Sivu 21/36

Kata bunkai

Lähetetty: touko 11, 2018, 08.41
injunjack
Tätä samaa asiaa mielestäni sivusin sanomalla, ettei kannata alkaa keksimään omia bunkaitaan ennenkuin taso/ymmärrys on riittävä.
Eikä välttämättä sittenkään. Ei kaikilla ole ottimia/antimia siihen vaikka vyöarvo olisi mikä...

Kata bunkai

Lähetetty: touko 11, 2018, 12.47
Lasse Candé
Niin, että onko mikä tahansa realistinen ja liikeperiaatetta noudattava selitys oikea vai onko niin, että bunkai on juuri se mitä sen sanotaan olevan ja se on siinä?

En tunne niin okinawalaista karatea, mutta katoista sanotaan että niissä on usein myös strategia, joka saattaa esim olla katakohtainen. Ja käsittääkseni sitten näiltä osin jotkut katat taas pelittävät hyvin yhteen ja joko varioivat toisiaan tai sitten täydentävät.

Jos minä yritän siis näin ulkopuolelta katsoen pähkäillä tilannetta vähän oman tyylini silmin, niin meillä hyvä sovellus katan liikkeelle on sellainen joka muistuttaa tyylimme paritekniikoita tai asioita joita se opettaa. Tällöin sovellus näyttää Wado-sovellukselta. (Meillä soolokata on työkalu ennen kaikkea liikeperiaatteiden välittämiseen ja treenaamiseen, mutta sisältää myös henkilö vs henkilö -periaatteita.) Jos vastaavasti ajattelisi sitten vaikkapa jostain katasta, sanotaan vaikka Passaista, niin olisiko sellainen ajatus järkevä, että Passain idea pitää tuntea ja kun sen tuntee, yksittäisille liikkeille voi löytää myös normibunkaista varioituja tai laajemmassa perspektiivissä muuten näkemiään sovelluksia? Mutta jos vain ottaa ulkoisen liikkeen ja keksii sille jotain ihan muuta, niin sitten ollaan väärillä raiteilla, koska tällöin kasataan selityskokoelmaa, joka ei muodosta järkevää kokonaisuutta?

Tästä olisikin mielenkiintoista kysyä kiinalaislajien harrastajilta, että kun niitä sovelluksia sitten on useita, niin mikä on liikesarjan pointin määrittävä tekijä? (Myös vaihtoehtoiset vastaukset kelpaavat... varmaan riippuu formista.) Onko kiinalaisissa kyse siitä, että saadaan kokoelma paritekniikkamuotoja ja näille myös sooloharjoite (sekä KFM:n ja Karin mainitsemat kokonaisvaltaisemmat hyödyt) vaiko onko kyse siitä, että saadaan treenautettua kehonkäytön periaatteita, joita sitten voi soveltaa vaikka minkälaisissa parisovelluksissa, ilman että nämä sovellukset mitenkään kasaisivat hyvää koherenttia tekniikkakokoelmaa kamppailujärjestelmäksi? Koska oletan että vastaus on molempia, niin voisiko joku avata tätä esimerkein ja kertoa hieman eri tyyppisistä jutuista? Kun Mika mainitsi Tunksin sanoneen että tietää viisi sovellusta kaikelle ja kun Mika itse painotti kehoperiaatteita, niin mahtavatkohan nämä viisi sovellusta olla jotenkin kamppailullisesti samankaltaista settiä vai onko niin, että kyseessä voi olla ihan erinevät vähän joka mielessä, mutta että samoja kropan osia aktivoidaan jotakuinkin samalla tavalla?




Meillä tulee Pinanien ja Kushankun jälkeen Naihanchi-Seishan-Chinto. Ajatus on MEILLÄ että siinä kohtaa oppimista aletaan tekemään vähän kaikkia asioita kehonkäytöllisesti paremmalla tavalla ja Naihanchi esittelee alkeet tälle sitä kautta että varpaat käännetään meidän ratsastusasennossa siinä hieman sisäänpäin ja opetellaan sekä ratsastusasennon periaate että raajaväännön periaate. Seuraavaksi Seishanissa tätä periaatetta laajennetaan hieman varioituun asentoon ja treenataan teknisiä alkeita uusiksi ja aletaan löytämään vatsaa. Chintossa taas näitä asioita pitäisi saada nopeammin irti ja suuremmalla monipuolisuudella, minkä moottorin ympärille vielä lätkitään niitä tekniikoita joita Funakoshin opettamassa versiossa oli, mutta Wadomaisesti. Ja voisi sanoa että tuo Naihanchi-Seishan -moottori on tarkoitus sitten asentaa myös alkeiskatoihin ja tehdä niitä nyt paremmalla tasolla. Mitään kovin käytännöllistä tekniikkakokoelmaa tästä ei meille irtoa missään vaiheessa. Tarkoitus tämän selittämisessä on siis kertoa kuinka arvelen asian olevan myös joissain kiinalaisissa sarjoissa, sen lisäksi että arvelen toisten olevan enemmän tekniikkalähtöisiä. Osunko oikeaan ja miten okinawalaisissa? Luulisin varsinkin Sanchinin olevan tässä suhteessa huomattavasti suuremmalla painotuksella "keho-kata" kuin "bunkai-kata". Näitä eroja olisi mukava kuulla myös muuten okinawalaisista ja pohtia bunkain merkitystä tässä laajemmassa kontekstissa. Kun Shimabukuro jo lainauksessa vähän niinkuin laittoi bunkain ja kehollisuuden vastakkain, uskon tämän olevan yleisestikin erittäin tärkeä pohdinta ja ainakin omalta osaltani koen sen sellaiseksi, kun minua imho kiinnostaa kehollisuusaspekti huomattavasti enemmän.

Kata bunkai

Lähetetty: touko 11, 2018, 13.48
injunjack
Mitä tarkoittaa kehollinen?

Kun en ole lukenut enkä ulkoakaan opetellut, laitatko linkin uudelleen tästä : Kun Shimabukuro jo lainauksessa vähän niinkuin laittoi bunkain ja kehollisuuden vastakkain

sit pystyy ehkä vastaamaan jotain.

Kata bunkai

Lähetetty: touko 11, 2018, 15.24
Lasse Candé
Tässä viestissä...
viewtopic.php?p=919387#p919387
...Alen lainaus toteaa:

Dragon Times: How important do you feel a knowledge of bunkai is?

Zenpo Shimabukuro: To understand what you are doing with your body is very important but more important is the body training. We train the body to move without thinking. I believe you can think to much about bunkai. Train the body and the mind together. The mind will forget but if the body is trained properly it will not forget.


Tämän lisäksi haastattelu maalaa kuvaa oheisharjoittelun tärkeydestä ikäänkuin old-timer -ratkaisuna, josta modernin oppilaan kohdalla joustetaan, jotta tämä ehtii opetella karatea riittävästi.

Tuossa siis pointtina että keho ylipäätään kykenee ja sitten seuraavaksi että se osaa asioita. Kun Shimabukuro sanoo että bunkaita voi ajatella liikaa ja että mieli voi unohtaa mutta keho ei, mielestäni referoin häntä tuossa edellä ihan oikein, painottaessani tuon ulosannin "kehollisuuspainotusta". Kannattaa tosin huomata, että juuri ennen sitä hän puhuu koulunsa suhtautumisesta bunkaihin, eli tuo on kolikon yksi puoli.

Kata bunkai

Lähetetty: touko 11, 2018, 17.01
injunjack
ah, ymmärsin termisi vastakkain toisin kuin tarkoitit. Mun mielestä O-Sensein poitti on tämä : I believe you can think to much about bunkai.

Meillä käytetään omassa harjoittelussa tässä kohtaa NIKE slogania: JUST DO IT.

Liikaa miettimällä (kesken) harjoittelun teho madaltuu ja homma kusee, koska yleensä silloin tulee näitä "what if - then" pohdintoja tms. Ja jää se harjoitteleminen turhan vähälle.

Ja tämä kohta: The bunkai or demonstration of what you are doing is continuously being demonstrated in my school. There are many ways to apply every technique and they students see this from the simplest movement at the beginning until they have gained experience to see the movements in a different view.

Eli sovelluksien oppiminen on etenevä polku. Kun on rahkeet ottaa, sitten annetaan lisää. En halua arvata, ettei kukaan ota totuutena, mitä kaikkea " gained experience to see the movements in a different view" pitää sisällään.

Myöhemmin ehkä lisää, just nyt on vähän kiirus. Jos herää kysymyksiä, joihin vastaaminen ei vaadi selitystä maailman synnystä, eli hieman suppeampia kuin laajuus jolla, Lasse, käsittelet asiaa, koitetaan vastata.

Kata bunkai

Lähetetty: touko 11, 2018, 21.27
Kari Aittomäki
Näitä pohdintoja lueksiessa tulee mieleen että minkäs verran Japanissa treenataan Okinawanmetodeilla?
Ja onko isolla saarella treenaaminen bunkai-keskeistä, merkityksessä keskuselementti jolle haetaan selityksiä?

Kata bunkai

Lähetetty: touko 12, 2018, 08.26
TimoS
Kari Aittomäki kirjoitti: touko 11, 2018, 21.27 Näitä pohdintoja lueksiessa tulee mieleen että minkäs verran Japanissa treenataan Okinawanmetodeilla?
On siellä okinawalaistyylien dojoja. Voin tietenkin ihan 100% varmuudella sanoa, että tiedän sieltä löytyvän ainakin Shorin ryu Seibukania ja Shorinji ryu Kyudokania, mutta tuskinpa ovat ainoat.
Ja onko isolla saarella treenaaminen bunkai-keskeistä, merkityksessä keskuselementti jolle haetaan selityksiä?
Tähän on oikeastaan mahdoton vastata muuten kuin sanomalla tapauskohtaista. Joillakin saleilla sitä harjoitellaan, toisilla ei. Määrä voi vaihdella jopa dojojen välillä tyylin sisällä. Noin yleisesti ottaen okinawalaisia tyylejä voisi kauttaaltaan luonnehtia kata keskeisemmiksi. Ihan muutama esimerkki, eli ei edes kunnon pintaraapaisua: joissain Shito ryu haaroissa bunkaita treenataan, toisissa ilmeisesti ei. Siellä voi tosin olla merkittäviä eroja jopa siinä miten hyvin eri katojen bunkait tunnetaan. Shito ryun joissain haaroissa kun voi olla kymmeniä katoja, niin osa niistä jää puolipakolla pienemmälle huomiolle. Ihan puhtaasti arvaamalla epäilen Gokenkiltä opittujen kurkikatojen lienevän tällaisia. Toinen esimerkki olkoon sitten vaikka Choki Motobun oppien perusteille rakennetussa Motobu ryu kenpossa (jota ei pidä sekoittaa Motobu udundiin) niitä treenataan. Renshinkanissa (ja sen johdannaisissa) katojen bunkait loistavat poissaolollaan

Kata bunkai

Lähetetty: touko 15, 2018, 11.07
Riviharrastaja
Lasse Candé kirjoitti: touko 11, 2018, 15.24 Tässä viestissä...
viewtopic.php?p=919387#p919387
...Alen lainaus toteaa:

Dragon Times: How important do you feel a knowledge of bunkai is?

Zenpo Shimabukuro: To understand what you are doing with your body is very important but more important is the body training. We train the body to move without thinking. I believe you can think to much about bunkai. Train the body and the mind together. The mind will forget but if the body is trained properly it will not forget.


Tämän lisäksi haastattelu maalaa kuvaa oheisharjoittelun tärkeydestä ikäänkuin old-timer -ratkaisuna, josta modernin oppilaan kohdalla joustetaan, jotta tämä ehtii opetella karatea riittävästi.

Tuossa siis pointtina että keho ylipäätään kykenee ja sitten seuraavaksi että se osaa asioita. Kun Shimabukuro sanoo että bunkaita voi ajatella liikaa ja että mieli voi unohtaa mutta keho ei, mielestäni referoin häntä tuossa edellä ihan oikein, painottaessani tuon ulosannin "kehollisuuspainotusta". Kannattaa tosin huomata, että juuri ennen sitä hän puhuu koulunsa suhtautumisesta bunkaihin, eli tuo on kolikon yksi puoli.
Muistelen, että George Mattson, Uechi-ruy, kirjoitti kirjassaan The Way of Karate jotain sen suuntaista, että ainakin alkuvaiheessa uutta kataa opetellessa ei pitäisi pohtia liikkeiden sovelluksia. Jos alkaa pohtia sovelluksia, muoto muuttuu helposti ihan alitajuisesti, kun yrittää sopeuttaa sitä kuviteltuun vastustajaan. Eli vissiin ensin pitäisi hinkata muoto muuttumattomana selkärankaan. Voipi olla, että en muista ihan oikein tätä juttua...

Kata bunkai

Lähetetty: touko 15, 2018, 12.45
injunjack
Riviharrastaja kirjoitti: touko 15, 2018, 11.07
Muistelen, että George Mattson, Uechi-ruy, kirjoitti kirjassaan The Way of Karate jotain sen suuntaista, että ainakin alkuvaiheessa uutta kataa opetellessa ei pitäisi pohtia liikkeiden sovelluksia. Jos alkaa pohtia sovelluksia, muoto muuttuu helposti ihan alitajuisesti, kun yrittää sopeuttaa sitä kuviteltuun vastustajaan. Eli vissiin ensin pitäisi hinkata muoto muuttumattomana selkärankaan. Voipi olla, että en muista ihan oikein tätä juttua...
Tästä mä olen ihan samaa mieltä.
Muoto on muoto. Pieni itävä ajatus mitä tehdään on hyvä olla, se jopa auttaa muistamaan, mutta alkuvaiheissa juuri näin.

Kata bunkai

Lähetetty: touko 15, 2018, 14.03
TimoS
Measara kertoi joskus kysyneensä joltain Uechi ryu mestarilta, että miilaista se treenaaminen oli aikoinaan, eli ilmeisesti Kanbun Uechin aikoihin ja siellä oli oikeasti treenattu siten, että opettaja näytti katasta yhden liikkeen ja sille bunkain. Sitten sitä treenattiin intensiivisesti sekä yksin että parin kanssa. Sitten joskus myöhemmin opettaja näytti, että seuraava liike on tämä ja bunkai tämä. Ja taas treenattiin. Pointtina oli, että koko kataa alusta loppuun treenattiin harvoin, jos (juuri) ollenkaan. En pidä tätä kovinkaan tehokkaana tapana opettaa/harjoitella, enkä tiedä treenataanko noin enää millään dojolla.

Kata bunkai

Lähetetty: touko 15, 2018, 19.15
Kari Aittomäki
injunjack kirjoitti: touko 15, 2018, 12.45
Riviharrastaja kirjoitti: touko 15, 2018, 11.07
Muistelen, että George Mattson, Uechi-ruy, kirjoitti kirjassaan The Way of Karate jotain sen suuntaista, että ainakin alkuvaiheessa uutta kataa opetellessa ei pitäisi pohtia liikkeiden sovelluksia. Jos alkaa pohtia sovelluksia, muoto muuttuu helposti ihan alitajuisesti, kun yrittää sopeuttaa sitä kuviteltuun vastustajaan. Eli vissiin ensin pitäisi hinkata muoto muuttumattomana selkärankaan. Voipi olla, että en muista ihan oikein tätä juttua...
Tästä mä olen ihan samaa mieltä.
Muoto on muoto. Pieni itävä ajatus mitä tehdään on hyvä olla, se jopa auttaa muistamaan, mutta alkuvaiheissa juuri näin.
Tämä resonoi minun aatoksiini.
Parempi vain treenata huolellisesti ja tiukalla asenteella. Ja myllyttää paljon, jolloin kata tavallaan selittää itse itsensä.
Esitän itseäni toistaen väitteen että oikealla asenteella hakattu kata auttaa tosipaikassa toisella tapaa kuin urheilupelit.
Asenteen kautta, mukaanlukien kaikki tulkinnat.

Kenties tuo kuvattu esimerkki Kanbun Uechista on sopiva oikopolku.

Kata bunkai

Lähetetty: touko 20, 2018, 17.25
TimoS
Kuten tuolla wado-keskustelussa sanoin, jatkan tänne
mutta esim jo Motobu sanoi että Naifanchin sovellukset avautuvat kääntämällä asentoa 45 astetta. Tämähän tarkoittaa sitä että jopa Matsumuran opettamaa Naifanchia pitää muokata jotta setistä tulee käyttökelpoista.

Elikkä siis, jos tehdään tasan samat tekniikat eri suuntaan mitä kata näyttää, se on soveltamista? Eihän tämä todellakaan tarkoita sitä, vaan katan tekniikat toimivat yksittäin (tai yleensä pari kolme putkeen) melkein suuntaan kuin suuntaan ja jos ne tekee vieläpä ihan sellaisenaan muuttamatta niitä yhtään, voidaan puhua bunkaista. Lasse väitit, että Wadon Naifanchia ei voi käyttää sellaisenaan ja tämä väite ei vaan pidä paikkaansa, koska, kuten jo toisaalla tästä mainittiin, se enbusen ei ole niin tärkeä kuin tekniikat. Wadon ihan alun (minulle) outoja liikkeitä lukuunottamatta siinä on sama alku kuin esim. meillä: torjunta + lyönti kyynärpäällä. Se ei ole vielä soveltamista tai muokkaamista tai mitään muutakaan jos hyökkääjä on about missä tahansa ympärilläsi. Riittää, että havaitset sen ajoissa, astut hyökkäyksen sisälle ja torjut sen (tai jos kyseessä onkin sellainen töniminen, niin astut ulkopuolelle ja sitten tirvaset kyynärpäällä). Toistan, tuo ei ole vielä soveltamista/muokkaamista. Voihan toki olla, että tappeletkin riisipellolla ja hyökkääjä tulee suoraan sivulta, tällöinhän kata kävisi jopa ihan suoraan :)

Kata bunkai

Lähetetty: touko 20, 2018, 17.39
Lasse Candé
Siinä keskustelussa oli kyse meidän asennon käytännöllisyydestä ja minä toin esiin että se ei ole käytännöllinen eikä kuulu ollakaan. Sitten toin esiin tuon kulma-asian. Jos joku ui otteen niskasta ja pamauttaa kyynärpäällä päähän, hänen kannattaa muokata asennosta jokseenkin viisto eikä täysin sivuttainen. Lantiota kannattaa myös käyttää niin että ei olla ratsastusasennossa.

Täysin toinen asia on vielä se, että lyönti kannattaa tällöin myös kohdistaa päähän eikä alemmas, mihin se katassa tulee.

Tällaiset asiat ovat liikkeen muokkaamista. Miten sinä olet ymmärtänyt tuon Motobun maininnan siitä että sovelluksia varten kata pitää muokata tuollaiseksi? Minun melestäni se on juuri katan muokkaamista ja kun sinä ja injunjack jotenkin olette vissiin sitä mieltä että se ei ole sitä, niin ainakin minä putoan kärryiltä. Huomauttaisin että keskustelu lähti Itosun ratsastusseisonnan kamppailullisesta järjellisyydestä.

Kata bunkai

Lähetetty: touko 20, 2018, 20.28
SamuV
Olisko muuten jollakulla heittää video, jossa näkyisi naihanchin bunkaita? Tuubi on toki bunkai-videoita täynnä, mutta ei tällainen karatesta mitään ymmärtämätön osaa sanoa mikä on aitoa asiaa ja mikä käänteisinsinörtteilyä.

Re: Kata bunkai

Lähetetty: touko 20, 2018, 20.32
TimoS
SamuV kirjoitti:Olisko muuten jollakulla heittää video, jossa näkyisi naihanchin bunkaita?
Katson kotona jos löytyis


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro