Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa
Valvoja: Valvoja
- Jussi Ekholm
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 590
- Lauteille: Maaliskuu 2008
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
- Sivulajit: Miekkojen keräily
Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa
@DeusVult , jos huomasit tälläisen karvattoman kaverin mustassa nahkatakissa (tämähän on vähän tyyliin, sinä tummahiuksinen sinisilmäinen nainen Ruotsinlaivalla 10.10.... ) tölläävän pariin kertaan vähän pitkään niin se olin minä. Olin nimittäin varma että on tutun näköinen kaveri, mutta sain vasta junassa kotimatkalla mieleeni kuka olit, eihän me ole naamakkain nähty niin en heti ollut varma...
Tuo kyudo oli totta tosiaan verkkaista. Eikä se minullekaan auennut oikein, eipähän kaikki lajit ole kaikkia varten.
No se kuitenkin oli herättänyt monissa muissakin ajatuksia kun saatiin myöhemmin vähän hyvää keskustelua eri maiden jousista (mm. Japani, Englanti, Mongolia) historiaharrastajien kanssa.
Tämä sosiaalinen puoli olikin minusta paljon antoisampaa kuin itse näyttelyn esineistö. Toivottavasti moni saattoi näyttelyn myötä saada kipinää japanilaisten lajien harrastamiseen, tai ehkäpä jopa joku saattoi innostua miekoistakin.
Tuo kyudo oli totta tosiaan verkkaista. Eikä se minullekaan auennut oikein, eipähän kaikki lajit ole kaikkia varten.
No se kuitenkin oli herättänyt monissa muissakin ajatuksia kun saatiin myöhemmin vähän hyvää keskustelua eri maiden jousista (mm. Japani, Englanti, Mongolia) historiaharrastajien kanssa.
Tämä sosiaalinen puoli olikin minusta paljon antoisampaa kuin itse näyttelyn esineistö. Toivottavasti moni saattoi näyttelyn myötä saada kipinää japanilaisten lajien harrastamiseen, tai ehkäpä jopa joku saattoi innostua miekoistakin.
Jussi Ekholm
Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa
DeusVult kirjoitti: Haukottelubonuksen ansaitsee tällä kertaa Daitoryu aikijutsu, jonka puukkotekniikkademo tuskin aiheuttaisi oman elämänsä richard dimitreissä suurempia ihastuksen tuntemuksia. Kamppailulajeja yhtään tuntematon seuralaisenikin kommentoi Daitoryun demoa jotenkin niin että "niin tää on sitten vielä enemmän niinku teatteria kuin ne edelliset?" Mutta jottei menisi ihan haukkumiseksi, niin se "psykologinen intensiteetti" jolla katat vietiin läpi kaikissa lajeissa oli hyvinkin ihailtavaa. Vaikka tekniikat olisivat ihan mitä tahansa, niin voin hyvin uskoa että vastaavanlaisella mielenlujuudella voisi päästä t3h streetilläkin hyvin pitkälle. Lisäksi näitä oli selvästi kyllä treenattu enemmän kuin yhtenä iltana: ei ollut haparointia, epäröintiä tai muuta epämääräistä sähläämistä, vaan tekniikoita droppailtiin vähintäänkin niin nasevasti kuin julkisessa näytöksessä kuuluukin.
Itse pidin eniten juuri Daito-ryu aikijujutsun esityksestä. Puukko vs puukko oli hyvää vaihtelua, ja hyvä alleviivaus sille seikalle, että pelin henki on vastustajan tappaminen. Liukuhihnamainen esitystapa taas korosti sitä, että kyseessä on tekniikoiden eli periaatteiden demonstraatio. Esimerkiksi yhtenä yleisluontoisena periaatteena näytti näin maallikon silmään olevan vastustajan puukkokäden hakeminen jonkinlaiseen kontrolliin ja samalla vitaalialueille hyökkääminen omalla puukolla.
Tyyliä harjoittelemattomana en toki tiedä, ymmärsinkö mitään oikein.
Itse, yleensä, seuraan näytöksiä sillä mentaliteetilla, että heti kohta olisi lähdettävä jonkinlaiseen taisteluun. Näin sitä seuraa nöyränä poikana, yrittäen vain ymmärtää mahdollisimman paljon. Näin olen kokenut saavani eniten irti niin näytöksistä kuin myös esim. leireistä yms. muista vieraiden lajien opetustapahtumista.
Mutta se näyttely oli kyllä aika vaatimaton.
-
- Viestit tässä aiheessa: 1
Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa
DeusVult kirjoitti: Kaikki loput (niten ichi ryu, katori shinto ryu, suio ryu, daito ryu, muso shinden ryu, hontai yoshin ryu) olivatkin sitten ihan sitä ihteään, eli kumartelua ja enemmän tai vähemmän todellisuudesta irtaantuneen näköistä kataamista...
Höh...eikö tuo niten ichi ryu ole itse teh Musashin kehittämä laji...
- Ikkyu
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 819
- Lauteille: Huhtikuu 2008
- Paikkakunta: Turku
- Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
- Sivulajit: Kendo
- Takalajit: ZNKR iaido
Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa
DeusVultilla nyt vaan taisi unohtua jonkin sortin kakkulat silmille, ja kyllä noihinkin lueteltuihin sisältyi fiilikseltään kovin erilaisia systeemejä joista en nyt nostaisi Kashimaa mitenkään sen poikkeavammaksi esimerkiksi kuin muitakaan. Ymmärrän tosin miksi se aseiden ristiminen, kiertely ja pylläyttely sekä reipas tahti vetoaa HEMA-hemmoon, mutta eihän se toki ainoa tie vuoren huipulle ole
Ja koryunäytöshän on yleensä systeemin eikä niinkään sen tuotosten esittelyä, ja loppujen lopuksi on se ja sama mitä ulkopuoliset siitä saavat, joten turha tässä on lähteä kokemustasi vastaankaan väittämään.
Kashimaa on kyllä oikeasti mukava katsella aina ja kerta kerralta huomaa paremmin, että kyllä ne niistä spiraaleista tosiaan tykkää. Niten taas on, puhtaasti omana mielipiteenäni, pinnan alla hyvinkin perustajansa näköinen koulukunta (ja ei, en tarkoita haisevaa ja epäsiistiä jos Musashi sitä koskaan olikaan). Intensiivinen, joskin se saattaa näyttää helposti jäykistelyltä. Kyudon missasin käytännössä kokonaan, mutta muut näytökset tuli katseltua eturivistä.
Itse näyttely ei kyllä ollut sisällöltään kummoinen kuten on aiemmin kommentoitukin. Jussi tuli nähtyä pitkästä aikaa ja käteltyä, muttei siinä sitten tullut jäätyä juttelemaan enkä itse ollut seuraamassa esim. miekkaluentoa. DeeVeetä en kyllä taida tunnistaa naamasta.
Ja koryunäytöshän on yleensä systeemin eikä niinkään sen tuotosten esittelyä, ja loppujen lopuksi on se ja sama mitä ulkopuoliset siitä saavat, joten turha tässä on lähteä kokemustasi vastaankaan väittämään.
Kashimaa on kyllä oikeasti mukava katsella aina ja kerta kerralta huomaa paremmin, että kyllä ne niistä spiraaleista tosiaan tykkää. Niten taas on, puhtaasti omana mielipiteenäni, pinnan alla hyvinkin perustajansa näköinen koulukunta (ja ei, en tarkoita haisevaa ja epäsiistiä jos Musashi sitä koskaan olikaan). Intensiivinen, joskin se saattaa näyttää helposti jäykistelyltä. Kyudon missasin käytännössä kokonaan, mutta muut näytökset tuli katseltua eturivistä.
Itse näyttely ei kyllä ollut sisällöltään kummoinen kuten on aiemmin kommentoitukin. Jussi tuli nähtyä pitkästä aikaa ja käteltyä, muttei siinä sitten tullut jäätyä juttelemaan enkä itse ollut seuraamassa esim. miekkaluentoa. DeeVeetä en kyllä taida tunnistaa naamasta.
A. Junnila
Suiō-ryū Turussa
Suiō-ryū Turussa
- DeusVult
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa
Yritin katsella näytöksiä nimenomaan ilman mitään ennakkoasenteita. Tai oikeastaan paremminkin yritin asennoitua positiivisesti, koska toki tiesin suunnilleen mitä tuleman pitää. Kashiman miekankäyttö nyt vain näytti minun silmääni kaikkein "uskottavimmalta" - muiden tyylien katat olivat vielä Kashimaakin enemmän äärimmäisyyksiin asti formalisoituja, ja sitä kautta kamppailullisesti epäuskottavan näköisiä. Esim. Niten ichi ryullakin oli joku sellainen hieno kata, jossa taas se vertikaali miekan isku oli väistetty sivulle, ja puolustautuja sen jälkeen levitti kätensä kuin Rion Jeesus-patsas. Tästä ilmeisesti hämmentyneenä hyökkääjä lamaantui eikä jatkanut hyökkäämistään mitenkään, ja puolustautuja suoritti oman vastaiskunsa. Tietystikään satunnainen tarkkailija ei voi tietää mitä siinäkin oikeasti on tapahtuvinaan, mutta jos kerran katsojat eivät voi - eikä heidän pidäkään - ymmärtää katojen merkitystä, herää kysymys että miksi näytöksiä edes järjestetään?
Vielä vähemmän minkään kakkuloiden läpi touhua katseli mukanani ollut daami, joka kertomansa mukaan ei tunne kamppailulajeja ollenkaan. Siitäkin huolimatta että yritin vähän valottaa hänelle kata-harjoittelun ideaa, hän ihmetteli että "eikö näissä sitten koskaan ole minkäänlaista oikeaa improvisaatiota?" ja että "onko nämä siis tyypillisesti kaikki tällaista teatteria?" Loppupuolella heitti vielä "voisivat tapella vähän oikeastikin, niin ois mageempi katella ". Niinpä. Muistan kun briteissä vedettiin backsword-näytöksiä teräsmiekoilla, ja lopun freeplay-osuus spiikattiin käyntiin sanomalla että "tätä seuraavaa ei ole mitenkään suunniteltu tai koreografioitu, eikä voittajaa ole etukäteen päätetty. Kumpikin miekkailija yrittää hyökätä ja puolustaa parhaan kykynsä mukaan. Parempi voittakoot." Tunsin suurta lajiylpeyttä miettiessäni, että teemme juttua jota suurin osa aseilla harjoittelevista kamppislajeista ja -seuroista ei haluaisi tai kykenisi edes yrittää näytöksissä.
Vielä vähemmän minkään kakkuloiden läpi touhua katseli mukanani ollut daami, joka kertomansa mukaan ei tunne kamppailulajeja ollenkaan. Siitäkin huolimatta että yritin vähän valottaa hänelle kata-harjoittelun ideaa, hän ihmetteli että "eikö näissä sitten koskaan ole minkäänlaista oikeaa improvisaatiota?" ja että "onko nämä siis tyypillisesti kaikki tällaista teatteria?" Loppupuolella heitti vielä "voisivat tapella vähän oikeastikin, niin ois mageempi katella ". Niinpä. Muistan kun briteissä vedettiin backsword-näytöksiä teräsmiekoilla, ja lopun freeplay-osuus spiikattiin käyntiin sanomalla että "tätä seuraavaa ei ole mitenkään suunniteltu tai koreografioitu, eikä voittajaa ole etukäteen päätetty. Kumpikin miekkailija yrittää hyökätä ja puolustaa parhaan kykynsä mukaan. Parempi voittakoot." Tunsin suurta lajiylpeyttä miettiessäni, että teemme juttua jota suurin osa aseilla harjoittelevista kamppislajeista ja -seuroista ei haluaisi tai kykenisi edes yrittää näytöksissä.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
- Jussi Ekholm
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 590
- Lauteille: Maaliskuu 2008
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
- Sivulajit: Miekkojen keräily
Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa
Juu oli kiva morjestaa pitkästä aikaa, silloin oli huoneessa niin hiljainen ilmapiiri ettei pahemmin viitsinyt kohteliaisuudesta alkaa puhumaan, ja sitten oli väkeä niin paljon etten onnistunut enää myöhemmin bongaamaan sinua. Tuon Kyudo-näytöksen aikana oli kyllä jotenkin niin sanotaanko kauniisti... tunnelmallinen ilmapiiri. Vaikka minäkin olen luonteeltani rauhallinen ihminen, niin se oli jopa minulle vähän turhan rauhallista ja hiljaista. Kuiskasin yhdessä vaiheessa kaverille että kyllä tosiaan on hidastempoista, ja tuntui että varmaan puolen huonetta kuuli kuiskaukseni...
Miekkalajit taas ovat aina täynnä vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Kyllä sen pistin merkille että suurin osa yleisöstä tuntui olevan innoissaan noiden lajiesittelyjen aikaan. Ja onhan ne yleensä aina minunkin mielestäni kivoja katsella. Nyt vain ei tullut tuolta väkijoukon takaa kauheasti nähtyä tällä kertaa niitä.
Miekkalajit taas ovat aina täynnä vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Kyllä sen pistin merkille että suurin osa yleisöstä tuntui olevan innoissaan noiden lajiesittelyjen aikaan. Ja onhan ne yleensä aina minunkin mielestäni kivoja katsella. Nyt vain ei tullut tuolta väkijoukon takaa kauheasti nähtyä tällä kertaa niitä.
Jussi Ekholm
- Naked
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 2185
- Lauteille: Elokuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
- Yhteystiedot:
Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa
DeusVult kirjoitti: Tietystikään satunnainen tarkkailija ei voi tietää mitä siinäkin oikeasti on tapahtuvinaan, mutta jos kerran katsojat eivät voi - eikä heidän pidäkään - ymmärtää katojen merkitystä, herää kysymys että miksi näytöksiä edes järjestetään?
Tämä on oikeastaan aika hyvä kysymysDeusVult kirjoitti: Loppupuolella heitti vielä "voisivat tapella vähän oikeastikin, niin ois mageempi katella ". Niinpä.
Historiallisesti näytöksiä pidettiin vain keisareille tai jumalille. Julkiset näytökset joissa vielä esiintyvät useammat koulut perättäin ovat verrattain moderni keksintö. Nykyään tietysti perinteisillekin lajeille näytökset ovat varsin tärkeitä uusien oppilaiden saamiseksi - joten ehkä olisi hyvä muokata niitä sellaisiksi että ne avautuisivat yleisölle paremmin, tai jopa nimenomaisesti kosiskelisivat yleisöä tulemaan harjoittelemaan. Yleisöä kosiskelevat näytöksethän ovat toki niitä perinteisiä Suomen maaperällä, alkaen kaikista 80-luvun Hokutoryu näytöksistä joissa tapellaan moottorisahaa vastaan.
No, olkoon sille perusteita tahi ei, niin jokatapauksessa japanilaisten koulujen näytöksien olennainen sisältö on näyttää jokapäiväistä harjoittelua, eli kataa, niin perusmuodossaan ja laadukkaasti kuin vain kyetään. Tarkoitus ei ole näyttää sovelluksia, tai miltä tekeminen "tositilanteessa" näyttäisi. Tämä usein myös tarkoittaa sitä, että koulun ylin opettaja on se joka "häviää" näissä katoissa, eli tekee tahallisia virheitä tai jopa mallaa täysin toisen koulun tekemistapaa, koska se on se tapa jolla hän näitä opettaa. Ja joissain tapauksissa vieläpä kesken näytöksen saattaa opettaja rikkoa tekniikan ja sanoa että uudestaan - minkä moni katsoja saattaa tulkita niin että näytöksessä tapahtui virhe, ja joutuivat ottamaan uudestaan. Tekemisen tulisi näyttää samalta riippumatta siitä onko sitä katsomassa tuhatpäinen yleisö vaiko ei ketään. Moni varmasti pitäisi näytöksen muuttamista yleisölle suotuisammaksi jopa halveksittavana ja epäkunnioittavana.
Tässä on tietysti se hyvä puoli, että kontrasti näytöksen ja harjoittelun välillä ei ole kovin iso (häh, eiks täällä tapellakaan moottorisahoilla, mitä me vaan rivissä potkitaan?), mutta se todellakin tarkoittaa että näytöksien katseleminen asiaan vihkiytymättömältä ei ole kovin mageeta - ellei sitten satu tykkäämään pönötyksestä ja tuommoisesta askeettisesta estetiikasta.
Esimerkiksi Katori Shinto Ryullä on minusta aika hyvä kuilu harjoittelun ja käytännön välillä - harjoittelussa katat ovat älyttömän pitkiä paukutussarjoja ja siellä on välissä kaikkea täysin ufolta näyttävää kuten 360 asteen käännöksiä. Katojen tarkoitus on kuitenkin vain opettaa pitkässä rimpsussa paljon yksittäisiä tekniikoita, eikä niitä käytännössä ole tarkoitus tehdä missään sarjassa. Käännökset puolestaan harjoittavat sitä että yllätyshyökkäys saattaa tulla mistä tahansa suunnasta ja on kyettävä kääntymään vastustajaa kohti riippumatta miten päin itse sattuu olemaan.*
Kashima-Shinryun katojen tekotapa varmastikin vetoaa joihinkin paremmin kuin monen muun koulun, mutta suhteellisuudentajun palauttamiseksi on aina hyvä vilkaista Kashima Shinto-ryutä, jossa on kuitenkin katojen sisällöllisesti aika paljon yhteistä.
*Nämä selitykset ovat toki taas jotain kolmannen käden tietoa. Asiaan oikeasti vihkiytyneet varmastikin taas nauranevat partaansa muiden luuloille.
Osaltaan minusta tässä on kyseessä ihan yksinkertaisesti koulujen harjoittamaa julkisuuskuvan hallintaa. Aikalailla kaikista mainituista kouluista löytyy netistä videomateriaalia - mutta harvemmin tämä videomateriaali on jonkun yksittäisen treeniporukan jostain näytöksestä, tai vielä harvemmin itse treeneistä - sen sijaan videomateriaali on isoista virallisista näytöksistä, joissa esiintyjinä on lajin merkittävimpiä harjoittelijoita. Onko tähän erityisesti syytä, enpä tiedä - mutta aika konsistentisti vanhat koulut ovat näin halunneet toimia.DeusVult kirjoitti: Näytöksessä ei saanut videokuvata, mutta still-kuvia sai ottaa. Paitsi Suyo-ryu Iai-kemposta, jota ei saanut kuvata mitenkään. Tämä hieman itseäni ihmetytti, näin niinkuin herramme vuonna 2014. Liittyykö kuvauskielto johonkin mystiseen itämaiseen ideologiaan, vai pelkäävätkö koryu-harrastajat päätyvänsä youtubeen naureskeltaviksi?
Toinen puoli asiasta taas liittyy ihan oikeasti salailuun, mutta siitä aukaisen ihan erillisen ketjun.
Nuutti Kotivuori
"Karvainen ja helppo"
"Karvainen ja helppo"
- Paul
- reiteenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 375
- Lauteille: Lokakuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa
Tänään on laakson kentällä tapahtuman huipentuma eli jousiammuntaa hevosten selästä.
Ko japanilainen ryhmä tulee tekemään näytöksen jossa tuskin kenelläkään on tylsää katsottavaa.
Ko japanilainen ryhmä tulee tekemään näytöksen jossa tuskin kenelläkään on tylsää katsottavaa.
-
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 611
- Lauteille: Maaliskuu 2011
- Paikkakunta: Nokia
- Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
- Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
- Takalajit: EKJT
Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa
Onko tästä näytöksestä jotain videomateriaalia nähtävissä jossain? Linkkiä kiitos. Ei oikein täältä tampesterista asti viittiny lähteä kattomaan. Vaikka kiinnostavalta kuulostikin.
- TimoS
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 23356
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Hesa
- Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
- Sivulajit: Matayoshi kobudo
- Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
- Yhteystiedot:
Re: Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa
Televisiokameroita siellä ainakin näytti olevan, joten jospa sitä materiaalia nähtäisiin ihan töllöstätaikaviitta kirjoitti: Onko tästä näytöksestä jotain videomateriaalia nähtävissä jossain?
Timo Saksholm
Karate wa kunshi no bugei
Karate wa kunshi no bugei
- Naked
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 2185
- Lauteille: Elokuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
- Yhteystiedot:
Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa
Ihan randomilla tuli vastaan seuraava pätkä. Kirjoittajan huomioon ottaen ei sisältöä tarvinne pahemmin kritisoida.
Salailusta sain lopulta kirjoitettua sen jutun.
Salailusta sain lopulta kirjoitettua sen jutun.
Nuutti Kotivuori
"Karvainen ja helppo"
"Karvainen ja helppo"
- Ikkyu
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 819
- Lauteille: Huhtikuu 2008
- Paikkakunta: Turku
- Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
- Sivulajit: Kendo
- Takalajit: ZNKR iaido
Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa
Tässä tapauksessa vastaus voi olla niinkin mystinen kuin että esiintyjiä oli pyydetty esiintymään. Toki voi olla että kyseessä oli (salainen) uhrilahja museon kamille. Tavoitteena tuskin millään ryhmällä oli saada sankoin joukoin uusia treenaajia tapahtuman kautta.DeusVult kirjoitti: Tietystikään satunnainen tarkkailija ei voi tietää mitä siinäkin oikeasti on tapahtuvinaan, mutta jos kerran katsojat eivät voi - eikä heidän pidäkään - ymmärtää katojen merkitystä, herää kysymys että miksi näytöksiä edes järjestetään?
Lainasin tuolta pätkän, jos ko. ketju halutaan pitää tiukemmin etulyöntiaseman salaamista käsittelevänä.Naked kirjoitti: Salailusta sain lopulta kirjoitettua sen jutun.
Nykypäivänä varsinkin näistä mainituista syistä on monissa tapauksissa syyksi haluun pitää yksityinen systeemi yksityisenä noussut perinteisen taistelu-orientoituneen ajattelun lisäksi myös halu suojella arvokkaaksi katsottua opetuslinjaa ja systeemiä (joka on proprietary eikä open source, vaikkei asiaa yleensä tarkastellakaan taloudelliselta kannalta). Ennen vanhaan jos joku hyvämuistinen kopioi sattumalta näkemäänsä ja alkoi kutsua sitä alkuperäisen koulukunnan nimellä ilman lupaa, saattoi nopeasti tulla vihaisia miehiä kylään. Nykyään immateriaalioikeuksista täytyy pitää huolta huomattavasti passiivis-aggressiivisimmin menetelmin.Naked kirjoitti: Aikoinaan ei ollut kovin vaarallista edes jos joku pääsikin näkemään katoja - ihmisen muisti on varsin epätäydellinen, ja katoissa ei yleensä ollut kovin ilmiselvää se mitä todella tapahtuu. Mistään ei jäänyt mitään tallennetta. Nykyään sen sijaan videokuvaa voi pausettaa, sitä voi kelailla edestakaisin, sitä voi hidastaa jne. Kerran näytettyä tekniikkaa voidaan tutkia niin kauan että keksitään mikä siinä on se punainen lanka. Valokuvatkin voivat toki kertoa paljon, mutta useimmiten niitä ei ole otettu juuri oikealla hetkellä että niistä edes pystyisi päättelemään mistä on kysymys. Tämän myötä on aika luonnollista, että moni päämestari ei vieläkään katso suopeasti videoiden ottamista, ja kaikki harjoittelu tehdään suljettujen ovien takana.
Ei ole kuulemma täysin tavatonta, että jotkut koulukunnat esittävät julkisissa näytöksissä hieman muunneltua tekniikkaa; ei edes välttämättä niin paljoa, että sen olisi tarkoitus piilottaa tärkeitä jippoja mahdollisilta vihollisilta, mutta sen verran, että asiaan vihkiytyneet tietävät heti jos joku on saanut oppia youtubesta eikä ole vain esim. huono (ja mahdollisesti jopa sen, mistä nimenomaisesta näytöksestä).
Tässäkin on tosin turha yleistää. Monia opettajia ei juurikaan kiinnosta luuleeko joku oppivansa jotain merkityksellistä videoita katselemalla ja pienissä piireissä ne ihmiset, joilla on merkitystä, kyllä tietävät kuka on kenenkin oppilas. Toiset jakavat mielellään mahdollisimman avoimesti systeemiään ja uskoisin löytyvän myös opettajia, jotka haluavat yleisön jopa viihtyvän.
Välityksen suojeluun toki kuuluu myös se, että katsotaan jonkin verran kenellä oikein on kyky/oikeus/velvollisuus esiintyä koulukunnan edustajana, missä tilanteissa ja kuinka julkisesti. Suio-ryun näytösvideoissa (joita ei juurikaan ole kuin isoista vuotuisista Japanilaisista tapahtumista) ei taida hirveästi näkyä daimokurokua alempia jäseniä, usein soke itse perijänsä ja lähimpien oppilaidensa kanssa. Suomessa ei ymmärrettävästi haluta poiketa tästä linjasta. Siksi toivomukset kuvaamattomuudesta.Naked kirjoitti:Osaltaan minusta tässä on kyseessä ihan yksinkertaisesti koulujen harjoittamaa julkisuuskuvan hallintaa. Aikalailla kaikista mainituista kouluista löytyy netistä videomateriaalia - mutta harvemmin tämä videomateriaali on jonkun yksittäisen treeniporukan jostain näytöksestä, tai vielä harvemmin itse treeneistä - sen sijaan videomateriaali on isoista virallisista näytöksistä, joissa esiintyjinä on lajin merkittävimpiä harjoittelijoita. Onko tähän erityisesti syytä, enpä tiedä - mutta aika konsistentisti vanhat koulut ovat näin halunneet toimia.DeusVult kirjoitti: Näytöksessä ei saanut videokuvata, mutta still-kuvia sai ottaa. Paitsi Suyo-ryu Iai-kemposta, jota ei saanut kuvata mitenkään. Tämä hieman itseäni ihmetytti, näin niinkuin herramme vuonna 2014. Liittyykö kuvauskielto johonkin mystiseen itämaiseen ideologiaan, vai pelkäävätkö koryu-harrastajat päätyvänsä youtubeen naureskeltaviksi?
EDIT: sananmuotoja rukattu
A. Junnila
Suiō-ryū Turussa
Suiō-ryū Turussa
- Paul
- reiteenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 375
- Lauteille: Lokakuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Spirit of budō -näyttely Kansallismuseossa
MTV3 oli kuulemma mukana hommassa vaikkakin ei meille siitä mitään mainittu :pTimoS kirjoitti:Televisiokameroita siellä ainakin näytti olevan, joten jospa sitä materiaalia nähtäisiin ihan töllöstätaikaviitta kirjoitti: Onko tästä näytöksestä jotain videomateriaalia nähtävissä jossain?
Itse olin mukana avustajana ja oli kyllä antoisa päivä, mutta pikkuisen harmitti se, että ei nähnyt kokonaisuutta kun oli vain yhdellä taululla, mutta sen korvasi se, että pääsi tapaamaan noita samuraita ihan henkilökohtaisesti ja näki muutenkin tuota toimintaa kulissien takaa.