Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kata bunkai

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kata bunkai

#376

Viesti Lasse Candé »

Tälleen karatekan näkökulmasta tuo on ehkä parasta taidoa mitä olen koskaan nähnyt missään. Onkohan tämä tyyppi myös karateka?
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Kata bunkai

#377

Viesti Veepee »

Lasse Candé kirjoitti: loka 1, 2018, 18.09 Tälleen karatekan näkökulmasta tuo on ehkä parasta taidoa mitä olen koskaan nähnyt missään. Onkohan tämä tyyppi myös karateka?
Nakano vai? Ei tietääkseni; vain ja ainoastaan maailman nopein, tarkin, terävin ja (mielestäni) paras taidoka. Käytännössä kaikki, mitä Nakano tekee, on mallisuorituksia oikeaoppisesta tekotavasta. :D
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kata bunkai

#378

Viesti Kari Aittomäki »

Onpas todella tarkka ja täsmällinen taidokas.

Palaan pykälää taakkepäin:
Jussi*M kirjoitti: Pinan Sandan -kata ja sen alussa oleva tuplatorjunta (sotouke-gedanbarai).

Mikä voisi olla tuon kohdan bunkai?
Mika kirjoitti: syys 30, 2018, 19.53 Liitän videon, jotta me karatea puhumattomatkin ymmärrämme paremmin. :)

https://www.youtube.com/watch?v=lPc-uVTBxwA
Tätä menin aikoinaan Dillmannilta kyselemään.
Tuliki sellanen bunkai että heräsin lattialta.
Valot pois vallan totaalisesti.
Oli tuplahyökkäys.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kata bunkai

#379

Viesti injunjack »

Kerrotko Kari lisää. Kiinnostaisi kuulla miten ja millai.

Hieman ohi tämän tuplatekniikan, yleisellä tasolla, vaikka lienee jo mainittukin:
Näissä bunkai-jutuissa minusta pitää ottaa myös huomioon tyylisuunnan sisäiset seikat opetettaessa. Eli huomioitava mitä oman tyylisuunnan ns. viralliseen kurrikulumiin kuuluu teknisesti ja kehonkäytöllisesti, ja jos opettaa ulkopuolelta, on se hyvä mainita.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kata bunkai

#380

Viesti Lasse Candé »

Noilla linjoilla pyrin aina itse tässä ketjussa kertomaan mistä liikkeissä on Wadossa kyse ja arvailemaan minkä tyyppisistä muissa. Ne jotka näitä tekevät bunkailähtöisesti voivat sitten korjailla. :)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kata bunkai

#381

Viesti Kari Aittomäki »

Injun, mä olen kuvaillut tuon tapauksen ainakin kymmenesti.
Mä siis kysyin tuon jutun selitystä, Dillman mietti hetken ja kopautti minua silmän ylle ja kylkeen.
Putosin aivan rättinä, kuulin kolinaa. Se oli mun luut jokka osu parkettiin.
Eka varsinainen havainto oli pidätelty käkätys, treenikaverit on aika kakkiaisia.
Pomppasin pystyyn ja vedin perusseisonnan.

Dillman oli hiukan hämmästynyt ja sotki hiukan peliään.
Kommentoi mun olemusta "hän on päällisin puolin kunnossa mutta itseasiassa on kuin tyrmätty nyrkkeiljä.. Mä oon kunnossa.. missäs mun vastustaja on!"
Kommentoi myöhemmin asiaa tyyliin "näittekö mitä tein sille vahvalle jätkälle".
Olin nämligen aika riskissä kunnossa joka teki guruun vaikutuksen. :naka:
Kun noin ylöjään ne seminaarilaiset oli mallia.. no. Ei niin valtavan fyysisiä. :flex:
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kata bunkai

#382

Viesti injunjack »

Ok, kiitos, pitää tutkailla tätä Bobin kanssa :-D
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
fudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 916
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu

Kata bunkai

#383

Viesti fudo »

Tuo Pinan Sandanin soto uke, gedan barai -yhdistelmä yksinkertaisimmillaan näyttäytyy minulle ilmeisesti hieman eri tavalla kuin useimmille muille. Kun vasen käsi lähtee edellisestä soto ukesta (joka on tavallaan seuraavan torjunnan kamae) kohti gedan baraita, tekee se samalla ulkoa sisälle päin suuntautuvan torjunnan (jonka nimi tässä yhteydessä lienee uchi uke). Samaan aikaan oikea käsi nousee sisältä ulos päin suuntautuvaan soto ukeen, joka ottaa hyökkäävän käden haltuun oman vasemman käden "takaa", jolloin vasen käsi pääsee tekemään vapaasti gedan barain, joka voi tilanteesta riippuen olla joko lyönti tai uusi torjunta. En osaa tähän hätään pukea asiaa sanoiksi tämän paremmin, enkä löytänyt tulkintaani kuvaavaa videotakaan netistä.

Jos tilanne pelkistetään vain vasemmalla kädellä suoritettavaksi (= meillä paljon käytetty hente), tapahtuu siis seuraavaa: soto uke - uchi uke - gedan barai. Tällä kombinaatiolla on siis mahdollista torjua kolme lyöntiä, jotka tulevat (hyökkääjän perspektiivistä katsottuna) tyypillisesti järjestyksessä oikea, vasen, oikea.

Tekki/Naihanchi Shodanissahan on sama liike. Sattumoisin kertasin muutamalle kaverille tätä bunkaita eilen sekä suljetuilla että avoimilla käsillä.

Myös Jionin ja Ji'inin alussa on varsin samanlainen liike. Siinä minun yksinkertainen perusbunkaini lienee sama kuin injunjackin mainitsema irrottautuminen rinnusotteesta.
空手に先手なし
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kata bunkai

#384

Viesti injunjack »

fudo kirjoitti: loka 19, 2018, 12.49 Tuo Pinan Sandanin soto uke, gedan barai -yhdistelmä yksinkertaisimmillaan näyttäytyy minulle ilmeisesti hieman eri tavalla kuin useimmille muille. Kun vasen käsi lähtee edellisestä soto ukesta (joka on tavallaan seuraavan torjunnan kamae) kohti gedan baraita, tekee se samalla ulkoa sisälle päin suuntautuvan torjunnan (jonka nimi tässä yhteydessä lienee uchi uke). Samaan aikaan oikea käsi nousee sisältä ulos päin suuntautuvaan soto ukeen, joka ottaa hyökkäävän käden haltuun oman vasemman käden "takaa", jolloin vasen käsi pääsee tekemään vapaasti gedan barain, joka voi tilanteesta riippuen olla joko lyönti tai uusi torjunta. En osaa tähän hätään pukea asiaa sanoiksi tämän paremmin, enkä löytänyt tulkintaani kuvaavaa videotakaan netistä.



Tekki/Naihanchi Shodanissahan on sama liike.
Mä muuten ihan sattumalta joku aika sitten opetin / treenautin tota juuri noin... chudan uke vasurilla, "siirretään" käsi syrjään seuraavalla oikean käden chudan ukella ja samalla vasurilla lyönti avautuneeseen paikkaan.

Fudo, olis taas leiriä ens kuun puolessa välissä. Tervetuloa.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
fudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 916
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu

Kata bunkai

#385

Viesti fudo »

^ Joo, olen merkinnyt sen kalenteriini jo aiemmin. Mikäli olen Suomessa ja saan luut ehjäksi siihen mennessä eikä pumppu reistaile normaalia enempää, tulen mukaan huitomaan. Varsinkin se sunnuntain setti kiinnostaa.
空手に先手なし
Kuvake
fudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 916
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu

Kata bunkai

#386

Viesti fudo »

Käsittääkseni WKF:n kilpailusäännöissä todetaan bunkain olevan osa joukkuekataa. Viime viikonloppuna karaten SM-kisoissa noudatettiin WKF-sääntöjä mm. sillä poikkeuksella, että joukkuekatassa ei arvosteltu bunkaita. Miksi näin?
空手に先手なし
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kata bunkai

#387

Viesti Lasse Candé »

Ketjussa Keskustelua itsepuolustuksesta tuli Jesse Enkampin video karatesta itsepuolustuksena:
Andy kirjoitti: touko 1, 2019, 22.40 Jesse Enkampin näkemys karatesta itsepuolustuksena.


Kari Aittomäki kirjoitti: touko 2, 2019, 01.52 (...)

Tossa nörttivideossa oli osuvia pointerseja, juurikin se etäisyys joka onpi pelastanut munkin nahkani melkoisen usein.
Mutta aika heviä kamaa myös, suhteutettuna esityksen keveyteen.
El telefono voi viedä tasapaino-aistin lopullisesti ja sama tekniikka hiukasta erikohtaan ja painotuksin voi aiheuttaa aivovamman.

Se päästäkaato oli myös pikkasen turhan lähellä vaarallisempaa versiotaan.
Ei niin että kannattaisin myhkäilyä mutta peräänkuulutan kyllä tiettyä vakavuutta ja pöppelöimättömyyttä vaarallisten tekniikoiden kyseessäollen.

Varsinaista itsepuolustuskeskustelua voi jatkaa siellä ja nähdäkseni ketjuun päässee noista lainausten linkeistä. (Pieni nuoli ylöspäin.)



Tähän ketjuun mielenkiintoinen juttu on kuitenkin Jessen näkemys sporttikaraten ja perinteisen karaten yhdistämisestä. Ihan videon alkupuolella hän toteaa ettei "jakkari pakkiin" -karate (kilpakaratetyyppinen siis) toimi itsepuolustuksessa. Sitten hän jatkaa tärkeimpänä itsepuolustusoppina melkolailla kilpakaratetyyppiseen liikkumiseen, mikä tuntuu ensiväläykseltä ristiriitaiselta.

Tästä hän kuitenkin jatkaa siihen, että hyvä itsepuolustustekeminen on ikäänkuin kilpakaraten liikkumista etäisyydenhallintaan ja että varsinaiset tekniikat otetaan perintrisestä karatesta.

Omasta mielestäni todella hyvä paritus ja vaikka kyseistä vääntöä (kilpakaratesta itsepuolustuksessa) on pyöritelty iät ja ajat, mielestäni harvinaisen hyvä piste koko sille keskustelulle ja niin simppeli symbioosi, että olisi mielellään kuullut tai keksinyt itse aiemmin.

Mitä mielipiteitä muilla siitä, voiko kata bunkain ja perinteisen karaten muutenkin nähdä tällä tavoin koneistona, joka voi hyötyä sporttikaratesta näin?



(Laitoin nuo Karin itsepuolustusjutut tähän, ihan aiheen takia. Videolla näkyy myös yksi selitys Karate kidin kurkipotkuasennolle, jossa kädet ylhäällä "kurkiasennossa" sivuilla ja polvi ylhäällä.)

Onko kommentteja noihin Jessen bunkaihin?
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 96
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Kata bunkai

#388

Viesti TimoS »

Lasse Candé kirjoitti: Onko kommentteja noihin Jessen bunkaihin?
Hmm, ihan mielenkiintoisia tekniikoita, ei siinä mitään. En ehkä itse opettaisi mihinkään noista tilanteista vastaavia ja toisen sovelluksen linkittäminen (epäsuorasti toki) Kusankun alkuun on todella kaukaa haettu.
Mitä tulee sitten yleisemmin urheilukaraten ja perinteisen karaten toisiinsa liittämiseen, niin tokihan sitä voi yrittää ja onnistuessaan hieno juttu. Itse en oikein pidä fiksuna ratkaisuna liikkua tuolleen otteluasennossa, vaan mieluummin pitäisin, toki mahdollisuuksien mukaan, jonkin ”neutraalimman” asennon eli sellaisen joka ei näytä siltä, että ”haluan” tapella. Tuollainen otteluasento on aika agressiivisen näköinen sivustakatsojan silmissä, tai ainakin luulen näin


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kata bunkai

#389

Viesti Kari Aittomäki »

Minä olen aina ja aina nähnyt ja kokenut kilpakaraten ja traditionaalisen karaten osana samaa kokonaisuutta. No doubt.
Skabaaminen antaa kontrollia, fysiikkaa, stressisietoa, ajoitusta, jalkatyötä ja räjähtävyyttä sekä silkkaa siekailemattomuutta.

Tekniikka antaa tarkkaa kädentaitoa, kyvyn annostella impakteja eli venyttää kontrollia, keskittyneisyyttä eli kimeä ja silkkaa tuhovoimaa.
Sekä sitä kontrollia, joka on tärkeätärkeätärkeää.

Kata antaa ajoituksen siihen tilanteeseen kun ruvetaan tosissaan rikkomaan sitä piruparkaa.
Olen kertonut kuinka repäisin jiujitsulla mukiloijan uhrinsa kimpusta, muttakun olin ankarasti kataillut niin jätkältä rusahti lärvi sisään. Hups.

Kiitoksia naurahdushetkestä TimoS:lle, en ryhdy nyt erittelemään liikkuvien taakse vetämisen eri funktioita mutta hauska kommentti oli. :D
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 96
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Kata bunkai

#390

Viesti TimoS »

Hyvä jos nauratti, vaikken sitä vitsiksi tarkoittanutkaan. Toteanpahan vaan, että esim. Passaista löytyy hyvin pienellä muokkaukselle minusta paljon parempi käsien asento, jos itsepuolustustilanteeseen joutuu. Toinen hyvä vaihtoehto on Uechi ryun perusasento
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa