Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wado-ryu karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 69
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#46

Viesti Jussi Häkkinen »

SPR kirjoitti: Minua rupesi suuresti kiinnostamaan ajatus karaten aloittamisesta kunhan ensi vuonna olisi luultavasti enemmän aikaa kamppailulajeille. Siksi joudun kyselemään hieman wado ryun harjoittelusta, joka on yksi kolmesta tässä vaiheessa eniten kiinnostavasta koulukunnasta. (Muut ovat shiai kyokushin ja kokondo)

Onko Wadon perussparrissa alapotkut sallittuja tekniikoita?
Eivät yleensä, tämä kuitenkin on salikohtaista.


Wadon jujutsuvaikutteet näkyvät lähinnä paritekniikkaosastossa. Maassakamppailu on yleensä jujutsutyyleissä verrattain pieni osa harjoittelua, joten se ei Wadossakaan juuri näy.

Harjoitellaanko lukkoja, kuristuksia ja irtautumisia enemmän kuin peruskaratessa?
Wado periaatteessa on "peruskaraten" määrittävä tyyli ottelupuolella - levinnyt ja yleinen.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#47

Viesti Vlad Tepes »

Minä olen vähän tutustunut lajiin, mutta mikään asiantuntija en ole. Koskee vain yhtä seuraa ja vain yhteensä noin kahden vuoden treenaamista. Olen kyllä muuten seurannut seuran juttuja.
SPR kirjoitti: Onko Wadon perussparrissa alapotkut sallittuja tekniikoita?
Ei ole. En muista, että niitä olisi ikinä harjoiteltu.
SPR kirjoitti: Miten jujutsuvaikutteet tulevat käytännössä esille - Harjoitellaanko esim. maassa kamppailua ja saako treeneissä sparratessa viedä kaverin maahan?
Ilmeisesti niitä vaikutteita on paljonkin. Harjoiteltiin melko usein heittoja, maahan vientejä, kuristuksia yms, mutta vain harvoin elävästi. Minulle niistä ei ollut juurikaan hyötyä, koska kehonkäytöllisiä periaatteita, positioita, horjutuksia yms ei syystä tai toisesta opetettu kunnolla.
SPR kirjoitti: Harjoitellaanko lukkoja, kuristuksia ja irtautumisia enemmän kuin peruskaratessa?
Meillä niitä oli todellakin aika usein. Ihan normitreenien tavaraa.
SPR kirjoitti: Kuinka suuri merkitys katojen harjoittelulla on wadossa verrattuna muihin karatetyyleihin - esim. kokondo, shiai kyokushin ja shotokan?
Minä en osaa verrata muihin, mutta meillä oli kerran viikossa katatreenit ja kataa tehtiin usein muissakin harjoituksissa. Se oli selkeästi hyvin keskeisessä osassa. Samaten tehtiin todella paljon muodollisia pariharjoituksia. Kutsutaankohan niitäkin kataksi? Ne muodolliset pariharjoitukset olivat aivan kamalia. Meinasi järki lähteä niitä muistellessa, koska niitä oli paljon ja mitään poikkeamia/omia sovelluksia ei sallittu.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#48

Viesti flammee »

SPR kirjoitti: Onko Wadon perussparrissa alapotkut sallittuja tekniikoita?

Miten jujutsuvaikutteet tulevat käytännössä esille - Harjoitellaanko esim. maassa kamppailua ja saako treeneissä sparratessa viedä kaverin maahan?

Harjoitellaanko lukkoja, kuristuksia ja irtautumisia enemmän kuin peruskaratessa?

Onko wadossa paljon samankaltaisuuksia esim. kokondon kanssa, joka on myös jujutsu vivahteista karatea?

Kuinka suuri merkitys katojen harjoittelulla on wadossa verrattuna muihin karatetyyleihin - esim. kokondo, shiai kyokushin ja shotokan?
Seurakohtaistahan tämä on.. Silloin kun ite harjoittelin niin sparrissa harvempi juttu oli kiellettyä, eli alapotkut oli sallittu, tosin eipä siellä kovin kovaa kontaktia käytetty, päähän kohdistuvat lyönnit ja potkut pysäytettiin ennen osumaa, erikseen treenattiin hanskoilla päähän lyömistä osumilla sitten. Ei se ottelu kuitenkaan painiksi mennyt, vaikka kai sekin olisi ollut sallittua.

Lukkoja ja maahanvientejä treenattiin aika paljon, ehkä joka toinen kerta? Katojen harjoittelu kuuluu asiaan, mutta ei ne mitenkään erityisen tärkeässä roolissa ole.

Se mistä ite pidin kovasti wr-karatessa oli harjoituksen rakenne, tehtiin samoissa treeneissä perustekniikat, liikesarjat, matsaamiset, lukottelut yms. Eli ei ollut sellasia "tunti pelkkää soolokataa" -treenejä. Enpä kyllä tiedä onko tällaisia treenejä kauheasti muuallakaan, parissa lajissa kuitenkin tullut vastaan..
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 69
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#49

Viesti Jussi Häkkinen »

flammee kirjoitti: Se mistä ite pidin kovasti wr-karatessa oli harjoituksen rakenne, tehtiin samoissa treeneissä perustekniikat, liikesarjat, matsaamiset, lukottelut yms. Eli ei ollut sellasia "tunti pelkkää soolokataa" -treenejä. Enpä kyllä tiedä onko tällaisia treenejä kauheasti muuallakaan, parissa lajissa kuitenkin tullut vastaan..
Tämä vaihtelee kovasti. Tuon treenitavan ongelma on lähinnä se, että ei ehditä keskittyä oikein mihinkään aiheeseen kunnolla. Tosin, kokeneemmat harrastajat saavat tuosta hyvän ylläpitosetin. Parituntiseen treenirupeamaan kyllä saa mahtumaan nätisti parikin osa-aluetta.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#50

Viesti fatman »

SPR kirjoitti: Minua rupesi suuresti kiinnostamaan ajatus karaten aloittamisesta kunhan ensi vuonna olisi luultavasti enemmän aikaa kamppailulajeille. Siksi joudun kyselemään hieman wado ryun harjoittelusta, joka on yksi kolmesta tässä vaiheessa eniten kiinnostavasta koulukunnasta. (Muut ovat shiai kyokushin ja kokondo)
Omalla luvallani tulkitsen kysymyksesi niin, että etsisit karatea ju-jutsumausteilla.

Noista kolmesta Kokondo on erittäin vahvasti ju-jutsumaista kaatoineen, heittoineen ja lukotuksineen. Kokondossa on katoja enemmän kuin osaan laskea, joten kataharjoittelu sovelluksineen on erittäin korostuneessa roolissa. Toivottavasti Vesa (Toropainen) löytää tähän ketjuun tarkentamaan tietoja Kokondosta.

Shiai Kiukkari on ymmärtääkseni näistä kolmesta "kovin" vaihtoehto. Shiai Kyukushinin vahvuudet ovat voimakkaat lyönti ja potkutekniikkat, mutta ymmärtääkseni lajin päämiehen Jyri Hokkisen kamppailukäsitys on hyvinkin laaja, joten lukkokaatoheitto-harjoitteluakin varmasti tulet saamaan.

Wadoryun jättäisin itse asiassa kokonaan laskuista pois mielekkäiden vaihtoehtojen joukosta. Ainakin mikäli harjoittelusi tavoitteiden kärkipäässä on itsepuolustustaidon oppiminen.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#51

Viesti Kari Aittomäki »

Wadon jujutsuvaiketteet ovat tässä viitekehyksessä (Avelampun loisteessa eli Suomesa) hyvin hienovaraisia, eli jos ihan hallintaa ja lukkoja haet jykevämmällä tekotavalla kuin varsinaisessa jujutsussa niin yhdyn edelliseen... mulla on muuten vaikeuksia kuttua ketään fatmaniksi.
Eli Fmaniin, joka näin myös fartmaniksi tulkittakoon.

Olen päässy wadoa treenaamaan eturivin miesten kanssa ja toki ne jujutsuperiaatteet näkyy esimerkiksi väistölyönnissä ja perusliikkumisessa, mutta ulkoinen tekniikka on kyllä ihan ehtaa sitä itteään.
Voijeesus, Simulan Keijo vauhdissa.. se oli Karatea eikä mitään anteekspyyntelyä. Lepää rauhassa K. Aivan liian aikaisin.

Kokondo tai shiaikiukkari on mainioita tyylejä jotka saattavat vastata tarpeisiisi. Edellytyksenä on fyysisyys ja silkka intoilukyky, niitä juttuja ei kykene toteuttamaan ilman tiettya panachea.
Kurkkaa myös ashiharaa.
Samanhenkistä osastoa.
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#52

Viesti fatman »

Aittomäelle. Etunimeni on Petri eli Pete, joten jos nikkini tuntuu vastenmieliseltä voit käyttää etunimeäni. Perkiömäen Mikallakin on ollut joskus vaikeuksia tuon suhteen.
Vaimoni mielestä tuo fartman olisi varmasti kuvaavampi.


Kokondo on siis vähäisen kamppailutaitoni synnyinkoti, jossa vietin useassa eri pätkässä 5-8 vuotta. Kokondo karateen ainakin viimeisinä harjoitteluvuosinani -95-97 sekoitettiin vahvasti sisarlajia jukido jujutsua. Tuloksena jujutsumaista karatea. En tiedä kuinka hyvin jujutsuopetus on tänä päivänä erotettu karateopetuksesta Kokondossa.


Käsitykseni Shiai Kyokushinista perustuu lukemaani ja muutamaan puhelinkeskusteluun Jyri Hokkisen kanssa. Tämän perusteella olen antanut itseni ymmärtää Shiai kiukkarissa pyrittävän monipuoliseen ja realistiseen lyönti- ja potkupainotteiseen itsepuolustustaidon oppimiseen karaten keinoin. Heitot, kaadot, lukotukset ja matto-osaaminen ainakin jossain määrin sisältyvät tuohon monipuolinen määreeseen.


Wado-vähättelyni perustuu näkemääni. Näkemykseni on henkilökohtainen ja toivon, ettei siitä kukaan pahasti pahastu.
Näkemäni wado-harjoitukset ovat olleet todella löysiä ja itsepuolustuksen vinkkelistä katsottuna lähes hyödytöntä touhua. Toivon että Suomesta löytyy myös hyvää ja asiallista wadoilua.


Jos itse haluaisin vielä lähteä karaten tielle, valitsisin Shia Kyokushinin.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#53

Viesti flammee »

fatman kirjoitti: Wado-vähättelyni perustuu näkemääni. Näkemykseni on henkilökohtainen ja toivon, ettei siitä kukaan pahasti pahastu.
Näkemäni wado-harjoitukset ovat olleet todella löysiä ja itsepuolustuksen vinkkelistä katsottuna lähes hyödytöntä touhua. Toivon että Suomesta löytyy myös hyvää ja asiallista wadoilua.
Wadoa on monenlaista, Pohjoisessa wadoryuliiton alaisissa seuroissa meininki on käsittääkseni itsepuolustuspainotteisempaa. Vyökokeissakin on itsepuolustusta ja matsia heti ekasta vyökokeesta alkaen. En muista oliko ottelua joka treeneissä, mutta usein kuitenkin. Kontakti ei ollut erityisen kova meillä (oli siinä kyllä isoja kokoerojakin), mutta tiettävästi Simulan treeneissä treenattiin huomattavasti kovempaa. Simula kävi silloin kyllä yhtenä päivänä viikossa vetämässä treenejä, mutta mää harvoin niihin osallistuin. 18 vuotta juuri täytettyäni viikonloppuisin oli mulla se toinen juttu aika usein mielessä. :roll: :partyman: Ja ehkäpä tykkäsin silloin "pehmeämmistä" treeneistä, se nyt oli kuitenkin eka kamppailulaji mulle ja sitä ennen liikunnallisuuteni oli intensiivistä tietokoneella pelaamista eli puuttui sekä fysiikka että asenne.. :p Ts. Simula oli ehkä hitusen pelottava. :oops: :D

Mutta joo, niissä wadotreeneissä missä olen käynyt, niissä oli jotain todella hienoa, vaikea sitä tunnetta on muille kertoa, sellanen perinteisyyden ja oikean treenaamisen maku.. Kävin katsastamassa tilanteen pari vuotta sitten uudestaan ja kyllä se ihan yhtä hyvältä vaikutti. Sisällöstä vaan puuttuu korkeat / takakiertoiset potkut ja silloin kokeillessa oli mielessä ristiintreenaus tkd:n kanssa, mutta soveltuu huonommin kun on erilaisia liikesarjoja / perustekniikkaa. Nyttemmin olen luopunut useamman lajin treenaamisista, kaikkea ei vaan saa, ja jos yrittää niin se on aina jostain pois. :p

Etelässä kuulemma kilpakarate on wadossa suuremmassa suosiossa.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#54

Viesti flammee »

fatman kirjoitti: Wado-vähättelyni perustuu näkemääni. Näkemykseni on henkilökohtainen ja toivon, ettei siitä kukaan pahasti pahastu.
Näkemäni wado-harjoitukset ovat olleet todella löysiä ja itsepuolustuksen vinkkelistä katsottuna lähes hyödytöntä touhua. Toivon että Suomesta löytyy myös hyvää ja asiallista wadoilua.
Wadoa on monenlaista, Pohjoisessa wadoryuliiton alaisissa seuroissa meininki on käsittääkseni itsepuolustuspainotteisempaa. Vyökokeissakin on itsepuolustusta ja matsia heti ekasta vyökokeesta alkaen. En muista oliko ottelua joka treeneissä, mutta usein kuitenkin. Kontakti ei ollut erityisen kova meillä (oli siinä kyllä isoja kokoerojakin), mutta tiettävästi Simulan treeneissä treenattiin huomattavasti kovempaa. Simula kävi silloin kyllä yhtenä päivänä viikossa vetämässä treenejä, mutta mää harvoin niihin osallistuin. 18 vuotta juuri täytettyäni viikonloppuisin oli mulla se toinen juttu aika usein mielessä. :roll: :partyman: Ja ehkäpä tykkäsin silloin "pehmeämmistä" treeneistä, se nyt oli kuitenkin eka kamppailulaji mulle ja sitä ennen liikunnallisuuteni oli intensiivistä tietokoneella pelaamista eli puuttui sekä fysiikka että asenne.. :p Ts. Simula oli ehkä hitusen pelottava. :oops: :D

Mutta joo, niissä wadotreeneissä missä olen käynyt, niissä oli jotain todella hienoa, vaikea sitä tunnetta on muille kertoa, sellanen perinteisyyden ja oikean treenaamisen maku.. Kävin katsastamassa tilanteen pari vuotta sitten uudestaan ja kyllä se ihan yhtä hyvältä vaikutti. Sisällöstä vaan puuttuu korkeat / takakiertoiset potkut ja silloin kokeillessa oli mielessä ristiintreenaus tkd:n kanssa, mutta soveltuu huonommin kun on erilaisia liikesarjoja / perustekniikkaa. Nyttemmin olen luopunut useamman lajin treenaamisista, kaikkea ei vaan saa, ja jos yrittää niin se on aina jostain pois. :p

Etelässä kuulemma kilpakarate on wadossa suuremmassa suosiossa.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Vesa
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 177
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vantaa

#55

Viesti Vesa »

fatman kirjoitti: Noista kolmesta Kokondo on erittäin vahvasti ju-jutsumaista kaatoineen, heittoineen ja lukotuksineen. Kokondossa on katoja enemmän kuin osaan laskea, joten kataharjoittelu sovelluksineen on erittäin korostuneessa roolissa. Toivottavasti Vesa (Toropainen) löytää tähän ketjuun tarkentamaan tietoja Kokondosta.
Parhaimman kirjallisen informaation saa seuramme kotisivuillta http://www.kokondo.fi" onclick="window.open(this.href);return false;. Mielestäni sielä on varsin kattavasti tietoa, ja aina voi aloittaa harjoittelun :)

Sen verran kuitenkin sanoisin, että tämä Jukido Jujutsu puoli on nykyään melko hyvin eriytetty. Sille on omat vyökoevaatimukset (löytyvät ainakin osittain meidän kotisivuilta). Harjoittelijat omaavat vyöarvon erikseen Jukidossa (mikäli sitä harjoittelevat). Eli siinä on myös omat vyökokeensa. Toki meillä on suurin osa harjoituksista sellaisia joissa molempia lajeja harjoitellaan, mutta pääosin varsin ekplisiittisesti eriytettynä. Fatmanin kommentit ovat hieman päivittämättömiä, ainakin tältä osin, mutta tämän hän myös välillisesti tuolla aikaisemmin totesi..
Vesa Toropainen

Seirenkai Karate
Seirenkai Jujutsu
http://www.seirenkai.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
wadoka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 7
Lauteille: Toukokuu 2007

#56

Viesti wadoka »

Wadosta vielä hieman, kun se tämän ketjun aiheena taitaa olla.
Suomessahan wadokaratea harrastetaan karkeasti kolmea eri linjaa: wado-liiton, karateliiton ja TUL:n wadolinjat. Wadoliitto seuraa Shiomitsun, karateliitto Ohgamin ja TUL Suzukin vetämää tyyliä (korjatkaa jos näin ei ole). Näillä on varmaankin joitakin muodollisia eroavaisuuksia tekniikoissa. Uskoisin että suurimmat erot ovat kuitenkin seura- ja vetäjäkohtaisia, kuten täällä jo aiemmin mainittiinkin. Esimerkiksi täällä myös mainitut varsin erilaiset wadovaikuttajat Keijo Simula ja Timo Klemola kuuluivat aiemmin samaan wadoliittoon. Eli mitään johtopäätöksia ei kannata vetää pelkästään tyylin, liiton tai alueen (etelä-pohjoissuomi) perusteella.
hyppeli
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 79
Lauteille: Tammikuu 2007

#57

Viesti hyppeli »

Suurimmat erot tosiaan seura-ja vetäjäkohtaisia. Edesmennyt Ogata esimerkiksi seurasi tekniikan suhteen entisen opettajansa Suzukin linjaa vielä senkin jälkeen kun Wadoliitto oli siirtynyt Shiomitsun leiriin.
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

#58

Viesti nassesetä »

Wadoliitto seuraa Shiomitsun, karateliitto Ohgamin ja TUL Suzukin vetämää tyyliä (korjatkaa jos näin ei ole). Näillä on varmaankin joitakin muodollisia eroavaisuuksia tekniikoissa. Uskoisin että suurimmat erot ovat kuitenkin seura- ja vetäjäkohtaisia, kuten täällä jo aiemmin mainittiinkin.


Näinhän se on. Itse olen treenannut karateliiton wadoa noin seitsemän vuotta ja sitten wadoryu-liiton tyyliä noin kolme vuotta.
Perustekniikka ja kata on molemmissa lähes samanlaista, samoin kuin kihon kumite pariharjoitteet. Ippon kumite sen sijaan on molemmissa täysin erilaista ja karateliiton ohyo kumite puuttuu wadoryu-liiton harjoituksista kokonaan, samoin kuin karateliiton harjoituksista puuttuu wadoryu-liiton kumite gata harjoitteet. Jonkin verran eroa löytyy myös yhdistelmätekniikasta. Molemmissa treenataan myös idoria ja tantodoria, mutta jostain kumman syystä niitä ei kummassakaan liitossa kysytä edes dan-kokeissa.
Tuosta Suzukin porukasta Suomessa en olekaan aiemmin kuullut. Onko kellään tarkempaa tietoa?

Wadoryusta täytyy vielä sanoa sen verran, että mielestäni itse tyylissä ei ole paljoakaan vikaa, mutta sen vyövaatimukset molempien liittojen kohdalla heittävät pahasti häränpyllyä. Suurimpina haittoina näen eritoten vähäisen välineharjoittelun, liian helpot vyökokeet ja katabunkain puuttuminen. Esimerkkinä voin mainita näkemiäni värivöiden kokeita, joissa suoritukset esim. lyöntien ja potkujen kohdalla ovat olleet niin ala-arvoisia, ettei missään nimessä olisi tullut päästä läpi, tai sitten dan-kokeita, joiden vaatimustaso sijoittuu hokutoryun noin oranssin ja vihreän vyön väliselle vyöhykkeelle.

Mikäli vyökokeet ovat liian helpot, johtaa se siihen, että sekä värivöiden että danien kohdalla tulee liian suuria tasoeroja. Helppo vyökoe saa ahkeran ja kriittisen oppilaan treenaamaan silti lujaa ja kehittämään omia toimivia sovelluksia, kun taas tyhmempi ja laiskempi oppilas tyytyy siihen mitä annetaan ja valitettavan usein vielä kuvittelee osaavansa jotain josta on todella hyötyä.

Tahdon yhä korostaa, että itse tyylissä ei pahemmin ole vikaa, vaan opetusmetodeissa. Tyylin tehokkuuden todisti jo Ohtsuka ottelussaan Motobua vastaan ja myös nykyaikana Simulan kaltaiset opettajat ovat näyttäneet mihin tyyli pystyy, jos raapaistaan pintaa syvemmältä. Itse en tosin ehtinyt päästä Simulan treeneihin, mutta kuuleman mukaan Keijo ja hänen läheisin oppilaansa olivat aika lyömätön kaksikko.

Huolimatta kaikesta tästä kritiikistä, en halua todellakaan haukkua kummankaan liiton opettajia, joiden ohjauksessa olen saanut harjoitella. Treenaus on usein ollut hyvin monipuolista ja käytännönläheistä, tosin tämänhetkinen ohjaajamme on ollut pikkupojasta lähtien Simulan oppilas, joten hänen tietotaitoaan en yhtään ihmettele.

On se vaan erikoista, miten paljon yhden ihmisen poismeno voi vaikuttaa lajin tulevaisuuteen.
JariP
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8
Lauteille: Heinäkuu 2007
Paikkakunta: Hyvinkää

#59

Viesti JariP »

Suomessa on yksi seura joka harjoittelee Suzukin alaisuudessa.
Itse harjoittelin tuossa seurassa kevääseen 2006 saakka ja hyviä vuosia olivat. Minulla ei ole kokemuksia muista wadotyyleistä suomessa, meillä harjoitellaan ippon-kumiten sijasta sanbon-kumitea ja todennäköisesti katoissakin on eroavaisuuksia..
wadoka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 7
Lauteille: Toukokuu 2007

#60

Viesti wadoka »

JariP kirjoitti: ...meillä harjoitellaan ippon-kumiten sijasta sanbon-kumitea...
Karateliiton ippon-kumitethan on tehty vanhoista sanbon-kumiteista poistamalla ensimmäiset kaksi hyökkystä, eli hyvät etäisyys- & ajoitusharjoitteet on pudotettu pois. Onko kenelläkään tietoa miksi tällaiseen ratkaisuun on päädytty ja kenen toimesta?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa