Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Dr. Kanon artikkeli jujutsun historiasta 1887

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3418
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Dr. Kanon artikkeli jujutsun historiasta 1887

#1

Viesti Jasse »

Kodokan judo oli muiden jujutsu tyylien ohella ensimmäisiä itämaisia kamppailutyylejä joihin länsimaalaiset saivat merikittävässä mittakaavassa tutustua, ja Jigoro Kano, judon luojana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, oli varmasti merkittävin tiedon levittäjä tähän aikaan 1900-luvun vaihteessa.

Uskon että monille jujutsun ja judon harrastajille legendat jujutsu-koulujen synnystä, Chingempigeineen ja taipuisine pajunoksineen ovat pääpiirteissään tuttuja, ovathan mämä tarinat toistuneet jujutsu/judo kirjallisuudessa 1900-luvun ensivuosista lähtein. Tässä on linkki Kanon kirjoittamaan (tai sanelemaan/luennoimaan) artikkeliin jossa hän kertoo jujutsusta ja ennenkaikkea sen legendoista ja eri koulujen historiasta yllättävänkin tarkasti. Artikkelissa mainitaan myos kiinalaisten kempo ja selvitetään nopesti sen ero japanilaiseen jujutsuun. Uskon että tämä artikkeli on ns. "alkulähde" myöhemmälle tietoudelle itämaisista kamppailulajeista:



Kano oli tuolloin, vuonna 1887, vasta 27 vuotias . Hänellä oli oma dojo, parin tyylin menkyot, ja rehtorin virka koulussa.

Tassä vielä erinomaisen tarkkaa tietoa Kanosta itsestään:

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

Dr. Kanon artikkeli jujutsun historiasta 1887

#2

Viesti Ile »

Hyvää settiä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20842
Lauteille: Joulukuu 2007

Dr. Kanon artikkeli jujutsun historiasta 1887

#3

Viesti Lasse Candé »

Osaako joku koryupuolelta sanoa onko tuosta artikelista myöhemmin löytynyt virheitä?

Itseäni kiinnosti Nagasakin jujutsujutut ja Yoshin-ryuhun liittyvä, kuten myös Kiinalinkki ja sen jonkinasteinen kieltäminen. Kuulemani mukaan Nagasakissa oli paljon laivaliikennettä Kiinan suuntaan ja tämä voisi olla yksi selitys tiettyjen sisäisten harjoitteiden osaksiottoa Shindo Yoshinryun kantalajeihin (Yoshin koryu ja Tenjin shinyoryu). Ajatus on sen suuntainen että tottakai aina on runtattu ja jopa melko vastaavilla tekniikoilla, mutta hienovaraisemmat suoritustavat olisivat saaneet vaikutteita Kiinasta tulleesta setistä. Ja että sisäiseen voimantuottoon tähtäävät harjoitteet tulevat sieltä perimähistorian mukaan suoraan. Että näin puoliomana tiivistyksenä se mikä erottaa toiminnan generisestä käyttötarkoitukseen rajatusta mätöstä tehden siitä parempaa tulisi Kiinasta.

Oli kyllä paras teksti mihin olen vähään aikaan törmännyt. Suosittelen kaikille jo senkin takia ettei ole kovin pitkä.
Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio

Dr. Kanon artikkeli jujutsun historiasta 1887

#4

Viesti M. Vilenius »

Lasse Candé kirjoitti: Osaako joku koryupuolelta sanoa onko tuosta artikelista myöhemmin löytynyt virheitä?
Aikalailla tuossa on hyvin mielestani isommat linjat tiivistetty saatavilla olevien lahteiden ja niihin kohdistuvan kritiikin kera joka on edelleenkin ajankohtaista. Eri tulkintoja ja nakemyksia asiasta tietenkin on, silla kuten tuossa kirjoitetaan, lahteet ovat yleensa hyvinkin ristiriitaisia. Noista lahteista mihin tuossa artikkelissa viitataan, Honcho Bugei Shoden on kasittaakseni edelleenkin yksi viitatuimmista lahteista, silla se on kai kattavimpia ja vanhimpia koulukuntien ulkopuolisia (t.s. se yrittaa koota historiaa kriittisesti useampien koulukuntien lahteesta) historiikkeja ryuha jarjestelmista. Se on osittain kaannetty myos Englanniksi (Monumenta Nipponica http://www.jstor.org" onclick="window.open(this.href);return false;).
Lasse Candé kirjoitti: Itseäni kiinnosti Nagasakin jujutsujutut ja Yoshin-ryuhun liittyvä, kuten myös Kiinalinkki ja sen jonkinasteinen kieltäminen.
Kuten artikkelissa todetaan, Japanissa on ollut painia jo paljon ennen Chingempinia ja niista on paljon kirjallisuusviitteita, joten niita lahteita, jotka nimeavat hanet jujutsu esi-isaksi voidaan pitaa hieman epailyttavana. Kuitenkin selkeastikin kulttuurivaihtoa ja vaikutteita on ollut ja kiinalainen laaketiede, sotateoriat yms ovat selkeasti vaikuttaneet japanilaisen bujutsun kehittymiseen (ja taman mielestani Kanokin tuossa tunnustaa). Mielestani tassa mielessa kritiikki kohdistuu enimmakseen Chingempinin merkitykseen henkilona, kuin kiinalaisiin vaikutteisiin noin yleensa. Ja tama kritiikki on tietaakseni nykyisen kasityksen kanssa yhteneva.

Kulttuurivaihtoa on ollut paljon ja kiinalaisia klassikkoja pidettiin suuressa arvossa bushien kesken. Ja vaihto toimi kumpaankin suuntaan, joka nakyy myos tuossa mainitussa Bubishissa, jossa on kuvattu mm. Kage ryun tekniikoita.

Nain ohimennen sanoen, (Jiki)Shinkage ryun kirjallisen ja suullisen periman mukaan Ogasawara Genshinsai joutui pakenemaan Edo-kauden alussa Pekingiiin ja opetti siella miekkailua ja opiskeli kiinalaista nyrkkeilya ja keihaan kayttoa ja toi tietoutta takaisiin Japaniin palattuaan.
Lasse Candé kirjoitti: Ajatus on sen suuntainen että tottakai aina on runtattu ja jopa melko vastaavilla tekniikoilla, mutta hienovaraisemmat suoritustavat olisivat saaneet vaikutteita Kiinasta tulleesta setistä. Ja että sisäiseen voimantuottoon tähtäävät harjoitteet tulevat sieltä perimähistorian mukaan suoraan.
Buddhalaisuus, taolaisuus, kungfutselaisuus ja monet muut asiat ovat vaikuttaneet, jos ei muuten niin siten miten japanilaiset soturit ovat jasentaneet ja "nimenneet" kokemuksiaan ja rakentaneet opetusjarjestelmansa. Luonnollisesti tallainen teoreettinen viitekehys on luonut hedelmallisen pohjan kehitykselle ja on aivan selvaa etta se on vaikuttunut japanilaisiin sotataitoihin. Toisaalta kehitysta on Japanissa viety myos selkeasti omaan suuntaansa johtuen varusteista ja sodan, yhteiskunnan ja politiikan luonteesta. Miten paljon hienovaraisemmasta tekniikasta on tullut kokemuksen kautta, kuinka paljon teoreettinen viitekehys on auttanut sen kehittamiseen on aika vaikea -- ja mielestani osittain ehka vaarin aseteltukin -- kysymys.
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa