Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Katojen hyödyt ilman bunkaita

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#16

Viesti Mika »

IIsakki kirjoitti: eli Kataa voisi pitää "varjoharjoitteluna" tai parempi termi "varjonyrkkeilynä", ja Bunkaita sparrina...Olenko amatöörinä ihan metsässä?
Minähän en mitään karetesta tiedä, mutta tietenkin vastaan. :D

Ilmaan hakkaaminen saa varsin uuden merkityksen (joka myös näkyy), kun tietää jokaikisen liikkeen kohdalla vähintään yhden sovelluksen ja on harjoitellut sitä sovellusta elävän parin kanssa (millä tahansa tavalla, se ei oman vastaukseni kannalta ole tärkeää). Eli itse näkisin bunkain olevan askel ennen sparria, askel jonka aikana ko. tekniikkaa käydään läpi ja opitaan soveltamaan, ensin niin että ymmärtää sen olevan muutakin kuin vain ilman halkomista, ja lopulta niin että pystyy sitä nopeassakin tilanteessa käyttämään. Ja se sitten onkin jo sparria.

Mutta kuten sanottu, vastaukseni voi jättää huomiotta. :smt003
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#17

Viesti Jussi Häkkinen »

IIsakki kirjoitti: eli Kataa voisi pitää "varjoharjoitteluna" tai parempi termi "varjonyrkkeilynä", ja Bunkaita sparrina...Olenko amatöörinä ihan metsässä?
Mikan vastaus oli periaatteessa aika hyvä. Bunkai on todellakin "väliaste" soololiikesarjan ja sparrin välillä. Luen tosin itse sparrin bunkaiharjoitteluun (vapaan sovelluksen puolella) mukaan.

Sekä soololiikesarjat, bunkai että sparri/saliottelu ovat mielestäni kataharjoittelun osia, eli kun puhun katasta, puhun käytännössä aina myös näistä harjoitteista (sen kiinteinä osina).

Kata itse on hyvin laaja asia, kattaen kaiken perustekniikasta vapaaseen saliotteluun. Tuolla skaalalla liikutaan yksittäisistä tekniikoista yhdistelmiin, näistä yksittäisiin paritekniikoihin ja tästä puolivapaiden sparriharjoitteiden kautta vapaaseen kamppailulliseen sparrausharjoitteluun. Mikään osa-alue ei periaatteessa ole toista "edistyneempi" ja kaikki tukevat toisiaan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#18

Viesti TimoS »

kenttiensankari kirjoitti: Pitäisi olla eka kata myös Suomessa, mutta aikanaan Matsuoi tyylisuunnan perinteitä vaalien* muutti katojen järjestystä. Tästä nyt sitten vähän kärsitään kun muualla keltavyöt osaa Seisanin mutta Suomessa se on ollut vasta sinisen vyön kokeessa osattavana.
Turha on kuule enää tässä vaiheessa Matsuoi sensein harteille laittaa syytä jos teillä tehdään asiat samallalailla kuin meillä. Kannattaa kattoa peiliin, sieltä se näkyy se jota voi asiasta syyttää! Kannattaisko pikkuisen miettiä mitä tulee sanoneeksi...
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#19

Viesti kenttiensankari »

TimoS kirjoitti: Turha on kuule enää tässä vaiheessa Matsuoi sensein harteille laittaa syytä jos teillä tehdään asiat samallalailla kuin meillä. [/i] miettiä mitä tulee sanoneeksi...
Sanoinko mie että tehdään nykyään samalla tavalla? En kyllä tässä asiassa edes tiedä että miten noi vaatimukset enää menee, Seisania taidetaan edelleen kysellä vasta sinisellä mutta ilmeisesti sitä aletaan opettaa enemmän alavyöllisille. Ainakin näin olen huomannut.

Ja kyseessähän oli samalla heikko läppä mutta ilmeisesti kovin herkästi suututaan. Ei oo kiva jos leikist suuttuu :(

EDIT: ja onhan tuolla kokusain seurojen ja liiton nettisivuillakin kaikenlaista hieman poikkipuolista renshinkanin touhuista, eikä näistäkään ole kukaan vetänyt hernettä nenään. Kaiketi sitä peiliä voi siis tuijotella ihan molemmin puolin.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#20

Viesti TimoS »

kenttiensankari kirjoitti: Sanoinko mie että tehdään nykyään samalla tavalla?
Noh, itsehän sanoit:
Pitäisi olla eka kata myös Suomessa, mutta aikanaan Matsuoi tyylisuunnan perinteitä vaalien* muutti katojen järjestystä. Tästä nyt sitten vähän kärsitään kun muualla keltavyöt osaa Seisanin mutta Suomessa se on ollut vasta sinisen vyön kokeessa osattavana.
eli aika selvästi sanot että teillä jatketaan samalla linjalla kuin meillä. Jos ei järjestys miellytä, tehän voitte meidän puolesta opettaa vaikka Kushankun ensimmäisenä :) Ei siis kannata asiassa joka on täysin teidän tyylisuunnan sisäinen asia ruveta heittämään edes vitsinä että tästä saa syyttää Matsuoi senseitä
EDIT: ja onhan tuolla kokusain seurojen ja liiton nettisivuillakin kaikenlaista hieman poikkipuolista renshinkanin touhuista, eikä näistäkään ole kukaan vetänyt hernettä nenään. Kaiketi sitä peiliä voi siis tuijotella ihan molemmin puolin.
Katsoin juuri Suomen Shorinjiryu yhdistyksen (tätä kai tarkoitat liitolla ?) sivut läpi, ja ainoa missä siellä minun mielestäni viitataan Renshinkaniin on tämä lause
Tyylin perustajan Isamu Tamotsun kuoltua keväällä 2000 Renshinkan tyylin päämieheksi nousi perustajan poika Iwao Tamotsu, joka nykyisin opettaa Japanissa isänsä tekniikasta muokkaamaansa Shorinjiryu -tyyliä.
Mikäs tuossa on hiemankaan poikkipuolista ? Minun käsittääkseni totta joka sana. Yksittäisten seurojen sivuihin en ota kantaa, niihin en voi suoraan vaikuttaa.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#21

Viesti kenttiensankari »

Olihan miulla tuolla mennyt aikamuoto
mutta Suomessa se on ollut vasta sinisen vyön kokeessa osattavana
. . Vyövaatimusjärjestys noissa katoissa on ananku, wanshu, seisan... Tosin ilmeisesti Seisania aletaan opettaa alemmillekkin jotta oltaisiin tyylisuunnan mukaisia. Vyökoeasiat varmistuvat sitten kun on joulukuussa vyökokeet. Teillähän ne taitaa olla kenshuho, wanshu,ananku, seisan... Eli mielestäni ei samalla linjalla todellakaan jatku.
Minun käsittääkseni totta joka sana.
No ei nyt sentään jokainen, Iwaohan opettaa Japanin ulkopuolellakin ;)
Kuvake
kattikukkula
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 108
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#22

Viesti kattikukkula »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Järjestystä on muuteltu siis muuallakin. Tähän perinteeseen Matsuoinkin muutokset istuvat hyvin (tosin, en minä hyvällä tahdollakaan ymmärrä Wansun valintaa ensimmäiseksi kataksi, jos sovelluspuoli on yhtään tuttu).
Setä kertoo taas suomibudon historiaa. Muistaakseni seuraavat tiedonjyvät on kyselty Matsuoi-senseiltä Niittykummun Mäkissä jonain perjantai-iltana 90-luvun alkuvuosina. Osapuilleen kommentointi meni siten, että "Seisan on tärkaä kata. Se pitäisi opetella mahdollisimman pian ja sitä pitäisi harjoitella mahdollisimman paljon." Kysyttiin sitten, että miksi wansu ja ananku on sitten ennen seisania. Vastaus tuli aika nopeaan ja tylysti: "Seisan on liian pitkä ja vaikea kata, kukaan suomalainen ei kurssin aikana, tai heti sen jälkeenkään kykenisi sitä edes ulkoa oppimaan, jotta voisi sitä ruveta harjoittelemaan." Matsuoi oli tuossa vaiheessa ollut ainakin 15 vuotta Suomessa. En epäillyt hänen kokemuksiaan. Nyt kun ole itsekin vetänyt kursseja sun muita myös 15 vuotta, olen samaa mieltä. Joskin nykyisin motivaatio pidempien katojen opetteluun kyllä ilmestyy aikaisemmin. Parempaan suuntaan ollaan menossa.

Ja pakollinen Ob:potku.net. Kaikki täällä kirjoittelevat ovat tietty niitä, jotka jo parin kolmen vuoden harjoittelun jälkeen osaavat vähintäänkin "kävellä läpi" kaikki tyylisuuntansa katat. Eiks jeh? ;)

mika
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#23

Viesti TimoS »

kattikukkula kirjoitti: Ja pakollinen Ob:potku.net. Kaikki täällä kirjoittelevat ovat tietty niitä, jotka jo parin kolmen vuoden harjoittelun jälkeen osaavat vähintäänkin "kävellä läpi" kaikki tyylisuuntansa katat. Eiks jeh? ;)
Joskus heikkona hetkenä olen luullut osaavani jotenkuten "kävellä läpi" suurimman osan katoista, mutta joutunut sitten toteamaan, että enhän minä perskules osaakaan. Siispä lisää treeniä :lol:
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#24

Viesti Jussi Häkkinen »

Ymmärrän hyvin, että Seisan on voinut pintapuolisesti, bunkaita tuntematta, tuntua Wansua vaikeammalta katalta. Bunkain tarkastelu kertoo kuitenkin totuuden asian suhteen. Renshinkan-koulukunnan tai tästä ponnistaneiden tyylien oppilaiden mahdollista väärinkäsitystä asian suhteen ei voida kuitenkaan tuomita kovin vahvasti, koska heidän opettajillaankaan ei ole ollut käytössä tietämystä katan sisällöstä, kuten katsaus Renshinkanin sisältöön ja mm. hyvin korkeatasoisten Isamu Tamotsu-sensein oppilaiden (sekä hänen poikansa) opettaman kurrikulumin tarkasteleminen ja näiden henkilöiden haastatteleminen vääjäämättä kertoo.
Uskon siis uudelleenjärjestelypäätöksessä alkujaan tarkoitetun hyvää ja yritetyn korjata "virhettä" tai näennäistä epäloogisuutta perinteessä tätä valitettavasti ymmärtämättä. Jos vain pintamuotoa ajattelee, muutos on täysin looginen. Edelleenkin sanon: En hyvällä tahdollakaan ymmärrä Wansun valitsemista ensimmäiseksi kataksi, jos sovelluspuoli on yhtään tuttu. Shorinji-ryu Renshinkanin ja siitä ponnistaneiden tyylien puolella kuitenkin pystyn ymmärtämään valinnan aivan ilman ongelmia.

Nykyisin olen huomannut bunkaiharjoittelun nousseen suosioon myös monen japanilaisenkin tyylin parissa, Renshinkan yhtenä näistä. On aivan erinomaista, että vuosikymmeniä "tyhjinä" harjoitelluille muodoille etsitään merkityksiä, jottei niiden harjoittelu jäisi - Motobua vapaasti lainatakseni - "kauniin kuoren" toistamiseksi. Osa on omistautunut tutkimaan katoja itse, osa taas on kääntynyt okinawalaisten isätyylien puoleen löytääkseen katojen sovellukset. Näin moni japanilainenkin, Renshinkanista eronnut sensei (niitä on muuten aika liuta) on tehnyt, havaittuaan että Tamotsu-senseiltä saatu oppi on ollut tältä osin vajavaista. Senseinsä muistoa ja historiaa kunnioittaen he ovat suunnanneet alkuperäisen opin pariin.
Myös "oman tien" kulkijoille täytyy ainakin hitusen nostaa hattua. Keksitty sisältö katalle on parempi kuin sisällön puuttuminen täysin. Valitettavasti tällöin mm. katajärjestyksen syy on vaikeampi hahmottaa, koska alkuperäistä bunkaita ei ole käytettävissä. Oman tien valitsemisen ymmärtää toki paremmin silloin, kun välimatkaa on paljon. Japanilaisten senseiden on huomattavasti Suomessa asuvaa kollegaansa helpompi suunnata vaikka suoraan Okinawallekin.


Mitä tulee Seisan-katan harjoittelun vaikeuteen: Mielestäni kyseisen katan soolomuoto - johon Matsuoikin väistämättä viittaa, alkuperäisen sovelluksen ollessa hänelle tuolloin (ja todennäköisesti edelleenkin) tuntematon - ei ole juuri sen vaikeampi oppia kuin lyhyempienkään katojen. Normaaliälyinen suomalainenkin oppii sen hyvin vaikkapa yhdessä viikonlopussa (tai alkeiskurssin aikana). Tekniikka ei tietenkään välittömästi ole täydellistä/hyvää/sujuvaa ja vaatii toki jatkossa säännöllistä tarkastamista ja korjaamista.
Olen toki kuullut mainitun sensein ennenkin väittävän tiettyjen asioiden olevan erityisesti suomalaisille vaikeita. Samaan aikaan kuitenkin sekä Japanissa että Okinawalla tehdään näitä asioita sen suuremmitta ongelmitta. Ihmisten "rotuerot" eivät niin suuria ole, etteikö hyvä opettaja kykenisi samaan Suomessakin.

Pelkkä soolomuotoon katsominen ei valitettavasti kerro katan vaativuudesta paljoakaan, ellei opiskelua aiota jättää siihen. Sovelluspuolen vaikeutta verratessa Wansu on huomattavasti Seisania vaikeampi, eikä rakenna harjoittelun juurta yhtä hyvin ja opetuksellisesti ajatellen loogisesti. Jo Wansun "pintabunkain" (ts. aivan perussovellusten) tunteminen kertoo tämän. Wansun sisältö ei väistämättä ole samalla tavalla alkeista lähtevää, kuten Seisanin - tässäkin mielessä on pohja hyvä rakentaa peruskatan kautta, mikäli tavoitteena on okinawalaistyyppinen karaten hahmottaminen katojen myötä.


Mainitusta katojen "läpikävelemisestä": Yhden tyylisuunnan katat (no, jos puhutaan alle kahdenkymmenen määrästä) oppii helposti "kävelemään läpi" vaikka viikossa, se ei paljoa vaadi. Saattaapa näyttää ihan hyvältäkin, jos treeniä on pohjalla edes jonkin verran. Sisältöä ei kuitenkaan opi hetkessä ja sen opiskelu vapaaseen soveltamiseen kelpaavaksi kestää yhdenkin katan kohdalla vuosia (paljon kauemmin kuin sen ajan - oman väitteensä mukaan 1.5 vuotta, jos haluaa optimistisimman arvion mukaan pelata - minkä Isamu Tamotsu vietti Okinawalla opiskelemassa kokonaista järjestelmää joka kattaa useita katoja - tämän tuntien ei liene kohtuullista odottaa hänen oppilaidensa tai näiden oppilaiden hallitsevan katojen sisältöä) - usein kyse on kokonaisesta kamppailujärjestelmästä tai sen erittäin merkittävästä osasta. Omaksumisnopeutta voi lisäksi hidastaa, jos ei opiskele katoja sisältöineen rationaalisessa, edellisestä ponnistavassa ja tukea hakevassa järjestyksessä.
Tämä pätee myös yksittäisen katan sisällön puolella. Kun katan alkup. bunkain on oppinut, on sen sisällön periaatteiden vapaampikin sovellus ja pohdinta helpompaa. Katan perusajatus on opittu tällöin ymmärtämään ja jatkossa voidaan tästä hakea pohjaa omille johtopäätöksille ja sisällön sovittamiselle ja käyttämiselle oman kamppailutavan rakentamiseen.

"Kata ja waza ovat yksinään riittämättömiä. Ne ovat hyödyttömiä, kunnes niiden harjoittelija oppii soveltamaan niitä jokaiseen tilanteeseen." - Choki Motobu.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#25

Viesti Jussi Häkkinen »

Yamazu kirjoitti: OTPS. satuitko Jussi olemaan pääkaupunkiseudulla viikonloppuna vai näinkö vain näkyjä? "Sitä näkee mitä haluaa...." :D
Täytyy todeta, että en ollut - piti tehdä remonttisuunnitelmaa serkkutytön uuteen asuntoon täällä Turussa. Kovasti olisin halunnut käväistä PK-seudulla, siellä kun oli eräänlainen nuorisokokoontuminen joka toi paikalle myös useita ystäviäni.

Ja aiemmasta tekstistäni: Suoraa settiä se on, mutta totta. Toivon, että lukijat mahdollisen karvapallon kurkkuunsa saatuaan (eräissä piireissä tämä on mahdollista) kakaisevat sen ulos ja miettivät vaikka kahvikupillisen verran.
Yamazu kirjoitti: Yleisjapanilaisbudôsesti tuohon yhtymään joudun. Tämä on mielestäni taasen "vanha kunnon" Shu-ha-ri (raakeasti opi-tutki-vapaudu). On tietysti lajista / koulukunnasta riippuvaista kauanko minkäkin vaiheen painottaminen / opettaminen kestää.
Shu-ha-ri:han tuo on. Oikealla harjoittelulla voidaan "ha" ja "ri" -vaiheitakin tukea sangen vahvasti. Mitä enemmän olen oppinut Kyanin perinnettä ymmärtämään, sen vahvemmin olen havainnut järjestys- ja sisältövalintojen tarjoavan tuen tuolle opiskelulle. Lisäksi voidaan sanoa, että on olemassa tietynlaista limittäisyyttä - koko "vapautuminen" ei tapahdu kerralla ja jo omaksutut asiat tukevat niitä, joiden parissa työskennellään vielä aiemmilla tasoilla.

Mod.edit (Yamazu): lisäsin tuon pois siirtämäni Shu-ha-ri kohdan tähän lainauksena, pysyy asiayhteys kasassa. Sorry, Jussi!
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#26

Viesti kenttiensankari »

Mutta onneksi täällä Suomessakin on henkilöitä jotka ovat katojen bunkaihin tutustuneet. Ilpo Jalamon bunkaitaidoista tai niiden arvostuksesta en kovin paljoa tiedä (yksi leiri, ihan hyvältä matskulta vaikutti), mutta ainakin Kusankusta muutama ohjaaja (mm. Seuran päävetäjä Anne Kettunen) on käynyt Jalamon katasovellutusleireillä, ja Jyväskylässä näemmä kohtapuolin yksi katasovellutusleiri tulossa(Opettajana Antte Brännbacka). Ja Imatrallekkin ollaan ilmeisesti Jalamoa taas kyselemässä syksyn puolella, katasovellutusta ja okinawan kobujutsua varmaankin treenataan.

Tyylisuunnan sisällä on myös muutamia korkeampia vyöarvoja jotka ovat noita sovellutuksia ottaneet sydämelleen ja niitä on leireillä opeteltu(ja osa sovellutuksista ovat ihan virallisia vyökoevaatimuksia). Nekin vaikuttivat ihan hyvältä matskulta.

Japanilaisten opettajien bunkaitaitoihin en osaa mitään kommentoida. Jos on niin että eivät mitään juuri osaa niin se on valitettavaa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#27

Viesti Jussi Häkkinen »

kenttiensankari kirjoitti: Mutta onneksi täällä Suomessakin on henkilöitä jotka ovat katojen bunkaihin tutustuneet. Ilpo Jalamon bunkaitaidoista tai niiden arvostuksesta en kovin paljoa tiedä (yksi leiri, ihan hyvältä matskulta vaikutti)
Yuishinkai-tyylin kohdalla Jalamolla on hyvä tietotaito (hän on k.o. tyylin perustajan suora oppilas). Kyanin perinteeseen (johon myös Renshinkan kuuluu) ei yhteyttä ole. Soveltavaa ja hyvääkin bunkaita varmasti löytyy myös Kyan-linjan katoihin, mutta tätä ei voi kutsua alkuperäisen, opettajalta oppilaalle välittyneen perinteen vaalimiseksi.
Jyväskylässä näemmä kohtapuolin yksi katasovellutusleiri tulossa(Opettajana Antte Brännbacka).
Hän taas harjoittelee australialaista Koryu Uchinadi -lajia, joka on saanut vaikutteita karatesta mutta hakee katasovelluksensa eräänlaisen perustajan kehittämän järjestelmän kautta (HAPV-analyysi) perinteen sijaan. Ihan hyvää tavaraa, mutta ei taaskaan Kyanin linjan perinnettä välittävää. Antella on toki pitkä tausta myös Renshinkanissa. Bunkain osalta on sanottava sama kuin Ilpo Jalamon kohdalla.
Ja Imatrallekkin ollaan ilmeisesti Jalamoa taas kyselemässä syksyn puolella, katasovellutusta ja okinawan kobujutsua varmaankin treenataan.
Miten Iwao Tamotsu suhtautuu siihen, että hänen tyylisuuntansa seurat säännöllisesti hakevat oppia ulkopuolisilta? Eikö hän näe tällaista toimintaa epäluottamuslauseena tyyliä kohtaan? Onko Imatran Kusanku ehkä liittymässä Yuishinkaihin? Jalamo on loistava opettaja, joten tämäkin olisi ihan looginen siirtymä.
Japanilaisten opettajien bunkaitaitoihin en osaa mitään kommentoida. Jos on niin että eivät mitään juuri osaa niin se on valitettavaa.
Niin on. Valitettavasti heidän oppimismahdollisuutensakin ovat olleet vähäisiä, koska jo juuresta alkaen "bunkaialtistuminen" on ollut sangen vähäistä. Tämä vaikuttaa Suomeenkin asti, koska nämä senseit eivät voi välittää sellaista, mitä heillä ei ole.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#28

Viesti kenttiensankari »

Mielestäni Iwaolla ei pitäisi olla mitään tilannetta vastaan. Yuishinkaihin tuskin ollaan siirtymässä. Tosin Imatrahan taitaa treenailla ihan virallisestikkin Jalamon alaisuudessa, mutta vain tuossa okinawan kobujutsussa. Jalamon leirithän ovat tyylisuuntavapaita, eli niillä voi treenailla sovellutustekniikoita ja muuta tyylisuuntansa mukaisesti. Itselleni ei ainakaan tullut mitään shokkia kun leirillä kävin, eikä muillekkaan. Uutisvuoksessa luki vuoden alussa että "Kusanku hakee kobudo ja itsepuolustusoppinsa Ilpo Jalamolta" eli käytänössä okinawan kobujutsut ja bunkaitekniikat.
Soveltavaa ja hyvääkin bunkaita varmasti löytyy myös Kyan-linjan katoihin
Jep, ainakin jos on uskominen leireillä kävijöihin.
Tämä vaikuttaa Suomeenkin asti, koska nämä senseit eivät voi välittää sellaista, mitä heillä ei ole
Joten ei kait ole mitään väärää hakea oppia vähän muiltakin? Vaikka se ei nyt opettaja-oppilas linjaa mukailisikaan. Tokihan jos olet huolissasi että Kyanin perintö katoaa niin ainahan voit tulla tänne leirin järjestämään :)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#29

Viesti Jussi Häkkinen »

kenttiensankari kirjoitti: Uutisvuoksessa luki vuoden alussa että "Kusanku hakee kobudo ja itsepuolustusoppinsa Ilpo Jalamolta" eli käytänössä okinawan kobujutsut ja bunkaitekniikat.
Tarkoittaako tämä sitä, että Renshinkan ei Imatran Kusankun näkemyksen mukaan ole itsepuolustuskaratea?

Suosittelen kuitenkin varmistamaan Iwao Tamotsu -sensein kannan tällaiseen menettelyyn, jos ei muuta niin ikävien yllätysten välttämiseksi tämänkaltaisen käytännön (ts. haetaan karaten osa muualta) selvitessä hänelle. On myös mielenkiintoista, jos seura kertoo opettavansa Renshinkan-tyylisuunnan karatea mutta hakee bunkaioppinsa muualta. Tällöinhän kyseessä on tyylisuuntahybridi.
Japanilaisten opettajien bunkaitaitoihin en osaa mitään kommentoida. Jos on niin että eivät mitään juuri osaa niin se on valitettavaa.
Käsitykseni mukaan niin Anne Kettunen kuin tyylinne Suomen päämies Hannu Nietosvuorikin ovat ahkerasti vierailleet sekä Suomessa että ulkomailla Iwao Tamotsun leireillä ja opetuksessa. Mikäli näin vahvan opetuksen jälkeen nämä henkilöt joutuvat hakemaan oppia koulukuntansa ja tyylisuuntansa ulkopuolisilta, voidaan vetää tiettyjä johtopäätöksiä japanilaistenkin opettajien - myös tyylin päämiehen - bunkaitietämyksestä tai ainakin suhtautumisesta bunkain tärkeyteen. Koska bunkaita ei olla entisenkään päämiehen aikana erityisesti opetettu, uskon nykyisen päämiehen jatkaneen isänsä linjalla.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
kala
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 932
Lauteille: Huhtikuu 2005

Re: Katojen hyödyt ilman bunkaita

#30

Viesti kala »

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni keskustelin tästä joskus entisen seurani kanssa. Esille tuli se, että kata on tapa harjoitella. Muodon opettelu harjoittaa tarkkuutta, nopeutta, hengittämistä, rentoutta ja voiman tuottoa, koordinaatiota, perustekniikkaa yksittäisinä suorituksina ja osana liikesarjaa, kehon aukaisua ja sulkemista, tasapainoa ja kehon hallintaa. Lisäksi samalla tulee ajateltua katan sovelluksia. Omalta kohdaltani olen huomannut, että itse hoksaamani sovellus pysyy päässä paremmin kuin ohjaajalta saatu.
karate ni sente nashi

"Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split."
Conan The Cimmerian
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa