Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mitä Karate on?

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Mitä Karate on?

#31

Viesti MarkkuT »

TimoS kirjoitti: Minusta hän ei siis määritellyt, mitä karate on vaan mitä varten sitä harjoitellaan.
Aloitusviestistä:
Eli mitä karate on? Mitä se kellekin merkitsee ja mitä se antaa?
Itse ymmärsin, että tässä oli nyt tarkoitus hakea uusia uria sen lukitun ketjun terminologiaonanoinnin sijasta. Ehkä olin sitten väärässä, en tiedä.
Ain't no one.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 113
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Mitä Karate on?

#32

Viesti Jussi Häkkinen »

MarkkuT kirjoitti: Itse ymmärsin, että tässä oli nyt tarkoitus hakea uusia uria sen lukitun ketjun terminologiaonanoinnin sijasta. Ehkä olin sitten väärässä, en tiedä.
Se "terminologiaonanointi" nyt sinällään on ainoa tapa määrittää jotain ilman henkistelyjä, machoiluja ja fiilistelyjä. Asiasta on aika turha tehdä mitään muuta kuin se on. Onanointia toki voi tehdä monella tasolla, fiilispuolesta lähtien.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Mitä Karate on ?

#33

Viesti Ile »

TimoS kirjoitti:
Ile71 kirjoitti: Mites muuten sitten ne sikäläiset kobujutsuhommelit? Eikö niissä kuitenkin käytetty about peasanttien työkaluja?
Vastaan taas linkillä: http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=13796" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitti vaan lapsenuskon murentumisesta. Mä olin ajatellu että urhea maaproletariaatti tappeli sirpein ja vasaroin ja siitä se lähti... Kohta joku laittaa linkin, jossa kerrotaan Imi Lichtenfeldin olleen itse asiassa wieniläinen lakimies, joka kopioi tekniikkansa natsimiehittäjien lähitaisteluoppaasta, pakeni Brooklyniin ja rikastui opettamalla munillepotkimista juutalaisille pankkiireille...

Sori, ihan pikkasen ootee.

Mutta siis taas hyvä linkki enivei kiitos.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Mitä Karate on?

#34

Viesti MarkkuT »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Se "terminologiaonanointi" nyt sinällään on ainoa tapa määrittää jotain ilman henkistelyjä, machoiluja ja fiilistelyjä.
No enpä sanois, että kuitenkaan ainoa. Tässä on nyt nähty kumpaakin ääripäätä, itse menisin mieluiten jossain siinä välissä. Meni metan puolelle ja kun ei se terminologiaonanointikaan oikein kiinnosta niin voi helposti arvata, minkä verran kiinnostaa terminologiaonanoinnista keskustelu.
:smt003
Ain't no one.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 106
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Mitä Karate on ?

#35

Viesti TimoS »

Ile71 kirjoitti: Kiitti vaan lapsenuskon murentumisesta.
:lol: Karaten (ja myös kobudon) historian ongelma on hyvin pitkälle se, että kirjallista aineistoa aiheesta ei vaan ole periytynyt vanhoilta mestareilta. Tämä on mahdollistanut ne kaikki väärinkäsitykset lajeista. "Parhaita" esimerkkejä tälläisestä täysin poskelleen menneestä karaten katojen tulkinnasta on, että väitetään karaten katojen olevan itseasiassa kiinalaista keihästaistelua, jolloin aseettomat sovellukset liikkeille ovat parhaimmillaankin vain toissijaisia.
edit:
Mä olin ajatellu että urhea maaproletariaatti tappeli sirpein ja vasaroin ja siitä se lähti...
Tämä meinasi unohtua. Kobudon historia yleensäkin on paljon karatea nuorempi, siis jos ajatellaan kobudoa siinä nykymuodossaan, että on lukuisia eri aseita, joita sitten opetellaan käyttämään. Alunperin kobudo on ollut sitä, että mestareilla oli korkeintaan pari kolme asekataa, jotka he tunsivat, yleensä yksi. Sitten jossain vaiheessa tuossa viime vuosisadalla Taira Shinken ja Shinpo Matayoshi kiertelivät eri mestareiden luona hakemassa oppia noista aseista ja he sitten kasasivat nuo okinawalaiset kobudot lajeiksi, kumpikin omansa. Muitakin asejuttuja okinawalla on, mutta nuo ovat ne päälinjat.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Mitä Karate on?

#36

Viesti Kuhmu »

MarkkuT kirjoitti:
TimoS kirjoitti: Minusta hän ei siis määritellyt, mitä karate on vaan mitä varten sitä harjoitellaan.
Aloitusviestistä:
Eli mitä karate on? Mitä se kellekin merkitsee ja mitä se antaa?
Itse ymmärsin, että tässä oli nyt tarkoitus hakea uusia uria sen lukitun ketjun terminologiaonanoinnin sijasta. Ehkä olin sitten väärässä, en tiedä.
Ymmärsit ihan oikein, et ollut väärässä. Lisätään vielä, että mitä karate kellekin on? Mitä se kellekin merkitsee ja mitä se antaa? Ne on jo moneen kertaan kirjoitettu ja keskusteltu, että karate on kata,kata on Karate ym. Jos nyt sitten siltä henkilökohtaisemmalta pohjalta lähestytään asiaa. Uskoisin, eettä löytyy muidenkin kuin Shimabukuron luonnehdinta siitä mitä Karate on ja miksi sitä harjoitellaan ym.
Se että harjoitellaan jotain erityistä tyylisuuntaa, ei tee kenestäkään totuudentorvea Karaten suhteen. Opetusmenetelmän pohjalta opitusta tulee henkilön omaa omaisuutta ihan jo luovuuden takia. Kuinka soveltaa elämässään Karatea. Kaipaan niitä ihmisten omia kokemuksia Karatesta, en sitä, että joku on omasta mielestään oikeassa sen suhteen, kuinka Karate määritellään. Se pitää kuitenkin sisällään vain osan totuutta.
Mitähän mhdoit markku kirjoittaa, jos mielipiteesi poistettiin?
”You must enjoy this”.
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 817
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Turku
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Mitä Karate on ?

#37

Viesti Ikkyu »

TimoS kirjoitti: Alunperin kobudo on ollut sitä, että mestareilla oli korkeintaan pari kolme asekataa, jotka he tunsivat, yleensä yksi.
Psst, tähänkin liittyen täällä olisi kysymys odottamassa sitten kun joku ehtii... ;)
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Mitä Karate on?

#38

Viesti MarkkuT »

Kuhmu kirjoitti: Mitähän mhdoit markku kirjoittaa, jos mielipiteesi poistettiin?
Vastasin Studio julmahuvia lainaten "Saa huomiota ja vähän päteä.". Olihan se tietty huumoria, mutta tiukan introspektiivisen analyysin jälkeen olen oikeastaan melko vakuuttunut, että se onkin täyttä totta.
:smt003
Ain't no one.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 106
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Mitä Karate on ?

#39

Viesti TimoS »

Ikkyu kirjoitti: Psst, tähänkin liittyen täällä olisi kysymys odottamassa sitten kun joku ehtii... ;)
Nyt mennään niin vaikeisiin kysymyksiin tuolla, etten enää osaa vastata. Pitää kysyä neuvoa noilta viisaammilta ja ehkä sitten palata asialle.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Mitä Karate on?

#40

Viesti Tyttö »

Ylipotkija: Katat on nyt siirretty omaan ketjuunsa.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Mitä Karate on?

#41

Viesti flammee »

Näin fiilispohjalta karate (wado ryu) oli mulle ihan kiva harrastus, kyllä sitä vois treenata, mutta taido on enemmän mun juttu.. Mun mielestä se on vaan laji jossa reenatan tappelujuttuja lajin näkökulmasta ja lajitypillisin harjoittein.

Kisakaratematsaaminen (eli sesundome kumite) taas on ihan mielenkiintoisen oloinen setti, ei mulla kokemusta siitä puolesta ole, mutta vaikutelma on että se olis melkeen yhtä siistiä kuin taidomatsaaminen, joskin ehkä vähän liikaa perustuu reagointinopeuteen ja räjähtävyyteen.

Okinaawakarate, eli se katalähtöinen systeemin ois taasen mun näkökulmasta kans aika mielenkiintoinen, kun ite treenaan paljon yksinään niin liikesarjailu on sellanen helppo tapa treenata yksin, ja jos siitä vielä olis jotain muuta hyötyä kuin se että kun oikeen hieroo niin osaa vähän paremmin tehdä sitä katan ulkoista muotoa.

No on toki taidossakin liikesarjojen tekemisestä muutakin hyötyä kuin että oppii paremmin tekeen liikesarjaa, mutta ei niin paljoa, koska liikesarjojen tekniikkavalikoima ei ole niin ottelullista kamaa. Ja karatemaiset liikesarjat on kevyempiä, eli niitä on mukavampi tehdä. ;)

Elieli, tiivistäen - kiva harrastus, jossa tyylisuuntakohtaisesti vähän vaihtelee että millä tavalla se on kivaa ja mielekästä.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
cyt
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3103
Lauteille: Helmikuu 2008

Mitä Karate on?

#42

Viesti cyt »

Minulle karate merkitsee henkilökohtaisesti lajia, jolla pidän itsestäni ja terveydestäni huolta. Niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Kilpailun osilta karateni on vain itseni kanssa kilpailemista.

Kata. Se on minulle tietopankki.
Aikido(aikikai), Karate(shorinji-ryu renshinkan), Ju-jutsu (Hokutoryu)
Harjoituspäiväkirja[/linkki]
[113_linkki=http://potku.net/blogit/cyt/]Cytin blogi![/113_linkki]
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

Mitä Karate on?

#43

Viesti johannes »

Pakko vielä vastata hiekkalaatikon ulkopuolelta tuohon "onko combat karate karatea"-väittelyyn. Minusta sillä ei niinkään ole väliä onko combatin tai kiukkarin opetuslinjat ja sukupuut tai edes katat sitä aidointa tai perinteisintä kamaa, kun kyseiden lajien harrastajat vetäis kuitenkin suurinta osaa(en tiedä miten kilpakaratekoiden kanssa kävis) pataan ihan helposti jo siksi että he sparraavat nykyaikaisesti. Tämän ei nyt ollut tarkoitus olla kuittailua perinteen puoleen kallistuvien suuntaan, vaan meinaan vaan sitä että itse uskon aina kyvykkäämpää karatekaa. Meinaan, että jos esim. samart payakaroon tulisi perustamaan ouluun potkissalin ja kaveri vetäis mua potkissäännöillä turpaan 100-0 ja sanois että tämä on potkista niin mikä minä olisin siihen vastaan väittämään. Nillityksen sijaan uskoisin jopa, että minulla olisi Samartilta opittavaa(oikeesti ei tietenkää ois) Kehitys kehittyy
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Mitä Karate on?

#44

Viesti Mänzy »

Johanneksen kirjoitus on mielestäni malliesimerkki "kamppailu-urheilulaseilla" katsomisesta asiassa, johon se ei oikein edes sovi.

Tämä ei sitten ollut kritiikkiä vaan neutraali huomio.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Mitä Karate on?

#45

Viesti Mika »

Mänzy kirjoitti: Johanneksen kirjoitus on mielestäni malliesimerkki "kamppailu-urheilulaseilla" katsomisesta asiassa, johon se ei oikein edes sovi.
Kyllä, malliesimerkki. Mutta mielipide sekin ja sinällään arvokas. Ei siis kuitenkaan vastaa valtaosan ja auktoriteettien käsitystä aiheesta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Viestiketju lukittu

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa