Viesti
Lasse Candé » loka 24, 2017, 05.44
Voisin kirjoitella tästä aiheesta hieman enemmänkin, kun ajatuksia tulee, koska ajattelin nyt ottaa pienimuotoiseksi projektiksi Wadon ns lisäkatat. Nimitys on omani ja selitän sen kohta.
Wadossa on yhdeksän pääkataa:
Pinan 1-5 (shodan, nidan, sandan, yodan/yondan ja godan)
Kushanku
Naihanchi
Seishan
Chinto
Pinan nidan (2.) opetellaan usein ensimmäisenä ja se onkin järkevää tyylin kannalta. Monissa muissa japanilaisissa tyyleissä se on luultavasti melko vastaavista syistä ihan numeroitu ensimmäiseksi (Heian shodan on sama kuin meidän ja okinawalaisten Pinan nidan).
Wadossa on kuitenkin tietyssä mielessä kuusi muuta kataa:
Bassai
Niseishi
Wanshu
Jion
Jitte
Rohai
Näille en ainakaan itse tiedä mitään opetusjärjestystä ja organisaatiosta riippuen näillä ei oikein ole välttämättä juuri minkäänlaista statusta. Lisäksi on aikoinaan listattu Suparinpei, mutta jos joku väittää osaavansa Wadon Suparinpein, hän on luultavammin vain ottanut jonkin muun tyylin version.
Otsuka oppi karatea Funakoshilta 20-luvun alulta 30-luvun puoliväliin ja otti vaikutteita myös Mabunilta ja Motobulta. Otsuka perusti oman koulunsa 1934 ja tyyli ja systeemin sisältö rekisteröitiin Butokukaille yhdeksällä katalla 1939, ja muutaman vuoden päästä sitten loput katat (myös Suparinpei) lisättiin listaan. Listalla ei välttämättä ole suurta historiallista relevanssia katojen merkityksen hahmotteluun, mutta ainakin se näyttää nämä faktat ihan sitten sellaisinaan.
On luultavaa, että Otsuka osasi joitain muitakin katoja kuin mitä Wadossa harjoitellaan. Yleensä esiin nousee mm Naihanchin (Tekkin) toinen ja kolmas, joita meillä ei ole, Jiin, tietenkin Suparinpei ja Unsu. En osaa itse arvailla mitä Otsuka on näistä osannut, mutta jos Funakoshi opetti näitä alkuaikoinaan sen reilun kymmenen vuotta, niin siitä voinee vetää johtopäätöksiä, kun Otsuka oli yksi ehdottomasti parhaista oppilaistaan alkuaikoina.
Mutta nämä katat, joita minä kutsun lisäkatoiksi, ovat olleet mukana Wadon opetuksessa melko selvästikin. Tatsuo Suzuki sensei käytännössä toi Wadon Eurooppaan ja hän muutti Englantiin 60-luvun puolessa välissä. 1965 Otsuka demosi videolle, joka julkaistiin 90-luvulla kaikki katat, ml nämä kuusi lisäkataa. 1970 Otsukalta kuitenkin tuli kirja, jossa on aiemman kirjansa sisältö kuulemma käytännössä muuttumattomana ja siinä Otsuka puhuu vahvasti yhdeksän katan puolesta. Suzuki ja koko Eurooppa taas jatkoi kaikkien katojen harjoittelua, koska Suzuki oli oppinut Wado-runkonsa jo ennen Otsukan minimalistisempaa linjaa. Aikalaiskertomukset Japanista kertovat, että 70-luvulla Otsuka saattoi jopa suuttua jos joku pyysi häntä opettamaan jonkin lisäkatoista. Ilmeisesti kuitenkin jotkut harjoittelivat ikäänkuin salaa, mitä olivat oppineet Otsukan mielenmuutokseen mennessä, joka varmaankin tapahtui 60-luvun loppupuolella lopullisesti.
Euroopassa kuitenkin sitten treenailtiin näitä katoja kaiken aikaa ihan osana systeemiä, mutta ylemmillä vyöarvoilla. Varmaan paljolti muiden tyylien takia ja koska Japanissa ei ollut yhtenäistä opetuslinjaa näille katoille pariin vuosikymmeneen, Euroopassa alkoi näkyä erikoisia versioita näistä katoista. Luen ja kuulen itse tästä opettajaltani, mutta asian uskomisesta tekee helppoa se, että olen itse nähnyt näitä muista tyyleistä vaikutteita ottaneita versioita/kohtia vielä sinä aikana kun video ja tieto on ollut jo pitkään olemassa.
Lopulta päädyttiin tilanteeseen, jossa jokaisella tyylin kolmesta suurimmasta haarasta on oma versionsa kaikista katoista ja nämä kaikki ovat tänä päivänä jopa youtubessa. Näissä on eroja. Lisäksi Otsukan 1965 videon katademot ovat tuubissa.
Wadokaissa on vähän kahdenlaista suhtautumista. Toisaalta lisäkatat eivät ole kovassa huudossa eivätkä juuri missään virallisessa statuksessa, mutta toisaalta jotkut tykkäävät opettaa ja Niseishi osataan laajalti. Tämä johtuu siitä, että vaikka se oli yhdeksän ulkopuolinen, siitä tehtiin Wadolle ns shiteigata, eli sellainen kata jota sai tehdä kilpailuissa. (Oli toisen aallon shiteigata, eli shiteigata dai ni. En tiedä mitä tarkoitti kilpasäännöissä, mutta tämä status lisäsi katan levinneisyyttä Wadopiireissä huomattavasti.) Wadokain pari vuotta vanhassa kirjassa on yhdeksän katan lisäksi nyt myös Niseishi (vaikka koko shitei-järjestelmä käsittääkseni kuopattiin kilpakatassa), eli jonkinlaisen virallisen statuksen katalla voi ajatella olevan. Sitä ennen se lienee näkynyt monissa kilpakatakirjoissa ja -videoilla, myös kovan luokan Wadokoiden esittämänä.
Elikkäs...
Jotakuinkin tällä tavalla nämä katat sekä ovat että eivät ole Wado-katoja. Itse ajattelen että kannattaa uskoa vähän molempia ajatustapoja ja otan tietyssä mielessä Otsukan toteamuksen vakavissaan. Yhdeksässä on jo paljon treenattavaa ja jos katoista hakee hyötyä omaan liikkumiseen jo yhdeksänkin alkaa olla liikaa jatkuvana pyöriteltävänä. Lisäksi yhdeksän anti on selvä ja lisäkatojen anti taas oikeastikin pitkälti toistoa, eli ei ole kehollisen tiedon rungon osana lähellekään yhtä merkittävää settiä. Itse pyrin pitämään Pinanit kasassa, koska jos ne eivät ole, on kaikki muu pakosti surkeaa. Ja neljä muuta kataamme ovat erittäin vaikeita. Harvassa harjoitusrutiinissa on oikein aikaa kuudelle katalle lisää, joiden hyöty on rajallinen.
Silti, nyt otin nuo katat hyllyltä ja ajattelin treenata ne kohtuulliseen kuntoon ja hieman varmemmalle muistipohjalle. Toissapäivänä oli puolissa aukkoja, mutta tänään muistan kaikkien kaikki liikkeet. Olen tietysti treenannut suurta osaa monia kertoja mutta paria vain aika vähäisen määrän toistoja.
Tämän postauksen tärkein idea on, että Wadokat eivät aina tiedä mitä ajatella näistä katoista, niin on hyvä saada vähän historiallista perspektiiviä. Historiasta ja nykypäivästä löytyy selvästi tukea sekä myönteiselle että kielteiselle kannalle, niin tuosta pääsee valitsemaan. Mutta yhdeksän ensimmäistä ovat melko kiistattomasti tärkeämpiä katoja systeemin kannalta. Muita voi ehkä kannattaa treenata.
Toinen idea oli, että jotakuta muutakin voi kiinnostaa turinat näistä. Eihän täällä muutenkaan liikaa liikennettä ole.
Olen jo kirjoitellut tästä hieman päivyriini, mutta voisin ehkä ottaa tänne yksittäisiä katoja käsittelyyn. Esim että mitä hyötyä harjoittelusta on suhteessa tyyliin muuten, mitä versioeroavaisuuksia on, tärkeitä versioita videoituina ja ehkä jopa videoita kilpailuista jne. Osa tuosta setistä saattaisi houkutella myös muiden tyylien jengiä keskusteluun.