Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#16

Viesti Jussi Ekholm »

@DeusVult , jos huomasit tälläisen karvattoman kaverin mustassa nahkatakissa (tämähän on vähän tyyliin, sinä tummahiuksinen sinisilmäinen nainen Ruotsinlaivalla 10.10.... :)) tölläävän pariin kertaan vähän pitkään niin se olin minä. Olin nimittäin varma että on tutun näköinen kaveri, mutta sain vasta junassa kotimatkalla mieleeni kuka olit, eihän me ole naamakkain nähty niin en heti ollut varma... :)

Tuo kyudo oli totta tosiaan verkkaista. Eikä se minullekaan auennut oikein, eipähän kaikki lajit ole kaikkia varten.

No se kuitenkin oli herättänyt monissa muissakin ajatuksia kun saatiin myöhemmin vähän hyvää keskustelua eri maiden jousista (mm. Japani, Englanti, Mongolia) historiaharrastajien kanssa.

Tämä sosiaalinen puoli olikin minusta paljon antoisampaa kuin itse näyttelyn esineistö. Toivottavasti moni saattoi näyttelyn myötä saada kipinää japanilaisten lajien harrastamiseen, tai ehkäpä jopa joku saattoi innostua miekoistakin.
Jussi Ekholm
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#17

Viesti ka1 »

DeusVult kirjoitti: Haukottelubonuksen ansaitsee tällä kertaa Daitoryu aikijutsu, jonka puukkotekniikkademo tuskin aiheuttaisi oman elämänsä richard dimitreissä suurempia ihastuksen tuntemuksia. Kamppailulajeja yhtään tuntematon seuralaisenikin kommentoi Daitoryun demoa jotenkin niin että "niin tää on sitten vielä enemmän niinku teatteria kuin ne edelliset?" Mutta jottei menisi ihan haukkumiseksi, niin se "psykologinen intensiteetti" jolla katat vietiin läpi kaikissa lajeissa oli hyvinkin ihailtavaa. Vaikka tekniikat olisivat ihan mitä tahansa, niin voin hyvin uskoa että vastaavanlaisella mielenlujuudella voisi päästä t3h streetilläkin hyvin pitkälle. Lisäksi näitä oli selvästi kyllä treenattu enemmän kuin yhtenä iltana: ei ollut haparointia, epäröintiä tai muuta epämääräistä sähläämistä, vaan tekniikoita droppailtiin vähintäänkin niin nasevasti kuin julkisessa näytöksessä kuuluukin.

Itse pidin eniten juuri Daito-ryu aikijujutsun esityksestä. Puukko vs puukko oli hyvää vaihtelua, ja hyvä alleviivaus sille seikalle, että pelin henki on vastustajan tappaminen. Liukuhihnamainen esitystapa taas korosti sitä, että kyseessä on tekniikoiden eli periaatteiden demonstraatio. Esimerkiksi yhtenä yleisluontoisena periaatteena näytti näin maallikon silmään olevan vastustajan puukkokäden hakeminen jonkinlaiseen kontrolliin ja samalla vitaalialueille hyökkääminen omalla puukolla.
Tyyliä harjoittelemattomana en toki tiedä, ymmärsinkö mitään oikein.
Itse, yleensä, seuraan näytöksiä sillä mentaliteetilla, että heti kohta olisi lähdettävä jonkinlaiseen taisteluun. Näin sitä seuraa nöyränä poikana, yrittäen vain ymmärtää mahdollisimman paljon. Näin olen kokenut saavani eniten irti niin näytöksistä kuin myös esim. leireistä yms. muista vieraiden lajien opetustapahtumista.


Mutta se näyttely oli kyllä aika vaatimaton.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 1

Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#18

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

DeusVult kirjoitti: Kaikki loput (niten ichi ryu, katori shinto ryu, suio ryu, daito ryu, muso shinden ryu, hontai yoshin ryu) olivatkin sitten ihan sitä ihteään, eli kumartelua ja enemmän tai vähemmän todellisuudesta irtaantuneen näköistä kataamista...

Höh...eikö tuo niten ichi ryu ole itse teh Musashin kehittämä laji...

:D
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 817
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Turku
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#19

Viesti Ikkyu »

DeusVultilla nyt vaan taisi unohtua jonkin sortin kakkulat silmille, ja kyllä noihinkin lueteltuihin sisältyi fiilikseltään kovin erilaisia systeemejä joista en nyt nostaisi Kashimaa mitenkään sen poikkeavammaksi esimerkiksi kuin muitakaan. Ymmärrän tosin miksi se aseiden ristiminen, kiertely ja pylläyttely sekä reipas tahti vetoaa HEMA-hemmoon, mutta eihän se toki ainoa tie vuoren huipulle ole ;)

Ja koryunäytöshän on yleensä systeemin eikä niinkään sen tuotosten esittelyä, ja loppujen lopuksi on se ja sama mitä ulkopuoliset siitä saavat, joten turha tässä on lähteä kokemustasi vastaankaan väittämään.

Kashimaa on kyllä oikeasti mukava katsella aina ja kerta kerralta huomaa paremmin, että kyllä ne niistä spiraaleista tosiaan tykkää. Niten taas on, puhtaasti omana mielipiteenäni, pinnan alla hyvinkin perustajansa näköinen koulukunta (ja ei, en tarkoita haisevaa ja epäsiistiä jos Musashi sitä koskaan olikaan). Intensiivinen, joskin se saattaa näyttää helposti jäykistelyltä. Kyudon missasin käytännössä kokonaan, mutta muut näytökset tuli katseltua eturivistä.

Itse näyttely ei kyllä ollut sisällöltään kummoinen kuten on aiemmin kommentoitukin. Jussi tuli nähtyä pitkästä aikaa ja käteltyä, muttei siinä sitten tullut jäätyä juttelemaan enkä itse ollut seuraamassa esim. miekkaluentoa. DeeVeetä en kyllä taida tunnistaa naamasta.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#20

Viesti DeusVult »

Yritin katsella näytöksiä nimenomaan ilman mitään ennakkoasenteita. Tai oikeastaan paremminkin yritin asennoitua positiivisesti, koska toki tiesin suunnilleen mitä tuleman pitää. Kashiman miekankäyttö nyt vain näytti minun silmääni kaikkein "uskottavimmalta" - muiden tyylien katat olivat vielä Kashimaakin enemmän äärimmäisyyksiin asti formalisoituja, ja sitä kautta kamppailullisesti epäuskottavan näköisiä. Esim. Niten ichi ryullakin oli joku sellainen hieno kata, jossa taas se vertikaali miekan isku oli väistetty sivulle, ja puolustautuja sen jälkeen levitti kätensä kuin Rion Jeesus-patsas. Tästä ilmeisesti hämmentyneenä hyökkääjä lamaantui eikä jatkanut hyökkäämistään mitenkään, ja puolustautuja suoritti oman vastaiskunsa. Tietystikään satunnainen tarkkailija ei voi tietää mitä siinäkin oikeasti on tapahtuvinaan, mutta jos kerran katsojat eivät voi - eikä heidän pidäkään - ymmärtää katojen merkitystä, herää kysymys että miksi näytöksiä edes järjestetään? :)

Vielä vähemmän minkään kakkuloiden läpi touhua katseli mukanani ollut daami, joka kertomansa mukaan ei tunne kamppailulajeja ollenkaan. Siitäkin huolimatta että yritin vähän valottaa hänelle kata-harjoittelun ideaa, hän ihmetteli että "eikö näissä sitten koskaan ole minkäänlaista oikeaa improvisaatiota?" ja että "onko nämä siis tyypillisesti kaikki tällaista teatteria?" Loppupuolella heitti vielä "voisivat tapella vähän oikeastikin, niin ois mageempi katella :)". Niinpä. Muistan kun briteissä vedettiin backsword-näytöksiä teräsmiekoilla, ja lopun freeplay-osuus spiikattiin käyntiin sanomalla että "tätä seuraavaa ei ole mitenkään suunniteltu tai koreografioitu, eikä voittajaa ole etukäteen päätetty. Kumpikin miekkailija yrittää hyökätä ja puolustaa parhaan kykynsä mukaan. Parempi voittakoot." Tunsin suurta lajiylpeyttä miettiessäni, että teemme juttua jota suurin osa aseilla harjoittelevista kamppislajeista ja -seuroista ei haluaisi tai kykenisi edes yrittää näytöksissä.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#21

Viesti Jussi Ekholm »

Juu oli kiva morjestaa pitkästä aikaa, silloin oli huoneessa niin hiljainen ilmapiiri ettei pahemmin viitsinyt kohteliaisuudesta alkaa puhumaan, ja sitten oli väkeä niin paljon etten onnistunut enää myöhemmin bongaamaan sinua. :) Tuon Kyudo-näytöksen aikana oli kyllä jotenkin niin sanotaanko kauniisti... tunnelmallinen ilmapiiri. Vaikka minäkin olen luonteeltani rauhallinen ihminen, niin se oli jopa minulle vähän turhan rauhallista ja hiljaista. Kuiskasin yhdessä vaiheessa kaverille että kyllä tosiaan on hidastempoista, ja tuntui että varmaan puolen huonetta kuuli kuiskaukseni...

Miekkalajit taas ovat aina täynnä vauhtia ja vaarallisia tilanteita. ;) Kyllä sen pistin merkille että suurin osa yleisöstä tuntui olevan innoissaan noiden lajiesittelyjen aikaan. Ja onhan ne yleensä aina minunkin mielestäni kivoja katsella. Nyt vain ei tullut tuolta väkijoukon takaa kauheasti nähtyä tällä kertaa niitä.
Jussi Ekholm
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#22

Viesti Naked »

DeusVult kirjoitti: Tietystikään satunnainen tarkkailija ei voi tietää mitä siinäkin oikeasti on tapahtuvinaan, mutta jos kerran katsojat eivät voi - eikä heidän pidäkään - ymmärtää katojen merkitystä, herää kysymys että miksi näytöksiä edes järjestetään? :)
DeusVult kirjoitti: Loppupuolella heitti vielä "voisivat tapella vähän oikeastikin, niin ois mageempi katella :)". Niinpä.
Tämä on oikeastaan aika hyvä kysymys :)

Historiallisesti näytöksiä pidettiin vain keisareille tai jumalille. Julkiset näytökset joissa vielä esiintyvät useammat koulut perättäin ovat verrattain moderni keksintö. Nykyään tietysti perinteisillekin lajeille näytökset ovat varsin tärkeitä uusien oppilaiden saamiseksi - joten ehkä olisi hyvä muokata niitä sellaisiksi että ne avautuisivat yleisölle paremmin, tai jopa nimenomaisesti kosiskelisivat yleisöä tulemaan harjoittelemaan. Yleisöä kosiskelevat näytöksethän ovat toki niitä perinteisiä Suomen maaperällä, alkaen kaikista 80-luvun Hokutoryu näytöksistä joissa tapellaan moottorisahaa vastaan.

No, olkoon sille perusteita tahi ei, niin jokatapauksessa japanilaisten koulujen näytöksien olennainen sisältö on näyttää jokapäiväistä harjoittelua, eli kataa, niin perusmuodossaan ja laadukkaasti kuin vain kyetään. Tarkoitus ei ole näyttää sovelluksia, tai miltä tekeminen "tositilanteessa" näyttäisi. Tämä usein myös tarkoittaa sitä, että koulun ylin opettaja on se joka "häviää" näissä katoissa, eli tekee tahallisia virheitä tai jopa mallaa täysin toisen koulun tekemistapaa, koska se on se tapa jolla hän näitä opettaa. Ja joissain tapauksissa vieläpä kesken näytöksen saattaa opettaja rikkoa tekniikan ja sanoa että uudestaan - minkä moni katsoja saattaa tulkita niin että näytöksessä tapahtui virhe, ja joutuivat ottamaan uudestaan. Tekemisen tulisi näyttää samalta riippumatta siitä onko sitä katsomassa tuhatpäinen yleisö vaiko ei ketään. Moni varmasti pitäisi näytöksen muuttamista yleisölle suotuisammaksi jopa halveksittavana ja epäkunnioittavana.

Tässä on tietysti se hyvä puoli, että kontrasti näytöksen ja harjoittelun välillä ei ole kovin iso (häh, eiks täällä tapellakaan moottorisahoilla, mitä me vaan rivissä potkitaan?), mutta se todellakin tarkoittaa että näytöksien katseleminen asiaan vihkiytymättömältä ei ole kovin mageeta - ellei sitten satu tykkäämään pönötyksestä ja tuommoisesta askeettisesta estetiikasta.

Esimerkiksi Katori Shinto Ryullä on minusta aika hyvä kuilu harjoittelun ja käytännön välillä - harjoittelussa katat ovat älyttömän pitkiä paukutussarjoja ja siellä on välissä kaikkea täysin ufolta näyttävää kuten 360 asteen käännöksiä. Katojen tarkoitus on kuitenkin vain opettaa pitkässä rimpsussa paljon yksittäisiä tekniikoita, eikä niitä käytännössä ole tarkoitus tehdä missään sarjassa. Käännökset puolestaan harjoittavat sitä että yllätyshyökkäys saattaa tulla mistä tahansa suunnasta ja on kyettävä kääntymään vastustajaa kohti riippumatta miten päin itse sattuu olemaan.*

Kashima-Shinryun katojen tekotapa varmastikin vetoaa joihinkin paremmin kuin monen muun koulun, mutta suhteellisuudentajun palauttamiseksi on aina hyvä vilkaista Kashima Shinto-ryutä, jossa on kuitenkin katojen sisällöllisesti aika paljon yhteistä.

*Nämä selitykset ovat toki taas jotain kolmannen käden tietoa. Asiaan oikeasti vihkiytyneet varmastikin taas nauranevat partaansa muiden luuloille.
DeusVult kirjoitti: Näytöksessä ei saanut videokuvata, mutta still-kuvia sai ottaa. Paitsi Suyo-ryu Iai-kemposta, jota ei saanut kuvata mitenkään. Tämä hieman itseäni ihmetytti, näin niinkuin herramme vuonna 2014. Liittyykö kuvauskielto johonkin mystiseen itämaiseen ideologiaan, vai pelkäävätkö koryu-harrastajat päätyvänsä youtubeen naureskeltaviksi?
Osaltaan minusta tässä on kyseessä ihan yksinkertaisesti koulujen harjoittamaa julkisuuskuvan hallintaa. Aikalailla kaikista mainituista kouluista löytyy netistä videomateriaalia - mutta harvemmin tämä videomateriaali on jonkun yksittäisen treeniporukan jostain näytöksestä, tai vielä harvemmin itse treeneistä - sen sijaan videomateriaali on isoista virallisista näytöksistä, joissa esiintyjinä on lajin merkittävimpiä harjoittelijoita. Onko tähän erityisesti syytä, enpä tiedä - mutta aika konsistentisti vanhat koulut ovat näin halunneet toimia.

Toinen puoli asiasta taas liittyy ihan oikeasti salailuun, mutta siitä aukaisen ihan erillisen ketjun.
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
Kuvake
Paul
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 375
Lauteille: Lokakuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#23

Viesti Paul »

Tänään on laakson kentällä tapahtuman huipentuma eli jousiammuntaa hevosten selästä.
Ko japanilainen ryhmä tulee tekemään näytöksen jossa tuskin kenelläkään on tylsää katsottavaa. :)
Iaido - 4 kyu
Savate - Gant Rouge
Treenipäiväkirja
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#24

Viesti taikaviitta »

Onko tästä näytöksestä jotain videomateriaalia nähtävissä jossain? Linkkiä kiitos. Ei oikein täältä tampesterista asti viittiny lähteä kattomaan. Vaikka kiinnostavalta kuulostikin.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#25

Viesti TimoS »

taikaviitta kirjoitti: Onko tästä näytöksestä jotain videomateriaalia nähtävissä jossain?
Televisiokameroita siellä ainakin näytti olevan, joten jospa sitä materiaalia nähtäisiin ihan töllöstä
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#26

Viesti Aihki »

Ainakin iltauutisissa oli pieni pätkä tänään. Yllättävän paljon väkeä sinne oli kertynyt.
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#27

Viesti Naked »

Ihan randomilla tuli vastaan seuraava pätkä. Kirjoittajan huomioon ottaen ei sisältöä tarvinne pahemmin kritisoida.

Salailusta sain lopulta kirjoitettua sen jutun.
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 817
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Turku
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#28

Viesti Ikkyu »

DeusVult kirjoitti: Tietystikään satunnainen tarkkailija ei voi tietää mitä siinäkin oikeasti on tapahtuvinaan, mutta jos kerran katsojat eivät voi - eikä heidän pidäkään - ymmärtää katojen merkitystä, herää kysymys että miksi näytöksiä edes järjestetään? :)
Tässä tapauksessa vastaus voi olla niinkin mystinen kuin että esiintyjiä oli pyydetty esiintymään. Toki voi olla että kyseessä oli (salainen) uhrilahja museon kamille. Tavoitteena tuskin millään ryhmällä oli saada sankoin joukoin uusia treenaajia tapahtuman kautta.
Naked kirjoitti: Salailusta sain lopulta kirjoitettua sen jutun.
Lainasin tuolta pätkän, jos ko. ketju halutaan pitää tiukemmin etulyöntiaseman salaamista käsittelevänä.
Naked kirjoitti: Aikoinaan ei ollut kovin vaarallista edes jos joku pääsikin näkemään katoja - ihmisen muisti on varsin epätäydellinen, ja katoissa ei yleensä ollut kovin ilmiselvää se mitä todella tapahtuu. Mistään ei jäänyt mitään tallennetta. Nykyään sen sijaan videokuvaa voi pausettaa, sitä voi kelailla edestakaisin, sitä voi hidastaa jne. Kerran näytettyä tekniikkaa voidaan tutkia niin kauan että keksitään mikä siinä on se punainen lanka. Valokuvatkin voivat toki kertoa paljon, mutta useimmiten niitä ei ole otettu juuri oikealla hetkellä että niistä edes pystyisi päättelemään mistä on kysymys. Tämän myötä on aika luonnollista, että moni päämestari ei vieläkään katso suopeasti videoiden ottamista, ja kaikki harjoittelu tehdään suljettujen ovien takana.
Nykypäivänä varsinkin näistä mainituista syistä on monissa tapauksissa syyksi haluun pitää yksityinen systeemi yksityisenä noussut perinteisen taistelu-orientoituneen ajattelun lisäksi myös halu suojella arvokkaaksi katsottua opetuslinjaa ja systeemiä (joka on proprietary eikä open source, vaikkei asiaa yleensä tarkastellakaan taloudelliselta kannalta). Ennen vanhaan jos joku hyvämuistinen kopioi sattumalta näkemäänsä ja alkoi kutsua sitä alkuperäisen koulukunnan nimellä ilman lupaa, saattoi nopeasti tulla vihaisia miehiä kylään. Nykyään immateriaalioikeuksista täytyy pitää huolta huomattavasti passiivis-aggressiivisimmin menetelmin.

Ei ole kuulemma täysin tavatonta, että jotkut koulukunnat esittävät julkisissa näytöksissä hieman muunneltua tekniikkaa; ei edes välttämättä niin paljoa, että sen olisi tarkoitus piilottaa tärkeitä jippoja mahdollisilta vihollisilta, mutta sen verran, että asiaan vihkiytyneet tietävät heti jos joku on saanut oppia youtubesta eikä ole vain esim. huono (ja mahdollisesti jopa sen, mistä nimenomaisesta näytöksestä).

Tässäkin on tosin turha yleistää. Monia opettajia ei juurikaan kiinnosta luuleeko joku oppivansa jotain merkityksellistä videoita katselemalla ja pienissä piireissä ne ihmiset, joilla on merkitystä, kyllä tietävät kuka on kenenkin oppilas. Toiset jakavat mielellään mahdollisimman avoimesti systeemiään ja uskoisin löytyvän myös opettajia, jotka haluavat yleisön jopa viihtyvän.
Naked kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: Näytöksessä ei saanut videokuvata, mutta still-kuvia sai ottaa. Paitsi Suyo-ryu Iai-kemposta, jota ei saanut kuvata mitenkään. Tämä hieman itseäni ihmetytti, näin niinkuin herramme vuonna 2014. Liittyykö kuvauskielto johonkin mystiseen itämaiseen ideologiaan, vai pelkäävätkö koryu-harrastajat päätyvänsä youtubeen naureskeltaviksi?
Osaltaan minusta tässä on kyseessä ihan yksinkertaisesti koulujen harjoittamaa julkisuuskuvan hallintaa. Aikalailla kaikista mainituista kouluista löytyy netistä videomateriaalia - mutta harvemmin tämä videomateriaali on jonkun yksittäisen treeniporukan jostain näytöksestä, tai vielä harvemmin itse treeneistä - sen sijaan videomateriaali on isoista virallisista näytöksistä, joissa esiintyjinä on lajin merkittävimpiä harjoittelijoita. Onko tähän erityisesti syytä, enpä tiedä - mutta aika konsistentisti vanhat koulut ovat näin halunneet toimia.
Välityksen suojeluun toki kuuluu myös se, että katsotaan jonkin verran kenellä oikein on kyky/oikeus/velvollisuus esiintyä koulukunnan edustajana, missä tilanteissa ja kuinka julkisesti. Suio-ryun näytösvideoissa (joita ei juurikaan ole kuin isoista vuotuisista Japanilaisista tapahtumista) ei taida hirveästi näkyä daimokurokua alempia jäseniä, usein soke itse perijänsä ja lähimpien oppilaidensa kanssa. Suomessa ei ymmärrettävästi haluta poiketa tästä linjasta. Siksi toivomukset kuvaamattomuudesta.

EDIT: sananmuotoja rukattu
Kuvake
Paul
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 375
Lauteille: Lokakuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#29

Viesti Paul »

TimoS kirjoitti:
taikaviitta kirjoitti: Onko tästä näytöksestä jotain videomateriaalia nähtävissä jossain?
Televisiokameroita siellä ainakin näytti olevan, joten jospa sitä materiaalia nähtäisiin ihan töllöstä
MTV3 oli kuulemma mukana hommassa vaikkakin ei meille siitä mitään mainittu :p

Itse olin mukana avustajana ja oli kyllä antoisa päivä, mutta pikkuisen harmitti se, että ei nähnyt kokonaisuutta kun oli vain yhdellä taululla, mutta sen korvasi se, että pääsi tapaamaan noita samuraita ihan henkilökohtaisesti ja näki muutenkin tuota toimintaa kulissien takaa. :)
Iaido - 4 kyu
Savate - Gant Rouge
Treenipäiväkirja
Kuvake
fudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 916
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu

Re: Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa

#30

Viesti fudo »

Oli hieno tapahtuma! Huima vauhti ratsuilla.
空手に先手なし
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Huu ja 40 kurkkijaa