Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wado-ryu karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 105
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Wado-ryu karate

#1201

Viesti TimoS »

Veepee kirjoitti: Onko niin, että vain Seibukanissa käden paikka ei tarvitse muka minkäänlaista selittämistä?
Onko kukaan sanonut mitään tuonsuuntaistakaan?
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Wado-ryu karate

#1202

Viesti JanneM »

TimoS kirjoitti:
Veepee kirjoitti: Onko niin, että vain Seibukanissa käden paikka ei tarvitse muka minkäänlaista selittämistä?
Onko kukaan sanonut mitään tuonsuuntaistakaan?
No miksi se käsi menee Seibukanissa juuri tuohon kohtaan mihin se menee jos se joillain muilla menee eri kohtaan?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 105
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Wado-ryu karate

#1203

Viesti TimoS »

:ot:
JanneM kirjoitti: No miksi se käsi menee Seibukanissa juuri tuohon kohtaan mihin se menee jos se joillain muilla menee eri kohtaan?
Se menee meillä siihen kohtaan koska Zenryo Shimabukuro on sen sinne aikoinaan määritellyt. Sen tarkempaa syytä en tiedä, mutta voin spekuloida, että siellä se hänen mielestään tukee liikkeen bunkaita (ja sovelluksia) parhaiten.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Re: Wado-ryu karate

#1204

Viesti injunjack »

TimoS kirjoitti: :ot:
JanneM kirjoitti: No miksi se käsi menee Seibukanissa juuri tuohon kohtaan mihin se menee jos se joillain muilla menee eri kohtaan?
Se menee meillä siihen kohtaan koska Zenryo Shimabukuro on sen sinne aikoinaan määritellyt. Sen tarkempaa syytä en tiedä, mutta voin spekuloida, että siellä se hänen mielestään tukee liikkeen bunkaita (ja sovelluksia) parhaiten.
Vielä lisättäköön se, että meillä katassa ja kihonissa olevat tekniikat eivät poikkea suoritustavaltaan toisistaan. (pääsääntöisesti)

Eli jos katassa tehdään vaikkapa keski - tai ylätorjunta, ja kihonissa sama suorite (joka jälleen kerran aukikirjoitettuna on katan yksittäsiä liikkeitä) niin se varmaan on juuri sitä.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1205

Viesti Lasse Candé »

Perjantaina treenaillaan Wadoa kisiksellä viideltä. Aiheena Pinan Nidan ja Seishan. Treenit sopivat kaikille. Tapahtuman ketju:
http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=38&t=21305" onclick="window.open(this.href);return false;

Nähdään siellä!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1206

Viesti Lasse Candé »

Tässä eilisen kisissession kunniaksi Hakoishin Pinan Nidan:

" onclick="window.open(this.href);return false;
[video][/video]



Ja samalta mieheltä Seishan. Vähän pidempi video, jossa myös selityksiä:

" onclick="window.open(this.href);return false;
[video][/video]



Bonuksena Takagin Seishan:

" onclick="window.open(this.href);return false;
[video][/video]
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 442
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Yhteystiedot:

Re: Wado-ryu karate

#1207

Viesti Lasse J »

JanneM kirjoitti:
TimoS kirjoitti:
Veepee kirjoitti: Onko niin, että vain Seibukanissa käden paikka ei tarvitse muka minkäänlaista selittämistä?
Onko kukaan sanonut mitään tuonsuuntaistakaan?
No miksi se käsi menee Seibukanissa juuri tuohon kohtaan mihin se menee jos se joillain muilla menee eri kohtaan?
Itse olen vuosien varrella huomannut, että kaikissa tyylisuunnissa käden paikka on sitä alempana mitä korkeampi vyöarvo ko. henkilöllä on :smt003
Si vis pacem, para bellum
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1208

Viesti Lasse Candé »

Akuma tykkäsi juuri tästä viestistä...
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 75#p887875" onclick="window.open(this.href);return false;
...ja nyt kun pidettiin kisissessio, niin asiasta voisi saada keskustelua.

Viitsisikö jsv ja Veepee lukea viestin uudestaan, uusin silmin ja katsoa jos jotakin lamppuja syttyy? Olisi kiva saada ulkopuolisen mietteitä. Sehän se tietyllä tavalla avaa asiaa parhaiten.

Tämä kohta ihan viestin alusta voisi tietenkin olla hyvä lähtökohta:
Lasse Candé kirjoitti: Tärkein selitys meillä on soolokatassa se, miten liike tehdään. Aluksi tämä tarkoittaa oikeita karkeita liikeratoja, suorituskorkeuksia sekä oikeita asennonvaihtoja ja asentoja. Myöhemmin fokus siirtyy siihen kuinka tämä tulee saada aikaiseksi, eli lajinomaiseen kehonkäyttöön ja ajattelutapaan. Tässä voi käyttää välineenä simppeleitä selityksiä ja pariharjoitteita.
Huomasitteko miten tämä näkyy omassa opetuksessani? Oma ajatukseni on että kun oppii yleiskamppailullisuutta, niin sitten sitä omaa. Kataan nämä periaatteet taltioituvat ja pääasia on tehdä liikkeet oikein ja survoa ne elementit sinne, jolloin omistaa rekisterin ja toistonkeräämismetodin näiden asioiden harjoittelulle.

Naihanchi-sessiossa tämä aspekti ei tullut yhtä vahvasti esiin vaan siinä taas pääpointti oli konsepteissa, koska meillä kyseinen kata on tavallaan abstraktein. Huomaako Veepee tämän eron?

Meillä oli myöhemmin illalla Congin kanssa hyvä keskustelu siitä kuinka muoto opettaa. (Congi treenaa muunmuassa kiinalaista lajia nimeltä Pak mei.) Itselläni tärkein Naihanchiopettaja ikinä on ollut Naihanchi itse. Ohjenuorat...
- oikeat tekniikat
- rentous
- tarkka ja kompromissaamaton muoto (peilien käyttö)
...on nostanut itselläni oleelliset kysymykset esiin, kun ohje on että jalkojen asento on pakko pitää ja asiat pitää saada tehtyä rennosti, tehokkaasti ja nopeasti. Miten? Toivottavasti tämä selviää ja kata alkaakin opettamaan, jolloin saa jo melko hyviä fiiliksiä jaloista suljettujen asentojen jutuista. Kun näitä sitten opettajat ovat systemaattisesti avanneet laajempana kamppailuoppina, niin itselläni on lamppu syttynyt usein suoraan, koska sama juttu on jo ihan Naihanchin muodon opastamana koettu. En ollut vain osannut muodostaa asiasta konseptia. Naihanchi on sensei.

Mutta olisi tosiaankin kiva kuulla Veepeeltä ja jsv:ltä mietteitä tästä ja jatkaa tuota bunketsu/kaisai, vai mitä ne oli, -keskustelua, eli sitä miten Wadossa kata nähdään. Kuten sanottu, tässä voisi muita tapoja noudattaneiden näkemykset olla juuri sitä mikä vie tätä ikuisuuskysymystä laudallamme eteenpäin.



Ja pystyykö Veepee bongaamaan joitain elementtejä systeemimme progressiosta pinaneista kehittyneempiin katoihin?

Tulikin aika monta kysymystä jengille, mutta kyllä kai tämä tästä. :)
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Wado-ryu karate

#1209

Viesti Akuma »

Tykkäsin Lassen viestissä siitä, kuinka siinä katsottiin katan liikkeiden välittömien tulkintojen taakse ja kohti katan sovelluksia ajavia motorisia ohjelmia. Näiden motoristen ohjelmien sisäistäminen on minulle tyylin ytimen sisäistämistä. Kata pystyy vain vaivoin ilmentämään sen omia sovelluksiaan ajavia motorisia ohjelmia. Ainoastaan katan opettaja voi niitä ilmentää. Näin ajatellen homma rakentuu mielestäni oikeaan suuntaan eli sisältä ulospäin - vähäisestä määrästä motorisia ohjelmia voi pipelinettää tuhansia erilaisia tekniikan ilmentymiä, joilla on kaikilla sama ydin.
Lasse Cande kirjoitti: ...mikä taas vaihtelee jossain muutaman vuoden ja kymmenen (jos sitäkään... riippuu keneltä kysytään) välillä.
Jos minulta kysytään, on kymmenen vuotta se katto about tyylille kuin tyylille. Tämä siis sillä edellytyksellä että katson opettajaa silmiin ja sanon että tulen tuon ajan tähän hommaan tosissani efforttia laittamaan. Niin jos tuossa ajassa ei siltikään saa lajin ydintä siirretyksi, on ongelma opetuspuolella.
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 105
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Wado-ryu karate

#1210

Viesti TimoS »

:ot:
Lasse J kirjoitti: Itse olen vuosien varrella huomannut, että kaikissa tyylisuunnissa käden paikka on sitä alempana mitä korkeampi vyöarvo ko. henkilöllä on :smt003
No sopii katsoa tarkemmin ;)

" onclick="window.open(this.href);return false;
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Wado-ryu karate

#1211

Viesti Veepee »

Lasselle:

Siis joo. Wadosta on nyt molemmissa treenisessioissa paistanut läpi isosti "tyylille ominainen kehonkäyttö"-ilmiö, mikä minulle on aina korkealaatuisen kamppailun merkki: jos laji pyrkii opettamaan jotain "luonnollista" arkiliikkumista tehokkaampaa tai spesifimpää liikettä, minä kiinnostun. Siksi Wado on ollut mulle tavallista urheilukaratea kiinnostavampaa ja kehittyneemmän oloista.
Lasse Candé kirjoitti: Tärkein selitys meillä on soolokatassa se, miten liike tehdään. Aluksi tämä tarkoittaa oikeita karkeita liikeratoja, suorituskorkeuksia sekä oikeita asennonvaihtoja ja asentoja. Myöhemmin fokus siirtyy siihen kuinka tämä tulee saada aikaiseksi, eli lajinomaiseen kehonkäyttöön ja ajattelutapaan. Tässä voi käyttää välineenä simppeleitä selityksiä ja pariharjoitteita.
Mulle ja Jussille sun ei kauheesti niitä ihan perusperusjuttuja edes opettakaan, kun meininki oli suht tuttua jo valmiiksi... :D Mutta kyllä mulle ainakin näkyi, että miten wadossa mitkäkin liikkeet erityisesti tehdään, ja millä perusteella. Viimeisimmässä treenissä tehtiin kyllä selkeästi enemmän tekniikkakohtaisempaa/lineaarisempaa matskua (alku-loppu ja kaikki mitä siinä katassa välillä on) Wado-linssien läpi, kun taas Naihanchisessiossa mietittiin vaan enemmän keholähtöistä liikkeen vaikuttavuuden parantamista.

Sinällään sekä Wadon että KD:n Naihanchissa on paljon samaa siinä, että se sisältää kehon liikeperiaatteita melko abstraktilla tasolla, meillä tosin taitaa sitä bunkaipuolta olla enemmän (mutta kaikki bunkait toimii silti vain katan ehdoilla). Opetettavat asiat eivät vaan oo selkeästi samoja, mutta väline ja periaate on sama.

Tuo "muoto opettaa"-idea on muuten helkkarin hyvä. Otan heti myös omaan käyttöön, sillä voi selittää monia juttuja.

Mä oon aina tulkinnut Wado-matskuja siten, että lajiosaaminen yksittäisinä kataliikkeiden bunkaina ei oo koskaan ollut "se juttu", vaan että sitä kamppailukykyä rakennetaan opettamalla harrastajalle erillisten opetusmoduulien (tekniikkaharjoitteiden + pari- ja soolokatojen) kautta erikseen oikea kehonkäyttö (soolokatat) sekä yleinen etäisyyden, kulmien ja ajoituksen käyttö (parikatat). Nämä periaatteet hyviksi kehittämällä kun pystyy saavuttamaan jo aika helkkarin vaikuttavaa osaamista ja tekemään asioita vähintään yhtä hyvin kuin sellainen, joka oppii yksittäisten sovellusten kautta. Oonko ymmärtänyt oikein, Lasse?

Mä ymmärrän kyllä myös sen, miksei teillä painoteta yksittäistä bunkaita. Jos liike, kehonkäyttö ja oikea sisäänmeno ja reagointi ovat selkäytimessä, jokaisesta liikkeestä tulee toimiva tekniikka. Niinhän se Ueshibakin sanoi, että "When I move, techniques are born". :smt003

Nakedin vanhassa superviestissä tiivistetty ryūgin sisältö - hyōhō, tenouchi, waza - (tai miten mä itse sitä ajattelen: strategia -> liikkuminen -> tekniikat) on ollut mulle jo pitkään paras ohjenuora lajien analysointiin, ja Wadossa mä olen näkevinäni myös tällaisen ajattelun tuloksia.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Timppanen
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18
Lauteille: Heinäkuu 2012
Etulaji: Senshido
Sivulajit: Muay Thai, BJJ/sw
Takalajit: Vapari, karate (Shukokai)

Wado-ryu karate

#1212

Viesti Timppanen »

Onko kukaan muuten törmännyt boogu-kumiteen Wadossa? Olen kesän aikana kokeillut Wadoa (muinaista karatetaustaa shukokaista) ja kiinnostaisi ehkä jatkaa vielä syksylläkin mutta kumite WKF-tyyliin ei kiinnostaisi läheskään niin paljon kun olen tottunut täyskontaktisparriin. Muuten tyylinä Wado on hyvin mieleinen, joten tulipa mieleen että onkohan rajumman kontaktin kumitea tarjolla tyylisuunnassa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1213

Viesti Lasse Candé »

Tuohon Veepeen viestiin piti jo aiemmin vastata, mutta pointit ovat niin hyvin kohdillaan, että ei ole paljoakaan sanottavaa. :)

Mitä tulee luonnolliseen arkiliikkumiseen, Wadossa on kyllä juurikin periaatteena liikkua arkisen luonnollisesti. Tämä on tietenkin semantiikaa enkä sikäli kyseenalaista Veepeen luonnehdintaa "arkiliikkumista tehokkaammasta tai spesifisemmästä", mutta tahdon alleviivata sitä, että meidän kielenkäytössä luonnollinen liikkuminen nähdään yleensä korkeimpana ideaalina.

Hieman paradoksaalisen tuntuisesti, ihmiset eivät vain aina liiku luonnollisesti. Tämä tietenkin korostuu heti, jos annetaan liikunnallinen tehtävä, jota ei ole riittävän usein tehnyt. Yhtäkkiä katoaa kaikki luonnollisuus ja se arkisen liikkumisen helppous pitää erikseen opetella osaksi myös kyseisiä tehtäviä. Itse luonnehtisin tätä niin, että erinäisiä ohjeita seuraten tulee tavoitella arkisen luonnollisen liikkumisen ideaalia kaikkeen tekemiseen. Ja tämä edellyttää joskus vartalon ja tekniikan harjoittelua, lajin ja omaan kroppaan liittyvien vaatimusten mukaisesti.

Mitä taas tulee tuohon perustekniikoiden, katan ja pariharjoitteiden roolitukseen, näen itse asian hyvinkin samoin. Jotkut kehon periaatteet kyllä tulevat selkeämmin esiin paritekniikoiden taisabakeissa ja fyysisessä kontaktissa pariin, mutta jotakuinkin juuri noin.



Tuo boogu-kumite Wadossa olisi kyllä sitten täysin opettajan omaa kädenjälkeä. Itse treenasin värivöillä Wadoseurassa, jossa tehtiin paljon potkunyrkkeilytyyppisiä harjoitteita (varsinaisista "tyyliharjoituksista" erillisellä treenivuorolla), suojine päivineen. Oletan että tällaista voisi olla jossain seurassa vielä nykyäänkin. Mutta kyllä otteluopetus on tyypillisemmin seuroissa kilpakaratesukuista tai tehtäväharjoitteita ja suojat melko kevyet tai olemattomat. Noin laajemmin kannattaa tietenkin ainakin yksilönä monipuolistaa tai vähintään opetella myös suht lyhyttä etäisyyttä ja kaikkea yleiskamppailullista, tietenkin riippuen siitä mitä harrastukseltaan haluaa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 69
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Wado-ryu karate

#1214

Viesti Jussi Häkkinen »

Veepee kirjoitti: Ja yksi juttu vielä. Seibukanin Kusankussa käsi ei tule otsalle, juu? Chibanan haarassa tulee, ja KD:ssä käsi menee takaraivolle. Entä sitten? Onko niin, että vain Seibukanissa käden paikka ei tarvitse muka minkäänlaista selittämistä?
Käden jättäminen otsalle vaatisi minusta jo aikamoista selittämistä, noin niinkuin bunkain tuntien. Takaraivolle käden vievä taas lienee tehnyt kovetusharjoituksia naamallaan niin paljon, että mikään ei tunnu miltään...
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1215

Viesti Lasse Candé »

Sivuttiin Wadoa aika paljon ketjussa "Askellyönnit Krav magassa", joten laitan alle Ilen viestin lainauksena ja oman vastaukseni viestiin. Wadoon liittyen voi sitten puhua täällä, mikäli herättää ajatuksia.
Ile kirjoitti:
Lasse Candé kirjoitti: Tärkeä vinkki jos haluaa lisätä luonnollisuutta on pitää kyynärpää alhaalla niin ettei se karkaa sivulle.
Kyllä, kunhan se alhaalla pitäminen on luonnollista... :)

Olen päätynyt siihen, että on jossain määrin yksilöllistä - mm. olkapäiden rakenteesta ja "leveydestä" riippuvaa, mikä on luonteva paikka ja liikerata kyynärpäälle.

Olen ehkä aikaisemminkin käyttänyt ilmaisua, että nyrkkeilytyyppistä suoraa lyöntiä lyödessä tyypillinen "alkeiskurssilaisen virhe" on nostaa kyynärpäätä liikaa sivulle, kun taas "jatkokurssilaisen" virhe on painaa kyynärpäätä alas. Kyynärpäätä ei nähdähdekseni pidä tässä suunnassa pakottaa kumpaankaan suunta.

Oma kokemukseni on, että varsinkin takakäden suoraa lyötäessä voiman saa oikeastaan pahiten vuotamaan sillä, että pakottaa kyynärpäätä alaspäin.

Tuo on täysin totta. Dempsey tarjoaa kirjassaan tälle myös selityksen. Se on muistaakseni about että lyönnin suunnan tulisi olla sama kuin olkapään liikkeen. Jos lyövän puolen olkapää on jo ohittanut toisen, olkapään liike suuntautuu jo viistoon, eli oikean tapauksessa kello 11:aan tai jopa lähemmäs 10:een. Tätä voi korjata tekemällä suorastaan vähän koukkumaisen. Olen myös ymmärtänyt että tällaisen puolesta puhutaan kiinalaislajeissa ("lyöntien pitää aina kiertää vähän") ja meilläkin huiput tekevät "virhettä" jossa kyynärpää vuotaa hieman.

Muistaakseni Dempsey hyvään kirjoitustapaansa esittää tässä suhteessa ideaalilyönnin ja päätyy lopputulemaan että suoran pitäisi olla jotain tämän ideaalin ja suoran-suoran välistä, jotta lyönti sekä toimii että tehoaa. On kyllä melko pitkä aika kun olen kirjaa lukenut, eli referaattini voivat olla täysin päin honkia.

Käytännössä hieman koukkumainen suora myös tarjoaa lyöjälle säätömahdollisuutta torjunnan suhteen. Sen voi vielä painaa erinäisistä torjunnoista ainakin osittain läpi, kun taas sellainen missä kyynärpää on alla ja takana ohjautuu helpommin sivuille, jos se torjutaan sinne.

Meillä on sellainen lyönti, joka ikäänkuin alkaa suorana, mutta päätyy "koukku-suoraksi". Oikeastaan kaksi varianttia. Toinen kiertää suojauksen ulkokautta ja luo kontaktia vastustajan käteen, ollessa enemmän Dempseyn kuvailema ja toinen taas on linjaltaan melko suora, mutta ottaakin kontaktia sisäpuolelta käteen. Periaate jälkimmäisessä on siis sama kuin missä tahansa lyönnissä jossa lyövän käden käsivarrella tai hartialla suojaudutaan samanaikaista samalta puolelta tulevaa kiertävää hyökkäystä vastaan. Voi toimia suoraakin vastaan, kuten se yleensä muodollisesti tehdään, kunhan aloittaa tässä tapauksessa hieman hyökkäyksen alta ja kohdistaa liikkeen käsimanipulaatiota sivulle kiilaten ylöspäin, mikä on "sattumoisin" myös meidän jodanukemme suoritustapa.

Asiassa on myös sellainen aspekti että lyönnin suunnan pieni muutos kusettaa vastaanottajan vastaanottomekanismeja ja onnistuessaan satuttaa tästä syystä enemmän. Terminologiat tämän periaatteen kuvailussa vaihtelevat (enkä ole vielä muistaakseni kuullut sellaista joka on sekä fysikaalisesti oikein että hyvin asiaa kuvaileva), mutta kaikille yhteistä on se, että monenlaisia kehonliikkeitä yhdistetään samaan liikkeeseen, kiertoine päivineen.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 52 kurkkijaa