KungFuMiäs kirjoitti:
Tuo "Tanren-Kata" jäi tuossa huomaamatta. Eli tämä tarkoittaa katoja joilla vahvistetaan kehoa? Ns. jumppa Katoja?
Suunnilleen noin minä sen olen käsittänyt. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö noissa katoissa esiintyviä tekniikkoja voisi käyttää muuhunkin eli siihen tappeluun, mutta niitten yksi opetustarkoitus on opettaa kuinka tyylissä se voima tuotetaan. Minulle Sanchin on sangen vieras kata, joten en oikein osaa ottaa kantaa sen tekniikoihin. Jos kuitenkin mietitään meidän lähintä vastiketta Sanchinille, eli sellainen kata, joka on se perusta jonka päälle lähdetään rakentamaan, niin sehän on
Seisan (on kylläkin pidempi ja monimutkaisempi kuin Sanchin). Seisanista on mielestäni tärkeää oppia se oikeanlainen kehonkäytto, voisi jopa sanoa sen olevan sen tärkein oppi. Tottakai myös tekniikat tulee oppia, mutta ilman oikeanlaista kehonkäyttöä, kuten shikodachi-zenkutsudachi käännös ja lantion käyttö yleisemminkin tekniikoista jää se voima puuttumaan.
Kiinalaisissa lajeissa tälläistä selvää jaottelua ei yleensä tehdä ja rajat erilaisten Katojen tarkoituksissa ovat häilyviä, onko se kehon kehitystä vai tekniikoiden takia.
Käsittääkseni ei se jako okinawan puolellakaan mitenkään yksiselitteinen ole. Sanchin on
ehkä poikkeus siinä mielessä ajatellen, että kyseisessä katassa on kuitenkin vain muutama tekniikka, joita sitten toistetaan.
Luin että kiina mestareille oltiin näytetty Patrik McCarthyn tyylinäyte johon kuului ravistelua ym. ja se oli aiheuttanut suura hilpeyttä ja ihmetystä miksi hän on niin arvostettu maailmalla. Onko hän oikeesti hyvä tasoinen Karateka? En oikeen Youtubesta löydä mitään hänen tekemistä.
En ole koskaan tavannut, joten sanotaan nyt näin diplomaattisesti, että erittäin kiistelty (
controversial länsi-savon murteella) hahmo. Lantionravistus on muuten yksi mm. Seibukanin käyttämä juttu, siitä saattaa saada vähän enemmän irti esim.
tästä Shimabukuron mallisuorituksesta (siinä suhteessa huono esimerkki, että Shimabukuro sensei tuottaa sen voiman jo melko huomaamattomalla ravistuksella) tai
tästä Katsuhiko Shinzato sensein tyylinäytteestä (Shinzato on muistaakseni Matsubayashi ryu opettaja).
Oliskohan tekemisen laatu sitten heikentynyt seuraavien sukupolvien myötä joillakin harjoittelijoilla Japanissa? Koska nämähän ovat asioita joita jotkut ei koskaan "tajua". Täytyy joka sukupolvesta löytyä hyviä lahjakkaita harjoittelijoita että asian sisältö välittyy eteenpäin, eikä vain liikkeet ja sovellukset.
Nyt tässä kohtaa pitää ihan oikeasti erottaa japanilainen ja okinawalainen karate. Japanilainen karate lähti keskittymään enemmän kilpailuun, jolloin katat ja erityisesti niitten sisällön treenaaminen jäi taka-alalle, päinvastoin kuin Okinawalla. Tottakai lahjakkuudella ja erityisesti ahkeralla treenaamisella on iso vaikutus siihen kuinka hyvin tekemisen laatu paranee/huononee, mutta kun karaten opetusmenetelmä on kuitenkin ollut se kata, niin sen unohtaminen saa sitten aikaiseksi sellaisia juttuja, joihin aikoinani törmäsin, tyyliin "nyt vastustaja hyökkää kaksi kertaa peräjälkeen kimppuusi yhtäaikaisella lyönnillä ja potkulla" tai "tässä vasta kerätään energiaa tulevaa kamppailua varten".