Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koden Enshin-ryu

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 819
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Turku
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Koden Enshin-ryu

#31

Viesti Ikkyu »

Jatkona Jarin lyhyeen historiakatsaukseen olisi tässä mukava kirjoitus dan'i- ja täällä mainitsemani shogo-järjestelmien historiasta ja kehityksen aikajanasta aikanaan kamppailutaitoja valtakunnallisesti hallinnoineen Dai Nippon Butokukain alaisuudessa. Näkökulma on pitkälti miekkataidoissa, mutta sama systeemi (joka tosiaan sai alkunsa Kanon judosta) tuli ennen pitkään käyttöön kaikissa Butokukain ja sen perillisten hallinnoimissa lajeissa/taitokategorioissa.



Lukiessa pitää tosin huomioida se, että vaikka kaikki ajan kovat miekkamiehet mainitaan vanhojen koulukuntien edustajina (ja ottelukendo ei tuohon aikaan ollutkaan niin erillinen juttu), ko. arvot olivat kuitenkin "geneerisiä" katto-organisaation arvoja ja erillisiä koulukuntien omista monimuotoisista arvo- ja lisenssikäytännöistä joista Jari mainitsikin.

Lisäksi tilanne nykyään on sikäli erilainen, että nykykendo on omavarainen, vanhojen koulukuntien treenistä erillinen systeeminsä ja kendon arvoja saa vain treenaamalla kendoliiton kendoa.

Aikoinaan on siis ollut ainakin jonkilainen yhteinen standardi eri systeemien ja lajien treenaajille. Arvojärjestelmät ovat kuitenkin isoissa ja perinteikkäissä lajeissakin kehittyneet eri suuntiin ja siksi hankalasti vertailtaviksi Butokukain hajoamisen jälkeen perustettujen erillisten lajiliittojen alla, saatika sitten pienissä tai tuoreemmissa.
Kuvake
Leiska
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 315
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Lieto
Etulaji: Hokutoryu Jujutsu
Sivulajit: Potkunyrkkeily, Koden enshin ryu kenjutsu, BJJ
Yhteystiedot:

Koden Enshin-ryu

#32

Viesti Leiska »

Mistä mahtais löytää vyökoe vaatimukset? Porukkaa on kyl treeneissä sanonut, et pitäis löytyä http://www.kenjutsu.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; mut en kyllä löydä ja googlella löydän vaan jotain ulkomaalaisia vaatimuksia, jotka ei samat. Jos tuolla sivulla, ni joko firefoxilla ei pelitä, tai sitten olen kunnon puusilmä, kun moneen otteeseen etsinyt :D
Niko Vainio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 396
Lauteille: Maaliskuu 2009

Koden Enshin-ryu

#33

Viesti Niko Vainio »

Jossain vaiheessa oli hetken aikaa ainakin keltasen vaatimukset näkyvillä, mutta se ei kerennyt kauaa olemaan näkyvillä kun jo poistettiin. Kannattaa kysäistä jos treeni vetäjällä on hallussaan vaatimukset jossain kassin pohjalla
Retro Mipo
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12
Lauteille: Toukokuu 2014
Paikkakunta: Espoo

Koden Enshin-ryu

#34

Viesti Retro Mipo »

Tervehdys!

Olen uusi jäsen tällä saitilla ja satuin huomaamaan tämän narun ja ajattelin kertoa omat kokemukseni lajista.

Minulla oli Kenjutsua kohtaan enne aloittamista aikamoiset ennakkoluulot, mutta innostuin kokeilemaan kun jujutsu opettajani kertoi kokemuksiaan lajista. Koden Enshin Ryu on Suomessa vielä varsin uusi, mutta sitä harjoitellaan jo yli kymmenellä salilla eripuolilla maata.

Harrastan Wadoryu karatea 2-3 kertaa viikossa, Goshindoa kaksi kertaa viikossa, Hokutoryu jujutsua kerran viikossa ja Koden Enshin ryu Kenjutsua kaksi kertaaa viikossa, näin ollen reenejä tulee parikin päivässä.

Kun aloitin kenjutsun puolitoista vuotta sitten olin ihan pihalla ja tuntui etten millään pysy kyydissä. Lähinnä ongelma itselleni oli se etten osannut tehdä mitään rennosti, aivan kuin olisi jollain rautakangella koittanut lyödä ja olin koko ajan myöhässä, puhumattakaan asennoista jotka oli pahasti hukassa, seisoin siellä välillä kuin joku jediritari miekka väärällä puolella. Se mikä oli ilahduttavaa, siihen ei kuollut eikä tullut porttikieltoa dojolle :)

Lajissa harjoitellaan monipuolisesti erilaisia tapoja hallita bokkenia, iaitoa ja katanaa. Yleensä ensin on alkulämmittely, joka sisältää jonkin verran myös lihasjumppaa (ei tosin mitenkään eri raskasta) ja perus lyöntejä sekä suoraan ylhäältä ja myös molemmilta puolilta kiertäen ja lisäksi erilaisia tapoja laittaa miekka huotraan/sayaan. Yleensä sen jälkeen harjoitellaan erilaisia asentoja ja hyökkäys- sekä puolustuskuvioita, joita "kuivaharjoittelun" jälkeen treenataan parin kanssa. Laji sisältää jonkin verran myös jujutsua, mutta pääpaino on miekankäsittelyssä. Teemme erilaisia katoja ja vihreän vyön jälkeen pääsee treenaamaan niitä iaitolla tai katanalla, tekee hommasta huomattavasti hauskempaa. Itse en ole erityisen kiinnostunut vyön väreistä missään lajeissa, parempi mielestäni olla hyvä keltainen kuin huono ruskea ja yritän vain tehdä kaiken mahdollisimman hyvin ja unohtaa kaiken muun treenien aikana. Se mikä tummemman vyön saamisessa on etu, että pääsee treenaamaan vaativampia juttuja, ja itse koen sen niin että musta vyö ei ole mikään päämäärä vaan siitä matka oppimiseen vasta oikeastaan alkaa.
Joku narussa ihmetteli mistä noita vyökoevaatimuksia löytää, ei minun tietääkseni netistä mistään. Meille on annettu hyvissä ajoin lista kaikista vyökokeisiin tulevista jutuista, ja siinä vaiheessa ne on jo kaikki yleensä käyty treeneissä läpi ja ennen graduja on ylimääräiset valmistavat harjoitukset jossa kaikki käydään huolella läpi. Ruskean vyön kokeeseen tulee jo 12 kataa ja paljon on muutakin muistettavaa, mutta kaikkia harjoitellaan niin paljon että jos treeneissä käy säännöllisesti niin pitäisi noista läpi päästä ja jos ei pääse niin sitten harjoittelee lisää.

Nyt kun olen jonkin verran saanut kokemusta olen alkanut nauttia lajista todella paljon, tuntuu että treenit loppuu aina liian nopeasti. Jonkinlaista rentouttakin on tullut ja siitä on ollut hyötyä myös muissa lajeissa (karateopettajani varmaan olisi eri mieltä tuosta rentoudestani). Opettajista sen verran että tässä ketjussa olevalla videolla esiintyvä Shinan Tenhunen on todella huippu opettaja, Hän on käsittämättömän taitava miekankäsittelija ja opettajana kannustava ja kärsivällinen ja aina valmis antamaan neuvoja kysyvälle. Video on kuvattu Norjassa, ja kuvaa aika paljon tilanteita normaali harkoista, katoja tosin tuossa ei ollut eikä leikkausta. Olen ollut myös toisessa videossa esiintyvän Bartoletin opissa kahdella leirillä ja mielestäni hänen vetämät tunnit on olleet tosi hyviä, on tehty myös perinteisiä seremoniallisempia juttuja mitä ei normi harjoituksissa ole, huumoriakaan ei tuolta mestarilta puutu, mutta ei siellä silti kieli poskella treenata vaan ihan kunnon meiningillä.

Lajissa järjestetään leirejä kotimaassa ja ulkomailla ja olen yhdellä Norjan leirillä jo ollutkin. Treenejä 3-4 tuntia päivässä ja muutakin ohjelmaa. Hinta oli kolmekymppiä kolmelta päivältä ja kuljetukset ja kaikki ohjelma sisältyi hintaan :)

Laji sopii mielestäni hyvin myös sellaisille jotka eivät kykene esim vammojen takia kovempiin lajeihin kuten jujutsuun tai judoon tms, vaikka treeneissä on salikuri ja opettajia kunnioitetaan, on hauskuus ja nauru sekä liikunnan ilo itsessään ovat iso osa lajia, näin minä olen kokenut :)
Kuvake
Leiska
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 315
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Lieto
Etulaji: Hokutoryu Jujutsu
Sivulajit: Potkunyrkkeily, Koden enshin ryu kenjutsu, BJJ
Yhteystiedot:

Koden Enshin-ryu

#35

Viesti Leiska »

Tervetuloa saitille, hyvin kuvailit lajia :) Onko muuten mitään minkään näköistä kilpailutoimintaa, ei varmaankaan? Ei oo näkynyt ainakaan koskaan mitään kendo tyylisiä suojia kellään, kun katsellut kenjutsu videoita jne :p
Retro Mipo
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12
Lauteille: Toukokuu 2014
Paikkakunta: Espoo

Koden Enshin-ryu

#36

Viesti Retro Mipo »

Kiitos :)

Ainakaan vielä ei ole kilpailuita järjestetty, mutta itse toivoisin että ainakin katoihin tulisi joskus kisat. Treeneissä ollaan oteltu pehmennetyllä miekalla ja miekkailukypärä päässä, on varsin hauskaa puuhaa. Tosiaan tuota on isommin harjoiteltu Suomessa vasta niin vähän aikaa että ei varmaan ihan vielä olisi mahkuja saada kunnollisia kisoja aikaan, mutta kun tätä tahtia tulee uusia harrastajia niin jonkin ajan päästä se varmaan onnistuu jos mestarit päättäisivät kisoja pitää. Kursseilla on tosi paljon porukkaa ja kun kävin Lohjalla treenailemassa oli iso dojo täynnä innokkaita uusia harrastajia ja muuallakin on kuulemma kurssit aina täynnä
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Koden Enshin-ryu

#37

Viesti DeusVult »

Retro Mipo kirjoitti: Koden Enshin Ryu on Suomessa vielä varsin uusi, mutta sitä harjoitellaan jo yli kymmenellä salilla eripuolilla maata.
Pakko ihailla tätä hokutoryun ja tämän touhun takana jylläävää koneistoa: Julkisia treenejä on ilmeisesti järjestetty puolentoista vuoden ajan ja nyt jo lajia on tarjolla yli kymmenellä eri salilla. Vertailun vuoksi Guy Windsorin franchise-seuroja on Suomessa joku seitsemisen kappaletta, ja hän on opettanut kuitenkin jo 13 vuotta. :o

Onko muuten mukana paljonkin täysin ulkopuolelta tulleita harjoittelijoita, vai ovatko kaikki jujutsutreeneistä värvättyjä?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Retro Mipo
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12
Lauteille: Toukokuu 2014
Paikkakunta: Espoo

Koden Enshin-ryu

#38

Viesti Retro Mipo »

Olen samaa mieltä kanssasi ja itsekin ihailen tuota tehokkuutta. Jengiin varmaan vetoaa se että on kunnon actionia, vaikka ei siinä mielestäni mitään väärää ole vaikka joku kaipaa ja saa muista lajeista enemmän henkisiä juttuja,kaikille on tarve mielestäni. Varsinaisesti sinne ei värvätä ketään, mutta tietysti hokutoryu jujutsun harrastajia on paljon mukana, myös entisiä. Lisäksi on sellaisia joilla ei ole aiempaa budo kokemusta lainkaan. Mä vaan kerron noista jutuista mistä on omakohtainen kokemus ja mitä tiedän, mitkään lajien tai tyylisuuntien paremmuussvertailut ei kiinnosta lainkaan, treenailemassa käyn lajeja joista pidän ja jotka sopivat itselleni. Enkä mä muutenkaan budolajeista paljoa tiedä, varsinkaan viime aikoina ei ole ehtinyt edes paljoa netistä tietoa etsiä, kun kaikki illat menee treeneissä.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Koden Enshin-ryu

#39

Viesti Andy »

HJJK:n FB-sivuilla kerrotaan Tenhusen ja kumppaneiden käyneen Osakassa treenaamassa kenjutsua Isao Machiin opissa. Kyseessä lienee tämä mies, joka on ansioitunut ainakin tekemällä Guinnessin ennätyksiä miekalla leikkaamisessa. http://en.wikipedia.org/wiki/Isao_Machii" onclick="window.open(this.href);return false;
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Koden Enshin-ryu

#40

Viesti DeusVult »

Millä ne on saaneet tennispallon lentämään 708km/h? :D Se on varmaan jo itsessään Guinnesin ennätys...
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Koden Enshin-ryu

#41

Viesti Jussi Ekholm »

Sama mies, tässä blogissaan kertoo 3 suomalaisen tulleen: http://ameblo.jp/isaom/entry-11873354441.html" onclick="window.open(this.href);return false; ja blogia eteenpäin selaamalla selviää hiukan enemmän tästä vierailusta.

[youtube][/youtube]

Ja tällä videolla näkyvät nuo 3 Suomen vierasta treenaamassa mukana.
Jussi Ekholm
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Koden Enshin-ryu

#42

Viesti Andy »

Minä käsitin että tuo 708km/h olisi miekan terän/kärjen nopeus leikkauksessa. Ei siis tennispallon nopeus.

Tuo blogi on valitettavasti japaniksi, niin jäi lukematta kun kielitaitoni on vähän ruosteessa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Koden Enshin-ryu

#43

Viesti Jussi Ekholm »

Me kielirajoitteiset voidaan käyttää käännösohjelmia karkeaan käännökseen. :) Tuleehan sillä todellista tankerokieltä, mutta usein sentään se kääntää perusasiat. Kyllähän noita miekkasivuja lukiessa siellä on paljon käsittämättömiä käännöksiä myöskin.

Tuo 708 km/h on tuo pallon nopeus. Se saatiin aikaan valtavalla painekanuunalla jonka olivat jonkin tieteellisen laitoksen äijät tehneet.

Tässä video missä pallon nopeudeksi on säädetty 820 km/h: " onclick="window.open(this.href);return false; 3 yritys onnistuu videon lopussa. Liveleakissä on koko 10 minuuttia, tässä tuubiversiossa on vaan nuo yritykset.

[youtube][/youtube]
Jussi Ekholm
Kuvake
Leiska
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 315
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Lieto
Etulaji: Hokutoryu Jujutsu
Sivulajit: Potkunyrkkeily, Koden enshin ryu kenjutsu, BJJ
Yhteystiedot:

Koden Enshin-ryu

#44

Viesti Leiska »

Kukaan löytänyt netistä mitään videoita katoista tms? Koittanut ettiä sinätuubista, sieltä löytyy kyllä jotain kenjutsu kamaa, mut tuntuis olevan vähän erillaista (eli ei kai sitten koden enshin ryu). Esim jos etsii "Jûmonji" niin tulee jotain videoita, mut ei juuri sitä oikeeta...
Kuvake
sanppa75
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1913
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Kuopio

Koden Enshin-ryu

#45

Viesti sanppa75 »

Leiska kirjoitti: Kukaan löytänyt netistä mitään videoita katoista tms? Koittanut ettiä sinätuubista, sieltä löytyy kyllä jotain kenjutsu kamaa, mut tuntuis olevan vähän erillaista (eli ei kai sitten koden enshin ryu). Esim jos etsii "Jûmonji" niin tulee jotain videoita, mut ei juuri sitä oikeeta...
Kyllä niitä löytyy...kun osaa etsiä... ;)

Jotkut videot kun tota nääs löytyy vain japaniksi...joten jos ei lue ja kirjoita japania niin etsintä vaikeutuu.


Onko teidän tyylisuunnan pääopettaja Fumon Tanaka?

Nimittäin käsittääkseni enshin ryuta on olemassa ainakin pari haaraa. Ja eri haarojen välillä voi olla eroja tekotapojen ja sisällön suhteen.
Sami Hyvärinen

"Saru mo ki kara oshiru"
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 60 kurkkijaa