Sivu 1/1

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 7, 2009, 15.11
cyt
Onko kaikissa japanilaisissa lajeissa shomenissa lajin perustajasta/ jostain muusta yhtä tärkeästä henkilöstä kuva? Missä lajeissa?

Aikidossa, shorinjiryu renshinkan karatessa tämä ainakin on.

Millainen merkitys sillä on teidän mielestä? Ihan sama vai jotain muuta?

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 7, 2009, 15.38
TimoS
cyt kirjoitti: Onko kaikissa japanilaisissa lajeissa shomenissa lajin perustajasta/ jostain muusta yhtä tärkeästä henkilöstä kuva? Missä lajeissa?
Seibukanissa kumarretaan Zenryo Shimabukuron kuvalle, jos sellainen on. Jos ei ole, niin tyhjälle seinälle ei juuri kumarrella.
Aikidossa, shorinjiryu renshinkan karatessa tämä ainakin on.
Ei ollut ainakaan minun aikaan Renshinkanissa (eikä sen jälkeen Kokusai Shorinji ryu:ssä), ainakaan joka salilla. Genbukailla muistaakseni oli nuo kuvat kumarrettaessa selkäpuolella.
Millainen merkitys sillä on teidän mielestä? Ihan sama vai jotain muuta?
Aika sama tuo minun kannalta on. Kunnioitusta lajin/tyylin perustajaa kohtaanhan sillä vain osoitetaan, en minä siinä sen suurempia merkityksiä ole koskaan nähnyt.

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 7, 2009, 15.54
cyt
TimoS kirjoitti:
Aikidossa, shorinjiryu renshinkan karatessa tämä ainakin on.
Ei ollut ainakaan minun aikaan Renshinkanissa (eikä sen jälkeen Kokusai Shorinji ryu:ssä), ainakaan joka salilla. Genbukailla muistaakseni oli nuo kuvat kumarrettaessa selkäpuolella.

Ok, sitten ei oo jokasalilla. Meillä on soken kuva.

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 7, 2009, 17.37
Lehe
Vähän sama homma ilmeisesti kiukkarissakin. Periaatteessa jokaisen salin seinällä pitäisi olla Sosai Mas. Oyaman kuva, jolle sitten sen ollessa kumarretaan.

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 7, 2009, 22.03
cyt
Onko muuten muiden maiden lajeissa kun japanilaisten lajeissa?

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 7, 2009, 23.16
JanneM
Ainkain TUolla Warrior Training Ceterillä Las Vegasissa (Carlson Gracie Team/Ricardo Cavalcanti Jiu-Jitsu) kumarrettiin treenien alussa Carlson Gracien kuvalle. Tätä en ole muilla saleilla huomannut tehtävän. Tosin en oo ihan varma onko niillä minkään head honchon kuvaa ollutkaan...

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 8, 2009, 23.12
Jussi*M
Miun mielestä tällainen "kuvien palvonta" menee hieman jo överiksi vaikka olisikin vanha tapa lajissa.

Kunnioituksen lajin luojalle voi osoittaa tekemällä itse parhaansa ja oikealla asenteella joka treeneissä. Se on sitä kunnianosoitusta ennemminkin kuin muodolliset "uskonnolliset rituaalit".

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 8, 2009, 23.27
Mika
Eiköhän kyseessä ole enemmänkin perinne kuin mikään palvonta. Onhan se japaninkielisten termienkin käyttäminen Härmässä vähän hassua, epäkäytännöllistä ja teennäistä, mutta perinnettä sekin on. Ja onko ne lakanatkaan aina ihan parhaat harjoitteluasusteet esim. kesähelteellä ulkosalla? Sellaista se on.

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 9, 2009, 03.32
Jussi Häkkinen
Mika kirjoitti: Eiköhän kyseessä ole enemmänkin perinne kuin mikään palvonta.
Näin. Olen muuten nähnyt joskus virastoissa esim. presidenttien jne. kuvia seinällä.

Onhan se japaninkielisten termienkin käyttäminen Härmässä vähän hassua, epäkäytännöllistä ja teennäistä, mutta perinnettä sekin on.
Tai sitten vain yksinkertaisesti mahdollistaa kansainvälisen treenailun.

Ja onko ne lakanatkaan aina ihan parhaat harjoitteluasusteet esim. kesähelteellä ulkosalla?
Parempia ei ole vielä keksitty. Viileitä, riittävän suojaavia ja liikkumavapauden tarjoavia. Voittavat T-paidat 6-0.

Tosin, kamppailulajien ulkona treenaaminen on jotain, mihin en ihan helposti suostu.

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 11, 2009, 14.01
JariR
Jussi Häkkinen kirjoitti:
Mika kirjoitti: Eiköhän kyseessä ole enemmänkin perinne kuin mikään palvonta.
Näin. Olen muuten nähnyt joskus virastoissa esim. presidenttien jne. kuvia seinällä.
Juu, molempia lähestymistapoja kyllä löytyy; suoranaisesta palvonnasta ihan arkiseen tapakulttuuriin. Seinällä olevasta kuvasta ei valitettavasti voi suoraan päätellä kummasta lähestymistavasta on kysymys.

Itse olen ollut havaitsevinani että nämä "palvontalinjan" edustajat ovat yleensä olleet ei-orientaaleja jotka ovat sitten ylitulkinneet vierasta kulttuuria luoden lähes kulttimaisia virityksiä normaalin tapakulttuurin päälle.

Samaan aihepiiriin liittyen; ainakin Japanin pääsaarilla tuossa "kuka pääsee seinälle"- käytännöissäkin on eroja. Ainakin yhden tavan mukaan seinillä komeilee (kumartelun suunnassa, siis) lähinnä ajasta ikuisuuteen siirtyneitä opettajia. Elävän henkilön nostaminen tuonne kumarreltavaksi ei siis kuuluisi asiaan. Mutta tässäkin tulkinnat siis vaihtelevat koulukuntien välillä. Toisissa (lähinnä kai karatetyyppisissä) kouluissa tuo toimivan pääopettajan kuvan suuntaan kumartelu on ihan hyväksytty käytäntö.

t. J

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 26, 2009, 20.43
Nijukun
Itse ainakin ymmärtänyt sen kunnioituksena harjoitussalia ja tyylisuunnan kehittäjää/pioneerejä kohtaan. Ei niinkään palvomisena, mutta pienmuotoisena mustamisena, kuten haudalla käynti. Onhan mailla lippunsakin joille pokkuroidaan. Ihminen on kuitenkin vähän huomioonotettavampi kuin pala kangasta. Sitä paitsi, ihmisethän sen valtion tekee.

Meilläkään Jigotaissa ei ole ollut minkäänlaista taulua karaten puolella, paitsi nyt vuoden tai kaksi puinen Renshinkan logo. Iaido:n puolella on kuva Hayashizaki:a esittävästä nukesta. Muista jaoksista en tiedä.

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 26, 2009, 20.55
joksanen
cyt kirjoitti: Onko muuten muiden maiden lajeissa kun japanilaisten lajeissa?
On.

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 27, 2009, 13.41
KungFuMiäs
joksanen kirjoitti:
cyt kirjoitti:Onko muuten muiden maiden lajeissa kun japanilaisten lajeissa?
On.
Pliis kerro lisää :P

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 27, 2009, 13.47
Mika
:smt040



Se on se Turku...

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: heinä 27, 2009, 14.40
joksanen
Pöh, arvasin. Mua häirittiin. Jos tämä olisi turkulaisuudesta jäänyt kesken, sisältö olisi ollut esim "ai niinku kiinalaisissa, vai".

WTssä on tapana pitää seinällä Yip Manin kuvaa ja sivummalla mahdollisesti myös Leung Tingin ja joissain tapauksissa myös muiden opettajien (joille ei kumarreta erikseen). En tiedä pitääkö muut YipMan-linjat miehen kuvaa, mutta en sitä mahdottomana näkisi.

Vanhempien (kuvienkin) kunnioittaminen sopii kungfutselaisuuden kyllästämään kiinalaiskulttuuriin. Vois varmaan sopia myös okinawalaisuuteen. Mulle on myös usein riittäny vanhimman harjoittelijan tai opettajan läsnätuoma vertauskuva.

Tyhjille seinälle ja ruusupuskille olen aina välttänyt kumartelemasta. Näin kesäaikaan meillä on Shaolinilla treenit kahdessa salissa ja Yipin kuva vain toisessa. Siispä toisessa ei kummarrella kuin toisillemme.

Eikä siinä toisessakaan ennen kuin kuva aikaiseksi saatiin. Shaolinilla noita suurvisiirien kuvia on vähän joka seinällä. Inouen kuva ei muuten ole siinä häkkäräväkkärässä, johon karatekat kumartaa.

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 5, 2009, 02.39
Dexter
Miten reagoisitte jos harjoittelija kieltäytyy kuville/salille kumartamisesta vedoten uskonnolliseen/uskonnottomaan vakaumukseensa?

Muistan yhden tapauksen jossa yksi henkilö jätti aloittamatta erään lajin koska hänen uskontonsa ei tykännyt siitä kulttuurista/kumartelusta.

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 5, 2009, 03.17
Jussi Häkkinen
Dr. Dexter kirjoitti: Miten reagoisitte jos harjoittelija kieltäytyy kuville/salille kumartamisesta vedoten uskonnolliseen/uskonnottomaan vakaumukseensa?
Kyse on harrastuksesta, ei kultista. Eli täysin OK. Olen myös nähnyt tätä muiden lajien treeneissä, sekin täysin OK.

Lajitapoja sovelletaan tapauskohtaisesti. En ole havainnut tällaisten harjoittelijoiden olevan treeninsä suhteen muista eroavia.

Muistan yhden tapauksen jossa yksi henkilö jätti aloittamatta erään lajin koska hänen uskontonsa ei tykännyt siitä kulttuurista/kumartelusta.
Tämäkin on täysin hyväksyttävä päätös. Valinnat tehdään omien tarpeiden ja arvojen perusteella.

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 5, 2009, 08.22
AriJ
Tähän törmää meidän lajissa aina silloin tällöin kun "alkuseremoniassa" voi joku nähdä halutessaan uskonnollista toimimista. Asia on ok ainakin minulle kun siitä kertoo ja sovitaan miten toimitaan. Siinä on myös se että silloin henkilö itse erottautuu muusta joukosta poikkeavalla toimitavallaan ja tämä taas voi heijastua johonkin muuhun...

edit typox2

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 5, 2009, 12.44
Dexter
Lapsena kaveriporukassa liikkui yksi jehovan todistaja joka olisi halunnut alottaa meidän kanssa judon, mutta vanhemmat kielsivät. Mutta ihmesakkia muutenkin..

Oudoltahan tuo kumartelu länkkärin silmissä näyttää. Kaverille kumartelu treeneissä on täysin ok ja hyvä juttu, tyhjälle salille ja kuville kumartelu on vähän oudon ja ehkä turhankin tuntuista.

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 5, 2009, 19.41
AriJ
Juuh, samaa mieltä siinä että outoa ja turhaa on kumartaa tyhjälle salille tai kuville......

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 6, 2009, 23.56
cyt
Dr. Dexter kirjoitti: Lapsena kaveriporukassa liikkui yksi jehovan todistaja joka olisi halunnut alottaa meidän kanssa judon, mutta vanhemmat kielsivät. Mutta ihmesakkia muutenkin..

Oudoltahan tuo kumartelu länkkärin silmissä näyttää. Kaverille kumartelu treeneissä on täysin ok ja hyvä juttu, tyhjälle salille ja kuville kumartelu on vähän oudon ja ehkä turhankin tuntuista.
Eräiden ajatuksien mukaan, salissa on kuiten tavallaan aina se ns. "shomen" vaikka siellä ei ketään olisikaan. Tosin nykyään lienee aika epäselvä se shomen-käsite kun treenisaleina on aika paljon tiloja, joita ei voi edes kuvitellakkaan olevan treenisaleja.

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 7, 2009, 08.41
AriJ
Ja se Shomen voidaan käsittää kai ihan myös vaan huoneen etuosaksi....

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 7, 2009, 14.21
Jere Rajaniemi
Ôari kirjoitti: Ja se Shomen voidaan käsittää kai ihan myös vaan huoneen etuosaksi....
Näin minäkin olen asian käsittänyt.

Jonkun amerikkalaisen dojon sivuilta löysin tämän:
What is the shomen?

The shomen is the front wall of the dojo. The word sho means true while men means face. The shomen is felt by some Westerners to be a sacred zone in the dojo. However, it is simply the wall that everyone faces during class. The wall with the chalkboard on it in a school classroom is the same thing. Many clubs will hang the pictures of instructors and some awards on the shomen.
Luotettavuudesta en tiedä mitään.. netissähän on hyvää ja huonoa tietoa. :D

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 7, 2009, 14.53
cyt
Juujuu, toki shomen käsitetään huoneen etuosaksi. tarkoitin enemmänkin että kuka määrittää liikuntahallissa missä on sen ETUOSA. :)

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 7, 2009, 17.17
Mika Väyrynen
Eiköhän sen määritä harjoituksen vetäjä...

Mika V.

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 7, 2009, 17.49
cyt
Plaah. Tokitoki. Mutta ette tajunneet nyt pointtia. :smt003

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 7, 2009, 18.18
AriJ
cyt kirjoitti: Juujuu, toki shomen käsitetään huoneen etuosaksi. tarkoitin enemmänkin että kuka määrittää liikuntahallissa missä on sen ETUOSA. :)
Itse veikkaisin että vastapäätä ovea....

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 7, 2009, 18.41
TimoS
Ôari kirjoitti: Itse veikkaisin että vastapäätä ovea....
Entäs jos, kuten ainakin minun kouluaikaani, ko. liikuntasalissa on ovet kahdella seinällä ;)

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 7, 2009, 18.49
AriJ
TimoS kirjoitti:
Ôari kirjoitti: Itse veikkaisin että vastapäätä ovea....
Entäs jos, kuten ainakin minun kouluaikaani, ko. liikuntasalissa on ovet kahdella seinällä ;)
Ja astuit juuri sisään niistä molemmista??? ;)

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 7, 2009, 18.57
TimoS
Ôari kirjoitti: Ja astuit juuri sisään niistä molemmista??? ;)
Joo, kato, umpikiero savolainen ja silleen :lol:

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 7, 2009, 19.15
joksanen
Joku voisi vääntää shomenille sopivan skriptin tissi- ja pyllyketjuista.

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 9, 2009, 22.34
Jere Rajaniemi
Ôari kirjoitti:
TimoS kirjoitti:
Ôari kirjoitti: Itse veikkaisin että vastapäätä ovea....
Entäs jos, kuten ainakin minun kouluaikaani, ko. liikuntasalissa on ovet kahdella seinällä ;)
Ja astuit juuri sisään niistä molemmista??? ;)
Entä jos toisesta ovesta tullaan sisään salille ja toisesta ulos? :smt003

Shomenissa oleva kuva (soke, o-sensei..)

Lähetetty: elo 9, 2009, 23.25
AriJ
Mikä ettei, ei muuta minusta tilannetta...