Valvoja: Valvoja
Juuh, Go Kenkihän se olikin. En maininnut häntä äsken yhtenä todennäköisenä kurkivaikuttajana, kun en millään muistanut nimeäVeepee kirjoitti:Kyllähän voi kuitenkin sanoa, että kurki ON jo vaikuttanut karateen. Go Kenki oli kurkikungfun osaaja, ja ainakin häneltä opittu Neipai-kata on käytännössä Minghen Ershiba-liikesarja.(Joo, eipä ole mikään iso vaikutus.)
Tarkoitat lähdemateriaalilla ilmeisesti sitä Kiinasta tullutta materiaalia? Jos näin, niin olen samaa mieltä.Mutta että onko se vaikuttanut "Naha-ten" lähdemateriaaliin on sitten ihan eri asia.
Tä?TimoS kirjoitti:En nyt taas Lasse ymmärrä mitä ajat takaa.
...on täysin toimimaton.TimoS kirjoitti:Tässä nyt kuitenkin joitain ajatuksia siitä, miksi Xie ei mielestäni voinut olla Ryu Ryu Ko (tai Ru Ru Ko tai miten sen haluaakin kirjoittaa). Xie on käsittääkseni tunnistettu Ming He Quanin osaajaksi (muistaakseni Whooping Crane on siis Ming he quan). Kun katsoo kyseisen tyylin Sanchinia, esim.
(VIDEO)
tai
(VIDEO)
ja vertaa Goju ryu Sanchiniin
(VIDEO)
niin erot ovat mielestäni liian suuria.
Mä ymmärsin täysin.TimoS kirjoitti:En nyt taas Lasse ymmärrä mitä ajat takaa.
Minä en edelleenkään tajua.JanneM kirjoitti: Mä ymmärsin täysin.
Täh?!Ajoi luultavasti takaa sitä, että koska sun opettamassa kuskankussa ei välttämättä näy MAtsuoin opetus enään, niin ei se tarkoita sitä, että et olisi MAtsuoilta koskaan oppia saanut.
Sama voi päteä sata vuotta vanhoihin juttuihin...
Nuo vertaukset minun treeneihin ja opettamiseen ovat ihan eri asia! En todellakaan tajua miten ne liittyvät tähän. Kertauksen vuoksi virallinen Goju linja: Ru Ru Ko -> Kanryo Higaonna -> Chojun Miyagi. Mikä tässä on niin pätemätöntä, ettei voida sanoa, että Ru Ru Kon opettaman materiaalin olisi pitänyt näyttää edes kutakuinkin samalta kuin miltä Goju ryu näyttää?Siinä nyt ei ole mitään ihmeellistä, että jos jonkun opettajuus on ollut merkittävä asia, niin se sitten näkyy usein
Veepee kirjoitti:Ihmeiden aika ei ole ohi, Timo. Me ollaan jostain asiasta samaa mieltä!