Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Karate Do Shotokai (KDS)

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Karate Do Shotokai (KDS)

#16

Viesti Jussi*M »

Akuma kirjoitti: mulla ei ole mitään mielenkiintoa Haradan veivaamisen suuntaan. Mutta jos väittää että jokin ei ole Shotokaita, pitää pystyä osoittamaan miltä osin se ei ole. Vasta sitten voi keskustelu alkaa.
Kukaan ei väitä etteikö tekemisesi ole Shotokaita, on se sitä. Se ei kuitenkaan ole "Haradan veivaajien" Shotokaita mikä on täysin luonnollista koska ette harjoittele Harada-sensein mukaan. Se on tässä se mitä mie halusin ketjun aloittajalle täsmentää sillä viestisi linkkeineen antoi ainakin itselleni kuvan että edustat "Haradan veivaajia". Olisit tämän voinut täsmentää vaikka toteamalla että et harjoittele shotokaita KDS:n mukaan mutta meillä tehdään näin.... Sit se olisi ollut selkeää. :D
Akuma kirjoitti: Ero on se, että mun settini on tuossa esillä nähtävissä ja toistaiseksi ei ole vielä minkäänlaista vastanäyttöä siitä, että eroista kertova taho on oman nähtävillä olevan suorituksensa tai analyysin kautta riittävän pätevä kertomaan niistä.
Eli pyysin vaimoa katsomaan klippisi. Hän totesi "ei ole meidän juttua.....". Tämän halusin ihan vaan varmistuksena kysyä vaikka näin sen itsekin.

Mutta.....

....koska meillä ei ole aiheesta "hauskaa treenivideota" youtubessa jonka voisimme tänne jakaa niin emme mielestäsi ole riittävän päteviä toteamaan tätä asiaa? Mitäs mieltä muut ovat tästä asiasta?
Akuma kirjoitti: Siksipä minusta onkin ihan hyvä juttu, että jos joku niitä merkittäviä eroja havaitsee, osaa keskustella niistä järkiperäisesti.
Edelliseen lainaukseeni viitaten, katsotko että en pysty keskustelemaan eroista järkiperäisesti?

Nyt en Akuma oikeasti ymmärrä yhtään mksi haluat kiukuta tästä asiasta. Sinä et ole Harada-sensein oppilas, joten on selvää että et silloin tee Shotokaitakaan samalla tavalla kuin Harada-sensei sitä tänään, jo kohta 30 vuotta hajaannuksen jälkeen opettaa. Mikä tässä on ongelma? Asian toteaminen ei vaadi syväluotaavaa akateemista keskustelua vaan on aivan arkipäivän tasoa oleva juttu.

Wadoesimerkki:

Jos joku kyselisi Ohgami-sensein wadokaista ja mie laittaisin havaintoesitykseksi klipin itsestäni tekemästä gyakutsukia, niin aivan varmasti joku sanoisi "ei sitä kyllä noin tehdä". Hän olisi oikeassa, eipä tehdäkään. Oma tekotapani on JKF Wadokain sensei Nashin opettama tapa. Oliko se sit Aragawan linjaa vai miten se meni, ei ole oikein itsellekään selvää tämä. Se kuitenkin poikkeaa Ohgami-sensein opettamasta tavasta. Kummatkin ovat kuitenkin wadoa.

*edit typo
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Szanne
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 23
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Turku
Takalajit: BJJ, Lukkopaini

Karate Do Shotokai (KDS)

#17

Viesti Szanne »

Kiitos moninaisista vastauksista. En selittänytkään kysyessäni alunperin, että minua mietitytti varsinkin näiden Shotokai-tyylien erot, mutta siihenkin sain hyviä vastauksia kysymättäkin, vaikka se ero ei minulle aivan selkeä vielä olekaan. Hyvä vinkki oli, että Facebookista löytyy videoita, koska siellä niitä oli runsaasti. Olin yrittänyt etsiä vain Youtubesta ja tyylin Suomen osaston kotisivulta ja sieltä ei niitä kauheasti ollut löytynyt.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Karate Do Shotokai (KDS)

#18

Viesti Lasse Candé »

Voisiko noita Akuman videolta löytyviä eroavaisuuksia avata? Jos oikein ymmärsin hän pyysi itse näin tekemään, joten se ei ole ns sopimatonta vaan enemmänkin päinvastoin. Samaten meille ketkä eivät tiedä mitä katsoa se olisi hyvin mielenkiintoistakin.

Ohgami-Nash -pointissa mielenkiintoisempaa kuin erot on mitä yhteistä gyakuzukeissaan on... Erojen bongaaminen muutenkin vaikuttaisi yleensä vähän sellaiselta paisuttelevalta harrastukselta. Siinä on yksi syy miksi osallistun tähän keskusteluun innokkaasti.
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Karate Do Shotokai (KDS)

#19

Viesti Jussi*M »

No se on tärkeintä että löysit lisätietoa asiasta :D
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Karate Do Shotokai (KDS)

#20

Viesti Jussi*M »

Lasse Candé kirjoitti: Voisiko noita Akuman videolta löytyviä eroavaisuuksia avata? Jos oikein ymmärsin hän pyysi itse näin tekemään, joten se ei ole ns sopimatonta vaan enemmänkin päinvastoin. Samaten meille ketkä eivät tiedä mitä katsoa se olisi hyvin mielenkiintoistakin.
Lasse, lähimenneisyys on osoittanut että tämän enempää ei minun asiaan pidä puuttua. Muistat varmaan sen tapaukseni noin 4 vuoden takaa josta puumajassa olen kertonut... :x
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Karate Do Shotokai (KDS)

#21

Viesti Jussi*M »

Ehkäpä voisin asiaa selventämään heittää vertauksen kaunokirjoituksesta, tosin sitähän ei kait nykyään enää opeteta mutta omassa lapsuudessani kirjaimia kirjoiteltiin vihkoon tietyn säännön mukaisesti.

Voisin todeta että minun mielestäni KDS on sitä kaunokirjoitusta joka kirjoitetaan sääntöjen mukaan annettua mallia mahdollisimman tarkasti seuraten, muu shotokai (jolla tässä viittaan SKDS:n shotokaihin) on omalla käsialalla kirjoitettua. Tällä on eroa, ja sen huomaa kyllä sellainen joka molempiin tapoihin on tutustunut.

Onko toinen oikeampi tapa kuin toinen? En tiedä. Omana mielipiteenä toteaisin että tärkeintä on se mitä kroppa tekee, ei "pilkun asennot". Kuitenkin ennen kuin ollaan sillä tasolla että se kroppa hallitaan edes jotenkin, on tärkeää että on yhtenäinen perustekniikka jota noudatetaan mahdollisimman pilkuntarkasti. Sitä kautta päästään siihen kropankin hallintaan pikkuhiljaa. Käytännössä värivyöt ja ehkä alemmat danit on vielä tällä asteella, jolloin ollaan matkalla kohti sitä "riittävää kropan hallintaa".

Silloin kun itse vielä olin shotokaissa (SKDS) mukana, sain varsin ikävällä tavalla kuulla että alle 5.dan olevien ei pidä mennä kirjoittelemaan ja kommentoimaan mitään lajiin liittyvää julkisesti. Enää en ole ollut näissä kuvioissa mukana vuosiin, mutta koska en halua repiä vanhoja haavoja auki niin jätän kannanottoni tähän kaunokirjoitusvertaukseen.
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Karate Do Shotokai (KDS)

#22

Viesti Lasse Candé »

Jussi*M kirjoitti:
Lasse Candé kirjoitti: Voisiko noita Akuman videolta löytyviä eroavaisuuksia avata? Jos oikein ymmärsin hän pyysi itse näin tekemään, joten se ei ole ns sopimatonta vaan enemmänkin päinvastoin. Samaten meille ketkä eivät tiedä mitä katsoa se olisi hyvin mielenkiintoistakin.
Lasse, lähimenneisyys on osoittanut että tämän enempää ei minun asiaan pidä puuttua. Muistat varmaan sen tapaukseni noin 4 vuoden takaa josta puumajassa olen kertonut... :x
Oikein hyvin. Arvostan myös suuresti sitä miten asiallisesti toimit vielä näin jälkeenpäin.
Samaan hengenvetoon totean että nythän sinä toisaalta sitten olet siinä asemassa että nimenomaan voit puhua vapaasti. Jos minä olisin sinä, käyttäisin tuon vapauden melko perusteellisesti. Ehkä jopa niin perusteellisesti että vastaavaa arvostusta kuin mitä minulla on sinua kohtaan, ei minulla olisi itseäni kohtaan. :D

Nimenomaan rehellisesti ja asiallisesti on yleensä hyvä puhua. Sinulle myös suotiin tähän vapaat kädet. Loanheitto nyt tuskin auttaa ketään, mutta kaikessa muussa voinee poistaa jarrut.


EDIT: Näkisin että esim ketjussa puheen alla olevat tekniset seikat ja miten tämä linkittyy opin ja yhteisöjen haarautumiseen on täysin neutraalisluontoista settiä. Ja jos keskustelua irtoaa, hyvin mielenkiintoista.
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Karate Do Shotokai (KDS)

#23

Viesti Akuma »

Jussi*M. En pyytänyt sua luettelemaan mitään Matteuksen evankeliumin alkujakeita tyyliin että mistä oot oppinut mitäkin. Koen nämä "kuka siitti kenetkin" -listaukset sitäpaitsi varsin pitkäveteisinä, varsinkin koska koko Shotokai-tyyliä koskeva tarina ei ole juuriaan noin yksinkertainen (vinkki: Tetsuji Murakami ja kumppanit). Toivoisinkin sinun kertovan jokseenkin perustellen miten mun videolla esittämäni tekniikka eroaa Harada-Shotokaista kun kerran ne erot niin äkkiä siitä äkkäsit.

Lisäksi toivon, että hatunnostona takaisin osoitat myös oman asiantuntemuksesi (tai vaimosi asiantuntemuksen) aiheesta laittamalla niin ikään omaa matskuasi nähtäville. Sitten toivoakseni kertoisit mitä teen videossani eri tavalla kuin mitä Harada opettaa, tai mitä teen eri tavalla kuin sinä ja/tai vaimosi teette, ja minä kerron aikuisten oikeasti ihan mielelläni miksi teen niin kuin teenkin. :)

BTW. Oma vyöarvoni on kepeästi alle 5.dan ja tässä sitä vaan kirjoitellaan. En tiedä tuon mainitsemasi tapahtuman taustoista sen enempää, mutta ehkäpä se huomautus koski syystä tai toisesta vain sinua.
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Karate Do Shotokai (KDS)

#24

Viesti Jussi Häkkinen »

Olen tutustunut molempiin haaroihin harjoittelun myötä. Lyhyesti voisi kai todeta, että Shoto Budo (Haggertyn haara) erosi KDS-Shotokaista huomattavasti ja oli lähempänä sitä karatea, johon olin tottunut. Shoto Budon harjoittelussa täysivauhtisuus oli suhteellisen suuressa osassa, KDS:n painottaessa hitautta - kuulin jopa korkeatasoisilta väitteitä, joiden mukaan täysivauhtista tekniikkaharjoittelua ei edes tarvita, mikäli hidas tekniikka on kunnossa.

Shoto Budo -juuren uskon olevan lähempänä sitä näkemystä, mitä Shotokai kauemman aikaa sitten oli ja KDS-Shotokain taas sitten olevan vanhenevan Haradan hivenen mielenkiintoinen näkemys (tämä taijimaisesta rauhallisuudesta, horjutustempuista ja erikoisista näkemyksistä päätellen). Haggertynkin karatessa on toki huomattavissa omia erityisyyksiään, mutta ero wanhempaan Shotokaihin on pienempi.

Mitä tekniikan ulkoiseen suoritustapaan tulee, asennoissa on pieniä eroja. Akuman demonstroimat tekniikat ovat 1:1 Shoto Budo -haaran kanssa, KDS-Shotokain poiketessa asentojen osalta (usein hieman liioiteltuja) ja tekniikan ajoituksen osalta (hitaan liikkeen tasapainovaatimukset muuttavat väkisinkin mm. lyönnin sisäistä ajoitusta esim. siirtymiseen nähden).

Henkilökohtaisena mieltymyksenäni pidin Shoto Budoa parempana minulle, koska läpi harjoitusten oli ilmassa "tekemisen meininkiä" aivan eri tavalla. KDS-Shotokaissa opin nopeasti hivenen himmailemaan alkulämmittelyssä, jottei loppuharjoituksissa olisi tullut kylmä hikimärän puvun kanssa.

Ylipäätään pidän molempia Shotokai-haaroja mielenkiintoisina esimerkkeinä karaten modernisoitumisesta ja adaptoitumisesta kamppailulajista kamppailulliseksi liikuntaharrastukseksi. Molemmista löytyy varmasti eliniäksi koluttavaa ja keholle virikkeitä sekä samanmielinen, harrastamiseen kannustava porukka.

KDS-Shotokaissa myös 5. dan oli hypetetympi kuin Shoto Budossa, jälkimmäisen vitosten ottaessa homman rennosti.


Matin videoissa Haradan porukan suoritustapaan nähden erona on suurempi nopeus, vapaammat asennot ja minun mielestäni parempi virtaavuus.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Karate Do Shotokai (KDS)

#25

Viesti Jussi*M »

Yleisön pyynnöstä tässä on omia näkemyksiäni ja pohdintaa asian tiimoilta. Kuten tapanani on, otan täyden vastuun kaikesta sanomisestani enkä väitä että tässä olisi mitään totuuspohjaa. Tämä on se mitä silloisella omalla osaamisellani, lisättynä nykyisellä tietämykselläni, pystyn antamaan.

Minulla on KDS-Shotokaissa 4.kyu ja SKDS:n Shotokaissa jota Akumakin siis harjoittelee 1.kyu vyöarvot. Poistuin shotokaikuvioista alkuvuodesta 2011.

SKDS:n Shotokaissa voi olla tekemisen ja painotuksen suhteen suuriakin eroja, sillä 5.dan antaa "valtakirjan" kehittää lajia omaan suuntaan. Kuusankoskella treenasimme enemmän "nujuamista" silloin ja pakko tunnustaa että perustekniikan ja katan osuus oli aika lapsipuolen asemassa. Muun Suomen, eritoten pohjoisen, painotuksia taas en tiedä. Osa teki Shoto Budoa, osa Shotokaita ja mikä näiden ero oli ei oikein pysty sanomaan. Shoto Budo nujuaa enemmän ehkäpä.
KDS taas painottaa hyvinkin tarkasti asentojen ja liikeratojen oikeellisuutta sekä kataa, ihan kuin meillä wadossa tehdään. Tuo reilu vuosi (kesä 2004 - syksy 2005) jonka olin KDS:n puolella antoi minulle verraten vahvan perustekniikkapohjan. Lisäksi noissa laittamissani klipeissä näkyy vartalonkäytöllisiä harjotteita. Edelleen kun opin wadossa uutta, huomaan että "tätähän tehtiin silloion KDS:ssä mutta eri tavalla/painotuksella.

Joskus kun vertasin näiden ryhmien perustekniikkaa, totesin että KDS:llä on paremmin "palikat kohdallaan". Se itse Shotokai perusteknisesta näkökulmasta näytti laadukkaammalta ainakin hitaasti tehtynä :D . Kuitenkin SKDS:n "vanhat vitoset" oli teknisesti helvetin hyviä. Hehän ovat Harada-sensein vanhoja oppilaita. Eritoten tekninen "puhtaus" (ei se ole puhdasta kellään) näkyy värivöillä ja monilla alemmilla daneilla KDS:n hyväksi. Mistä nämä erot sitten johtuvat? Miksi KDS tekee pilkuntarkasti ja SKDS enempi suurpiirteisesti? Tätä en osaa sanoa enkä totta vie uskaltanut silloin mukana ollessani sitä kysyä :lol: Rakas vaimoni kyllä pyöritteli silmiä kun palasin eräältä leiriltä ruskean vyön kanssa. Hän taisi todeta että heillä olisin maksimissaan vihreällä sillä perusteknisellä osaamisella mitä minulla oli. Tämä ei kuitenkaan minua häirinnyt :smt003 . Ruskea vyö oli silloin minulle "kova juttu".

SKDS:n Shotokai kuitenkin opettaa vapaata ottelua ja itsepuolustusta jota ei KDS:n puolella harjoitella ollenkaan tai juuri ollenkaan. Siksi SKDS:n karatekoilla on yleinen kamppailutaito alemmilla vyöasteilla varmasti parempi.

Mitä tulee Akuman klippeihin, niin rouvani totesi että tekeminen on erilaista. Se on se yksi ero mikä paistaa läpi, se "käsiala".... Paremmin en osaa asiaa ilmaista. Tämä johtunee siitä että KDS seuraa Haradaa ja teknistä valiokuntaa. Tekninen valiokunta on perustanu kuhunkin maahan teknisen ryhmän. Näin opetus on kaikkialla samaa ja saman tasoista eikä Seurat "säädä omiaan" kuten SKDS:n puolella tehdään jos näin "rumasti" sanotaan.

Silloin kun shotokai hajosi 1980-luvun lopulla, KDS pysyi Haradan riveissä ja rekisteröi itselleen tuotemerkiksi KDS:n. SKDS eli Suomen karate-do shotokai ei käsittääkseni omaa tänäänkään ketään pääopettajaa vaan haluaa pysyä avoimena ja tutustua ja käyttää eri opettajia. Tästä on seurannut se että mitään yhtenäistä linjaa ei ole.

Kysyn vielä illemmalla emännältä josko hällä olisi jotain lisättävää tai kommentoitavaa......
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Karate Do Shotokai (KDS)

#26

Viesti Akuma »

Jussi H. oli ehkä vähän kiltti avatessaan etukäteen niitä asioita joista olisin niiden teidän filkkojen katonnan jälkeen saattanut ruveta ihan vähän ryöpyttämään. ;)
Jussi Häkkinen kirjoitti: (hitaan liikkeen tasapainovaatimukset muuttavat väkisinkin mm. lyönnin sisäistä ajoitusta esim. siirtymiseen nähden).
Muun muassa tätä sun kannattaa Jussi*M miettiä tarkkaan. Mun "käsiala" ja perustekniikka yleensäkin näyttää tottakai eriltä kuin perustekniikka salilta jossa asioita treenataan lähinnä hitaasti - mun kehohan on oppinut toimimaan ihan eri tavalla!

Asia on helpompi ymmärtää esimerkiksi miekkaharjoittelun asiayhteyden kautta. Jos tuot miekan hitaasti ja kontrolloidusti alas, käytät siinä ihan eri kokoelmaa lihaksia ja eri ajoituksilla kuin jos teet saman nopeammin ja annat sen liikkeessä olevan miekan oman painon synnyttämän inertian hoitaa osan niistä asioista siinä välissä. Ei, eikä sitä voi simuloida minkäänlaisessa "elohopeamoodissa" sillä painovoima ei hidastu tai pidä kahvitaukoja.

Kun lisäksi huomaat että mm. tämä ajatus on mun "jahtaavassa lyönnissä" kiinteästi mukana, ymmärtänet miksi mulla lähinnä naurattaa kaikenlaiset "teidän ruskea on meidän vihreä" huutelut. Ne kertovat minulle pikemminkin amatöörimäisestä snobeilusta joka tulee aiheuttamaan niitä huutelevien henkilöiden harjoitteluun ja asioiden ymmärtämiseen enemmän ongelmia kuin mitä se korjaa.
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Karate Do Shotokai (KDS)

#27

Viesti Jussi*M »

Akuma kirjoitti: ... ymmärtänet miksi mulla lähinnä naurattaa kaikenlaiset "teidän ruskea on meidän vihreä" huutelut. Ne kertovat minulle pikemminkin amatöörimäisestä snobeilusta joka tulee aiheuttamaan niitä huutelevien henkilöiden harjoitteluun ja asioiden ymmärtämiseen enemmän ongelmia kuin mitä se korjaa.
Nyt kyseessä ei ollut yleinen kritiikki SKDS:ää kohtaan vaan kannanotto nimenomaan miun tekemiseen. Jos olisit tuolloin minun tekemistäni nähnyt niin olisit varmaan ollut yhtä mieltä että ruskean paikka ei vielä olisi ollut, vaan paljon olisi pitänyt vielä harjoitella lisää. Kukapa olisi ollut parempi kriitikko kuin oma puoliso joka ensinnäkin tietää ja jonka ei tarvitse kaunistella vaan joka voi sanoa asian just niin kuin se on. Se ei siis ollu pahalla tai syyttävästi todettu. Kommentti oli arvokas, vaikkakin tiesin tasoni ilman sitäkin varsin hyvin :smt003

Oikeasti, en tuolloin ollut 1. kyun arvoinen mutta toivottavasti "otin eroa kiinni" sen vajaan kahden vuoden aikana minkä harjoitteluni vielä jatkui. Sehän loppui kun lähdin ihan vaan kokeilumielessä kyokushiniin ja aloinkin hypettämään onnistumisen elämyksiäni täällä potkussa missä ne olivat kaiken kansan nähtävillä.... Muistat kyllä mitä siitä seurasi ;)

Yksi asia on epäselvää.....

Miksi reagoit näin voimakkaasti alun toteamukseen että "käsialasi" on erilainen Haradan oppilaisiin verrattuna? Eikö se nyt ole mitä luonnollisin asia kun et ole Haradan oppilas? Miksi siitä syntyi tällainen haloo?
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Karate Do Shotokai (KDS)

#28

Viesti Akuma »

Minut kutsuttiin tähän keskusteluun asiantuntijaksi ja saavuin antamaan vastauksia - myös Haradan haarasta - ja valmiina antamaan niitä vieläpä huomattavasti mairittelevammassa valossa kuin mitä siihen nyt tuli.

Lisäksi heitit faktana "Akuman klipeissä tekniikat suoritetaan eri tavalla kuin mitä KDS-Shotokaissa tehdään", jolloin astuit mun kukkapenkeille ja tulit kertomaan että huolimatta siitä mitä näätte, mun kukkapenkeissä ei kasva ruusuja. Kysyin sinulta sen jälkeen useamman kerran perusteluja sille että miksi ne ei oo ruusuja.

Ymmärtänet varmaan turhaumukseni kun osasit siinä välissä kertoa jopa miten jonkun Wado-opettajankin gyakutsuki eroaa jonkun toisen gyakutsukista, mutta et osannut kertoa minulle niitä asioita mitkä Jussi H. kertoi minulle yhdellä lauseella viestinsä lopussa.
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Karate Do Shotokai (KDS)

#29

Viesti Lasse Candé »

En itse nähnyt tuota niin haastavana lähestymisenä Jussi M:lta. Ehkäpä varovaisuudesta vain seurasi ettei viitsinyt heti sanoa paljoa konkreettista. Teillähän on selvästi konsensus siitä että tekemisessä KDS:ään on jotain eroja. Erimielisyys nyt näyttäisi olevan lähinnä siinä tarkoittaako kukaan millään mitään pahaa.

Nuo on mielenkiintoisia pointteja mitä Jussi H. esitti tekniikoiden eroavaisuudesta, kuten myös Jussi M:n mainitsemat asiat. Tavallaan myös aika ymmärrettävää että jos painopistettä siirretään sovelluksiin enemmän, se siirtyy poispäin tekniikkaopetuksesta perustasolla. Samassa tietenkin on myös niin että se mahdollisesti muuttuu sovelluksista. Riski mikä on käänteisesti olemassa vastaavasti silloin kun se sovelluspuoli jätetään vähemmälle ja tekniikan käytön esimerkkipohja heikkenee. Itse esim näkisin sellaisen väitteen että "nopeasti osaa kyllä jos osaa hitaasti" sellaisena että olisi ehkä kannattanut ihan jo pelkän teknisenkin osaamisen kannalta pitää soveltavampaa harjoittelua mukana. Käsitykseen kun liittyy sellaisia virheitä jotka tehokkaimmin korjaantuisivat ongelmien tuntemisella käytännön tilanteissa.

Enivei, kai se on ymmärrettävää että ruskeavöinen tekeminen yhdessä haarassa ei kelpaisi toisessa vihreävöisenäkään. Jos juttu toimii molempiin suuntiin, tokaisu on myös neutraali mahdollisten vyöinflaatio-/-deflaatiopohdintojen kannalta mutta varsinkin siltä kannalta että onko joku tai jotkut parempi(a) kuin joku/jotkut muut.

Elikkäs piis äijät.
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Karate Do Shotokai (KDS)

#30

Viesti Jussi*M »

Akuma.....

En tiedä tiesikö Mika, mutta kukaanhan teistä "nimetyistä" ei edusta KDS:ää. En muuten tiedä onko potkussa muita KDS-harjoittelijoita kuin diesel64.

Sinä et harjoittele KDS:ää ja piste. Se on fakta josta olemme varmaan yhtä mieltä. Jos siis näen kukkapenkkisi ja totean "ei nää ole ihan niitä kukkia" niin miksi siitä pitää vetää herneet nenään? En nyt ymmärrä reagointiasi yhtään.

Wadovertaus on mielestäni hyvä havainnollistamaan pointtiani. Jos itse olisin kyseisessä tilanteessa ollut ja joku tulisi täsmentämään "tää ei muuten ole Shingon linjaa..." olisin vaan todennut että "perhana, ei muuten olekaan! Kiitos täsmennyksestä!". Olisin siis itse ollut vain kiitollinen täsmennyksestä. Sinä et ollut vaan otit sen loukkauksena. Lisäksi osoitat mielestäni jonnii verran ylimielisyyttä minua kohtaan mutta laitetaan se kuitenkin suuttumuksesi piikkiin ;)

Kuten Lassekin totesi, en tarkoita kommentillani mitään pahaa mihinkään suuntaan vaan halusin täsmentää asiaa ilmeisen kokemattomalle aloittajalle.
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa