Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Katojen hyödyt ilman bunkaita

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#31

Viesti kenttiensankari »

Noista asioista en tuosta enempää osaa kommentoida. Mutta noin uutisvuoksessa kerrottiin ja tekstin ilmeisesti kirjoitti juuri Anne Kettunen. Jalamolta pääasiassa okinawan kobujutsua mutta leirien yhteydessä treenataan muutakin. Imatran Kusankun virallisia näkemyksiä en tiedä, mie vaan treenaan siellä :) Sellaisen kuvan olen kuitenkin saanut että Iwao ei puutu siihen mitä kusankussa treenataan.

Jalamon kanssa suunniteltu yhteistyö on kuitenkin vielä aluillaan, mutta ilmeisesti tiivistymässä. Jalamohan on aikaisemminkin järjestänyt Imatralla leirin, vielä kun Matsuoi oli päämiehenä. Tällä hetkellä Anne ja Hannu ovat Japanissa puoltoista viikkoa treenaamassa ja samalla käydään myös tyylisuunnan mestaruuskisoissa. Hannua en nähnyt Jalamon leirillä, eikä ole tainnut niillä käydäkkään. Jyväskylässäkin taidetaan järjestää Jalamon leiri, joten ainakin heillä on myös yhteistyötä menossa. Ja leiri näemmä koostuu kobujutsusta ja karaten itsepuolustusmenetelmistä.
Kuvake
kattikukkula
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 108
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#32

Viesti kattikukkula »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Ymmärrän hyvin, että Seisan on voinut pintapuolisesti, bunkaita tuntematta, tuntua Wansua vaikeammalta katalta.

Okei, kirjoitin vaikeammalta, mutta kirjoitin myös pitemmältä. Pituus oli muistojeni mukaan se päätekijä. Elävää elämää, kun kurssilainen kurssin jälkeen varovasti lähestyy ja kysyy, että "Onko totta, että Wansu on KOLME kertaa pidempi kuin Kenshuho?" Kävelen sitten katat läpi ja lasken ylimalkaan liikkeitä, ja kyllä, tosiaankin, Wansussa on likipitäen kolme kertaa enemmän "liikkeitä". Kurssilainen poistuu pukuhuoneeseen päätään puistellen (mutta treenaa vielä tänäkin päivänä ja osaa pari muutakin kataa). Tällaista oli karaten harjoittelu 15 vuotta sitten. Tällaisessa ympäristössä piti tehdä päätöksiä myös siitä, että missä järjestyksessä asioita opetetaan. Myönnetään, toisenlainen lähestymistapa (esim. bunkain tai riain kautta) olisi varmaan johtanut toisenlaisiin päätöksiin. Mutta kaikki olemme aikakautemme lapsia. Vaikea tietty (edes yrittää) ymmärtää toisenlaista aikaa...
Jussi Häkkinen kirjoitti: Shorinji-ryu Renshinkanin ja siitä ponnistaneiden tyylien puolella kuitenkin pystyn ymmärtämään valinnan aivan ilman ongelmia.
Hienoa!
Jussi Häkkinen kirjoitti: Mitä tulee Seisan-katan harjoittelun vaikeuteen: Mielestäni kyseisen katan soolomuoto - johon Matsuoikin väistämättä viittaa, alkuperäisen sovelluksen ollessa hänelle tuolloin (ja todennäköisesti edelleenkin) tuntematon - ei ole juuri sen vaikeampi oppia kuin lyhyempienkään katojen. Normaaliälyinen suomalainenkin oppii sen hyvin vaikkapa yhdessä viikonlopussa (tai alkeiskurssin aikana). Tekniikka ei tietenkään välittömästi ole täydellistä/hyvää/sujuvaa ja vaatii toki jatkossa säännöllistä tarkastamista ja korjaamista.
Missä seurassa opetat, mitä tasoryhmiä ja kuinka kauan olet opettanut? Detaljit kiitos, kun en niitä itse löytänyt: http://www.fssk.org/yhteystiedot/" onclick="window.open(this.href);return false; . Heität nimittäin aika vahvoja "budopedagogisia" väitteitä ja nyt olisi kiva tietää, että mille kokemukselle tuon perustat.
Itse olen juuri päinvastaista mieltä. Tänä päivänä keskimääräisen aloittelevan harrastajan aika menee "seisomaan opetellessa" eikä kykyä edes lyhyehköjen liikesarjojen opetteluun ole. Riippuen harrastuksen aloittamista edeltävästä liikuntataustasta kyky kyllä tulee nopeastikin. Ei kuitenkaan ihan parissa kuukaudessa. Riippuu ihmisestä. Opetat ilmeisesti seurassa johon hakeutuu vain liikunnallisesti jo kykeneviä ja kypsiä ihmisiä. Hieno homma.
Jussi Häkkinen kirjoitti: Olen toki kuullut mainitun sensein ennenkin väittävän tiettyjen asioiden olevan erityisesti suomalaisille vaikeita. Samaan aikaan kuitenkin sekä Japanissa että Okinawalla tehdään näitä asioita sen suuremmitta ongelmitta. Ihmisten "rotuerot" eivät niin suuria ole, etteikö hyvä opettaja kykenisi samaan Suomessakin.
Kliks, sanoo miina. "Mainittu sensei" saa tårta på tårta (anteeksi kielenkäyttöni) aina kun todetaan, että "kyllä japanissa asiat osataan paremmin" tai "japanilaiset oppivat nämä asiat niinpaljon nopeammin" tai "kulttuuriero, japanissa budo tulee äidinmaidossa". Et tiedä, mistä puhut, joten ei kannata puhua. Pum, sanoo miina.
Jussi Häkkinen kirjoitti: Mainitusta katojen "läpikävelemisestä": Yhden tyylisuunnan katat (no, jos puhutaan alle kahdenkymmenen määrästä) oppii helposti "kävelemään läpi" vaikka viikossa, se ei paljoa vaadi. Saattaapa näyttää ihan hyvältäkin, jos treeniä on pohjalla edes jonkin verran.
Heität taas jotain sellaista, jota en todellakaan voi uskoa. Yleensä pohjalla ei ole yhtään verran treeniä. Ei tänäkään päivänä. Meidän(kin) seuraan tulee junnuryhmiin ihmisiä, jotka eivät osaa juosta. Siis juosta. Koska eivät ole sitä aikaisemmin tehneet (ja nämä junnut siis 7-12 vuotiaita). Oppivat kyllä ja yleensä nopeasti, mutta silti. Moni aikuinenkin uskaltautuu seuraan 10-15 vuotta lukion/peruskoulun jumppatuntien jälkeen, ja välissä ei ole tehty mitään (liikkumiseen liittyvää). Olet aika fakiiri jos opetat esim. 16 kataa viikossa (Kokusain katasisältö poislukien kihon-katat, mutta opeta toki nekin, yhteensä siis 19 kataa). Kaikki nämä ihmiset oppivat sinnikkyydellä kyllä karatea ja ne 19 kataakin, mutta eivät viikossa. Edes kurssin jälkeenkään. Sanon tämän reilun kymmenen vuoden veto- ja opetuskokemuksella Espoon Urheilijat r.y.:n edesmenneessä karatejaoksessa ja sen jatkajassa Budoseura Kobushikai r.y.:ssä. Junnutreenejä en ole vetänyt, tässä luotan seuramme junnuvetäjien sanaa sekä omaan katseenkäyttöön junnutreenejä katseltuani.

Jussi, kirjoitat asiaa katasta ja riai/bunkaiharjoittelusta. Sitä ihmeellisempiä ovat heittosi budon opettamisesta ja oppimisesta tämän päivän Suomessa.

mika
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#33

Viesti Jussi Häkkinen »

kattikukkula kirjoitti: Okei, kirjoitin vaikeammalta, mutta kirjoitin myös pitemmältä. Pituus oli muistojeni mukaan se päätekijä.
Tämän lähestymistavan ymmärrän. Lisäksi vaikeuspointin tietyllä tavalla, jos liikesarjan sisältöä ei harjoitella sen kiinteänä osana.

Jos muuten minulta kysytään seuraavasta katasta, kerron että siinä on paljon enemmän hauskoja juttuja (jos kata siis on pidempi). Asennoituminen on myös vastaanottajalla erilainen - hän pääsee taas oppimaan jänniä juttuja ja vääntelemään kavereita. Jos taas kataa ajattelee pänttäämisenä, ei ihme, ettei ulkoläksy maistu.
Missä seurassa opetat, mitä tasoryhmiä ja kuinka kauan olet opettanut? Detaljit kiitos, kun en niitä itse löytänyt: http://www.fssk.org/yhteystiedot/" onclick="window.open(this.href);return false; . Heität nimittäin aika vahvoja "budopedagogisia" väitteitä ja nyt olisi kiva tietää, että mille kokemukselle tuon perustat.
Olen opettanut karatea n. vuodesta 1995 alkaen, Suomussalmen Rastin karatejaostossa pisimmän ajan. Tämän jälkeen eri paikkakunnilla pääosin pienryhmiä ja yksityisoppilaita. Olen perustamassa Turkuun seuraa kun saan etsittyä opetustilat. Niitä voi nyt jopa heruakin, kun homekoulut on saatu remontoitua.

Tasoryhmät ovat vaihdelleet alkeiskurssilaisista mustavöisiin. Alkeiskurssilaisilla en ole oikeastaan huomannut hirvittäviä ongelmia omaksua esim. n. Wansun mittaista Fukyugata Ichiä (esikata, liittoyhteydestä johtuen tyylin opetuksessa oleva liikesarja) yksien treenien puitteissa. Myöskään Seisanin opettaminen ei ole ollut hirvittävän vaikea rasti - parin treenin puitteissa muoto on yleensä muistettu kohtalaisen hyvin. Seisan on lisäksi korvaamattoman arvokas perusta kaikelle muulle - Wansu taas on esimerkki katasta, joka ehdottomasti vaatii muutakin osaamista pohjalleen. Puhun siis bunkain/tichikin luomasta pohjasta.
Tänä päivänä keskimääräisen aloittelevan harrastajan aika menee "seisomaan opetellessa" eikä kykyä edes lyhyehköjen liikesarjojen opetteluun ole. Riippuen harrastuksen aloittamista edeltävästä liikuntataustasta kyky kyllä tulee nopeastikin. Ei kuitenkaan ihan parissa kuukaudessa. Riippuu ihmisestä. Opetat ilmeisesti seurassa johon hakeutuu vain liikunnallisesti jo kykeneviä ja kypsiä ihmisiä. Hieno homma.
Tämä on mahdollista, joskin vahvasti epäilen sitä. Osansa toki voi olla opetustavalla, jossa käyn ensin läpi liikesarjan sovelluksia ja vasta sitten nivon "paketin kasaan". Tosin, myös ulkoisella muodolla aloittaminen on ollut sangen helppoa. Syytä en tiedä, voi olla joko minussa tai oppilaissa.

Renshinkanissa on muuten Japanin puolella huomattavan paljon enemmän oppilaita (ja huomattavan nuorista alkaen) kuin Suomessa. Ryhmät ovat isoja ja populaa laidasta laitaan. Silti Seisan on aloituskatana toiminut oivasti. En usko, että kulttuuriero vaikuttaa oppimiseen niin vahvasti, että Suomi tarvitsisi oman opetusjärjestelmänsä katajärjestyksestä lähtien.
"Mainittu sensei" saa torttapotortta (anteeksi kielenkäyttöni) aina kun todetaan, että "kyllä japanissa asiat osataan paremmin" tai "japanilaiset oppivat nämä asiat niinpaljon nopeammin" tai "kulttuuriero, japanissa budo tulee äidinmaidossa". Et tiedä, mistä puhut, joten ei kannata puhua. Pum, sanoo miina.
Tiedän sen verran - asian itse k.o. senseiltä kuulleilta tiedon saaneena - että hän on sangen tosissaan noita väitteitä esittänyt. Ehkä herra saa ihan syystä arvostelua tässä suhteessa. Ei kyllä ole ainoa japanilainen, joka kyseistä meininkiä kamppailulajipiireissä harrastaa.
Olet aika fakiiri jos opetat esim. 16 kataa viikossa (Kokusain katasisältö poislukien kihon-katat, mutta opeta toki nekin, yhteensä siis 19 kataa). Kaikki nämä ihmiset oppivat sinnikkyydellä kyllä karatea ja ne 19 kataakin, mutta eivät viikossa.
Jos treeniä on pohjalla - tarkoitan siis karatetreeniä - katan ulkoisen muodon opettelu ei kauaa ota. Etenkin kun puhuttiin tasosta, jossa kata lähinnä "kävellään läpi". Itse en kuitenkaan pidä nopeaa liikesarjan opettelua minkäänlaisena itseisarvona - pyrin nimenomaisesti opettamaan liikesarjan sisällön kattavasti.

Mikäli katan sisältöä ei harjoitella sen kummemmin ja ulkoinen muoto on ainoa mikä esim. kokeissa vaaditaan, katan oppii hyvinkin nopeasti (jopa useita katoja). Muistettavaa on kuitenkin paljon vähemmän kuin vaikkapa koulunäytelmässä tai tanssiesityksessä, ja niihinkin riittää silti ihmisiä.
Jussi, kirjoitat asiaa katasta ja riai/bunkaiharjoittelusta. Sitä ihmeellisempiä ovat heittosi budon opettamisesta ja oppimisesta tämän päivän Suomessa.
Budon opettamisesta en hirveästi tiedä, opetan ja opiskelen karatea - joka siis on eri kulttuurista kotoisin. Budo on japanilaisen kulttuurin juttu.

On mahdollista, että minulle on sattunut eteen hyvin lahjakkaita kavereita - tai sitten opetustapa poikkeaa vahvasti. Viime aikoina olen keskittynyt yksityisopetukseen (hieno sana, merkitsee käytännössä sitä että on vähän oppilaita eikä säännöllistä opetuspaikkaa). Näiden kohdalla olen todellakin huomannut, että katojen oppiminen ei ole hirvittävän vaikeaa, etenkin jos oppilas on asennoitunut siihen, että liikesarjat ovat homman ydin.

No, kunhan treenipaikka siunaantuu, pääsen todennäköisimmin takomaan päätäni seinään ryhmäopetuksenkin kanssa. Ikärajaksi tulee 15 tai 16. Oletan, että pääsen maistamaan myös hitusen karvaampaa lääkettä kuin viime aikoina olen joutunut opetuspuolella nauttimaan. Ehkäpä sitten olen viisaampi tässäkin suhteessa. En kuitenkaan usko, että Seisanin opettaminen on ylitsepääsemätön ongelma silloinkaan - tai että sen pituutta joku kiroilisi (itse joskus kyllä, mutta en muistin takia. Lähinnä shikodachien). :D

Eivät 2000-luvun suomalaiset ihmiset 1800-luvun okinawalaisista hirveästi eroa. Kaksi kättä, kaksi jalkaa, kroppa ja pää. 2000-luvun suomalaisilla on hieman parempi keskimääräinen yleissivistys. Älyä on sama määrä molemmilla.
Ei opetusjärjestelmiä uusia tarvitse sen kummemmin. Sama toimii - ja toimii hyvin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
kattikukkula
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 108
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#34

Viesti kattikukkula »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
kattikukkula kirjoitti: "Mainittu sensei" saa torttapotortta (anteeksi kielenkäyttöni) aina kun todetaan, että "kyllä japanissa asiat osataan paremmin" tai "japanilaiset oppivat nämä asiat niinpaljon nopeammin" tai "kulttuuriero, japanissa budo tulee äidinmaidossa". Et tiedä, mistä puhut, joten ei kannata puhua. Pum, sanoo miina.
Tiedän sen verran - asian itse k.o. senseiltä kuulleilta tiedon saaneena - että hän on sangen tosissaan noita väitteitä esittänyt. Ehkä herra saa ihan syystä arvostelua tässä suhteessa. Ei kyllä ole ainoa japanilainen, joka kyseistä meininkiä kamppailulajipiireissä harrastaa.
Häh, nyt olen kyllä ihan oikeasti hämmästynyt. Matsuoita voi varmasti arvostella monestakin seikasta, mutta rasistisista kommenteista ei miestä kyllä helposti kiinni saa. Viimeaikoina, sanotaanko nyt vaikka, että kahden kolmen viime vuoden aikana, kommentointi on kulkenut linjaa "suomalaiset harjoittelevat ahkerasti..." ja "suomalaisten tekniikan taso on euroopan mittakaavassa huipputasoa" ja "japanissakaan ei harjoitella yhtä hyvin ja monipuolisesti kuin Suomessa". Totta kai seuraavassa lauseessa on sitten käyty läpi virheitä ja puutteita tekniikassa ja kannustettu harjoittelemaan enemmän, ettei nousis oppilailla pissa pollaan. (Katotaan, mitäs potku.netin sensuuri tähän sanoo :D ) Itse harjoittelen Matsuoin johdolla karatea, TMR:ää ja MJER:iä.

Osa puffauksesta on tietty ryhmähengen ja opettajan arvostuksen nostoa, totta kai (kyllä te oppilaat olette hyviä -> kyllä minä opettajakin olen hyvä -> kylläpäs me kaikki ollaan hyviä). Mutta Matsuoikin kyllä tietää, että oppilaansa ovat ihan fiksuja, ettei tuo voi kokonaan asiaa selittää.

En muista milloin viimeeksi Matsuoilta olisi kuulunut jotain "japanilaiset hyviä, suomalaiset/eurooppalaiset/muut isonenät huonoja". En tosiaan tunnista "japanilaiset parempia, suomalaiset huonompia" -kommentoinnista Matsuoita. Ehkä minulla on valikoiva muisti :badgrin: koska viimeisin japanin opettaja, jonka muistan moisia aukoneen on Iwao, mutta ehkä emme tästä teemasta tässä threadissä jatka... :roll:

mika
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#35

Viesti Jussi Häkkinen »

kattikukkula kirjoitti: Viimeaikoina, sanotaanko nyt vaikka, että kahden kolmen viime vuoden aikana
Asia on huomattavasti vanhempi ja vaikutti kauan aikaa sitten mm. opetussisältöön ja tekniikoiden suoritustapoihin Suomessa - ainakin tämä oli tarjottu syyksi kysyttäessä syytä eroon. Uskonpa ajan pyöristäneen ajattelua sangen merkittävästi.

Kaikilla toki on luurankoja kaapissa, mielikin muuttuu joskus havainnoinnin seurauksena.


Semitopic: On muuten mahdollista, että Shorinji-ryu Renshinkanin aiemmin Suomessa käytetyn, Japanin Renshinkanista poikkeavan katajärjestyksen takana olisi joku muu taho kuin Matsuoi-sensei (aikana ennen Matsuoita), tarkoituksenaan juuri koota lyhyestä pidempiin etenevä katajärjestys. Tätä taidan hieman kaivaa/kysellä ihmisiltä, jotka asiaa tuntevat.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
kattikukkula
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 108
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#36

Viesti kattikukkula »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Asia on huomattavasti vanhempi ja vaikutti kauan aikaa sitten mm. opetussisältöön ja tekniikoiden suoritustapoihin Suomessa - ainakin tämä oli tarjottu syyksi kysyttäessä syytä eroon. Uskonpa ajan pyöristäneen ajattelua sangen merkittävästi.
Jaa-a, olen harjoitellut Matsuoin opastuksella vuodesta 1987 lähtien. Alkuaikoina saattoi motivaatiopuhe kuulua "japanilaisetkin osaa tämänkin asian paremmin kuin te". Pisti yrittämään tosissaan. Kommentinkin ymmärtää, jos vaikka valkonaama menee Tokion metroon ja huomaa, että vaunu tyhjenee. Been there, didn't have to do anything. Japanilaiseen kulttuuriin kuuluu aika vahva me-henki. Noin ystävällisesti sanottuna. :(

Opetussisältö ja tekniikoiden suoritustapa. Noh, sen tiedän, että sensei koki ongelmalliseksi sen, että suomalaiset harjoittelijat eivät uskoneet tekniikan toimivuuteen pelkästään sanomalla. Sensei sitten kokeili "ihan oikeesti". Toimi kai useammin kuin jäi toimimatta. :badgrin: Miten tässä sitten ilmenee erilaisuus japanilaisten ja suomalaisten opettamisen välillä. Noh, ehkä silleen, että japanilainen uskoo tekniikan tehoon lyömättäkin :D

Opetussisällöstä en voi muuta sanoa, kuin että ainakin Espoossa materiaalia tuli aikanaan kuin tuutista. Jos sais vähän sanoa, niin sanoisin, että olen unohtanut enemmän Matsuoin kanssa harjoiteltua tekniikkaa kuin mitä monet tännekin kirjoittelevat ovat edes nähneet. Leffat mukaanlukien. 8) Sitten kun TMR formalisoitiin, niin ikävä kyllä opetussisältö karatetreeneissä (tietenkin) väheni, mutta toisaalta porukka kyllä sitten oppi nopeammin ja paremmin niitä vähempiä asioita.

Summa summarum: Oppilaat ja opettajansa ovat kasvaneet ja muuttuneet. Mutta kyllä kummastelen tuota "japanilaiset parempia kuin suomalaiset" -juttua. Ettei vaan olis happamia pihlajamarjoja jossain...

Jussi Häkkinen kirjoitti: Semitopic: On muuten mahdollista, että Shorinji-ryu Renshinkanin aiemmin Suomessa käytetyn, Japanin Renshinkanista poikkeavan katajärjestyksen takana olisi joku muu taho kuin Matsuoi-sensei (aikana ennen Matsuoita), tarkoituksenaan juuri koota lyhyestä pidempiin etenevä katajärjestys. Tätä taidan hieman kaivaa/kysellä ihmisiltä, jotka asiaa tuntevat.
Aah, Kudo, Isaksson ja kumppanit. Kyseleppä tosiaan, jos sulta kontaktit löytyy. Ja raportoi toki, jos jotain mielenkiintoista kuulet.

mika
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#37

Viesti Jussi Häkkinen »

kattikukkula kirjoitti: Kommentinkin ymmärtää, jos vaikka valkonaama menee Tokion metroon ja huomaa, että vaunu tyhjenee. Been there, didn't have to do anything. Japanilaiseen kulttuuriin kuuluu aika vahva me-henki. Noin ystävällisesti sanottuna.
Tällaisia juttuja olen kuullut Japanissa asuvilta ystäviltäni paljonkin. Aina eivät valita pahasti - oma allas täydessä kylpylässä voi olla ihan hauskakin juttu - mutta yhteiskuntaan sulautumisen ovat nämä todenneet mahdottomaksi.
Mutta kyllä kummastelen tuota "japanilaiset parempia kuin suomalaiset" -juttua. Ettei vaan olis happamia pihlajamarjoja jossain...
Ei taida olla, tuolloin kun k.o. ihmiset olivat (ja itsekin olin) mukana tyylin toiminnassa sangen vahvasti. Itse asiassa kommentti otettiin hieman hymyillen vastaan (lähinnä "niinpä tietenkin" -henkisesti), mutta sisällön sävy tunnustettiin kuitenkin. Asioista on aikaa - oma treeniuranikin kun alkaa olla jo jonkinmoinen ja nuo ovat selkeästi sen alkupuoliskolle kuuluvia juttuja - osa jo aikaani (ja aikaasi) edeltäneitäkin. On toki tullut varmistettua, että muistin oikein.

Tikusta kai silmääni sietäisin saada, noin vanhan sanonnan mukaan. Asia kun on jo iäkäs.

Uskon myös ajan muuttaneen asioita - ja sensein myös hieman "suomalaistuneen" sen myötä. Nykyisin asiat ovat vahvasti erilaisia monessakin mielessä. Elämäähän se on, eikä kenenkään kilpi tahraton ole.

Kyseleppä tosiaan, jos sulta kontaktit löytyy. Ja raportoi toki, jos jotain mielenkiintoista kuulet.
Kyselen ja raportoin, jos infoa tulee. Asia kiinnostaa minuakin sangen paljon.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mouhi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 421
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Katojen hyödyt ilman bunkaita

#38

Viesti Mouhi »

Ketjun luettuani päätin todeta, että (Suomen) Renshinkanin katajärjestys on muuttunut, ja on nykyään:

Kenshuho (ei varsinainen kata)
Seisan
Ananku
Wanshu
Chinto
Gojushiho
Bassai
(Kusanku?)
"The medicine for my suffering I had within me from the very beginning." Bruce Lee
Treenipäiväkirja
Shorinji-ryu Renshinkan Karate-do
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Katojen hyödyt ilman bunkaita

#39

Viesti Dojon Jäykin »

Kuvake
Mouhi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 421
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Katojen hyödyt ilman bunkaita

#40

Viesti Mouhi »

Dojon Jäykin kirjoitti: Tääältä selvinnee.

http://www.renshin-kan.fi/hscms/karate- ... ukset.html
Tuo on minulle outo, vissiin seuran nimi on Renshin-Kan ja tyylinä shoko-ryu. Tajusinko oikein?

