Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Budo-etiketti

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Budo-etiketti

#1

Viesti Lasse Candé »

(En ihan äkkiä löytänyt vastaavaa ketjua, joskin vaikkapa Saunassa on Sali-ketju, jossa osaa tästä käsitellään.)

Hyvin usein mainitsen Budo Kenshon
http://www.shotokai.com/ingles/filosofia/budo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
hyvänä työkaluna pohdintaan siitä mitä moderni Budo on. Teksti käsittelee etikettiä vähintään implisiittisesti monessa kohdassa. Dojosta:
ARTICLE 4: DOJO

The dojo is a sacred place for training one's mind and body. Here, one must maintain discipline, proper etiquette, and formality. The training area must be a quiet, clean, safe and solemn environment.
Karate by Jesseltä hyvää pohdintaa tuosta hiljaisuudesta:
http://www.karatebyjesse.com/shut-up-an ... challenge/" onclick="window.open(this.href);return false;

Varsinkin noissa kolmessa arvelemassaan syyssä puhumiselle näkisin paljon totta. Pääpiirteissään ne kuvailevat jonkinnäköistä oppimisen vastarintaa (=mokaamisen pelkoa), jonkinnäköistä laiskuutta ja puutteita muussa sosiaalisessa elämässä.

Treenit joissa opettajalla on keskeytysajoitus ja äänenpainot kohdallaan ja jengi vain tekee hiljaa, ovat kyllä ihan eri luokkaa teholtaan kuin ns vapaamuotoisemmat. Lisäksi sellaiselle voi olla tilausta nykyisessä metelintäytteisessä maailmassa.



Tässä ketjussa voi tietenkin käsitellä kaikkea muutakin alueen lajien etikettiä.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Budo-etiketti

#2

Viesti Andy »

Tuossa nyt on puolensa ja puolensa. Tuo turhanaikainen lörpöttely treeneissä on ihan todellinen ilmiö ja siitä saa kyllä varsinkin aloittelijoita ripittää aivan riittävästi.

On kuitenkin myös olemassa ihan tarpeellista puhetta treeneissä. Jos jotain asiaa ei oikeasti ymmärrä niin sitä kannattaa kysyä ohjaajalta jotta voi treenata sitä oikein. Tai jos treenipari on ymmärtänyt jotain väärin ja treenaa niin ettei harjoituksen idea toteudu, niin totta ihmeessä siitä kannattaa sanoa mieluummin kuin pilata koko treeni.

Jos ei kärsi siitä ongelmasta että puhuisi liikaa treeneissä niin pitäisin lähinnä dorkana olla sanomatta niitä tarpeellisia asioita ja haitata samalla omaa treeniään siksi että joku muu pölisee liikaa. Eihän tässä ole mitään järkeä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Budo-etiketti

#3

Viesti Lasse Candé »

Jessehän menee tuossa toiseen äärimmäisyyteen peräti haasteen muodossa, ilmeisesti tehdäkseen pointtia. Itse olen mieltynyt touhuun jossa hiljaisuuteen on hyvin vahva pyrkimys ja pidän myös jotakin sananvaihtoa ihan hyödyllisenä.

Pointti on silti niin painava, että jopa melko hiljainen ja juttuun keskittyvä treenaaja voi saada lisää tehoja siitä että rajoittaa vielä hieman lisää. Tuossa mielessä voin suositella haastetta, jossain sellaisessa muodossa tietenkin että ei tee siitä sen irvikuvaa esim jättämällä vastaamatta opettajan kysymyksiin tms. Itse olen päätynyt hyviin hetkiin silloin tällöin sillä että olen jättänyt sanottavat sanomatta ja ottanut tilanteen vastaan sellaisena mitä se on. Samaten sellainen kulttuuri tukee sitä että sitä opetusta kuunnellaan ja samassa tietenkin lopulta sitä että opettaja selkeyttää ulosantiaan siihen pisteeseen että itse harjoittelu on todellakin mahdollista hoitaa ilman turhaa puhetta.

Ei nyt ehkä ihan mene hiljaisuuspointin piikkiin oleellisesti nuo poikkeustilanteet. Toki voi myös miettiä josko opettaja kuitenkin näkisi ihan ilman puhettakin sen jos joku tekee ihan väärää asiaa, kuten myös sitä minkälaisella treenin suunnittelulla ja ulosannilla ehkäistään sen tyyppisiä väärinkäsityksiä. Omat kokemukseni opettajana ovat sellaisia että mitä enemmän jättää vastaamatta huomiota toisaalle siirtäviin kysymyksiin, sitä paremmin itse treenin idea pääsee toteutumaan. Sitten asian voi käsitellä erikseen kysyneen parin kanssa, kunhan on ensiksi varmistunut että hän on saanut riittävän monta toistoa annetut pointit mielessään.
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Budo-etiketti

#4

Viesti Riviharrastaja »

Budoetiketti?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 48 kurkkijaa