan Shorin Ji Ryu:sta Wadoon, joten opetuksessa ja ilmapiirissä oli varmasti paljon jäänteitä vanhasta tyylisuunnasta. Itsehän aloittelijana ei tällaista voinut havaita oikeastaan mitenkään. Suoritin Karateliiton Wado-kollegiolle 1. danin vuonna 2005. Toisen danin suoritin 2007. Sen enempää en Karateliiton daneja suoritellut, vaan vahvistin sensei Ohgamille Karateliiton 2. danin JKF Wadokain 2. daniksi ja siitä eteen päin loput ovat olleet Wadokai daneja.

Toinen treenivuosikymmen alkoi puhkaisemalla kotimaan treenikupla. Aloin käymään mm. Ohgami sensein leireillä Ruotsissa sekä Nash ja Threadgill senseiden yhteisseminaareilla Saksassa. Varsinkin tämän jälkimmäisen kaksikon näyttämänä Wado avartui minulle varsin uudella tavalla. Enää ei tuntunut siltä, että ei tässä voi enää oikein kehittyä muuta kuin nopeammaksi ja vahvemmaksi. Tekniikoille ja asioille alkoikin löytyä järkeviä perusteluja, joista ei ennen ollut juurikaan tietoinen. Koko touhuun tuli lisää järkeä. Uutta intoa. Wado alkoi näyttämään hyvässä mielessä loputtomalta. Tähän lisänä tuli tehtyä muutama reissu Japaniin “pääkallopaikalle” näkemään, millaista touhu siellä on. Ne reissut avarsivat lisää japanilaisesta mentaliteetista ja tavasta tehdä Wadoa. Ja moni vastaavanlaisessa tilanteessa voi varmaan samastua ajatukseeni, että lajia vietäessä länsimaihin, on sivuseurauksena ollut jonkinlaisia “vääristymiä” esim. kielen, kulttuurin jne. asioiden johdosta. Tässäkään kohtaa en väitä, etteikö länsimaissa tehtäisi mitään oikein. Kyllä tehdään. Länsimaalaisella ajatusmallilla on lisäksi varmasti kehittynyt paljon uutta ja hyvää sen “vääristyneen”(kin) pohjalta. Sitten pitäisi vain jossain kohtaa jokaisen pohtia, että voiko sitä enää kutsua Wadoksi?

Taisin eksyä hieman aiheesta :)

Onneksi olin rohkea (tai hullu) ja uskalsin lähteä kuplastani! Ensin oman seuran kuplasta ja sitten Suomen kuplasta. Olin sikäli onnellisessa tilanteessa ollessani seurani johtohenkilöitä, ettei minun tarvinnut seurassani kävellä kenenkään varpaiden yli lähteäkseni tai osallistuakseni minnekään. En tiedä, mikä tilanne muissa seuroissa on, mutta jokin kankkusyyhy on, että joissain seuroissa pääohjaaja/ohjaajat kieltävät tai ainakin tietoisesti rajoittavat treenaajiensa mahdollisuutta avartaa omaa näkemystään. Miksi näin? Pelkäävätkö he menettävänsä oman asemansa olla oppilaidensa yläpuolella? Onko heillä epävarmuutta omasta tekemisestä? Onko niin kauan tullut treenattua “vanhaa tapaa”, ettei kykene enää helposti tekemään muutoksia omaan tekniikkaan? No joo… kyllä treenaaminen on ollut ennen varmastikin erilaista ja asioita on tehty eri tavoilla. Monelta olen kuullut, että “ennen vanhaan tämä tehtiin näin” jne. Uskon kyllä. Jokainen opettaja on varmasti korostanut eri aikoina opettaessaan milloin mitäkin. Tällä hetkellä Suomessa tuntuu pinnalla olevan Wadokain standardien tarkka hiominen (välillä ehkä vähän liiankin tarkka). Ehkä seuraavan 10-20 vuoden päästä on taas jokin muu teema pinnalla?

Taas taitaa lähteä aihe lapasesta :D

Minulta on usein kysytty, että kuka on minun sensei. Tuntuu aina kovin vaikealta vastata yksiselitteisesti, sillä en koe, että minulla olisi ollut ketään yksittäistä opettajaa, jota voisin puhtaalla omallatunnolla sanoa “minun sensei”. Minulla ei siis ole ollut mitään säännöllistä kontaktia keneenkään tai jolta olisin myöskään kokenut saavani henkilökohtaista ja tarkkaa huolenpitoa kehittymisestäni ja edistymisestäni. Ei ole ollut ketään yhtä henkilöä, jota voisin seurata ja luottaa, että saan kaiken riittävän opin häneltä. Sen sijaan olen hakeutunut monen eri opettajan oppiin. Jokaisella on toisinaan ollut hieman erilainen näkemys tekniikkaan, josta johtuen minulla on ollut vaikeuksia määrittää, mikä niistä on sitten se “the standard”. Jopa Wadokain teknisessä komiteassa olevilla japanilaisilla on joitain eroavaisuuksia keskenään. Hyvänä puolena tässä kokemuksessani on, että minun on täytynyt olla skarppina ja kyetä koko ajan oppimaan ja omaksumaan niitä pieniä variaatioita. Ja yritän sitten kulkea ns. kultaista keskitietä parhaani mukaan.

Suomen Wadoa on ainakin lähes viimeisen kymmenen vuoden ajan kehuttu monelta eri ulkomaiselta taholta. Olen itsekin tyytyväinen tasoomme. Suomessa pidetyt dan-kokeet ovat olleet usein tiukkoja. Käsittääkseni tämä on joidenkin kohdalla aiheuttanut hieman närää järjestelmää ja/tai arvioijia kohtaan. Käsittääkseni myös useimmissa tapauksissa (ei kaikissa) hylätyn saaneet eivät ole olleet kovinkaan aktiivisia leireilijöitä. Hylsyn saaminen aiheuttaa aina varmasti pettymystä. Varsinkin kokelaan omasta mielestä kovan työn kokeen eteen tehneenä. Fiksua olisi perin pohjin selvittää, mitä arvioijat olisivat halunneet suorituksessa näkyvän ja tämän jälkeen tietenkin työstää niistä seikkoja. Oman kokemukseni mukaan henkilökohtaisella ja kahdenkeskisellä (tai max. pienryhmässä) valmennuksella osaavan opettajan kanssa ja hyvässä ilmapiirissä tulee tehokkaita tuloksia. Toki, jos kaikesta huolimatta kokelaasta tuntuu, että hän on oikeassa ja Suomen järjestelmä/arvioijat eivät miellytä, niin onneksi vaihtoehtona on osallistua muiden tahojen järjestämiin Wadokai dan-kokeisiin. Esim. Ruotsista taitaa löytyä seuraavaksi lähin paikka suoritella daneja. Ja Ruotsia on myös kehuttu hyvästä Wadon tasosta. Jep, mutta ikäväähän se on, jos henkilökemioiden takia ei voida olla yhtä isoa Wadoperhettä :)

Taas karkasi ajatus XD

Lopuksi ja kaikesta huolimatta, minä olen silti aika juniori karatemaailmassa ja omaan vasta vähän kokemusta. Arvostan paljon kaikkia vanhempia treenaajia ja heidän tekemää työtä, sillä ilman sitäkään en olisi tässä. Itselläni on vielä hyvin paljon opittavaa ja toivottavasti kaikki ymmärtävät, että jos viiden vuoden päästä opetan jotain ja sitten joku kommentoi “hei, opetit tuon viisi vuotta sitten ihan eri tavalla”, niin se tarkoittaa sitä, että olen sittemmin kehittynyt ;) (toivottavasti ei nyt kuitenkaan ihan radikaaleja muutoksia tule :D )

Treenaa ahkerasti! Muutenkin kuin seuraavan dan-arvon kiilto silmissä. Puhkaise kuplasi. Viime kädessä päätät tietenkin itse, mitä teet, mutta toivottavasti olet onnellinen, mitä valitsetkaan.

Nämä kommenttini eivät edusta minkään tahon virallista taikka epävirallista kantaa. Kirjoitan ihan omana itsenäni.
Kuvake
fudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 916
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu

Wado-ryu karate

#1343

Viesti fudo »

Onnittelut Nikolle ja kiitokset varsin mielenkiintoisesta tekstistä.

Kuplaan liittyen on mielenkiintoinen ilmiö tuo joidenkin ohjaajien pyrkimys rajoittaa oppilaidensa treenimahdollisuuksia oman vaikutuspiirinsä ulkopuolella. Onkohan aiheesta jo keskusteluketju täällä Potkussa?
空手に先手なし
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1344

Viesti Lasse Candé »

Loistava ja elämän makuinen viesti Nikolta! :peukku: Kiva myös nähdä mies kirjoittelemassa täällä.

Tunnen itse Nikon todella hyvin, kun ollaan about saman ikäisiä ja reilu kymmenen vuotta sitten alettiin löytämään toisiamme, tällaisina "uuden ajan" fanaatikkoina ja vaihdeltiin kaikki Wado-videot mitä oltiin onnistuttu joistain DC++:sta tai muista sen aikaisista tiedostonjakohässäköistä löytämään.

Ollut ilo saada nauttia Nikon loistavasta treenipariudesta, ajatuksenvaihdosta ja opetuksesta. Ja matkaseurasta lukuisilla reissuilla. Ja tutustua samalla muuhun Joensuun loistavaan porukkaan. Joensuun seuran taso on kyllä todella kova. Siellä on reilu puolikymmentä tekijää jotka todella tietävät mistä hommassa on kyse. Tämä uutinen Nikon kuudennesta danista ja muista suomalaisista etenemisistä lämmitti kovasti. Tähän väliin survon julkisen kiitoksen yhteisistä vuosista tähän saakka! :bow:

Kukaan suomalainen tuskin pistää pahakseen jos tässä mainitaan muut etenemiset Briteissä. Itse nähnyt satunnaisia onnitteluja ja ilmoituksia somessa, mutta muistaako Niko ja viitsiikö kertoa muutkin etenijät?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Wado-ryu karate

#1345

Viesti Mika »

Makunsa kullakin, mutta minulle tuollaiset viestit ovat sitä ihan parasta luettavaa Potkussa tai missään muuallakaan. Kiitos, Niko, kun jaksoit noin hienosti avata omaa uraasi ja sen virstanpylväitä näkemystesi maustamina. :kiitos:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
nisukka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19
Lauteille: Elokuu 2008

Wado-ryu karate

#1346

Viesti nisukka »

Kiitos kommenteistanne!

Muista suomalaisista Maija Laaksonen suoritti 4. dan vyöarvon ja 3. kyu ohjaajalisenssin sekä Henri Piirainen 3. dan vyöarvon. Aika pieni osa kaiken kaikkiaan läpäisi eri kokeita.

Lisäksi saman viikonlopun Wadokai All Nations Championships -kisoissa Nina Uusi-Esko voitti kultaa U21 -61kg sarjassa ja Sonja Voutilainen hopeaa U21 ja naisten -68kg sarjoissa.

Itsekin osallistuin toista kertaa tämän tasoisiin kisoihin miesten kata-sarjassa, mutta valitettavasti en päässyt tällä kertaa jatkoon edes ensimmäiseltä kierrokselta :D Videolta omaa ja vastustajani suorituksia katsoneena, olen muutoin tyytyväinen omaan suoritukseeni, mutta olin vain niin auttamattoman hidas verrattuna säpäkämpään vastustajaani. Eri tuomareiden kanssa olisi saattanut tulla erilainen tulos, mene ja tiedä...

Kokemuksena nuo kisat olivat jälleen loistavat. Sai treenattua taas esiintymistä ja yrittää hallita jännittämistä. Vieläkin sitä välillä kovasti jännittää asioita :oops:
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Wado-ryu karate

#1347

Viesti Andy »

Onko suoriusnopeus arvostelukriteereissä?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
nisukka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19
Lauteille: Elokuu 2008

Wado-ryu karate

#1348

Viesti nisukka »

Andy kirjoitti: syys 6, 2018, 10.21 Onko suoriusnopeus arvostelukriteereissä?
WKF katasääntöjen mukaan on: https://karateliitto.fi/app/uploads/201 ... 1.2018.pdf
Katasääntöjen kohta 5 (sivulla 38).
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1349

Viesti Lasse Candé »

Tyylien sisäisissä kisoissa on se hyvä puoli, että vähintään periaatteessa tuomareiden pitäisi tuntea paremmin mikä on oikea suoritustapa.

En ole lukenut sääntöjä, mutta Wadon tapauksessa olettaisin ihan WKF-sääntöjen raameissa olevan niin että jotkut kilpa-"tehostukset" ovat turhaa liikettä ja täten Wadolaseilla huonompaa tekniikkaa. Periaatteessa tyylien omat kisat voisivatkin toimia katan osalta parhaiten siten, että tuomaristo kasattaisiin tyylimeriitit edellä, eikä tuomarimeriitit.

En tunne kilpaskeneä, mutta sen tiedän että olen nähnyt kilpamaneereja Wadon vyökokeissa kisaajilta ja että Shitoryu ei aina näytä omaan silmääni kilpakataajien tekemänä samalta kuin hyvien tyylitekijöiden. Shitoryu näyttää omaan silmääni siltä, että niiden keho tekee vakaasti vaikka mitä ja osaavat liikkua näin tehden asennosta toiseen sujuvasti ja tuottaa voimaa. Kilpakatassa taas Shitoryun katat näyttävät välillä huonolta flamencolta yhdistettynä geisha-keikistelyyn.

Mutta Andyn ja Nikon keskusteluun, useinkin menee kilpakatan muut ideaalit ja tyylinmukainen puhdas liike eri henkilöillä ristiin. Jos jälkimmäinen on arvostelukriteerinä myös tuon nopeuden lisäksi, on näitä vaikea punnita.
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 46
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Wado-ryu karate

#1350

Viesti Jussi*M »

nisukka kirjoitti: syys 3, 2018, 10.25 Maija Laaksonen suoritti 4. dan vyöarvon ja 3. kyu ohjaajalisenssin
Onko nää eri tasoiset ohjaajalisenssit sekä examinatorit ihan Wadokain oma juttu?

Kerrotko vielä vähän näistä niin avautuisi tuokin lisenssisysteemi vähän selkeämmin? :)
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 39 kurkkijaa