Minun harjoittamani renshinkanin vyökoevaatimukset ovat täällä:
http://www.renshinkan.fi/wp-content/upl ... kuiset.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"The medicine for my suffering I had within me from the very beginning." Bruce Lee
Treenipäiväkirja
Shorinji-ryu Renshinkan Karate-do
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Katojen hyödyt ilman bunkaita

#41

Viesti TimoS »

Mouhi kirjoitti: Tuo on minulle outo, vissiin seuran nimi on Renshin-Kan ja tyylinä shoko-ryu. Tajusinko oikein?
Juu, ihan oikein tajusit. Aiheuttaa kivasti sekaannusta tuo nimi :D Seuralla ei ole enää vuosiin ollut mitään tekemistä Renshinkan-tyylin (tai no oikeastaan koulun) kanssa.

Mutta tuosta kata-listasta, eikö Suomen Renshinkanissa opeteta bo-kataa eli Tokumine-no-kon:ia lainkaan?
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Mouhi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 421
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Katojen hyödyt ilman bunkaita

#42

Viesti Mouhi »

TimoS kirjoitti: Mutta tuosta kata-listasta, eikö Suomen Renshinkanissa opeteta bo-kataa eli Tokumine-no-kon:ia lainkaan?
Kyllä opetetaan. (En vain tiedä millä vyöarvolla sitä vaaditaan vai vaaditaanko.)
Juuri tuossa senseiltäni kysäisin kobudosta, koska ajattelin ostaa nunchakun, tonfat, sait ja bo:n.
Renshinkanin tyylisuuntaan kuuluvat aseista bo, sai ja veitsi.
"The medicine for my suffering I had within me from the very beginning." Bruce Lee
Treenipäiväkirja
Shorinji-ryu Renshinkan Karate-do
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Katojen hyödyt ilman bunkaita

#43

Viesti TimoS »

Mouhi kirjoitti: Renshinkanin tyylisuuntaan kuuluvat aseista bo, sai ja veitsi.
Jep, eli se ei ole muuttunut mitenkään. Bo-kata on vanhaa perua, sai-kataa en ole koskaan nähnyt, mutta ilmeisesti jompikumpi Tamotsuista on sen tehnyt.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Mouhi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 421
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Katojen hyödyt ilman bunkaita

#44

Viesti Mouhi »

TimoS kirjoitti:
Mouhi kirjoitti: Renshinkanin tyylisuuntaan kuuluvat aseista bo, sai ja veitsi.
Jep, eli se ei ole muuttunut mitenkään. Bo-kata on vanhaa perua, sai-kataa en ole koskaan nähnyt, mutta ilmeisesti jompikumpi Tamotsuista on sen tehnyt.
Sai-kata on nimeltään shoryu tessaku.
Tästä en löydä netistä juurikaan informaatiota, enkä ole koskaan sitä nähnyt. Käyttäjä kattikukkula on kirjoittanut[/linkki]siitä lyhyesti Potkussa.
Sain kanssa harjoitellaan ainakin yhtä kataa, jonka nimeksi on joskus kerrottu "so ryu tessaku". Mistä tuo kata on tullut, kuka sen on alunperin laatinut ja kuinka se Matsuoille on päätynyt on hämärän peitossa. Se ei kuitenkaan vaikuta sellaiselta katalta, jonka Matsuoi olisi itse tehnyt.
"The medicine for my suffering I had within me from the very beginning." Bruce Lee
Treenipäiväkirja
Shorinji-ryu Renshinkan Karate-do
Kuvake
Mouhi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 421
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Katojen hyödyt ilman bunkaita

#45

Viesti Mouhi »

TimoS kirjoitti:
Mouhi kirjoitti: Tuo on minulle outo, vissiin seuran nimi on Renshin-Kan ja tyylinä shoko-ryu. Tajusinko oikein?
Juu, ihan oikein tajusit. Aiheuttaa kivasti sekaannusta tuo nimi :D Seuralla ei ole enää vuosiin ollut mitään tekemistä Renshinkan-tyylin (tai no oikeastaan koulun) kanssa.
Katselin tuossa shoko-ryun katoja, ja ovat kyllä hyvin samanlaisia kuin renshinkanissa. Ananku taisi olla jopa täysin identtinen. Täytyy vähän penkoa lisää, että mikäs tyyli tuo oikein onkaan. :)
"The medicine for my suffering I had within me from the very beginning." Bruce Lee
Treenipäiväkirja
Shorinji-ryu Renshinkan Karate-do
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 64 kurkkijaa