Tällä videolla kohdassa 0:28.
https://m.youtube.com/watch?v=hOAIr1kY24A
Nämä Arakawa sensein katademot ovat kyllä lajimme harrastajalle about parasta herkkua.
Liike tulee kahden alaristitorjunnan jälkeisen kahden kameraa kohti tehdyn gedanbarain jälkeen. Tekniikassa Arakawa sensei astuu oikealla jalalla kameraa kohti etuseisontaan ja tekee kaksi samanaikaista yläshutoa.
Kuten edellä sanottu, meillä tulkinta kahteen samanaikaiseen torjuntaan on yleisesti ottaen se, että yksi torjunta pidetään ennallaan ja toinen vaihdetaan muuksi, eli tyypillisesti hyökkäykseksi. Tämän takia tuossa torjunnassa kädet menevät melko laajasti ristiin naaman edessä. Molempien käsien tulisi peittää naama, sillä yksittäisen käden tulisi tehdä tämä torjunta.
Itse liikkeessä ei ole tuollaisenaan kovin paljoa järkeä, kuten ei monissa muissakaan kahden käden torjunnassa, joita tuossa on enemmänkin. Suhteessa moniin muihin tyyleihin, ristitorjunnoissamme kädet menevät enemmän/syvemmälle ristiin, eli nyrkit tai kämmenet eivät jää loppuasennossa kovin lähelle toisiaan. Toivottavasti edellä sanomani avaa syytä tähän.
Hyviä sovelluksia tuolle mainitsemalleni kaksoisshutolle on esim meidän Kihon kumite 10, jossa mennään sisään ja samalla torjutaan. Se näkyy myös tuossa aiemmin linkittämässäni, kun Otsuka sensei menee vastustajan kättä hipoen sisään kyynärpää edellä. Opetteleva Naka (jos hän on Naka) näyttää purkaen osiin, ikäänkuin järkeistääkseen itselleen, eli ensin torjuu ja sitten astuu kyynärpää edellä sisään.
En tiedä, mutta oletan alkuperäisen tulkinnan olevan käsien pujottaminen tarttuneen käsien väliin ja avaaminen sekä mahdollinen sisäänmeno. Kyseinen avaus löytyy varmaan yli puolista maailman kokonaisvaltaisista lajeista.
Meillä suurin hyöty on omasta mielestäni symmetrian käyttö harjoitusmenetelmänä: Tekniikoita voi treenata paremmiksi tekemällä molemmilla käsillä samaan aikaan. Koulunyrkkeilyssä tehdään samaan aikaan molemmilla käsillä. Oletan idean olevan sama voimantuotollinen. Opettaa ylävartaloa toimimaan symmetrian kautta oikein sekä ala- ja yläkerran yhteistyötä. Tärkeä tuki tekniikalle on vastapuolen yläraajan asemointi ja toiminta ja symmetrialla tätä saa treenautettua hyvällä perusmuodolla ja keskivartalo saa treeniä tekniikan tukemisessa. Nyrkkeilijät voivat korjata jos olen hakoteillä, mutta paljon symmetriaa treenissä käyttäneenä, nämä hyödyt ovat tuntuvat.
Ja nyt tullaan siihen, että "jos muuttaa vain vähän, niin..." sillä Otsuka sensei kyllä menee kahdella shutolla sisään. Johtava jalka on oikea, mutta vasen kulmaa hieman parempaan asentoon. Kädet eivät mene ristiin ja liike kohdistuu enemmän työntäen eteen kuin sivuille. Pelkän torjunnan sijaan hänen torjuntansa muuttuvat eri liikesuuntia hyödyntäväksi pehmeäksi vastustajan manipulaatioksi. Kannattaa katsoa tarkkaan mitä hän tekee.
Tuosta sivusuuntaisuudesta vs eteen suuntautumisesta, meillä saa monia tekniikoita parannettua siten, että suuntaa niitä enemmän eteen. Henkilökohtaisesti suosittelen tätä esim Pinan shodanin shutoukeihin ja about kaikkiin sotoukeihin ja gedanbaraihin. Ja myös noihin kahteen samanaikaiseen shutoukeen. Jos joku suosittelee muuta, en tokikaan väitä vastaan. Vain osassa tämä neuvo on eksplisiittisesti annettu ja eri ihmiset tekevät eri tavoilla. Ajatus on suuntien lisäämisessä, torjuvan kohdan muuttamisessa torjunnan aikana ja siinä että työntö vartalosta poispäin on vahvin työntö.