Tietty, olin siellä vain pari vuotta, että välttämättä asioista ei vielä osannut saada selkoakaan, mutta tuo 3K:n systeemi kuulosti tutulta

Valvoja: Valvoja
Se NIMENOMAAN heijastaa traditio-karaten suorittamistapaa, jossa ladataan valtava energia kohteeseen ja vielä hyvin tarkasti.Jussi Häkkinen kirjoitti: ↑touko 9, 2022, 06.06 Niin, se ottelukarate ei vain räjähtävyydestään tai sen puutteesta huolimatta heijasta millään tavalla itse emälajinsa sisältöä, eikä karatelle erityisellä "räjähtävyydellä" (mitä se sitten onkin) tee mitään sen oman ottelukontekstin ulkopuolella urheilussakaan - muuten sitä käytettäisiin.
Tätä en hahmota ensinkään.Jussi Häkkinen kirjoitti: ↑touko 9, 2022, 06.06 Vanhemmissa harjoitustavoissa (shukokain) ei ole käytännössä mitään, mikä olisi suunnattu kendosta, judosta ja muista 1900-luvun alkupuolen suosituista japanilaisista lajeista ponnistavaan ottelujärjestelmään.
Tuo on ottelukaraten ja mm. kendosta nousseiden sääntöjen tapa. Ei perinteistä lähtenyt. Tuo sanomasi on pääsaaren karatea, jossa on osansa myös Karaten sitomisella japanilaisiin budoperinteisiin. Alkujaanhan karate ei ole budoa vaan okinawalaisen perinteen mukana syntynyt järjestelmä.Kari Aittomäki kirjoitti: ↑touko 9, 2022, 23.03 Se NIMENOMAAN heijastaa traditio-karaten suorittamistapaa, jossa ladataan valtava energia kohteeseen ja vielä hyvin tarkasti.
Tuossa kokouksessa Zenpatsu Shimabukuro, Director of Okinawa Prefectural Library lausui mielenkiintoisen kommentin: Here in Okinawa, we used to call “Ti” or “Te” for karate. To differentiate from it, we called “Toudi” or “Tode” for karate brought from China.TimoS kirjoitti: ↑syys 27, 2020, 07.01 Virallisesti, jos niin voidaan sanoa, valinta tehtiin 1936 karatemestareiden kokouksessa Okinawalla.
Tarkoitin tuolla sitä, että tuon lausuman voi ymmärtää niin että Okinawalla treenattiin kahta erityyppistä kamppailutaitoa: Okinawalaista ja kiinalaista. Ja että te ja tode olisivat näin tavallaan kaksi eri lajia?Lasse Candé kirjoitti: ↑touko 11, 2022, 05.49 Oikeastaan kysymys onkin siis, että minkälaista huomioimista tarkoitat?
Eipä oikeastaan taida olla. Tuollaiseen teoriaan olen törmännyt ennenkin, mutta koska okinawalaisen karaten historia on sangen huonosti dokumentoitu, sitä taitaa olla mahdoton todistaa suuntaan tai toiseen. Ihan esimerkkinä, Kyan opetti karatea, joka on pohjimmiltaan hyvin okinawalaista. Joitain luultavasti kiinalaislähtöisiä katoja siellä on mukana, esim. Seisan, mutta Kyan itse käytti toudi-termiä opettamastaan.